Lang + Overgewicht Welke auto past bij mij?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joey_
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 17-02-2024
Beste Tweaker, ik wist niet hoe ik het anders moest verwoorden dan wat er in de titel stond.
Ik kon echter weinig vinden op het internet, dus ik ga dan toch maar opzoek naar mensen die wellicht het zelfde probleem hebben.

Mijn vraag
Ik ga binnenkort starten met een proefles.
Dat ga ik doen in een Ford Puma ( echter weet ik nog niet of die ruim is) ik weet wel dat het een dure wagen is en dat hij niet in mijn budget valt.
Zelf ben ik vaak bezig met de toekomst, namelijk als ik straks mijn rijbewijs heb, wil ik gaan kijken voor een tweedehands auto.

Nou heb ik al twee keer in een auto gezeten van mijn vader / moeder.
Toyota Yaris, en Opel Cora.
En bij beide auto's zat ik erg krap, sterker nog de corsa word het al helemaal niet.
De Yaris daarin tegen kwam ik bij het remmen tegen de stuur aan, wat niet idiaal is.
Uiteraard heb ik de stoel helemaal naar achteren gedaan en de stuur omhoog gedaan.

De vraag aan jou is:
Welke auto zou voor mij geschikt zijn waar ik veel beenruimte en eventueel makkelijk naar het stoplicht kan kijken dat ik niet hoef te bukken. (Heb je natuurlijk snel bij lange mensen)

Info:
Lengte: 193m
Gewicht: 143kg (Lengte en dikte zit hem vooral in de benen)

Eisen: Budget gap is tot 7000
Het liefst automaat, maar schakel is prima.
Dit word ten slotte mijn eerste auto.
Benzine is een must have ik zal niet veel rijden.

[ Voor 29% gewijzigd door Joey_ op 17-02-2024 00:53 . Reden: Wat extra informatie ]

Beste antwoord (via Joey_ op 17-02-2024 01:05)

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:02
Hummer H1.

Zonder verdere info: Seat Ibiza, Mini Clubman, Renault Twingo, Fiat Panda, Chevrolet Matiz, Jeep Cherokee. Ford Focus, Opel Astra, VW Golf. Het past allemaal als je 193 en 120 kilo bent.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Voor lange mensen zijn er genoeg opties. Een kleine hatchback zoals een Toyota Yaris of een Opel Corsa gaat 'm zeker niet worden, maar voor 6K kun je een hele leuke oudere luxewagen krijgen. Bijvoorbeeld een Volvo V70, lekker grote wagens met heel veel ruimte en de stoel en het stuur volledig afstelbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Hoe lang en hoe zwaar ongeveer? Voor de een is 1.90 al lang, voor de ander 2.10 en zelfde voor overgewicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:15

br00ky

Moderator Harde Waren
Geen idee wat je topic in Opslag en back-up doet. Schopje naar Mobiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-05 11:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

[@Joey_ Als je nu puur naar dit topic kijkt, kunnen we je een oude diesel bus aanraden met plenty aan ruimte voor je lengte en omvang, maar das denk ik niet jouw doel met dit topic:

Daarom zou ik iets meer informatie toevoegen:
- Hoeveel wil jij per maand ongeveer kwijt zijn aan je auto (mrb/verzekering)?
- Hoeveel kilometers per maand/jaar ga je erin rijden?
- automaat of handgeschakeld?
- Is dit jouw eerste auto?

[ Voor 6% gewijzigd door Falcon op 12-02-2024 04:00 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:31

Theo

moederbord

In het verleden al vaker personen positief gehoord over een MiniCooper, en dat je hier als 2.00+ meter persoon die 100+ weegt erg makkelijk in kan zitten.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:00
Theo schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:35:
In het verleden al vaker personen positief gehoord over een MiniCooper, en dat je hier als 2.00+ meter persoon die 100+ weegt erg makkelijk in kan zitten.
Ik kan ook bevestigen dat een mini voor 1.95 goed te doen is, voornamelijk de countryman, maar een cooper ook best wel.

