Soundbar als center speaker Sony Bravia

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-03 20:38
Hoi,
Ik heb een nieuwe Bravia 77 inch TV met een meer dan behoorlijke 5.1 geluidsinstallatie (B&W 700 serie), inclusief center speaker.
Lang verhaal kort: ik kan in mijn setup de center speaker eigenlijk alleen boven de TV kwijt, wat natuurlijk niet ideaal is (en het ziet er ook een beetje vreemd uit). Enige alternatief zou zijn de grote centerspeaker van B&W weg doen en vervangen door een soundbar. Die zou ik dan net onder de tv kunnen wegwerken.
Ik zoek dan echter geen soundbar met allerlei snufjes (virtueel surround geluid etc.). Gewoon een soundbar die fungeert als reguliere center speaker als onderdeel van de rest van de speakers.

- Is zoiets verstandig en mogelijk om te doen? De soundbar is dan een beetje een vreemde eend in de bijt (ander merk, ander uiterlijk). En ik vraag me af of het qua geluid er beter op wordt.
- Heeft zo'n soundbar een reguliere speaker aansluiting die past in de receiver?
- Mijn TV (Bravia XR-77A84L) heeft een aansluiting voor een S-middenspeaker (mini jack). Is het dan beter om de speaker daarop aan te sluiten. Ik kan via eARC HDMI de TV met de AVR maken, maar geen idee hoe dat dan weer samengaat met de rest van de speakers die op de AVR zijn aangesloten.

Adviezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
Ik kwam dit artikel tegen waar eigenlijk wel een beetje antwoord gegeven wordt op mijn vragen :) https://www.selby.com.au/...-are-they-interchangeable

Maar dit is uit 2021, wellicht dat de techniek inmiddels alweer anders is geworden.
Aanvullingen zijn welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Wat je wil, kan niet. Je zoekt een soundbar maar eigenlijk ook niet want je hebt ten eerste de functionaliteit niet nodig en ten tweede wil je het anders aansluiten. Wat wel bestaat, is een LCR speaker; dan moet je ook je fronts weg doen maar zo’n speaker is net zo goed groot. Je eigenlijk vraag is naar mijn mening: welke kleine centerspeaker integreert goed in mijn setup. Al het andere is onnodige problemen zoeken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Eigenlijk zoek je gewoon een dunne center speaker toch? Is zoiets dan niet veel makkelijker dan gedoe met een soundbar:

https://www.amazon.nl/Sig...90d443e33bc5faedd40d03180

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MariusV
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-04 07:44
Je geeft aan de je de een 700 center hebt.
Is dit de htm71 of 72 en is het de s2 of s3?

De 71 s2 center is nl een joekel, de s3 centers zijn maar 16,5 cm hoog (waarbij de 71 s3 door de tweeter on top 23, 5 cm hoog wordt. De htm72 s3 zou dan dus de minste hoogte in beslag nemen.

Heel veel minder ga je alleen met hele platte, kleine speakers oplossen, maar dan ga serieus inleveren op het belangrijkste kanaal.

Kun je je setup beschrijven/ een foto posten? Als het echt niet anders kan zou je een b&w m1 eronder kunnen plaatsen. Maar ik ben juist aan het kijken om mijn m1’s te vervangen voor de 700 serie, omdat ik niet tevreden ben met het geluid.

Aanvulling:
Indien de tv aan de muur hangt en er is ruimte, zou je ook nog voor een CWM7.4 s2 kunnen gaan. Die is ook heel slank, maar moet wel ingebouwd worden. Die matched perfect met de 700s2 en ook s3 serie.

[ Voor 13% gewijzigd door MariusV op 12-02-2024 13:50 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-04 14:13
Nou, ik heb zoiets. Gewoon omdat het wel kan en ik vind het wel handig. :Y

Mijn opstelling (ben aan het verven, dus er staat wat rommel op de achtergrond):

TV Sony 55 A90J , met center speaker aansluitingen en dient als center
Twee Dali Menuet SE als left/right
Links staat nog een B&W ASW610
Aan de muur hangen twee Dali Fazon Sat als surround

Voor dagelijks gebruik (tv enzo) : B&O Beosound Stage (heb ik al jaren, prima ding, nu een beetje duur geworden)

Hier even een idee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T14lzrcPW1BlpT1DVX9nRrgnM_k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dUN8s2xTquP9U59OD0orICpM.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYbNzFEIztehLoEc6XUaHHDN6y4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/COQ7rI8kcZ6zlUsn0E2EosJ4.jpg?f=user_large

De Marantz Cinema 60 zit verstopt in het meubel, ik kan het volume aflezen via dat ronde gat onder de soundbar :7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/20oCNsTQ5XUqtGD7HHWptyXONE4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XUpIhypXxbk0GyviJfDA7rRx.jpg?f=user_large

Hoe werkt het:

- De soundbar is verbonden met de hdmi-arc. Het volume wordt dan via de afstandsbediening van de tv geregeld. Erg handig en begrijpelijk voor de rest van de gezinsleden (...). Een no brainer en de soundbar heeft dus prio als de tv aan gaat.

