QNAP upgrade TS210 -> TS262, kunnen HDs worden overgezet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renewest65
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-11-2024
Weet iemand wat er bij komt kijken als je over gaat naar een nieuwe QNAP NAS?
In mijn geval overweeg ik over te gaan van de TS-210 naar een nieuw variant TS 262 bijvoorbeeld.
Is het een kwestie van de schijven overzetten of komt er meer bij kijken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:53
schijven direct overzetten kan wel, maar qnap adviseert wel voor"datasafety" eerst een back-up te maken.

er is dus een kans dat het niet goed gaat en dat zal te maken hebben met de versie van qts. Ik dacht dat minimaal qts4.3.3 nodig was, voor zover ik weet is voor de ts210 de laatste versie qts 4.2.6.

ik zou zelf nieuwe (grotere?) schijven er in zetten en de data via het netwerk overpompen, kost wat uren maar dan kun je weer een aantal jaren verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

peter-rm schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:04:
schijven direct overzetten kan wel, maar qnap adviseert wel voor"datasafety" eerst een back-up te maken.

er is dus een kans dat het niet goed gaat en dat zal te maken hebben met de versie van qts. Ik dacht dat minimaal qts4.3.3 nodig was, voor zover ik weet is voor de ts210 de laatste versie qts 4.2.6.

ik zou zelf nieuwe (grotere?) schijven er in zetten en de data via het netwerk overpompen, kost wat uren maar dan kun je weer een aantal jaren verder
schijven overprikken, (backup zeker geadviseerd)

Nieuwe schijven als je een mirror hebt kan je gewoon in place upgraden later moment, als de schijven bv 5 jaar 24x7 aanstaan en je data belangrijk (genoeg) is .. is nieuw wel adviseerbaar.

let wel op dat als je bv NIEUWE WD RED (nas schijven) koopt dat je niet in je volume manager de WD functie activeert .. want WD schijnt een timer te hebben dat je na 3 jaar (en 0 seconden extra) er een functie activeerd dat je ze zoiezo moet vervangen .. (nep melding IMHO)

maar linksom/rechtsom .. bitrot/disk errors is wel iets om mee rekening te houden (SMART functie)
maar dat is een ander topic waard.

heb je nu geen backup, doe jezelf een lol doe wat @peter-rm adviseert prop nieuwe schijven in je nas, de oude NAS kan je wellicht nog als backup gebruiken als je hem van tijd tot tijd even aanzet en je data "synct"

Tja vanalles