ThaAresX schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:49:
Het was mij bekend dat VLAN ondersteund werd. Ik weet alleen de input die ik moet geven voor KPN glasvezel, ID en prioriteit etc.
Al kwam ik er net wel achter dat doordat de router maar 2 poorten heeft het voor mij helaas niet werkbaar is. Een poort is signaal in andere signaal uit. Als ik IPTV wil configureren is de tweede poort alleen te gebruiken voor IPTV waardoor ik mijn switch niet meer van signaal kan voorzien. Spijtig
Ehm je snapt dat een VLAN van KPN (WAN kant, router settings) niks te maken heeft met de interne VLANS die je wellicht wil configureren? Vandaar mijn vraag kunnen die X20's routeren of zijn het (simpele) access points? Je kunt prima meerdere VLAN's (tagged) op 1 fysieke poort gebruiken, dit heet "trunking" maar wat dit met KPN te maken heeft?
Ik wil je prima helpen maar kun je dan wel iets duidelijker zijn in de situatie:
1: Je hebt een KPN verbinding, oke. Welk apparaat verzorgt de routing/NAT?
2: Je hebt X20's hoe zijn deze geconfigureerd?
3: Welke eventueel managed switches heb je verder?
Je moet wel begrijpen dat VLANS niet "magisch" werken, jouw router zal dit moeten ondersteunen om uberhaupt verbinding te kunnen maken met "andere" netwerken buiten jouw VLAN (inc het internet).