Remote Desktop met resolutie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 12:29
Hallo (mede-)Tweakers,

Ik had hier nog een ongebruikte Optiplex mini-pc liggen, welke voorzien heb van Windows 11 en een extra grote SSD. Ik wil deze gaan gebruiken als een soort "server" aka "remote computer". Deze staat nu in de meterkast zonder toetsenbord, muis of beeldscherm.

Ik gebruik meestal AnyDesk als programma om in te loggen op een computer (zo help ik mijn vader en moeder op afstand en kan ik vanaf het werk op laptop thuis inloggen als ik daar iets moet opzoeken). Het "probleem" waar ik daarmee tegenaan loop is dat de resolutie altijd op 600x800 staat. Via AnyDesk krijg ik dus een vrij klein scherm te zien.
Het gebruik van programma's zoals Outlook of zelfs het bezoeken van een website is daardoor erg onhandig.

Ik ben al een poosje aan het zoeken naar een manier hoe ik de resolutie vast kan zetten, maar ik heb de oplossing nog niet gevonden. Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:26
Je moet via Remote Desktop verbinden. Of een dummy scherm aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:27
Is het niet mogelijk om een VPN in te richten en dat je daarna verbind met de machine? Dat lijkt mij de meest veilige optie.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
jeroen3 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:37:
Bedoel je de Windows Remote Desktop functie? Ik heb dat nog nooit gebruikt en weet niet goed hoe ik dat in moet stellen. Anydesk ken ik vanuit het werk. Is die overstap makkelijk te maken?
Wylana schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:37:
Is het niet mogelijk om een VPN in te richten en dat je daarna verbind met de machine? Dat lijkt mij de meest veilige optie.
Ik heb geen idee hoe ik een VPN inricht ;-). Dus dat zou een learning-curve zijn die eerst overbrugd moet worden. Of is dit een kwestie van een programma installeren en klaar? (vast niet zo simpel haha).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:27

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:39
jeroen3 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:37:
Je kunt een windows pc alleen maar via Remote Desktop (RDP) overnemen als er Windows Pro op draait. Windows Home heeft die mogelijkheid niet. @supervinnie40 heeft niet geschreven welke versie hij heeft geinstalleerd. De windows versie van de pc waarmee je overneemt heeft genoeg aan Windows Home

[ Voor 11% gewijzigd door W1ck1e op 12-02-2024 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Wylana schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:37:
Kan jij mij duidelijk maken welke relatie je ziet tussen vpn en overnemen van een pc ?
VPN zorgt er alleen maar voor dat je een pc in een ander netwerk kunt zien, en er mee kunt verbinden. Maar dat wil nog niet zeggen dat je de pc kan overnemen (als in bedienen, mee werken). VPN is waarschijnlijk sowieso niet nodig omdat de pc in de meterkast staat en vrijwel zeker in hetzelfde netwerk als de pc waarmee overgenomen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
supervinnie40 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:35:
...
Ik gebruik meestal AnyDesk als programma om in te loggen op een computer (zo help ik mijn vader en moeder op afstand en kan ik vanaf het werk op laptop thuis inloggen als ik daar iets moet opzoeken). Het "probleem" waar ik daarmee tegenaan loop is dat de resolutie altijd op 600x800 staat. Via AnyDesk krijg ik dus een vrij klein scherm te zien.
Het gebruik van programma's zoals Outlook of zelfs het bezoeken van een website is daardoor erg onhandig.

Ik ben al een poosje aan het zoeken naar een manier hoe ik de resolutie vast kan zetten, maar ik heb de oplossing nog niet gevonden. Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen.
Mocht je geen windows 11 pro draaien op de over te nemen pc: Volgens mij moet je op zoek naar zo'n apparaatje dat je in de hdmi poort (aanname!) van de pc in de meterkast steekt waardoor de pc een monitor met een bruikbare resolutie ziet (waarschijnlijk 1920x1080). Dan zal anydesk die resolutie doorgeven naar de client (de pc waarmee je overneemt). aliexpress en amazon bieden die dingen wel aan volgens mij. Zo'n ding heet een "hdmi emulator"

[ Voor 3% gewijzigd door W1ck1e op 12-02-2024 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-05 14:43
Als je Windows 11 Pro hebt is RDP veruit het simpelste. Dat hoef je dus alleen te hebben op die pc in de meterkast. De PC of laptop waar je zelf achter zit mag gewoon de Home versie draaien.

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:15
Ja, ik ken dat probleem ook wel.
Vroeger (Pre-Windows 10) kon je eenvoudig een 2e VGA scherm forceren en dat dan gebruiken als main display.
Vanaf windows 10 is die optie helaas verwijderd.
Dan moet je inderdaad aan de gang met dummy display dongles of een virtual/fake display driver gebruiken.

