Toon posts:

LM317/LM350 Baybus voor DROELOES

Pagina: 1
Acties:
  • 490 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo medetweakers,

Marlboro en ik, en misschien nog wel meer mensen, willen binnenkort een LM317/LM350 Baybus gaan bouwen alleen er is een probleem:

wij snappen niet zo heel veel van al die mooie schemaas.

dus, kunnen jullie even in normale mensentaal uitleggen wat we hoe aan elkaar moeten solderen bij het maken van zoon:

http://www.tweakers.net/reviews/245/3

baaibus?

iig thanx

Marlboro, Hawk, the rest...

Verwijderd

Ik ben er eigenlijk al een beetje mee bezig, maar hij werkt niet :( Ik ben dus aan het kijken waar het aan ligt, als iemand bijvoorbeeld ff een plaatje kan schieten en het posten, dat zou mogelijk de uitkomst zijn :)

Verwijderd

OK, ff ter verduidelijking, van links naar rechts:
Potmeter
LM317
Weerstand
Condensator
weerstand
Koelrib

Dus wat ik eigenlijk alleen hoef te weten is welke weerstand waar hoort

Verwijderd

Die LM317/LM350 spanningsregelaar ken ik al toen ik 12 jaar ben. Het is echt gemakkelijk.

Wacht op tekening...

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/998782503.gif

Verwijderd

offtopic:
Wat is een droeloe?

• DBA907
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-10-2025
:?
Tussen de ingang en de nul een condensator van 0,1 µF
Tussen Vout en Vadjust de weerstand van 1k
Tussen de Vadjust en de nul de potmeter
Tussen de outgang en de nul een elco 1 µF
op die +fan en -fan de fan solderen... klaar

Verwijderd

Zie die tekening, print die tekening uit, breng dat naar de electronica-shop, zij zullen dat zeker verstaan, vraag die onderdelen aantal keren dat je een baybus nodig hebt.

Dus 1 fan regelen, 1x onderdelen
dus 4 fans regelen, 4x onderdelen

haal ook een gaatjesprintplaat

Soldeer die dingen volgens het schema, het is nogal moeilijk voor een electronica-n00b.

Ik ga beter een printplaat ontwerpen.

Verwijderd

Ik doelde eigenlijk op dit plaatje

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/998921629.jpg
Potmeter
LM317
Weerstand
Condensator
weerstand
Koelrib

Verwijderd

Als je met meerdere mensen dezelfde bus ineen gaat steken is het misschien wel interessant om printplaatjes te laten etsen. Dit is veel netter, minder kans op fouten en niet zo ontzettend duur denk ik.

• KoZMiX
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-01-2023
Ik heb deze baybus ook gemaakt, dan niet echt als baybus, maar als module om achteraan in mijn kast te vijzen (het is een Compaq Alpha, die kasten zijn totaal anders als gewone pckasten). Ik gebruikte een LM350 omdat mijn 2 Delta Highpower fans meer dan 2A verstoken. Ik ga nog wel het schema proberen aan te passen zodat de LM350 door een PTC of NTC weerstand ofzo gestuurd wordt ipv een potmeter. Let wel op de grootte van het koellichaam dat je op de LM zet, die gasten kunnen serieus wat warmte produceren!

Gunter

Earth doesn't have gravity, it just sucks.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/algabra2000/print.bmp
Shit, geen geld voor CAD, dus een fucking paint tekening, de schaal en verhouding is vreselijk, zo ongeveer moet het printplaatje aan de soldeerzijde eruit zien.

Meerdere baybussen nodig? meerder printjes solderen of op 1 printplaat meerdere schakelingen solderen.

Ik heb ook een printjes-productie-center, maar het staat al 1 jaar stil, als ik moet opstarten dan kost dat veel, erts middel, kapotte stukken vervangen, foto-printjes halen, de boel afregelen, transparanten maken,.....

gvd, geocities doen moeilijk

• KoZMiX
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-01-2023
Ik denk dat je trouwens best in dat schematje die potmeter van 10k vervangt door een kleinere potmeter met een weerstand in serie, zodat je een minimum uitgangsspanning krijgt van +- 5V ofzo. Gebruik de formule: Vo = 1.25(1 + R1/P1).

