LED strip - hoe aansluiten en wegwerken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteFLe
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 26-04 13:34
Hoi allemaal,

Ik wil graag in een nis in mijn keuken één of twee zigbee ledstrips plaatsen (geen merkvoorkeur, liefst zo betaalbaar mogelijk) die compatible zijn met Tradfri.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GuwNa0c7246yw12URi9SNTQMGM8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7yA1S9ExxaIWAv0OUS8NdUha.jpg?f=fotoalbum_large
  • Ledstrip 1 moet komen in het plafond middels een profiel
  • Ledstrip 2 komt in een dikke wandplank middels profiel. Halverwege de nis. Nog te plaatsen
Ik loop wat vast op de bekabeling en afwerking van het geheel. Ik heb 3x vd draad voor schakeling uit het plafond komen in 16mm buis, vanuit een schakelaar in de nis zelf.

Na inlezen blijkt dat aansluiten van een ledstrip altijd middels een transformator moet die vaak gecombineerd met stekker wordt ter voeding.

Ik wil graag dat beide ledstrips schakelbaar zijn, en dan ik de kabels en eventuele trafos uit het zicht kan werken.

Concreet ben ik op zoek naar de volgende hulp:
  • Welke strips van 1 meter per stuk zijn hier geschikt voor?
  • Op welke manier/met welke bekabeling kan ik deze ledstrips toch onzichtbaar aansluiten en schakelbaar houden, gegeven mijn huidige setup? Betekent dat zagen in mijn verlaagd plafond en opnieuw stucen?

Beste antwoord (via SteFLe op 12-02-2024 22:05)

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
SteFLe schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:26:
Dank voor de uitgebreide en heldere antwoorden: Nog wat context:

- Voorkeur voor dimbaar RGBWW. In ieder geval sfeervol warm wit licht gewenst
- Koppelbaar met Google Home
- Primair als sfeerlicht. Rest van de keuken is reeds goed verlicht
- Fysieke schakelaar zou er ook tussen uit kunnen inderdaad.

Voornamelijk dus inderdaad mijn vraag welke ledstrip met welke controller/transformator/voeding voor mij geschikt is, want dat bepaalt namelijk ook het wegwerken ervan.

Plan A
Met jullie suggesties lijkt (1) een 230v strip een optie, maar is die smart te krijgen? Of (2) extra koofje van gips maken over de breedte als verstoppplek, maar qua afwerking gaat dit meer opvallen/tijd kosten
Ik bedoelde meer houten latjes, maar gips kan inderdaad ook. Qua tijd zal dat wel meevallen:
- Je neemt een plankje en een aantal kant-en-klare winkelhaken die op er op passen. Schoef die op de toekomstige onderplank en hou rekening met de breedte van je trafo en controller.
- lijm (of schoef) vervolgens een dunne latjes op de bovenkant van de plank tussen de winkelhaken in, die precies ver genoeg van de rand af staan dat het plankje voor de voorkant er tegenaan komt als je die op de onderplank zet. Houd dan ook meteen rekening met de dikte van de haakse plankjes (zie verderop)
- Dan maak je de voorplank, precies dik genoeg dat hij tussen het plafond en de onderplank past (wellicht ter overvloede, maar hout werkt). Op de (uiteindelijke) achterzijde van die plank schroef je kleine plankjes haaks op de plank die aan de bovenkant van de winkelhaken schuiven en daar precies in passen. Wellicht moet je daarvoor de onderkant van die haakse plankjes wat inkorten. Aan de achterzijde van die plankjes maak je dan een (ruime) inkeping voor de draden. Na de installatie kun je de draden op de juiste plek op de winkelhaken vast tapen zodat ze in de inkepingen vallen als je de voorplank boven de onderplank schuift.

Als alternatief (maar dat had je eigenlijk moeten doen voor je je werkblad installeerde) kun je de trafo en controllers onder je werkblad monteren (vaak is er achter zo'n laadje nog plek genoeg). Vervolgens vlak je een of beide hoeken aan de achterzijde van het werkblad af om de kabels door te laten lopen die je in mini kabelgootjes omhoog werkt. Ook bij de plank vlak je een hoekje af.

Of optie 3, wat als je in plaats van een koofje een valse wand maakt boven de (vaste) plank?
Plan B
was 1 of 2 spots in plafond die op 230 volt gaan, en in deze gaten de trafo van ledstrip die naar wandplank gaat verstoppen. Via koof zou ik dan de kabel naar plank kunnen laten lopen
Dat belemert de keuze van de trafo en controller. Die moet dan wel door het gat van een spotje pakken. Zou ik persoonlijk niet doen.
Plan C
Maar voorkeur voor 2 ledstrips. Plan C was daarom ledstrip in wandplank zowel naar onder als boven laten schijnen, en vd draad in plafond weer terugstoppen + afsmeren.
Wandplank maak ik namelijk ook zelf, en is 52mm dik
Is het dan geen idee om de plank te vervangen door een (plexi)glasplaat waar je de lightstrip vanaf de rand doorheen laat schijnen?