Wat ook handig is, is om misschien even bij een showroom langs te gaan en daar wat verschillende modellen proberen in te zitten.

[ Voor 22% gewijzigd door dakka op 12-02-2024 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:56

Yucon

*broem*

Wat lengte betreft is een swift ook een optie. Dat ding is van binnen zo hoog als een fabriekshal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bóòbó
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-03 10:12
Voor de helft of een kwart van je budget heb je ook een werkende auto waar jij comfortabel in kan zitten, ik vind €6000 niet weinig.

Misschien is het juist handig om iets minder te spenderen daar je keuze voor een grotere auto meer maandelijkse kosten (brandstof, wegenbelasting, verzekering) met zich meebrengen.

Je noemt een Corsa en een Yaris, dat zijn letterlijk auto's uit compact/subcompact klasse. Oftewel de auto's die je in Nederland het meest ziet rijden (gevoelsmatig?).

Je zoektocht is niet erg moeilijk lijkt me, kijk gewoon naar sedans of stationwagens of zelfs MPVs en wat je aanspreekt? Zelf heb ik al jaren een Volvo stationwagen, daar past iedereen comfortabel in denk ik.

Let ook, los van je zithouding, op je zicht zijwaarts en achterwaarts tijdens het rijden. Als de B- of C-stijlen (dat zijn zeg maar de "balken" van het carrosserie van je auto) door jouw lengte enorm in de weg zitten en je geen klap ziet is dit niet handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Aygo al eens geprobeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:02
Als je bij een Yaris met de stoel helemaal naar achteren met je lichaam tegen het stuur aan komt als je remt, dan moet je misschien ook eens wat aan je omvang doen... Bespaart je op latere leeftijd ook een boel gedoe met je gezondheid.

Ik ben zelf lang en mager, maar ik zit juist in kleinere auto's altijd goed. Hier boven mij wordt een Aygo genoemd, dat is echt een klein karretje, maar beenruimte zat. Ik heb ook voor werk een paar jaar in een Smart Fortwo rond gereden en ondanks dat ik 2 meter lang ben kon ik niet bij de pedalen met de stoel helemaal naar achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Joey_ schreef op maandag 12 februari 2024 @ 00:11:
Uiteraard heb ik de stoel helemaal naar achteren gedaan en de stuur omhoog gedaan.
Misschien 'stating the obvious', maar veel auto's hebben ook de mogelijkheid om de bestuurderstoel in hoogte te verstellen. Als je de stoel naar beneden doet heb je sowieso meer ruimte tot het dak (duh) maar ook vaak meer ruimte tot het stuur. Ter info ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 2080528

Ik zit met mijn lengte dus weet ik niet of mijn reactie (echt) aansluit op jouw vraag, maar kijk eens naar een moderne Fiat Panda, hoge instap, veel hoofdruimte en pook rechts voor je in plaats van rechts naast je.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DovzQ93EQqLqeXyZKGDCtnH3xoE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/76KZtKzwWjjs4k3hyVspAsDd.webp?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0rE-J2J3cmluyufNHOGfCRsYOw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B0UWvoVazPkWq47s8D3uroIk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:29
Veel SUV's uit de jaren '05/'10 zou toch moeten lukken binnen je budget?
Ik zelf rij een Kia Sportage '09 en hier heb ik zeeën van ruimte. Ik ben alleen een Average Joe maar zit nog lang niet aan de max van stoel in/afstelling.

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esf
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-02 08:56

esf

Ik weet niet wat overgewicht doet met de autokeuze, maar ik ben 197 en heb een VW Golf Variant geleased. Kwam met m’n stoel helemaal naar achter met m’n tenen net bij de pedalen, dus die was lekker ruim. In hoogte verstelbare stoel is wel een must voor lange mensen wmb. Wellichr 2e hands binnen budget?