Gunter

Earth doesn't have gravity, it just sucks.

Verwijderd

Laat een elektronicus even zeggen of dit plaatje klopt?

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/4173.gif

Verwijderd

Koelvinnen?

Het is zeer afhankelijk van de SPANNINGSVAL en de STROOM.

vb

12Vin en 5Vout dus 7V spanningsval
als je 1A stroom trekt dan is er 7W
als je 2A stroom trekt dan is er 14W
...
als je kamer-temp-max 35°C is, die mag max 75°C extern, dan 75-35 is 40°C verschil, 40/7=5.7K/W vin kopen, 40/14=2.8K/W, hoe kleiner het getal van die vinnen is hoe beter ze koelen, meestal ook duurder.....

12Vin en 2Vout dus 10V spanningsval
als je 1A stroom trekt dan is er 10W
als je 2A stroom trekt dan is er 20W
...
als je kamer-temp-max 35°C is, die mag max 75°C extern, dan 75-35 is 40°C verschil, 40/10=4K/W vin kopen, 40/20=2K/W, hoe kleiner het getal van die vinnen is hoe beter ze koelen, meestal ook duurder.....

veel wiskunde? hehe :)

Verwijderd

Op zaterdag 08 september 2001 13:19 schreef augustus het volgende:
Laat een elektronicus even zeggen of dit plaatje klopt?

[afbeelding]
Leuke schema met ontkoppeling en afvlakking van de stroom, prachtig.

OPGELET DIT IS DE BOVENKANT VAN DE PRINTPLAAT, COMPONENTENZIJDE

• Badger
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-09-2025
erm foutje eelco moet aan de kant van de fan zitten

Verwijderd

Op zaterdag 08 september 2001 13:27 schreef Sir_Floppy het volgende:
erm foutje eelco moet aan de kant van de fan zitten
Welke elco? Teveel kan nooit kwaad, normaal hebben we maar 2 nodig van 100nF, tenzij je de schakeling van een 'ruwe voeding' hangt i.p.v. van deje pc-voeding

Verwijderd

Dus nu hebben we 2 schema's waar wij leken de ballen van snappen :?

Verwijderd

Op zaterdag 08 september 2001 13:43 schreef Marlboro het volgende:
Dus nu hebben we 2 schema's waar wij leken de ballen van snappen :?
De grote tekening is ECHT GEMAKKELIJK, als jullie electronica-n00000bs dat niet verstaan, dan moet je maar $dollar$$ neertellen in die online-shop. Je bent gemakkelijk tientallen $$$ kwijt. |:(

Verwijderd

Het zit nl. zo, ik heb de onderdelen gehaald die op dit plaatje staan gekocht
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/998921629.jpg
het enigste wat ik niet zeker weet is welke weerstand/condensator waar hoort....

• Dala
  • Laatst online: 19-08 10:22
Op zaterdag 08 september 2001 13:47 schreef algabra het volgende:

[..]

De grote tekening is ECHT GEMAKKELIJK, als jullie electronica-n00000bs dat niet verstaan, dan moet je maar $dollar$$ neertellen in die online-shop. Je bent gemakkelijk tientallen $$$ kwijt. |:(
inderdaad,
dit is zo gemakkelijk dat kna mijn zusje zelfs nog damn, ik hoop toch dat ze het niet echt menen.

• Dala
Op zaterdag 08 september 2001 13:54 schreef Marlboro het volgende:
Het zit nl. zo, ik heb de onderdelen gehaald die op dit plaatje staan gekocht
[afbeelding]
het enigste wat ik niet zeker weet is welke weerstand/condensator waar hoort....
moet je erop lezen, staan waardes op

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:34
Op zaterdag 08 september 2001 12:47 schreef Marlboro het volgende:
Ik doelde eigenlijk op dit plaatje

[afbeelding]
Potmeter
LM317
Weerstand
Condensator
weerstand
Koelrib
Dat is toch geen weerstand maar een condensator of heb ik et helemaal mis :?

