Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdegier
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-12-2024
Normaal gesproken, plaats je een KWh meter na de (aardlek) automaat. Ik wil echter achteraf 2 KWh meters plaatsen en mijn bedrading is niet lang genoeg. Er zijn verschillende oplossingen, waaronder buiten de kast verlengen, maar dat doe ik liever niet.

Nu vroeg ik me af of het ook toegestaan is om de meters niet na, maar voor de (aardlek)automaat te zetten. Bij een overstroom in het circuit klapt nog steeds de automaat, het enige dat hiermee niet beveiligd is is een sluiting in de meter zelf.

Het voelt niet juist, waarschijnlijk is er een reden dat dit niet mag of niet slim is, maar ik wilde het toch eens aan de slimme mensen hier op het forum vragen. Het zou me een hoop werk besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:26
Een sluiting in je hoofdschakelaar (of -meter) is ook niet beschermd door een zekering in je kast. Ik zie niet in waarom het niet zou mogen. In het zeldzame geval dat je kWh meters defect raken is er altijd nog de hoofdzekering.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:17
Mits de meter dezelfde specificaties heeft als de hoofdschakelaar. (bv 40 of 63A)
Want hij moet achter de hoofdzekering werken.

[ Voor 12% gewijzigd door jeroen3 op 12-02-2024 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Volgens mij mag en kan dit. Ik heb het zelf ook gedaan, omdat ik zo twee solargroepen met één kwhmeter kan meten. Wel zorgen dat je kwhmeter geschikt is voor de gezamenlijke stroomsterkte.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Eigenlijk is je vraag: Mag een apparaat direct achter de hoofdzekering worden aangesloten?

Mijn gevoel schreeuwt nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:44
@Wolly waarom niet? Een automaat beschermt in feite de installatie en draden erachter. 2.5mm mag bv geen 35A krijgen, dus word afgezekerd op 16A.

Als die kWh meter bv 40A is en je hoofdzekering is 35A. Ja, dan is hij gewoon afgezekerd en volgens mij mag dat gewoon. Al ken ik de officiële regels hierover niet!
Maar is het aan te raden? Liever niet, want bij een fout in de kWh meter is alle spanning eraf van meerdere groepen.

@basdegier kun je de automaat niet omwisselen met de kWh meter? Dus de kWh meter op die plek waar nu de automaat zit, zodat je kabels lang genoeg zijn. Dan gewoon de automaat ergens anders plaatsen, die kabellengte moet je toch zelf aansluiten dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdegier
Wolly schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:55:
Eigenlijk is je vraag: Mag een apparaat direct achter de hoofdzekering worden aangesloten?

Mijn gevoel schreeuwt nee.
De vraag is of een KWh meter "een apparaat" is. Het is een component in de meterkast en daarmee niet toegankelijk en niet voor gebruik van personen, daarnaast met 4mm2 bedrading,..
@basdegier kun je de automaat niet omwisselen met de kWh meter? Dus de kWh meter op die plek waar nu de automaat zit, zodat je kabels lang genoeg zijn. Dan gewoon de automaat ergens anders plaatsen, die kabellengte moet je toch zelf aansluiten dan.
Ja dit is precies mijn plan B. Dat kan inderdaad, alleen levert het aardig wat bedrading op waar ik weinig ruimte in mijn groepenkast heb. Het is niet onoverkomelijk, maar zodra ik straks mijn groepen ga aansluiten gaat het krap worden, vandaar dat ik over dit alternatief denk.

Ik heb 2x de volgende meter:
https://www.sandervunderi...d-keur-sdm630-modbus.html

Deze kan 100A hebben, dus tegen de tijd dat die doorbrand heeft hopelijk mijn 3x25A hoofdzekering het al lang begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdegier
heggico schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:03:
Maar is het aan te raden? Liever niet, want bij een fout in de kWh meter is alle spanning eraf van meerdere groepen.
In mijn geval gaat het niet om meerdere groepen. Het gaat om een 3-fase binnenunit en een 3-fase buitenunit van mijn warmtepomp. Punt is wel dat als mijn KWh meter een probleem heeft, de betreffende groep het inderdaad niet doet, maar dat is ook het geval als ik de meter achter de groep zet.

Op basis van alle reacties tot nu toe zie ik eigenlijk geen reden om het niet te doen, behalve het "gevoel" (wat ik zelf ook heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:44
@base the ruler Wat ik bedoel, als er iets met die meter is voor de automaat, dan springt een hoofdzekering. Dan vallen dus wel meerder groepen uit.

Na de automaat zou dus alleen die automaat moeten springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:48
basdegier schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:22:
Normaal gesproken, plaats je een KWh meter na de (aardlek) automaat. Ik wil echter achteraf 2 KWh meters plaatsen en mijn bedrading is niet lang genoeg. Er zijn verschillende oplossingen, waaronder buiten de kast verlengen, maar dat doe ik liever niet.
Ik begrijp alleen nog niet hoezo de lengte van bestaande bedrading uitmaakt voor het monteren van een kWh meter vóór of ná de automaat. Je hebt in beide gevallen nieuwe (korte) draadjes nodig tussen automaat en kWh-meter, alleen de locatie waar de ingaande en/of uitgaande draden heengaan veranderen (in of uit gaat naar de kWh-meter ipv de automaat).