[ Voor 18% gewijzigd door esf op 12-02-2024 10:56 ]

The hardest thing in the world to understand is the income tax. - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:00

-tom-562

Oliesjeik

Volvo S80, Toyota Camry?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Laatst online: 21:01
Qua lengte: Opel, Mazda.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05 18:56

Crazy D

I think we should take a look.

Probleem bij overgewicht is dat je reet dikker is, en dan zit je in heel veel stoelen niet lekker omdat het allemaal "sportieve stoelen" moeten voorstellen. Het stuur is over het algemeen niet zo'n issue, tenzij je echt heel dik bent, maar meestal komt dat wel goed uit.

Categorie "Toyota Yaris" heeft over het algemeen stoelen waar je, als je zwaarder bent, gewoon 0,0 steun aan hebt en comfort op -10 zit (de Auris is dan al een heel stuk beter).

Dus eigenlijk is de beste tip: ga naar zo'n 2e hands boer die beweert elke dag minimaal 250 auto's te hebben staan, dan heb je hopelijk veel verschillende merken, en ga proefzitten. Dat is de enige manier. En dan niet even zitten en voordat je kont de stoel raakt weer opstaan (zoals je in meubelprogramma's mensen een bank ziet 'testen') maar echt, zitten, stoel instellen, en minimaal 5 minuten blijven zitten. Een "sportieve stoel" betekent dat de randen van de stoel in je been en half in je rug prikken, en dat is totaal niet comfortabel. In combinatie met je lengte ga je dan al snel ontdekken welk type auto voor jou prettig zit. Niet alleen qua zitting op de stoel zelf, maar ook qua beenruimte in je cockpit. Ik heb bv proef gezeten in een Volvo XC40 een paar jaar terug, best wel grote auto maar door de middenconsole kon ik gewoon niet fatsoenlijk zitten, zat continue met m'n knie tegen het plastic. Als je iets smaller bent zal dat iets minder zijn (scheelt toch een paar cm :P) maar dat was voor mij een no-match. Outlander en RAV4 had ik dan weer wel alle ruimte in.

(en natuurlijk ook de eerder genoemde tip, hoe is het overzicht, kijk je tegen alle stukken metaal aan of heb je goed overzicht).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:16
Iets met een hogere voorruit misschien?
Renault Kangoo / Fiat Doblo / Citroen Berlingo / Peugeot Partner

Of mss meer een personenauto, maar het moet wel je smaak zijn:
Nissan Cube / Daihatsu Materia / Honda Jazz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ymmsimm
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-05 20:05
Hoi, ik ben zelf 1,96, niet echt overgewicht, maar al jaren veel onderweg met de auto en daar wel door schade en schande van geleerd.

Maar vroeger (ca. 10 jaar geleden) had ik een tweedehands auto waar ik erg fijn in reed. Velen zullen het een oude-lullenbak vinden, maar dat interesseert me niet:
De 'oude' Mitsubishi Space Star. Daar zit je lekker recht op in, maar die wordt niet meer gemaakt. Tweede hands nog wel te vinden. Vaak van oudere mensen geweest, dus vaak goed / dealer onderhouden, en een goede budgetkeus, als de looks je niet interesseren verder.

Edit: Omdat het een oude mensen auto is, zitten er ook geen sportstoelen of zo in die space star. Dat maakt dat je met je grotere en bredere lijf daar ook goed in kan zitten gewoon.

Edit2: https://www.autotrack.nl/...tar-benzine-2005-55071060 - € 4.500 voor een Space Star uit 2005, met 90.000 op de teller. Ik stop met space-star-ambassadeur spelen hier nu ;-)

Daarna ben ik naar een Skoda station (Octavia) gegaan, maar daar heb ik spijt van. Je past er wel in, maar je zit wat lager en dat was niet fijn voor mijn rug op lange ritten.