Verwijderd

Oeps! foutje!

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 08 september 2001 12:42 schreef Marlboro het volgende:
offtopic:
Wat is een droeloe?
:P

• Badger
Zo ga ik hem maken.

Afbeeldingslocatie: http://www.si.hhs.nl/~20005367/schema.gif

Het printplaatje heeft verticale banen vandaar dat het er zo uit ziet + er moeten er 5 van naast elkaar kunnen.

Het geheel is maar 5 koperbaantje breed van zo'n experimenteer plaat. C1 gaat over 3 banen heen (halen de pootjes makkelijk. R1 gaat over nul banen heen maar je moet hem schuin plaatsen wil het passen. C2 gaat maar over 1 baan heen.
Bij de Vout van de LM350 moet je naar boven toe ff de baan onderbreken door deze weg te krassen en naar onder toe ook een gaatje na de weerstand R1. Van het ene gaatje dat na R1 naar beneden zit lus je door naar boven na de gemaakte onderbreking van de Vout.
Het grote witte blok aan de bovenkant is een hdd-stekkertje met voetjes dat je ook op je plaatje vast soldeert.

Verwijderd

Op zaterdag 08 september 2001 13:57 schreef Dala11of11 het volgende:

[..]

moet je erop lezen, staan waardes op
Dat kun je natuurlijk ook van de andere kant bekijken: Als er waardes opstonden, had ik die wel gelezen :)

Verwijderd

Topicstarter
ziet er goed uit jongens dat schema ik ga maandag maar eens strax of maandag maar eens inkopen doen.

dus als ik het goed heb pak je het solderen zo aan:

neem het printplaatje, prop het component door de gaatjes op de printplaat, doe een plukje soldeer aan de andere kant van het printplaatje, knip de rest van het ijzerdraadje van het component af.

alleen wat ik me nou af vraag hoe maak je de verbindingen tussen de componenten, met draad of met een spoor van soldeer? of anders?

• Badger
doe maar een draadje of gebruik je afgeknipte draadjes

Prijs lijstje van de onderdelen die ik ervoor heb gehaald:

5 koelribben: fl 14,95
4 LM350: fl 27,80
1 LM317: fl 2,45
1 pertinax str: fl 5,45
5 elko's radiaal:fl 3,75

voor de rest was mijn werk zo vriendelijk om me ze te verschaffen:)

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:45
Zoiets ???

Fanbus voor dummies

Afbeeldingslocatie: http://www.homepages.hetnet.nl/~nadir123/schemavoordummies.jpg

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/4192.gif

Attentie: plaatje klopt niet!!!
Ik ben zo eerlijk om het niet weg te halen. >:)

• Dala
Op zaterdag 08 september 2001 14:35 schreef Marlboro het volgende:

[..]

Dat kun je natuurlijk ook van de andere kant bekijken: Als er waardes opstonden, had ik die wel gelezen :)
dan ga je terug naar de winkel en laat hun het uitzoeken :P

Verwijderd

Komplete 5-voudige baybus op stroken-printplaat.
Als het niet klopt hoor ik het wel! :)
Misschien dat er wat stroken extra tussen moeten om de potmeters ruimte te geven.

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/4206.gif

(deel 2: verbeterde uitvoering)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 08 september 2001 15:21 schreef augustus het volgende:
Misschien dat er wat stroken extra tussen moeten om de potmeters ruimte te geven.

[afbeelding]

dit schema ziet er primafoon uit. echt goed, werkt het ook? naja ik zie het vanzelf wel ik denk dat ik binnen zeer korte tijd maar eens een 4koppige baaibus ga bouwen, maandag ofzo :P iig bedankt voor jullie hulp, natuurlijk zal ik het resultaat showen.

Verwijderd

Op zaterdag 08 september 2001 15:21 schreef augustus het volgende:

[afbeelding]

Theoretisch klopt dat, maar de verhouding is een probleem, een LM317 is 3 printbanen breed en die potmeter is 5 printbanen breed, hetzelfde probleem als mijn printplaat ontwerp, VERHOUDING.

