Schimmel/vocht aanpakken in huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik weet niet of dit de juiste categorie is voor mijn topic, zo niet dan alvast excuus.

Sinds oktober 2023 de sleutels in ontvangst genomen van onze huidige woning. Een tweekapper met bouwjaar 1956. De woning was instap klaar en buiten verven hebben we niet veel gedaan. Het viel ons meteen al op dat ramen snel beslaan (zeker op de 1e verdieping). Maar goed, het stond ook al een paar weken leeg. Daarna wel wat gelucht en af en toe een verwarming aan gezet.

Nu hebben we sinds een tijdje op iedere verwarming een Tado slimme thermostaat knop. Dit met name omdat we beneden vloerverwarming hebben, en nu kunnen we boven stoken zonder de vloerverwarming aan te zetten. Dit werkt perfect, al viel ons wel op dat er erg hoge luchtvochtigheid waardes zijn.

Ongeveer 1,5 maand geleden ontstonden in een kamer een soort vochtplekken. Dit werd later schimmel (denk ik, maar dit was een stuk lichter van kleur). Helaas heb ik hier geen foto van gemaakt. Ongeveer een maand geleden kwamen er ook een paar schimmel puntjes op het plafond van de kamer waar onze kledingkast en wasmachine staat. In de hoeken kwam meer en meer schimmel. Uiteindelijk dit weekend aan de slag gegaan met HG schimmel een weerplekken reiniger.

Toen ook even goed bovenin de kast gekeken (dit is een op maat gemaakte kast zonder achterwand, dus de achterwand is gewoon de muur). Daar zat met name bovenin veel schimmel. Daar ligt nu net de kleding die we weinig dragen (skikleding en zo). Ook dit zat al onder de schimmel. Toen de hele kast leeg gemaakt, daar heb ik wel wat foto's van genomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lme6okEqiVRMLXI2BuMBm1ku5n0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tEx726Bv8vJJfaOQfImxQkgF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uc7SPQ7uPAF29WvytZIfaatLlno=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MBWzPFCE9mh4EJHWy469rU2j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0sLTQBZQV4Sj-WsTOvgeUm6D-M4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MngPZK4wvmIyuSZYiTsIC5vI.jpg?f=fotoalbum_large

Dit ook goed behandeld met HG, alles ziet er nu weer helemaal goed uit en de schimmel is nu helemaal weg. Dat is in ieder geval stap 1. Stap 2 is nu om te zorgen dat de luchtvochtigheid omlaag gaat.

Afgelopen dagen heel vaak de ramen en deuren open gehad, maar zonder echt resultaat helaas. Ook de mobiele airco erbij gepakt en deze op de "dry" stand uren laten draaien, maar ook daarmee gingen de percentages niet echt omlaag. Soms een paar procent, maar de volgende dag zijn de percentages weer erg hoog.

De percentages zijn op dit moment:
- Kantoor: 62% (hier werkt mijn vrouw, heeft nu ramen dicht en verwarming aan)
- Slaapkamer: 70% (raam staat hier de hele dag en nacht open)
- Waskamer: 73% (was vanochtend 80%), is dus wel wat gezakt. Ramen staan daar al de hele dag open
- Slaapkamer 2: 62%, raam staat hier ook al de hele nacht en dag open, deze is nu wel goed gezakt, was iets van 75%

Enkel op het kantoor staat de verwarming aan, want zo te zien goed lijkt te helpen. Ik heb voor de waskamer 2 vochtvangers gekocht, 1 voor 40m2 (kamer is nog geen 10m2) en 1 voor iets van 15m2 (die staat nu in de kast).

Wat kunnen we hier verder nog aan doen? Ik heb wel van die luchtontvochtigers bekeken, maar dat vind ik vaak toch lelijke lompe dingen. Liefst los ik het zonder zoiets op.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:46
Wij hebben ook vaak vochtigheid in huis, goed luchten en een keertje doorstoken lost het deels op.

Met de 62% waarden zou ik niet eens ontevreden zijn, dit kan volgens mij weinig kwaad ook.

Kijk ook even wat de vochtigheid buiten is als je meet, als deze hoog is ga je het niet snel lager krijgen door de ramen open te zetten.

Als het gaat vriezen zal je zien dat de luchtvochtigheid snel daalt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Black Sparrow schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:00:
Wij hebben ook vaak vochtigheid in huis, goed luchten en een keertje doorstoken lost het deels op.

Met de 62% waarden zou ik niet eens ontevreden zijn, dit kan volgens mij weinig kwaad ook.

Kijk ook even wat de vochtigheid buiten is als je meet, als deze hoog is ga je het niet snel lager krijgen door de ramen open te zetten.

