Witte aanslag (schimmel?) op schutting

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randy Stiffhard
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 25-10-2024
Ik ben een halfjaar geleden verhuisd naar een huis met een tuin en heb nu voor het eerst in mijn leven een schutting (twee zelfs!).

Nu is er deze winter op veel plekken, vooral rond de knoesten, een witte, korrelige aanslag verschenen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_KfQifv5EwvmYD4Yly5h3Q9xKdM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EkQfmLWRjiqKzCPPnLz5cT6u.jpg?f=fotoalbum_large

Het is droog en je kunt het fijnwrijven tot poeder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vsbjl7UwiFZKFo1xUVIwxMLWYVg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H34Tt7tL68e1HYBcweikuoR6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb zitten googelen maar heb geen beschrijvingen van dit fenomeen kunnen vinden.

Is dit schadelijk en moet ik hier iets aan doen? En zo ja, wat dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06:01

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Bloedend hout?
Het kan voor komen dat hars of 'tanine' uit het hout trekt en zorgt voor verkleuringen.

Als je d'r écht iets aan wil doen.
Ja, je kunt de schutting in z'n volledigheid opschuren en verven. Voordeel is dat hij dan ook minder vocht opneemt en langer mee gaat.
Maar je moet hem dan wel eens in de aantal jaren opnieuw verven.

Dus, als je het écht storend vindt, nieuwe schutting; en dan eentje van beton/metaal/steen/composiet :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:23
gewoon laten zitten, kan geen kwaad. En betonnen schuttingen in deze tijd van duurzamer wonen is echt een no-go @Accretion
Wij hebben een schutting van Kastanje palen, ja uiteindelijk gaan ze rotten, maar dat duurt nog 15-20 jaar..
Ik had ook geopteerd voor douglas hout, maar onze ex-buren vonden dat te duur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Waarom zou een betonnen schutting niet duurzaam zijn? Ik heb er weinig omkijken naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:36

Sharky

Skamn Dippy!

M!chel schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:47:
Waarom zou een betonnen schutting niet duurzaam zijn? Ik heb er weinig omkijken naar.
De productie van cement of beton is nogal CO2-intensief.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:22
Eerste foto lijkt mij hars wat uit de plank komt. Tweede foto lijkt mij het impregneermiddel gezien de groenige gloed. Zoek maar eens op 'gewolmaniseerd hout'. Geen heel lekker spulletje trouwens, link dus goed je handen wassen als je het hebt aangeraakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Sharky schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:03:
[...]

Dat is de grondstofwinning voor andere materialen ook. Komt transport ook nog bij. Plus het feit dat die dingen niet zo lang meegaan als beton. Dus denk dat we wat duurzaamheid betreft aardig gelijk eindigen.
Maar doe vooral waar jij je goed bij voelt. Dat is uiteindelijk waar het om gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06:01

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

HvdBent schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:15:
En betonnen schuttingen in deze tijd van duurzamer wonen is echt een no-go @Accretion
Ja, met die logica kun je beter geen schutting zetten natuurlijk.

Zo'n verrotte houten schutting is ook niet bepaald 'duurzaam', maar ligt ook een beetje aan je definitie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
Sharky schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:03:
[...]

Het kappen van een boom lijkt me ook geen goed intiatief m.b.t. CO2. Op die manier kun je uiteraard niks.

Misschien wat minder mensen op de planeet, dat zou pas een hoop schelen.

@TS, hier hoef je je geen zorgen over te maken. Ik zou hem in ieder geval behandelen dan krijgt het ook een wat mooiere kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randy Stiffhard
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 25-10-2024
Dank allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroeneWandelaar
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23-05 22:51
Mijn advies: Als je schutting wat waard is / het waard is.
Wassen en borstelen met lijnoliezeep (Zweeds) en daarna in Zweedse houtverf zetten. Dit ademt en weert vocht. Beter dan beits of normale verf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneWandelaar
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23-05 22:51
HvdBent schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:15:
gewoon laten zitten, kan geen kwaad. En betonnen schuttingen in deze tijd van duurzamer wonen is echt een no-go @Accretion
Wij hebben een schutting van Kastanje palen, ja uiteindelijk gaan ze rotten, maar dat duurt nog 15-20 jaar..
Ik had ook geopteerd voor douglas hout, maar onze ex-buren vonden dat te duur.
Als je kapjes (soort dekseltjes) op de palen zet dan gaan die iig langer mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Accretion schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:56:
Ja, met die logica kun je beter geen schutting zetten natuurlijk.
Inderdaad, een heg of haag is de enige milieu bewuste optie.

@Randy Stiffhard het blijft een natuurproduct, dat werkt op verschillende manieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Volgens mij heeft het gedeug over de uitstoot van CO2 voor het maken van schuttingen niets met de vraagstuk van de TS te maken. Compleet off-topic.
Pagina: 1