Verwijderd

Topicstarter
nog ff iets anders is er een mogelijkheid om een ledje bij elke potmeter te doen dat steeds feller gaat branden als je het voltage opschroeft? volgens mij moet dat wel kunnen met een weerstandje ofzo, kan iemand mij ff uitleg geven

Verwijderd

Theoretisch klopt dat, maar de verhouding is een probleem, een LM317 is 3 printbanen breed en die potmeter is 5 printbanen breed
Shit: je hebt gelijk. :o

Hier is de derde versie. Klopt deze?

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/4230.gif

Ik kan trouwens de tweede versie niet verwijderen. Omdat een moderator hem al gewijzigd heeft, wordt beweerd. :?
Kan dat niet even teruggedraaid worden?

Verwijderd

Topicstarter
heeft er al iemand een idee hoe ik er een ledje bij kan pleuren?

ik heb zelf wel ff gepielt en heb dit gevonden:

met een bepaald weerstandje krijg je een 5v led op 12 volt dat weerstandje heeft de ringen: blauw, rood, bruin en goud (van links naar rechts)

heeft iemand een idee of dit bruikbaar is

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 08 september 2001 18:08 schreef augustus het volgende:

[..]

Shit: je hebt gelijk. :o

Hier is de derde versie. Klopt deze?

[afbeelding]

Ik kan trouwens de tweede versie niet verwijderen. Omdat een moderator hem al gewijzigd heeft, wordt beweerd. :?
Kan dat niet even teruggedraaid worden?
damn jij bent goed, ik kan haast niet wachten om te beginnen met solderen, zo kan zelfs ik het

Verwijderd

damn jij bent goed
Zeg dat maar niet: de eerste en tweede versie waren totaal FOUT.
Van deze weet ik het ook niet zeker. :(
Iemand anders moet er even kritisch naar kijken: klopt het?

N.B. Een LEDje heeft een te groot stroombereik om mooi uit te doven met een weerstandje ervoor. Je moet iets van >15KOhm (zwart, groen, oranje, goud) gebruiken om de uitdoving te zien.
Er moet een transistorsturing gebruikt worden.

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/4235.JPG

Ik heb provisorisch vijf potmeters op een europrintje (=10cm breed) gezet, en het past precies! Maar is er dan genoeg ruimte voor de knoppen? Met dikke vingers wordt het een probleem.:)

Verwijderd

http://casemods.pointofnoreturn.org/vregtut/

Uit The Fucking Search gehaald. Nu moet je het wel snappen.
Ik heb er al wat gebouwd.

Verwijderd

Op zaterdag 08 september 2001 20:22 schreef augustus het volgende:

[..]
N.B. Een LEDje heeft een te groot stroombereik om mooi uit te doven met een weerstandje ervoor. Je moet iets van >15KOhm (zwart, groen, oranje, goud) gebruiken om de uitdoving te zien.
Er moet een transistorsturing gebruikt worden.
Normaal gezien niet. Dit zal waarschijnlijk wel werken als je je LED'je parallel aan de uitgang (de fan zelf dus) hangt, met een serieweerstandje van 470 ohm. De LM317 zelf zal dan wel zorgen dat je LED'je zal dimmen samen met je fan

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 09 september 2001 00:05 schreef D-dayzz het volgende:

[..]

Normaal gezien niet. Dit zal waarschijnlijk wel werken als je je LED'je parallel aan de uitgang (de fan zelf dus) hangt, met een serieweerstandje van 470 ohm. De LM317 zelf zal dan wel zorgen dat je LED'je zal dimmen samen met je fan
dit zal ik dan maar eens proberen, anders heb ik nog wel een ander plan:

2 ledjes per potmeter, het 1e ledje gaat aan bij 7 volt en het 2e gaat ook aan bij het maximum (10 volt dus) dit is volgens mij goed te doen? ik dacht zelf dat je dan op de uitgang van de fan het 1e ledje met een bepaalde weerstand aan moest sluiten en het 2e ledje met een hogere weerstand.

