Bekabeld LAN via USB, of WIFI

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-06 21:06
Ik heb thuis een bedraad netwerk (laten) aanleggen in elke werk/slaapplek. (5e)

Nu heeft de nieuwe werklaptop echter geen netwerkaansluiting meer. Enkel wifi.

Hij heeft wel USB C, en USB3 poorten.

Wat zal sneller zijn, WIFI, of USB--->netwerkadapter. In geval adapter, waar op te letten?

Beste antwoord (via meermarco op 12-02-2024 10:06)

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

USB-C is snel genoeg voor PCIe-SSD's en videokaarten. Het is ook snel genoeg voor 10GBe ethernet.

En er is meer aan bandbreedte dan enkel mbps, waar WiFi bijvoorbeeld slecht in is, is:

- Betrouwbaarheid (je kan een muur hebben, stoorzenders, varierend van bluetooth tot andere wifi netwerken die ineens meer zendtijd willen omdat de buren met netflix beginnen)
- Synchroniteit (kan maar één zenden per netwerk tegelijk, bandbreedte is per definitie asynchroon én gedeeld per client)
- Consistentie (2x2 mimo vs 1x1, AC/6/6E/7)
- Compatibiliteit

Een kabel, zelfs als de netwerkadapter over USB gaat, is altijd beter.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:26

Detmer

Professioneel prutser

De kabel is eigenlijk altijd sneller en stabieler, maar het hangt ook heel erg van je setup af. Heb je op dezelfde kamer een wifi 6 AC accesspoint hangen zal het weinig uitmaken. Hangt er ergens in de kelder een brakke oude AP is de kabel ongetwijfeld sneller.

Probeer het anders eerst eens op de wifi? Kan je altijd nog wat aanschaffen :) .

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:40

Kheos

FP ProMod
kun je voor die werklaptop geen docking station regelen via de baas / IT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:11
USB-C netwerk aanvragen bij je werkgever of een kopen zou mijn tip zijn.
Zelfde hebben we hier op het werk ook, alleen USB-C poerten en geen netwerk. USB-C adapters zijn meer dan snel genoeg wat dat betreft.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Louwke schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:46:
USB-C netwerk aanvragen bij je werkgever of een kopen zou mijn tip zijn.
Zelfde hebben we hier op het werk ook, alleen USB-C poerten en geen netwerk. USB-C adapters zijn meer dan snel genoeg wat dat betreft.
Ja, kan ik doen. Maar als iedereen zegt Wifi is sneller dan USB-->netwerk dan scheelt dat de werkgever ook weer. Maar dan ga ik het wel aanvragen. Bedankt

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

USB-C is snel genoeg voor PCIe-SSD's en videokaarten. Het is ook snel genoeg voor 10GBe ethernet.

En er is meer aan bandbreedte dan enkel mbps, waar WiFi bijvoorbeeld slecht in is, is:

- Betrouwbaarheid (je kan een muur hebben, stoorzenders, varierend van bluetooth tot andere wifi netwerken die ineens meer zendtijd willen omdat de buren met netflix beginnen)
- Synchroniteit (kan maar één zenden per netwerk tegelijk, bandbreedte is per definitie asynchroon én gedeeld per client)
- Compatibiliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:17

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Als je de keus hebt voor een kabel, zou ik altijd een kabel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Umbrah schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:53:

- Compatibiliteit

Bedankt. Duidelijk. Ik ga voor de kabel! Was bang dat er in de transitie USB-->netwerk wellicht iets minder goed zou zijn. Maar geen probleem dus.
Pagina: 1