Als het gaat vriezen zal je zien dat de luchtvochtigheid snel daalt...
62% is ook prima. Maar met name de waskamer en de slaapkamer waar wij zelf slapen tikken met enige regelmaat de 80% aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-08 20:34
Hoe zit het met ventilatie? Ik had ook schimmel en beslaan/condens problemen - en was met geen ramen open of stoken op te lossen.

Uiteindelijk een WTW ventilatie aangebracht met kanalen naar elke ruimte (afzuigen in keuken, badkamer, wc | toevoer in woonkamer en slaapkamers), + alle glas van dubbel naar HR++ vervangen. Zelf gedaan dus veel rotzooi en een duit met geld (~3700 eur) voor alles, maar sindsdien opgelost. Geen condens en geen schimmels. Ventileert 24/7, en in de winter was minimale stand ook voldoende (heb het CO2 en RH gestuurd gemaakt). Bij douchen springt de ventilatie vanzelf op max.

*Goed* ventileren is dus belangrijk, hoe zit dat nu?

Verder, waar komt dat vocht vandaan, wat zit er boven / aan de buitenkant? Misschien komt het niet van binnen?

[ Voor 3% gewijzigd door grasmanek94 op 12-02-2024 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Wat voor muur staat de kast? Is dat toevallig een buitenmuur? Je kan daar last hebben van koude plekken omdat de constructie natuurlijk ergens de spouw en de binnenmuur moet overspannen.
Vaak is dat in hoeken en heb je daar meer last van vocht en dat is helaas lastig op te lossen.

En verder gewoon goed ventileren, slaapkamer gewoon raam openzetten of zelfs de gehele bovenverdieping tegen elkaar open zetten zodat het er gewoon doorheen kan waaien. Misschien moet je dan boven even niet stoken want dan stook je voor de vogels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:10
Dit klinkt als te weinig ventileren.

Ventileren doe je niet door 15 minuten het raam open te zetten. Ventileren doe je 24 uur per dag!

Via mechanische ventilatie, of via dauerlufters (en neen, deze dus niet sluiten!!!).

En ook niet heel onbelangrijk, laat het nergens afkoelen tot onder de 16 graden. Gewoon stoken, dat hele huis. Kou zorgt er voor dat de lucht minder vocht kan vasthouden. Omhoogbrengen die temperatuur en 24 uurs ventilatie toepassen.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Panzer_V schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:50:

Ventileren doe je niet door 15 minuten het raam open te zetten. Ventileren doe je 24 uur per dag!

Via mechanische ventilatie, of via dauerlufters (en neen, deze dus niet sluiten!!!).

En ook niet heel onbelangrijk, laat het nergens afkoelen tot onder de 16 graden. Gewoon stoken, dat hele huis. Kou zorgt er voor dat de lucht minder vocht kan vasthouden. Omhoogbrengen die temperatuur en 24 uurs ventilatie toepassen.
Ouderswets raam open zetten werkt anders ook prima, Als je de ruimtes overdag niet veel gebruikt kan dat prima dan is het wel wat kouder maar geen last van vocht.
Ik droog zelfs de was in huis en heb geen vochtproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:46
En ook niet heel onbelangrijk, laat het nergens afkoelen tot onder de 16 graden.
Dit helpt bij ons ook goed om schimmels weg te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:10

bert pit

asdasd

Misschien goed om wat basis principes uit te leggen over vocht.
In een m3 lucht van 20 graden kan maximaal ongeveer 17 gram vocht. Bij 10 graden gaat dan naar ongeveer maximaal 9 gram. (100% luchtvochtigheid.)

Dus zou je 100% luchtvochtigheid hebben en een temperatuurval van 10 graden dan zal er (17-9) is 8 gram waterdamp ergens neerslaan als water. Natuurlijk heb je geen 100% vochtigheid in huis, maar door temperatuurschommelingen kun je behoorlijk vochtige ruimtes krijgen. Koude plekken trekken meer vocht aan.

Isoleren helpt om je binnenmuur beter op temperatuur te houden. Heb je een spouwmuur, dan kun je die vullen met isolatiemateriaal. Let op bij sommige huizen tref je slecht binnen metselwerk aan. Het cement vormt een brug tussen de binnen en de buitenmuur. Dit vormt een koudebrug die extra vocht en later schimmel aantrekt.

Als je kans ziet om te isoleren daarna met je TADO de ruimte kort op te warmen en te ventileren, zul je minder schimmel hebben.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:27
Ik denk dat dit te kort door de bocht is. Het zal er aan bijdragen, maar is niet het enige. Het probleem wat @Shadowhawk00 aangeeft hadden wij ook last van. Een koudebrug in een hoek. En omdat er een open spouw zat hadden wij daar condensatie op de muur en in de kast.