even iets anders, zijn er trouwens potmeters met een uit stand? ik wil namelijk met de potmeter een berijk van 6 tot 10.75 volt regellen maar dan moet er wel een uitstand op die potmeter zitten anders gaat die fan nooit uit. weet iemand toevallig wat voor potmeter ik dan moet hebben en of die bruikbaar zijn voor wat ik wil?

iig thanx

H A W K

Verwijderd

Topicstarter
nog even een vraag is het mogelijk om de snelheid van een fan uit te lezen zonder dat de fan stroom van het mobo krijgt? dus dat de + en de - draad op de voeding staan en dat de rpm draad alleen op het mobo staat. het leek mij namelijk wel leuk om het volgende te doen.

1 van elke fan gaan 3 draaden naar de baybus (+,-,rpm)
2 deze draden komen samen op 1 punt, de draaiknop, zoiets:
http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0207072491000032068&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=94498&TK_PAR[MEDIUM]=

3 van de draaiknop gaat 1 draadje naar de connector op het mobo.

op die manier kun je dmv een draaiknop en een programma als via hm het aantal rpm dat een fan maakt uitlezen.

goed plan toch?

Verwijderd

Op zondag 09 september 2001 11:39 schreef Hawk666 het volgende:

[..]

dit zal ik dan maar eens proberen, anders heb ik nog wel een ander plan:

2 ledjes per potmeter, het 1e ledje gaat aan bij 7 volt en het 2e gaat ook aan bij het maximum (10 volt dus) dit is volgens mij goed te doen? ik dacht zelf dat je dan op de uitgang van de fan het 1e ledje met een bepaalde weerstand aan moest sluiten en het 2e ledje met een hogere weerstand.

even iets anders, zijn er trouwens potmeters met een uit stand? ik wil namelijk met de potmeter een berijk van 6 tot 10.75 volt regellen maar dan moet er wel een uitstand op die potmeter zitten anders gaat die fan nooit uit. weet iemand toevallig wat voor potmeter ik dan moet hebben en of die bruikbaar zijn voor wat ik wil?
1. Met twee LEDjes werken gaat inderdaad, dan moet je zenerdiodes in serie plaatsen met de led. Let wel op, dan zullen ze niet in 1 keer oplichten, maar waarschijnlijk met een licht dim-effect, maar daar ben ik dus geen 100 % zeker van. (ik zal je wel een schema tekenen ofzo indien je nog geinteresseerd bent).

2. Er bestaan potmetertjes met een klein schakelaartje. Deze is gemonteerd achter op de potmeter en klikt aan (of uit) als je de potmeter volledig dichtdraait. Je lokale elektronicaboer zal je wel hiermee kunnen helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 09 september 2001 12:45 schreef D-dayzz het volgende:

[..]

1. Met twee LEDjes werken gaat inderdaad, dan moet je zenerdiodes in serie plaatsen met de led. Let wel op, dan zullen ze niet in 1 keer oplichten, maar waarschijnlijk met een licht dim-effect, maar daar ben ik dus geen 100 % zeker van. (ik zal je wel een schema tekenen ofzo indien je nog geinteresseerd bent).

2. Er bestaan potmetertjes met een klein schakelaartje. Deze is gemonteerd achter op de potmeter en klikt aan (of uit) als je de potmeter volledig dichtdraait. Je lokale elektronicaboer zal je wel hiermee kunnen helpen.
als je dat schema voor die ledjes nog wilt maken, graag

Verwijderd

Topicstarter
weet iemand al hoe ik die ledjes moet aansluiten, dat met die rpm meter heb ik zelf al uitgevonden.

Verwijderd

Topicstarter
nog even over die ledjes, de bedoeling is dat:

ledje 1 aan gaat als de potmeter (met aan en uit functie) een aan signaal doorgeeft, maakt niet uit hoe hoog
ledje 2 aan gaat als het uitgangsignaal hoger dan 10 volt is.

Verwijderd

Topicstarter
is er niemand die mij kan helpen met de ledjes?

