thomass21 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:01:
We zijn erachter gekomen dat in onze nieuwbouw woning de vloerverwarming niet onder het kookeiland geplaatst is, dit terwijl we er wel specifiek om gevraagd hadden. Inmiddels ligt de vloer er en staat de keuken er. De bouwers hebben ‘schuld bekend’ en willen het conflict afkopen. Heeft iemand enig idee wat hier een reeel bedrag zou zijn? Als ik alle kosten optel van keuken afbreken, vloer verwijderen, beton openbreken, vloerverwarming leggen/aanpassen en alles weer opbouwen kom ik op de 10 duizenden euro’s uit, maar dat lijkt me niet realistisch?
Op rechtspraak.nl heb ik geen soortgelijke zaken gevonden en vereniging eigen huis kan/wil ook geen bedragen noemen.
Primair kun je gewoon nakoming vorderen, daarin persisteren en vervolgens kijken waar de aannemer mee komt.
Maar, zoals in het reeds aangehaalde artikel is genoemd: redelijkheid en billijkheid verzet zich mogelijk tegen een herstel-verplichting van de aannemer.
Daarbij neem ik dan aan dat de gemiste lus onder het kookeiland geen gevolgen heeft voor de leefruimte: de overige lussen hebben voldoende vermogen om de woonkamer/ keuken op te warmen (conform de eisen in het bouwbesluit aangaande verblijfsruimtes).
In vrijwel iedere nieuwbouwwoning, althans waar ik de folders van heb gezien, is de optie 'aanpassen legplan vloerverwarming naar plaatsing keuken' de optie. Ik kan me haast niet voorstellen dat een potentiële koper gaat vragen naar de ligging van de vloerverwarming en dan vervolgens een lager bod uitbrengt of zelfs van de koop afziet. Het betreft namelijk een relatief 'standaard' optie. Sterker nog, zoals je op de diverse forums hier ook kunt lezen, is de tendens dat vloerverwarming juist
niet onder de kastjes moet zitten. Je hebt dan dus ook de kans dat een potentiële koper juist blij is dat jij geen vloerverwarming onder je eiland hebt. Bijvoorbeeld ook omdat hij daar dan alsnog een afvoer/waterleiding kan realiseren via een kruipruimte (indien aanwezig).
Dat jij de mogelijkheid voor jezelf in de toekomst had gewenst, dat staat hier buiten en is natuurlijk nadeel.
Dan over de schadevergoeding: omdat we het over schadevergoeding hebben gaan we ervan uit dat geheel herstel/nakoming onredelijk was. Je kunt dan al die kosten niet zomaar 1 op 1 op de schadevergoeding plakken: want dan had je net zo goed kunnen herstellen - en die kosten waren nu juist onredelijk.
Vraag is dan: wat is het 'nadeel' van het niet hebben van deze vloerverwarming.
- Is dat 'nadeel' dat je de verblijfsruimte niet voldoende kunt opwarmen? Dan kom je al heel snel aan tóch de verplichting tot herstel, omdat de woonruimte anders niet aan het bouwbesluit voldoet. Ik ga er dus vanuit dat dit niet het geval is
- Dan heb je het over een potentieel verlies van een koper of een lager bod. Een makelaar/taxateur kan dit bedrag bepalen én inschatten of dat uberhaubt een mogelijk scenario is. Ik ga ervan uit dat dit niet zo is: de voornoemde potentiële voordelen strepen het potentiële nadeel relatief weg en het lijkt me zeer hypothetisch tot niet te bewijzen.
- Algemeen nadeel: jij wilde het hebben voor flexibiliteit in de toekomst. Als je de keuken verplaatst heb jij 'koude' voeten. Mogelijk heb je bij de verplaatsing van de keuken onvoldoende vermogen in de dan nog 'vrij' liggende vloerverwarming.
Alles afwegende en indien de aannames voornoemd correct zijn, zou ik het zoeken in in (i) teruggave van kosten aanpassen legplan (want niet uitgevoerd) en (ii) nadeelcompensatie, 1k á 3k.
Of wellicht een alternatief: is er nog een optie die je wilde, maar die je niet hebt gekozen en nog uitgevoerd kan worden? Dan streep je het tegen elkaar weg en los je het met gesloten beurs op.
[
Voor 3% gewijzigd door
Mr. Stom op 13-02-2024 12:34
]