Wij ventileren inmiddels op de woonverdieping zo'n 10 minuten per dag en op de slaapverdieping 2 uur per dag. Dat is ruim voldoende om, buiten enkele weken per jaar, geen enkel vochtprobleem te hebben.

Maar TS, als je zoveel last van vocht hebt, zou ik bijna denken dat er iets anders aan de hand is. Hoe is de isolatie in het huis? Probeer inderdaad boven ook te stoken naar bijvoorbeeld 18 graden om te kijken of dat het e.e.a oplost. Zorg ook voor thermometers en hydrometers zodat je kunt zien hoe of wat. En wellicht niet onbelangrijk, probeer de relatieve waardes (automatisch) om te laten rekenen naar de absolute vochtigheid. Dan kun je appels met appels vergelijken.

De muren waar wij overigens last hadden van condensatie hebben wij geïmpregneerd. Dat hadden we op aanraden van een constructeur gekocht bij de lokale verfwinkel en daarmee hadden we ontzettend veel minder last van vocht. Schoonmaken deden wij overigens met azijn en/of chloor. Dat is wat aantrekkelijker dan HG spul en volgens mij zit er bijna hetzelfde in :9. Een paar jaar later is de spouwmuur geïsoleerd en inmiddels is het vochtprobleem compleet verdwenen.

Als laatste zou ik je het advies willen geven om bij de vorige bewoners gewoon eens te informeren. Want misschien weten zij wel de oorzaak of aanpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
alex3305 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:11:

Als laatste zou ik je het advies willen geven om bij de vorige bewoners gewoon eens te informeren. Want misschien weten zij wel de oorzaak of aanpak.
Als de vorige bewoners slim zijn weten ze van niets. Aangezien je het anders als verborgen gebrek kan aanmerken want dan hadden ze het moeten melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-08 15:07
@miicker Wat is de huidig ventilatie (welk systeem, welke strategie van ramen openen)? Wat zijn de minimale temperaturen die je nu gebruikt met de tado? Zijn de spouwmuren geïsoleerd?

Het zou mij niet verbazen dat dit een combinatie van te lage temperatuur en gebrekkige ventilatie is, type D installeren en minimumtemperatuur op 16°C zetten en het is opgelost. Kleinere kans is dat het ligt aan een koudebug of infiltratie van vocht.
Wil je de stookkosten beperken, is temperatuur verlagen niet de juiste oplossing, isoleren is de oplossing.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Die kast is nieuw? Is de muur waar de kast voor staat ook in oktober geverfd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Ik zal alle vragen even beantwoorden:
- Er is op dit moment geen ventilatiemogelijkheid anders dan ramen openen. Er zit (volgens mij) HR++ glas in, maar er zitten geen roosters in. Ook is er geen mechanische ventilatie aanwezig
- Ventileren deden we weinig, maar gaan we nu wel meer doen uiteraard
- De muur achter de kast is inderdaad een buitenmuur, als het goed is dan is de spouwmuur wel geïsoleerd
- De kast is verder niet nieuw, de vorige bewoners hebben die op maat er in laten zetten, de muur achter de kast is (in ieder geval door ons) in oktober niet geverfd

We hebben prima contact met de vorige bewoners, dus ik ga sowieso even navraag doen bij hun of zij hier ook last van hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Wij ventilerenluchten inmiddels op de woonverdieping zo'n 10 minuten per dag en op de slaapverdieping 2 uur per dag. Dat is ruim voldoende om, buiten enkele weken per jaar, geen enkel vochtprobleem te hebben.
En hoe zit het met de CO2 waardes in huis?

Wij hebben 24/7 de ramen en deuren op een kier. Nooit last van vocht, ook geen condens langs de glasranden. Ook het CO2 onder 1000 ppm. Laatst een familielid geholpen om een stappenplan te maken voor het isoleren, snap niet hoe mensen een absurd hoge CO2 waarde en een wat vochtigere, muffe lucht niet merken.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2024 07:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:40
Ik lees alleen maar ventileren maar het is buiten ook vochtig. dan veranderd er dus weinig. je moet stoken en ik lees in je TS niets over hoe en waar je stookt.

Het moet gewoon minimaal 15/16 graden zijn anders krijg je met deze vochtigheid schimmel. En zeker als je een koudebrug heb, een hoek waar een kast instaat etc. Ventilatie en warmte komt slecht op zulke plekken.

Dus kachel aan en met regelmaat luchten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:16

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

[...]