Verwijderd

Op zondag 09 september 2001 16:55 schreef Hawk666 het volgende:
is er niemand die mij kan helpen met de ledjes?
Voor je eerste probleem is't redelijk simpel...zorg dat het contactje op je potmeter fungeert als aan-uit schakelaar van je deelschakeling die je gebruikt om je fans mee aan te sturen.. Zet dan over de ingang (12V) na de schakelaar een LEDje met een serieweerst. van 470 ohm parallel.

Voor het tweede probleem, jah, ik ben nog altijd aan't twijfelen als het mogelijk is zonder een FET als constante stroombron, maar aangezien je alleen boven de 10 Volt een ledje wil gaan laten branden moet dit mogelijk zijn met alleen een zenerdiode zonder FET....
edit:

Kan iemand mij bevestigen als zoiets gaat werken? Dit is gewoon puur theoretisch
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/dennismati/Zenersch.jpg

Over de waardes van de zenerdiode en de weerstand ben ik niet helemaal zeker van. Dus bij ongeveer 10 volts zal de weerstand een spanning van 2 volt krijgen waardoor hij gaat branden....Graag wat reacties en verbeteringen :)

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 29-07 10:07
worden er nou eigenlijk nog prontplaten gemaakt voor het uiteindelijke ontwerp?

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 09 september 2001 17:04 schreef D-dayzz het volgende:

[..]

Voor je eerste probleem is't redelijk simpel...zorg dat het contactje op je potmeter fungeert als aan-uit schakelaar van je deelschakeling die je gebruikt om je fans mee aan te sturen.. Zet dan over de ingang (12V) na de schakelaar een LEDje met een serieweerst. van 470 ohm parallel.

Voor het tweede probleem, jah, ik ben nog altijd aan't twijfelen als het mogelijk is zonder een FET als constante stroombron, maar aangezien je alleen boven de 10 Volt een ledje wil gaan laten branden moet dit mogelijk zijn met alleen een zenerdiode zonder FET....
edit:

Kan iemand mij bevestigen als zoiets gaat werken? Dit is gewoon puur theoretisch
[afbeelding]

Over de waardes van de zenerdiode en de weerstand ben ik niet helemaal zeker van. Dus bij ongeveer 10 volts zal de weerstand een spanning van 2 volt krijgen waardoor hij gaat branden....Graag wat reacties en verbeteringen :)

hoeveel spannig gaat er dan naar de leds? 2 of 5 volt ik wil 5 volt leds gaan gebruiken

Verwijderd

Waarom zou je een schakelbare potmeter gebruiken? Op 1.25 volt zijn je fans echt wel uit.

Verwijderd

Topicstarter
ik wil geen 10 maar een 5 k potmeter in serie met een 5 k weerstand gaan gebruiken zodat hij begint bij 6.25 volt ipv 1.25 volt. de fans die ik ga gebruiken starten toch pas ronde de 6 volt dus dan heeft het geen zin om de 1.25 variant te gebruiken

Verwijderd

Op zondag 09 september 2001 18:20 schreef Hawk666 het volgende:

[..]

hoeveel spannig gaat er dan naar de leds? 2 of 5 volt ik wil 5 volt leds gaan gebruiken
5 Volt LED's? Wat is de werkstroom? de regel is eigenlijk simpel.. bij 12 v voedingsspanning : 12- 5V(=werkspanning led) =7V. 7 V is de spanning die over de voorschakelweerstand moet staan, dus : 7V/(werkstroom led) = de voorschakelweerstand in Ohm.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/4284.GIF

Dit is een indikator voor de ventilatorsnelheid: onder de 5V dooft de rooie, boven de 10V de groene. Daartussen zit een overgang. Experimenteer met de weerstandswaarden!