Ik heb nu een auto die ver buiten je budget valt, een Volvo leasebak. En ja, Volvo is gewoon qua comfort een altijd goede keus. Ook een oude Volvo station.

[ Voor 17% gewijzigd door ymmsimm op 12-02-2024 11:45 . Reden: Update over Space Star stoelen: zijn geen sportstoelen = fijn ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:43
Wat Crazy D zegt is een goeie. Heel wat jaartjes geleden (ongeveer 2010) was ik ook op zoek naar een auto waar ik fatsoenlijk in kon zitten. Ik ben 1.96 en tegen de 100 kilo. Destijds iets meer. Mijn budget was toen €1500 (ongeveer €2000 vandaag de dag). Ik ben toen ook naar een tweedehands grootgrutter gegaan en ben gewoon gaan zitten. Waar ik achter kwam was dat veel van de grotere/luxere auto's een grote middenconsole hebben waardoor ik altijd met mijn knie in de weg zat. Ik heb toen uiteindelijk een kleinere auto gekocht waar amper middenconsole in zat. Zat ook geen kuipstoel in waardoor ik niet met mijn dikke reet op de randen zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:20
ymmsimm schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:36:
Hoi, ik ben zelf 1,96, niet echt overgewicht, maar al jaren veel onderweg met de auto en daar wel door schade en schande van geleerd.

Maar vroeger (ca. 10 jaar geleden) had ik een tweedehands auto waar ik erg fijn in reed. Velen zullen het een oude-lullenbak vinden, maar dat interesseert me niet:
De 'oude' Mitsubishi Space Star. Daar zit je lekker recht op in, maar die wordt niet meer gemaakt. Tweede hands nog wel te vinden. Vaak van oudere mensen geweest, dus vaak goed / dealer onderhouden, en een goede budgetkeus, als de looks je niet interesseren verder.
edit:
Omdat het een oude mensen auto is, zitten er ook geen sportstoelen of zo in die space star. Dat maakt dat je met je grotere en bredere lijf daar ook goed in kan zitten gewoon.

Daarna ben ik naar een Skoda station (Octavia) gegaan, maar daar heb ik spijt van. Je past er wel in, maar je zit wat lager en dat was niet fijn voor mijn rug op lange ritten.

Ik heb nu een auto die ver buiten je budget valt, een Volvo leasebak. En ja, Volvo is gewoon qua comfort een altijd goede keus. Ook een oude Volvo station.
toon volledige bericht
Tip:
Huyndai Matrix is bijna een 1 op 1 kopie van de space star en wat jonger te verkrijgen.
Ook is de Matrix redelijk hufterproof qua techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymmsimm
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-05 20:05
ybos schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:44:
[...]

Tip:
Huyndai Matrix is bijna een 1 op 1 kopie van de space star en wat jonger te verkrijgen.
Ook is de Matrix redelijk hufterproof qua techniek.
Klopt, maar de Space Star was net wat ruimer van binnen meen ik. En tja, de looks verschillen een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
2.04 meter en 97 kilo hier. Tenzij je heel veel meer dan 100 weegt is met die lengte veel prima te rijden. Lijstje van door mij veel gereden auto's (vroeger 80-90k km/jaar): VW Polo, Golf, Mercedes A en B, Fiat 500 (ja dat ging prima), Audi A3, BMW 1, Ford Focus, Mini, Yaris, Auris, Smart Roadster, Daewoo Matiz, Jeep Renegade.

Wat niet ging: Mercedes Vito (middenconsole zat in de weg), Ford Ka (idem, maar ook rondingen die in de weg zaten rondom de cockpit), Suzuki Alto (schakelpook), praktisch alle andere (compacte) sportauto's en sportcabrio's (Lotus Elise/Mazda MX-5/Toyota MR2/Corvette)

[ Voor 12% gewijzigd door pagani op 12-02-2024 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:31

Theo

moederbord

Anoniem: 2080528 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:25:
Ik zit met mijn lengte dus weet ik niet of mijn reactie (echt) aansluit op jouw vraag, maar kijk eens naar een moderne Fiat Panda, hoge instap, veel hoofdruimte en pook rechts voor je in plaats van rechts naast je.