Ik denk dat dit te kort door de bocht is. Het zal er aan bijdragen, maar is niet het enige. Het probleem wat @Shadowhawk00 aangeeft hadden wij ook last van. Een koudebrug in een hoek. En omdat er een open spouw zat hadden wij daar condensatie op de muur en in de kast.
Een ideale luchtvochtigheid in een woning ligt tussen de 40 en 60%. Daarboven is er sprake van een hoge luchtvochtigheid. TS geeft al aan dat er geen enkele ruimte in zijn woning is, die onder de 60% luchtvochtigheid zit. Dan wordt er simpelweg te weinig geventileerd.

Dat staat los van koudebruggen en het risico op lokale condensatie.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 07:06:
[...]

En hoe zit het met de CO2 waardes in huis?
Prima. eCO2 waardes pieken met een absoluut maximum van zo'n 1400ppm. Dat is op de rand, maar is echt het absolute maximum. Gemiddeld is het maximum echter rond de 1100ppm. En dan ben ik de hele dag thuis.
Wij hebben 24/7 de ramen en deuren op een kier. Nooit last van vocht, ook geen condens langs de glasranden. Ook het CO2 onder 1000 ppm.
Iedere woning is anders en dat gaat bij onze woning dus niet. Wij wonen in een oud, slecht geïsoleerd appartement. Op onze slaapverdieping, beneden, hebben we alleen kantel-kiepramen. Als ik die in de winter openlaat en er is vorst aan de grond, dan bevriest mijn vloerbedekking. Of de verwarming gaat op de anti-vorst stand, maar dan stook ik letterlijk voor buiten.

Wij hebben echter wel een aantal weken per jaar last van condens langs de glasrand. Vooral tijdens de eerste weken van de herfst, als het buiten heel vochtig is en koud wordt. Maar dat komt door de slecht isolatiewaarde van de ramen. Het dauwpunt wordt daar simpelweg bereikt.

Deuren open laten staan is funest voor de brandveiligheid. Dat probeer ik dus te voorkomen waar mogelijk.

Wij zouden wel nog meer kunnen luchten, maar dat zorgt niet voor betere luchtkwaliteit, aangezien ik de CO2 waardes en luchtvochtigheid tijdens het luchten nu al afstem op de AH buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Question Mark schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:54:
[...]

Een ideale luchtvochtigheid in een woning ligt tussen de 40 en 60%. Daarboven is er sprake van een hoge luchtvochtigheid. TS geeft al aan dat er geen enkele ruimte in zijn woning is, die onder de 60% luchtvochtigheid zit. Dan wordt er simpelweg te weinig geventileerd.

Dat staat los van koudebruggen en het risico op lokale condensatie.
Maar TS geeft in zijn post 1 meetwaarde van een moment gisteren. Toen was overal de RH redelijk hoog, ook buiten. Als ik naar mijn eigen waardes ga kijken gisteren rond 14:00:
  • Woonkamer: 60%
  • Slaapkamer: 57% (met ramen open)
  • Badkamer: 61%
  • Keuken: 60%
  • Balkon zuid: 74%
  • Balkon noord: 78%
Dit was bij mij ná het luchten van mijn woning. Dus de waardes vond ik een beetje hoog, maar niet heel vreemd. Maar buiten dat is beter (of meer) luchten altijd een goed advies :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-08 15:07
miicker schreef op maandag 12 februari 2024 @ 23:02:
Ik zal alle vragen even beantwoorden:
- Er is op dit moment geen ventilatiemogelijkheid anders dan ramen openen. Er zit (volgens mij) HR++ glas in, maar er zitten geen roosters in. Ook is er geen mechanische ventilatie aanwezig
- Ventileren deden we weinig, maar gaan we nu wel meer doen uiteraard
- De muur achter de kast is inderdaad een buitenmuur, als het goed is dan is de spouwmuur wel geïsoleerd
- De kast is verder niet nieuw, de vorige bewoners hebben die op maat er in laten zetten, de muur achter de kast is (in ieder geval door ons) in oktober niet geverfd

We hebben prima contact met de vorige bewoners, dus ik ga sowieso even navraag doen bij hun of zij hier ook last van hadden.
Dus de kast was er al, dan zou die bij de vorige bewoners al lang weggeschimmeld zijn als het een bestaand probleem was. Ik zet mijn geld in op: de vorige bewoners verwarmden en ventileerden hun huis voldoende.
TS:
- elk dag 5 minuten alle ramen open om goed te doortrekken.
- kijk om op termijn ventilatie type D te installeren (drogend effect, geen koudeval aan de ramen, voorverwarmde gefilterde lucht binnenblazen).
- zet de minimumtemperatuur hoger (is dat te duur, kijk dan om beter te isoleren).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1