Ik kom nu net deze tegen, die moet ik zelf nog uitproberen:

itsmikethetech / Virtual-Display-Driver
Virtual Display Driver
based on Microsoft Indirect Display Driver Sample. This creates a virtual display in Windows that acts and functions just like a real one. It's useful for streaming, virtual reality applications, recording, headless servers, etc. The benefit over a physical display is the ability to adjust resolutions and refresh rates beyond the physical displays capabilities. For example, this would enable the ability to stream a game from your home PC using game streaming software at 240hz at 8K while owning a 60hz 1080p monitor (unrealistic, but explains the abilities well). For servers without displays, this enabled remote desktop and screen streaming to other systems as if there were a display installed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Bedankt voor de uitgebreide antwoorden!

Ik gebruik wel Windows 11 Pro (kon goedkoop via het werk geregeld worden). Dus RDP is niet zozeer een probleem, ik heb het alleen nog nooit gebruikt, dus dat moet ik wel even uitvogelen. AnyDesk staat er sowieso ook al op (en dat ken ik). Dus ik houdt beide opties voor nu even aan om eens te testen.

Als ik het zo lees is de meest praktische oplossing om zo'n HDMI-dongle erin te steken. Die 3.99 euro zijn de kosten natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
supervinnie40 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:41:
Bedankt voor de uitgebreide antwoorden!

Ik gebruik wel Windows 11 Pro (kon goedkoop via het werk geregeld worden). Dus RDP is niet zozeer een probleem, ik heb het alleen nog nooit gebruikt, dus dat moet ik wel even uitvogelen. AnyDesk staat er sowieso ook al op (en dat ken ik). Dus ik houdt beide opties voor nu even aan om eens te testen.

Als ik het zo lees is de meest praktische oplossing om zo'n HDMI-dongle erin te steken. Die 3.99 euro zijn de kosten natuurlijk niet.
Aangezien je Windows 11 pro hebt is remote desktop de meest praktische oplossing:
aan de kant van de over te nemen pc hoef je alleen maar remote desktop aan te zetten. Zoek naar "remote desktop" in de zoekbalk
aan de kant van de pc waarmee je overneem start je "mstsc" of zoeken naar "remote desktop connection".
Dat gaat je vast wel lukken !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

W1ck1e schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:14:
[...]
Aangezien je Windows 11 pro hebt is remote desktop de meest praktische oplossing:
aan de kant van de over te nemen pc hoef je alleen maar remote desktop aan te zetten. Zoek naar "remote desktop" in de zoekbalk
aan de kant van de pc waarmee je overneem start je "mstsc" of zoeken naar "remote desktop connection".
Dat gaat je vast wel lukken !
Gezien het ook om buitenshuis gaat, zou je dan ook poort 3389 moeten forwarden, anders kun je niet connecten. Maar dat lijkt mij een heel slecht idee. Gewoon een VPN optuigen en via die VPN verbinden naar de PC in kwestie, zo hoef je ook niet alle poorten te forwarden en zijn de poorten van de VPN voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
CH4OS schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:18:
[...]

Gezien het ook om buitenshuis gaat, zou je dan ook poort 3389 moeten forwarden, anders kun je niet connecten. Maar dat lijkt mij een heel slecht idee. Gewoon een VPN optuigen en via die VPN verbinden naar de PC in kwestie, zo hoef je ook niet alle poorten te forwarden en zijn de poorten van de VPN voldoende.
Als ik het goed begrijp helpt hij zijn ouders met anydesk. Aan hun pc hangt waarschijnlijk wel een monitor ;) Dan heeft hij de resolutie die zijn ouders ook zien. En zijn ouder kunnen meekijken wat hij doet.
En als hij zijn pc in de meterkast wil gebruiken is dat netwerkverkeer in zijn eigen huis. Dus niet over internet.

[ Voor 3% gewijzigd door W1ck1e op 12-02-2024 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

