Ford Ka veiligheidsgordel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperver
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 26-02-2024
Ik hoop dat ik op de juiste plek ben om mijn vraag te stellen.
Ik heb een Ford KA uit 2011. De veiligheidsriem zit vast en volgens een werknemer van de Ford garage is het mechanisme kapot en moet dit vervangen worden. Zonet belde de garage me op om te zeggen dat ze een nieuwe veiligheidsgorde kunnen bestellen, maar dat zit zo'n 400 euro kost. Nu lijkt me dit nogal een hoog bedrag voor een gordel. Over een kleine drie weken breng ik hem langs voor de APK-keuring en zullen ze kijken wat er allemaal nog meer met de auto aan de hand is. Nu ben ik bang dat als ik de auto weer nodig heb dat ze alsnog de gordel moeten bestellen en ik 400 euro + arbeidskosten kwijt zal zijn hier aan (en geen andere keuzs heb). Vandaar dat ik een manier zoek om voor die tijd dat ik de auto wegbreng voor de AP-keuring ergens anders de autogordeel te laten vervangen / reviseren voor een veel lagere preis. Heeft iemand een advies waar ik terecht kan om dit na te vragen?

Alvast bedankt!

Jasper
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:03

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Bel eens een lokale garage ipv de dealer en vraag daar hoe duur het is als je riem vervangen moet worden omdat die vast zit en niet wil rollen? Mochten zij het goedkoper doen daar laten doen en kijken of je direct ook de rest kan doen bij de lokale garage. Wie weet kan het je nog schelen ook.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Als je auto onderdelen nieuw te duur vindt kun je nog tweedehands kijken. Zie ze met een snelle Google zoektocht voor ~230 gereviseerd verkocht worden voor een Ford Ka uit 2011.

Wat dat betreft klinkt de nieuwprijs van 400 dan niet heel exotisch. Kan best zijn dat ze best duur zijn, aangezien een moderne gordel een opspan systeem heeft met een explosief zoals een airbag die je strak in de stoel trekt bij een ongeluk. Dit kan in de sluiting (naast je stoel) of in de oprolautomaat zitten.

Weet je overigens wel zeker dat de gordel kapot is en de oprolautomaat niet gewoon geblokkeerd is? Soms heeft het wat friemelwerk nodig om weer af te kunnen rollen als je er te hard aan hebt getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:57

Rmg

Het ligt er aan wat ze vervangen, een complete set, wat een garage liever doet, is gereviseerd 290~ euro (excl statiegeld voor oude module).

https://www.onderdelenlij...igheidsgordel-links-voor/

Je kan ook voor een 3 of 4 tientjes een donor gordel zonder de electronica bij de sloop halen, maar dat is natuurlijk wel garantie tot de deur..

Ik snap dat het bij de garage een hoop geld kost....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:43
Een gordel is tegenwoordig niet meer gewoon een riempje die je vastklikt. Er zit een span/oprol systeem in, met een veer. Een explosief zorgt ervoor dat bij een frontale aanrijding de riem helemaal strak getrokken wordt, daar zit weer elektronica bij want dat spannen wordt aangestuurd door dezelfde G-kracht sensor die ook de airbags activeert etc. Dus ja met al die complexiteit wordt het al snel duur. Dat het hele systeem zit ook weggewerkt achter een boel plastic interieurpanelen dus een paar uur werk heb je er zo mee. Om bij mijn gordel te komen moet een plastic interieurpaneel verwijderd worden, maar om die eruit te halen moet de achterbank eruit...

Maar wat een merkdealer vaak doet is het gehele systeem vervangen omdat ze in hun Ford computer alleen een heel systeem bestellen kunnen. Zo had ik ooit eens het elektrisch stelmechanisme van een buitenspiegel stuk. De garage rekende 400 euro want de gehele spiegel moest vervangen worden, een stelmechanisme was bij Citroën niet los verkrijgbaar, er was geen bestelbaar onderdeelnummer voor. Toen ben ik naar een demontagebedrijf gegaan, daar hebben ze gedemonteerde stelmechanismen op voorraad, en vooor 80 euro incl. montage had ik weer een volledig functionerende spiegel.

[ Voor 15% gewijzigd door FastFred op 12-02-2024 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperver
Bedankt voor jullie replies allemaal. Ik zal inderdaad eens langs een andere garage gaan om t daar te vragen. Ik kan inderdaad zon gereviseerde veiligheidsgordel bestellen, maar dan moet ik hem nog wel door iemand laten installeren. Mijn ford dealer zal daar vast veel arbeidsloon voor vragen. Ik had niet verwacht dat er zoveel techniek zat in een veiligheidsgordel en dat dat zoveel moet kosten. Ik dacht, even schroefje losmaken en dan die riem weer even ergens losmaken. Niet dus. Je zou zeggen dat zon mechanisme wel te maken moet zijn, maar ik heb er weinig verstand van.

Ik vraag me af of ik een goedkope gorder kan kopen zonder al deze techniek en of de auto daarmee nog door de APK keuring komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
jasperver schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:07:
Ik vraag me af of ik een goedkope gorder kan kopen zonder al deze techniek en of de auto daarmee nog door de APK keuring komt.
Als ervaringsdeskundige die nog leeft vanwege een goed werkende gordel kan ik dit ten zeerste afraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperver
Veiligheid is inderdaad ook belangrijk. Bedankt voor je berichtje.
Pagina: 1