- de Marantz 60 is aangesloten via optical van de Sony tv.

De Sony TV wordt gebruikt als center-speaker voor de 5.1. Mijn TV heeft gewoon twee luidspreker terminal waar je de center speaker draden in steekt, dat is eenvoudig.

Jouw tv heeft een mini jack als center in, dus je zal je receiver een center pré-audio out moeten hebben om die aan te sturen. Volgens Sony kan dat (https://www.sony.com/electronics/support/articles/00201071).

Wat is de praktijk:

Bij een film zet ik de Marantz erbij aan die dus audio via optical krijgt aangeboden. Dan krijg ik extra 5.1 met de Sony TV als center. De soundbar loopt dan ook nog mee. Die moet je of uit zetten of gewoon zo laten.
Ik heb in mijn opstelling geen vertraging of galm, ik kan de soundbar "overstemmen" of zelfs wat mee laten lopen. Ik heb geen nadelen gehoord zoals in dat artikel wordt beweerd. Geen fase ellende af wat dan ook.

De Sony TV als center is acceptabel, maar een echte center zal beter klinken. Maar voor af en toe een 5.1 film vindt ik prima en ik kan de soundbar als mix gebruiken die wel een goed centergeluid heeft.

De soundbar als center gebruiken, gaat niet. Dan loop je tegen de beperking aan dat je 1) ingang steeds moet veranderen op de soundbar 2) het geluid is niet automatisch harder/zachter. De Sony als center luidspreker is handiger aangezien die in de 5.1 opstelling opgenomen wordt en je die kan afregelen en automatisch harder/zachter gaat bij volume wijzigingen.

In jouw geval - als je receiver pré-audio out heeft dan, zou ik een tulp + mini-jack kabel kopen en de Sony een als center gebruiken en kijken hoe dat bevalt. Je hebt dan wel een echte 5.1 met tv als center en geen 4.1 fantoom center via left-right luidsprekers.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oMUnPgk57SFKitGPW-AX8mpbSiI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8A6QfHcptRwVnTM3TBPlOauM.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn setup met de HTM72S3 center speaker (nu nog in het rack). Het paarse kader geeft aan hoe de tv komt te hangen. Zoals je ziet, is de ruimte tussen platenspeler en tv te klein voor deze center. De tv ietsje hoger kan nog net, waardoor er een plattere center tussen zou kunnen.

In de nieuwe situatie wordt de wand gevuld met Woodupp panelen

Het idee van de tv als center speaker is ook nog een optie inderdaad. Receiver heeft een pre-out, dus dat zou moeten kunnen. Nadeel daarvan is dat bij het inregelen van de speakers met bijv. Audessey de center niet herkend zal worden vermoed ik. En het geluid is niet mono zoals dat bij normaal gebruik van een center zou moeten, toch?
Zoals het er nu uitziet, denk ik dat ik toch de B&W center ga gebruiken, maar dan boven de tv (bovenste paarse tape). De center ga ik dan iets inbouwen in de panelen, waardoor hij slechts 10 a 15 cm uitsteekt. Ik wil 'm dan iets naar beneden richten, zodat de speaker op de luisterpositie is gericht. Het is zoals gezegd niet ideaal en minder esthetisch, maar ik kan zo wel mijn center behouden en hoef de tv niet nog hoger te hangen.

PS: @Shocked jouw setup ziet er heel mooi uit! Alles netjes weggewerkt, heel stijlvol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-04 14:13
Jackflash27 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:58:
[Afbeelding]

Dit is mijn setup met de HTM72S3 center speaker (nu nog in het rack). Het paarse kader geeft aan hoe de tv komt te hangen. Zoals je ziet, is de ruimte tussen platenspeler en tv te klein voor deze center. De tv ietsje hoger kan nog net, waardoor er een plattere center tussen zou kunnen.

Het idee van de tv als center speaker is ook nog een optie inderdaad. Receiver heeft een pre-out, dus dat zou moeten kunnen. Nadeel daarvan is dat bij het inregelen van de speakers met bijv. Audessey de center niet herkend zal worden vermoed ik. En het geluid is niet mono zoals dat bij normaal gebruik van een center zou moeten, toch?