W1ck1e schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:26:
Als ik het goed begrijp helpt hij zijn ouders met anydesk. Aan hun pc hangt waarschijnlijk wel een monitor ;) Dan heeft hij de resolutie die zijn ouders ook zien.
En als hij zijn pc in de meterkast wil gebruiken is dat netwerkverkeer in zijn eigen huis. Dus niet over internet.
Ik denk dat het gebruik van AnyDesk over lokaal LAN een beetje zinloos is, gezien je over lokaal LAN "gewoon" RDP kan gebruiken en er dan zelfs geen portforwarding nodig is. Maar goed, in de topic start staat ook het volgende:
...en kan ik vanaf het werk op laptop thuis inloggen als ik daar iets moet opzoeken
Ik denk dat je hier even overheen gelezen hebt. :) Dat lijkt mij dus wel degelijk geen lokale verbinding meer. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 12-02-2024 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:15
The_Doman schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:50: hi
Ik kom nu net deze tegen, die moet ik zelf nog uitproberen:
itsmikethetech / Virtual-Display-Driver
Werkt :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-RaHb-oYxp2qmk8QmSHgN1c5hE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bx7Ucufojg6pw3zYyQQAWwpW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door The_Doman op 12-02-2024 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
CH4OS schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:28:
Maar goed, in de topic start staat ook het volgende:
[...]
Ik denk dat je hier even overheen gelezen hebt. :) Dat lijkt mij dus wel degelijk geen lokale verbinding meer. ;)
...en kan ik vanaf het werk op laptop thuis inloggen als ik daar iets moet opzoeken
Daar lijkt het wel op ;) Tenminste, wel gelezen, anders begrepen.

[ Voor 4% gewijzigd door W1ck1e op 12-02-2024 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Bedankt voor het meedenken. Ik begrijp wel dat Remote Desktop een uitstekende oplossing is, maar zo te lezen moet daar ook nog wat voor gedaan worden om het optimaal te laten werken. Voordeel van AnyDesk is dat het wat "simpeler" in gebruik is. Wat voor mij doeleinden prima is.
Vroeger gebruikte ik Teamviewer omdat je daar een soort adressenboekje had dat je overal te zien kreeg nadat je inlogde (wat bij AnyDesk niet echt lekker werkt), maar ik vind Teamviewer niet meer prettig in gebruik. Ik kreeg om de haverklap de melding dat ik het professioneel gebruikte waarna ik niets meer kon.

Die beeldscherm driver via Github klinkt ook als een hele simpele oplossing. Zeker het proberen waard. Mocht dat niet werken, dan kan ik voor een paar euro nog zo'n HDMI-dongle halen.
Dan lijken mijn "problemen" wel opgelost te zijn :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:26

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Ben ik de enige of zie ik hier geen enkele functie in?
Er staat een pc in de meterkast bij zijn ouder om te helpen? Ehm met wat? Woon je thuis?
Hooguit zou je wat lokale apparaten (routers, access points etc) direct kunnen bereiken maar waarom?
Wat wil je nou? Je ouders helpen? Met wat?
Je jaagt ze ook op kosten door een PC's te laten draaien voor niks.

Waarom zou je Outlook of websites willen bezoeken vanaf deze PC's?

[ Voor 8% gewijzigd door MasterL op 12-02-2024 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:46

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-05 19:37
MasterL schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:45:
Ben ik de enige of zie ik hier geen enkele functie in?
Er staat een pc in de meterkast bij zijn ouder om te helpen? Ehm met wat? Woon je thuis?
Hooguit zou je wat lokale apparaten (routers, access points etc) direct kunnen bereiken maar waarom?
Wat wil je nou? Je ouders helpen? Met wat?
Je jaagt ze ook op kosten door een PC's te laten draaien voor niks.

Waarom zou je Outlook of websites willen bezoeken vanaf deze PC's?
Zijn ouders is als voorbeeld genomen, betreffende de reden voor anydesk….

Hij gebruikt anydesk om (als voorbeeld) in te loggen op de pc van zijn ouders als zij tegen problemen aanlopen.. hij is dus bekend met anydesk

Wat hij wil is een remote desktop tool die hij kan gebruiken om zijn servertje in de meterkast te benaderen als hij niet thuis is, maar loopt dus tegen resolutie problemen aan

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Bedankt voor de tip, helaas gaat het hier om de grootte van het venster en niet de resolutie. Het blijft dan 800x600, alleen veel groter (alsof je een vergrootglas gebruikt ;-) ).
Ik heb het hier in ieder geval niet mee op kunnen lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
RealVNC of TightVNC viewer / server werkt ook prima om zowel binnen het LAN als remote een verbinding op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Dit soort problemen wordt vaak veroorzaakt door het gebrek aan aangesloten fysieke monitor (zoals je misschien zelf ook al door had). Ik had dit ook (weliswaar op Linux) en was het gedoe op een gegeven moment zo zat dat ik gewoon een HDMI dummy heb gekocht en dat werkt tot op de dag van vandaag prima :)
Zoiets: https://www.amazon.nl/HDM...0-generatie/dp/B06XT1Z9TF

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 32GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Thanks Temp00, dat is ook wel de 2de keus die ik ga proberen. Eerst die driver van Github testen en als dat niet lukt, kies ik die HDMI dummy. Voor die paar euro is dat een prima oplossing.
Pagina: 1