Als die draden net krap zijn en alleen maar naar de huidige automaat-locatie komen, kun je dan niet b.v. op die plek de kWh-meter plaatsen en de automaat op een andere plek ofzo?

Een foto zou handig zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdegier
heggico schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:08:
@base the ruler Wat ik bedoel, als er iets met die meter is voor de automaat, dan springt een hoofdzekering. Dan vallen dus wel meerder groepen uit.

Ah ik snap hem, inderdaad een valide punt. Kans is heel klein dat het gebeurt, maar de ellende is vrij groot als het gebeurt: huis grotendeels zonder stroom (afhankelijk van aantal fases dat het begeeft) en hoofdzekering(en) laten vervangen. Ik durf dat wel aan, als het 1x mis gaat dan daarna niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdegier
Vloris schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:55:
[...]

Ik begrijp alleen nog niet hoezo de lengte van bestaande bedrading uitmaakt voor het monteren van een kWh meter vóór of ná de automaat. Je hebt in beide gevallen nieuwe (korte) draadjes nodig tussen automaat en kWh-meter, alleen de locatie waar de ingaande en/of uitgaande draden heengaan veranderen (in of uit gaat naar de kWh-meter ipv de automaat).

Als die draden net krap zijn en alleen maar naar de huidige automaat-locatie komen, kun je dan niet b.v. op die plek de kWh-meter plaatsen en de automaat op een andere plek ofzo?

Een foto zou handig zijn
Dat klopt, zo is het op te lossen. Ik heb nu geen foto, inderdaad zonder foto lastig uit te leggen waarom ik die oplossing liever niet wil als het niet nodig is. Kort komt het erop neer dat als ik mijn krachtautomaten verplaats (naar naastliggende groepenkast), ik er meteen 3 wil verplaatsen om een kamrail te kunnen gebruiken en ik dan in die kast erg krap kom te zitten met de overige aders die er nog doorheen moeten straks.
Wat je zegt is een oplossing, maar voorkeur heeft om de componenten te laten waar ze nu zitten, omdat het zo is uitgedacht met een reden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:39
Even de duivel roepen:
Voor de automaat:
- 40A hoofdzekering ->hoofdschakelaar ->kWh meter (die tot 100A mag) -> automaat 16A
Draai je de laatste 2 om dan gaat alleen die groep eruit en anders hele huis.
Stel je wilt je hele huis meten als load balance en sneller als die P1.
- 40A hoofdzekering ->hoofdschakelaar ->selectieve automaat is 25A -> kWh meter -> automaten 16A (meerdere voor je hele huis). Die laatste stap is overigens al niet meer selectief.
Je huis klapt er dan toch wel uit, als de kWh meter het begeeft.
Of het dan 40A is, of de 25A. Uit is Uit.

Ik heb ze ervoor zitten, maar wel met de dikke draden, zoals alles tussen hoofdschakelaar en automaat 16A.
Alternatief is eentje zoeken met stroomspoelen en de spanningsaansluiting met 1A snel glaszekering afzekeren. Dan blijft alles bij een interne fout toch in bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:22
Mits de kWh meter beschermd is tegen de nominale stroom zie ik het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:55

ericplan

5180 Wp PV

Ik heb een aantal kWh meters uit de 7m serie van Finder. Daarbij zitten de inkomende en uitgaande draden aan dezelfde kant. Ik heb ze overigens voor de zekering zitten, zodat ze bereikbaar blijven via modbus.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:35
heggico schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:08:

Ik lees dat nu vaker terug, maar ik heb toch anders meegemaakt.

Ik was een stopcontact aan het vervangen. Ik weet het, ik had spanning moeten controleren, maar de “hallen” automaat was toch anders dan “slaapkamers” 😅

Maar ik veroorzaakte kortsluiting en de automaat sprong uit, de aardlek schakelaar niet, maar hoofdzekering van fase 3 ging mooi mee.

Dus alsnog meerdere groepen eruit.

Aardlek daarna getest met de knop, die werkten wel…

Nu zit ik met hetzelfde probleem als @basdegier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-dHcjIi1nNbli6TTy7Rt6y5UEdg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QazVebfMtoGVBtpUrhwENaFa.jpg?f=fotoalbum_large

Boven 2 keer groep voor zonnepanelen, de kWh meters onder.

Er is geen ruimte in de bovenste rij om deze om te draaien, omdat de kWh meters 2 posities innemen en de automaten 1 positie innemen. Ik mis dus 2 posities boven om het op die manier aan te kunnen sluiten.

Daarom overweeg ik ook om het aan te sluiten zoals de TS aangeeft, tussen hoofdschakelaar en automaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basdegier
Uiteindelijk heb ik het anders opgelost, ik heb bovenin een paar rijgklemmen geplaatst en heb de kabels verlengd, werkt top nu. Ik zie op je foto dat er bovenin geen plaats is, maar misschien in de kast links ernaast? Hier een foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nkNJFb7530OtFg5sGN2rLVOYV9Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4hmIPysrQGtilTrpBG8ppfR2.jpg?f=user_large

[ Voor 35% gewijzigd door basdegier op 21-08-2024 12:17 ]

Pagina: 1