Voordat je het vraagt: ik heb nog nooit common anode duoleds gezien (wel vierpoots SMD) dus moet je twee losse leds gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
die grote 5mm leds voor je hdd enzo zijn toch 5 volt of zie ik dat nou verkeerd? naja iig die wil ik gaan gebruiken

• the12be
  • Laatst online: 19-08 20:00
Voordat je het vraagt: ik heb nog nooit common anode duoleds gezien (wel vierpoots SMD) dus moet je twee losse leds gebruiken.
ze bestaal wel, Ben hier in de buurt al op zoek geweest, hadden ze niet, maar had een mailtje gestuurt naar stuut en bruit ....
en we hebben ook bicolor leds met de + in het midden.

deze zijn rood/groen

en kosten Hfl 2,75 per stuk.
dat zijn ze dus wel, ik heb ze nog niet besteld, omdat ik verder niks nodig had, en een tientje verzendkosten voor 2 ledjes, vond ik ook wat te...

Verwijderd

Op zondag 09 september 2001 19:42 schreef Hawk666 het volgende:
die grote 5mm leds voor je hdd enzo zijn toch 5 volt of zie ik dat nou verkeerd? naja iig die wil ik gaan gebruiken
de 5 mm LEDs zijn de meest gebruikte leds, en werken op 2 volt met een werkstroom van ongeveer 20 mA, ik dacht dat je jumbo LEDs bedoelde (ik dacht dat deze 10mm zijn)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 09 september 2001 21:40 schreef D-dayzz het volgende:

[..]

de 5 mm LEDs zijn de meest gebruikte leds, en werken op 2 volt met een werkstroom van ongeveer 20 mA, ik dacht dat je jumbo LEDs bedoelde (ik dacht dat deze 10mm zijn)
nee ik had me vergist in het voltage.

nog een keer een uitleg van wat ik wil met deze ledjes:

1 moet aan gaan als je schakelaar op aan gaat en de fan stroom kan ontvangen
2 moet aan gaan als de fan een voltage van 10 volt of meer krijgt

Verwijderd

Ok ik hoop dat dit iets duidelijker is. het bovenste spreekt een beetje voor zich. Als de baybus wordt ingeschakeld, dan zal de led aangaan.
De onderste schakeling is een deelschakeling van een accutester. Je zal wat moeten experimenteren met de waardes van de zenerdiode, ik denk dat een 8V een redelijke goede benadering is. De waarde van de weerstand zelf kan ik me niet meer herinneren, het beste kun je hier beginnen met een paar honderd ohms en kijken hoe je led oplicht. Als de weerstand warm wordt kun je dan beter een grotere waarde nemen. Ik weet zeker dat deze schakeling werkt als je de juiste waardes hebt van weerstand en zenerdiode. Ik hoop dat je hier iets mee bent.
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/dennismati/baybus%20LED's.jpg

Verwijderd

Topicstarter
zou augustus dit in zijn mooie tekening willen verwerken? alsjeblieeeeftt O+

Verwijderd

Topicstarter
asjeblieeeehhhff O+ :*

Verwijderd

Ik vrees dat de LED-indikatie niet werkt omdat de LM317/350 hier maar tot 10 volt regelt (12 volt min spanningsval over LM317).

N.B.: als je tot boven de 11 volt wilt regelen moet je een low-drop regelaar kopen (bijv. LT1086CT: 1,5Ampere voor 10 piek).

Ik zou trouwens schroefklemmen gebruiken voor de ventilatoraansluitingen. Makkelijk en netjes!

Verwijderd

Topicstarter
ok dan doe ik het als volgt:

- ik bouw een baybus met 4 knoppen en 4 ingangen (met van die speaker klemmetjes)
- op elke knop komt een ledje om aan te geven of hij aan staat of niet
- er komt een trapschakelaar op om het rpm per fan uit te kunnen lezen van het mobo

ik denk dat het wel gaat lukken voorlopig, als ik jullie hulp nodig heb laat ik het wel horen.

iig HEEEEEEEEL erg bedankt voor jullie hulp

H A W K

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-03 14:43

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Protel? mooi programma he maar hoe heb je de licentie? :)
Beetje Duur he :))
ff een crack an alles werkt.. ga daar met protel want ultiboard SUCKS.

En nog bedankt voor je schema :)

M@zzel.

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Pagina: 1