Zoals het er nu uitziet, denk ik dat ik toch de B&W center ga gebruiken, maar dan boven de tv (bovenste paarse tape). De center ga ik dan iets inbouwen in de panelen, waardoor hij slechts 10 a 15 cm uitsteekt. Ik wil 'm dan iets naar beneden richten, zodat de speaker op de luisterpositie is gericht. Het is zoals gezegd niet ideaal en minder esthetisch, maar ik kan zo wel mijn center behouden en hoef de tv niet nog hoger te hangen.

PS: @Shocked jouw setup ziet er heel mooi uit! Alles netjes weggewerkt, heel stijlvol.
toon volledige bericht
Thx. Mijn setup is vrij onopvallend idd maar wel een 5.1 als het moet. De Marantz kan je gewoon bedienen, het hout blokt niet echt.

Sony TV als center:

Volgens mij is het geluid mono dat uit de tv komt. Alle speakers in de tv worden met 1 signaal aangestuurd.
Je kan het eens proberen. Een jack-tulp kabel is niet zo heel duur. Het kon je nog wel eens meevallen.

Audessy moet je handmatig instellen als je de tv als center gebruikt en inmeet. Bij het inmeten (bij mij meet hij gewoon in) geeft hij wel de melding dat de center uit fase is en ik de + en - moet verwisselen. Dat moet je gewoon negeren. Daarna dB's bijstellen totdat je tevreden bent met de center. Het is redelijk eenvoudig en voor de grap goed te doen.
Ook kan je gewoon je huidige instellingen (voor je center) laten staan en de tv eens inpluggen. Meer om een keer de geluidskwaliteit te ervaren zonder iets verder in te stellen.

De panelen van Wood ofzo zijn altijd erg fraai en geven idd wat extra inbouwruimte.

Toch raad ik je aan om zoals hierboven gezegd, de Sony als center te gebruiken: doordat de luidsprekers in het scherm verwerkt zitten, komen de stemmen ook exact uit de tv, dat is een meerwaarde omdat de plaatsing dan klopt als mensen spreken, het is veel natuurlijker. Een center onder of boven de tv heeft dat voordeel niet en ik kan het verschil wel duidelijk merken (soundbar tov de 5.1 met tv als center).
Je moet het eens ervaren en wellicht wordt je verrast. 8)
Velen geven aan dat de exacte plaatsing belangrijker is dan wellicht wat extra laag uit een echte center luidspreker.

Mooi projectje hoor! Ik denk dat ik ook weer 's wat nieuws ga bouwen, het begint al te kriebelen als ik dat van jouw zie.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Waarom niet je audio rack verplaatsen en de centerspeaker onder de tv plaatsen. Sowieso is een speaker onder je platenspeler niet optimaal.
Zoals je het hebt afgebeeld komt je TV ook te hoog te hangen.

Met het verplaatsen van het rack zou je beide problemen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
greentea schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:40:
Waarom niet je audio rack verplaatsen en de centerspeaker onder de tv plaatsen. Sowieso is een speaker onder je platenspeler niet optimaal.
Zoals je het hebt afgebeeld komt je TV ook te hoog te hangen.

Met het verplaatsen van het rack zou je beide problemen oplossen.
Geloof me, ik heb alle opties meerdere malen de revue laten passeren. Audiorack kan niet naar de zijkant en moet dus ergens onder de TV. Rack verwisselen met een speaker gaat ook niet, want dan komt de speaker voor de tv.

Center speaker blijft niet in het rack, die plek is gereserveerd voor de blu ray speler. Overigens geeft de huidige setup geen enkel interferentieprobleem, want als de platenspeler aan staat, is de center speaker inactief (en vice versa).

TV komt inderdaad idealiter wat te hoog, maar niet zoveel dat het ongemakkelijk wordt gelukkig.

[ Voor 5% gewijzigd door Jackflash27 op 12-02-2024 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benjans68
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 27-04 16:58
Ook ik heb de sony oled65a90j en ik had de sonos arc en een sonos sub plus 2 keer de Era 300 heb gegokt om deze te verkopen en voor de sony ht-a9 te gaan en ik heb er zeker geen spijt van.

Een veel beter center geluid sinds ik mijn sony tv als center gebruik.
En kwa dolby atmos een super geluid.
Ik heb ook de beosoundbar gehad maar miste hier wel de achterspeakers
En heb ook verschillende receivers gehad van denon en marantz,maar de sony ht-a9 is voor mij een blijvertje.
Pagina: 1