Wat de trafo en controller betreft zou ik mij vooral baseren op merken die in nederland gangbaar zijn. Aliexpress staat er vol van, maar ik steek mijn hand niet in het vuur voor de veiligheid daarvan. En het laatste wat je wilt is dat een van die dingen doorbrand, kortsluiting maakt en in de fik vliegt. Zeker niet als je het netjes hebt weggewerkt. De ledstrip zelf vind ik minder uitmaken, ledjes an-sich produceren nauwelijks warmte en bovendien wordt het vermogen beperkt tot wat de controller en trafo aan kunnen. Maar dan, in de meeste gevallen koop je een 'starterset' met daarin ook een stuk lightstrip.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-07 22:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

SteFLe schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:10:
Na inlezen blijkt dat aansluiten van een ledstrip altijd middels een transformator moet
Dat is niet juist, er zijn ook ledstrips die direct op 230V kunnen. Dat lijkt me in jouw situatie (geen plek voor losse voeding) het eenvoudigst.

Het voeden van de strip in de plank is het lastigst. Je nis is nu helemaal strak afgewerkt en opeens moet er midden in de nis elektra komen :P Als je niet de muur wilt openen ontkom je niet aan een klein wit kabelgootje. Alternatief is nog iets voor de wand plaatsen (mooie plaat hout bijvoorbeeld) en daar de kabel achter laten lopen.

[ Voor 36% gewijzigd door Gizz op 12-02-2024 11:30 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:31

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zoals je de kabels uit je koof laat komen is wegwerken altijd wel een uitdaging. Zelfs als je iets zonder voeding hebt. Dus beetje zagen lijkt bijna niet te vermeiden, misschien dat je het geheel dan met een plakje af kan werken?

Nu zijn er wel ledstrips direct op 230V. Maar zelf daar niet echt goede ervaring mee qua knipperen en lichtkwaliteit. Zeker omdat het primair licht is en in de keuken zou mijn voorkeur wel zijn om daar CRI>90 led te hebben.

Qua sturing zou je in ieder geval naar een Zigbee module kunnen kijken. Volgens mij werkt Tradfri wel met de eeste. Dan kan je de schakelaar ook blijven gebruiken. Ikea heeft er helaas niets voor, dan zou je bij een schakelbare plug uitkomen en is de schakelaar in de nis nutteloos. Al naar gelang welke ledstrip, voeding, controller en mogelijkheid tot kabels aan te passen zou je ook naar een dimbare optie kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:14
Betekent dat zagen in mijn verlaagd plafond en opnieuw stucen?
Wat je ook doet; ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
[...]
Concreet ben ik op zoek naar de volgende hulp:
  • Welke strips van 1 meter per stuk zijn hier geschikt voor?
  • Op welke manier/met welke bekabeling kan ik deze ledstrips toch onzichtbaar aansluiten en schakelbaar houden, gegeven mijn huidige setup? Betekent dat zagen in mijn verlaagd plafond en opnieuw stucen?
Om te beginnen, de meeste ledstips kun je op maat knippen, maar je kunt niet bij elke strip de afgeknipte delen nog hergebruiken. Dus wat je je dan moet afvragen is of je dan 2 meter strip wilt kopen, die je dan in 2x 1 meter knipt en met een verlengkabel weer aan elkaar plakt of dat je voor 2 losse (en onafhankelijk aan te sturen) strips gaat. Ook is het handig om te weten of je voor een vaste kleur wit (white), verschillende wittinten, RGB, RGBW of RGBWW wilt.

Wat betreft het wegwerken, persoonlijk zou ik bovenin achter een klein koofje maken door over de gehele breedte door een plankje van ca. 10 cm diep op te hangen. Daar kun je de trafo's op leggen en dan maak je hem dicht met een ander plankje ervoor. De trafo's (of beter, de controllers) daar wil je altijd bij kunnen. Als er problemen zijn met het zigbee-netwerk en ze opnieuw gepaird moeten worden dan wil je niet weer je plafond afbreken om simpelweg op de pairings-knopjes te drukken. Wat je dus kunt doen is die voorplank bevestigen met magneten (simpel te verwijderen) of verzonken platkop-schroeven die je dicht kit en overschildert. In het laatste geval zul je wel die wat gezeur hebben om de koof terug open te maken, maar minder dan het verlaagde plafond uitbreken. Vanaf de koof kun je dan dunne witte kabelgootjes langs de hoeken naar de lightstrips laten gaan.

Tot slot, en wellicht ten overvloede, de zigbee controllers moeten 24/7 aangesloten zijn. Want als je ze met de lichtknop uit zet, krijgt tradfri ze natuurlijk niet meer aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-07 22:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@SteFLe kun je wellicht nog wat meer over je wensen delen, zodat we beter mee kunnen denken over de controller en dergelijke? Is het echt alleen aan- en uitschakelen wat je wilt? Of ook dimmen? Schakelen tussen verschillende tinten wit? Kleuren? Individueel adresseerbare leds voor sfeereffecten (denk aan Noorderlicht gloed waar kleuren vloeiend mengen)

edit: ah, over het hoofd gezien dat een tradfri-hub het moet begrijpen. Dan wordt het een standaard zigbee-controller en hopen dat tradfri 'm snapt :) Vaak wordt Hue-compatibiliteit wel genoemd, maar tradfri eigenlijk niet.

[ Voor 21% gewijzigd door Gizz op 12-02-2024 11:54 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteFLe
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 26-04 13:34

Voornamelijk dus inderdaad mijn vraag welke ledstrip met welke controller/transformator/voeding voor mij geschikt is, want dat bepaalt namelijk ook het wegwerken ervan.

Plan A
Met jullie suggesties lijkt (1) een 230v strip een optie, maar is die smart te krijgen? Of (2) extra koofje van gips maken over de breedte als verstoppplek, maar qua afwerking gaat dit meer opvallen/tijd kosten

Plan B
was 1 of 2 spots in plafond die op 230 volt gaan, en in deze gaten de trafo van ledstrip die naar wandplank gaat verstoppen. Via koof zou ik dan de kabel naar plank kunnen laten lopen

Plan C
Maar voorkeur voor 2 ledstrips. Plan C was daarom ledstrip in wandplank zowel naar onder als boven laten schijnen, en vd draad in plafond weer terugstoppen + afsmeren.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
SteFLe schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:26:

Plan A
Ik bedoelde meer houten latjes, maar gips kan inderdaad ook. Qua tijd zal dat wel meevallen:
- Je neemt een plankje en een aantal kant-en-klare winkelhaken die op er op passen. Schoef die op de toekomstige onderplank en hou rekening met de breedte van je trafo en controller.
- lijm (of schoef) vervolgens een dunne latjes op de bovenkant van de plank tussen de winkelhaken in, die precies ver genoeg van de rand af staan dat het plankje voor de voorkant er tegenaan komt als je die op de onderplank zet. Houd dan ook meteen rekening met de dikte van de haakse plankjes (zie verderop)
- Dan maak je de voorplank, precies dik genoeg dat hij tussen het plafond en de onderplank past (wellicht ter overvloede, maar hout werkt). Op de (uiteindelijke) achterzijde van die plank schroef je kleine plankjes haaks op de plank die aan de bovenkant van de winkelhaken schuiven en daar precies in passen. Wellicht moet je daarvoor de onderkant van die haakse plankjes wat inkorten. Aan de achterzijde van die plankjes maak je dan een (ruime) inkeping voor de draden. Na de installatie kun je de draden op de juiste plek op de winkelhaken vast tapen zodat ze in de inkepingen vallen als je de voorplank boven de onderplank schuift.

Als alternatief (maar dat had je eigenlijk moeten doen voor je je werkblad installeerde) kun je de trafo en controllers onder je werkblad monteren (vaak is er achter zo'n laadje nog plek genoeg). Vervolgens vlak je een of beide hoeken aan de achterzijde van het werkblad af om de kabels door te laten lopen die je in mini kabelgootjes omhoog werkt. Ook bij de plank vlak je een hoekje af.

Of optie 3, wat als je in plaats van een koofje een valse wand maakt boven de (vaste) plank?
Plan B
Dat belemert de keuze van de trafo en controller. Die moet dan wel door het gat van een spotje pakken. Zou ik persoonlijk niet doen.
Plan C
Is het dan geen idee om de plank te vervangen door een (plexi)glasplaat waar je de lightstrip vanaf de rand doorheen laat schijnen?

Wat de trafo en controller betreft zou ik mij vooral baseren op merken die in nederland gangbaar zijn. Aliexpress staat er vol van, maar ik steek mijn hand niet in het vuur voor de veiligheid daarvan. En het laatste wat je wilt is dat een van die dingen doorbrand, kortsluiting maakt en in de fik vliegt. Zeker niet als je het netjes hebt weggewerkt. De ledstrip zelf vind ik minder uitmaken, ledjes an-sich produceren nauwelijks warmte en bovendien wordt het vermogen beperkt tot wat de controller en trafo aan kunnen. Maar dan, in de meeste gevallen koop je een 'starterset' met daarin ook een stuk lightstrip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-07 21:37
Ik heb goede ervaringen met de spullen van ledstripkoning.nl
Je kan daar je eigen set samenstellen en je hebt diverse keuzes v.w.b. afstandbedieningen en voedingen. Ook profielen zijn er verkrijgbaar.

Zelf heb ik in de keuken een lange 45 graden profiel gebruikt en diverse rechte profielen met CW/WW strips. Deze zijn op een afstandbediening aangesloten maar ook op mijn Home Assistant domotica server.
Pagina: 1