[Afbeelding][Afbeelding]
Panda is idd een kleine wagen die erg ruim is. Met 2.00+ meter kun je er makkelijk in zitten, ook nog met een hoge hoed op :P . Enig waar je wel mee zit is dat deze auto nogal krap is wanneer je ook breed bent. (denk 2.00 meter en 160 kg) En doordat de voorruit echt snel overgaat in het dak zul je sneller je hoofd moeten draaien om het stoplicht goed te kunnen zien wanneer je vooraan staat.
Ik rij zelf ook een Panda. Voor lange mensen is deze ideaal, maar wanneer je de breedte nodig hebt dan kan het wat krap worden.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:02
proatjeboksem schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:27:
Iets met een hogere voorruit misschien?
Renault Kangoo / Fiat Doblo / Citroen Berlingo / Peugeot Partner
Dat zou ik sowieso niet doen, helemaal als je de 'vracht' versie hebt, dus een afgesloten laadruimte. Dan kan de stoel gewoon niet verder naar achter omdat daar het schot van de laadruimte zit. Ik zit in een Mercedes Citan bijvoorbeeld met mijn rechterknie klem tussen stuur, contactslot en middenconsole met de stoel zover mogelijk naar achter tegen het schot aan.

Nog los van het feit dat een busje nooit zo lekker zal rijden als een personenauto. De primaire focus is nooit comfort bij busjes.

[ Voor 9% gewijzigd door FastFred op 12-02-2024 11:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Smart For2
Oude landrover.

Maar ga eerst je rijbewijs halen.

En denk na over je wensen

Automaat of handgeschakeld
Cruise controle
Airco
Elektrische ramen
Trekhaak
Diesel of bezine
Etc
Etc

[ Voor 121% gewijzigd door jack zomer op 12-02-2024 12:01 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
Hier nog iemand van 2meter en 100kg+

Grappige is, ik heb een Toyota MR2 (ZZW30) en daar zit ik prima in met mijn lengte. (hobby auto, dagelijks niet aan te raden) Overigens de MX5 van een maatje, daar pas ik niet in, dan kan de deur niet dicht.

Ik heb jaren gereden in een Fiat Punto (2007) en geloof me dat die heerlijk ruim zit, ik hoefde de stoel niet eens op de laatste stand te zetten, prima been ruimte en geen last van het stuur. het model is weinig veranderd en ook de ruimte niet en zou prima in je budget passen.

Mini, zou ik afraden, tenzij je bij elk stoplicht omlaag wilt hangen, ik heb een maand eentje gereden als vervanger toen mijn CHR bij de hersteller stond en ik was maar al te blij dat ik dat ding weg kon doen. Doordat het dak te ver naar voren loopt en met mijn lengte moest ik telkens omlaag hangen bij menig stoplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ik zou ook ff wat meer eisen/wensen plaatsen. Anders wordt het zo'n opsomtopic.
Voor lange/zware mensen kan ik ook wel een Lexus LS400 aanbevelen, met een automatisch elektrisch verstelbaar stuur is het ook nog eens makkelijk instappen

[ Voor 3% gewijzigd door -tom-562 op 12-02-2024 12:55 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikjelle
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-05 20:38
Ik zit vooral met mijn lengte (1.96m) en pas prima in een toyota yaris verso (2003 in mijn geval). Grote voorruit, dus hoef ook niet te bukken om het stoplicht te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:32
Ik ben 2 meter en rijd al jaren fijn in een Renault Twingo uit 2011 (het vorige model, niet het huidige). Mijn ervaring is dat de grote van de auto niets zegt over hoeveel beenruimte je hebt, maar vooral hoe rechtop je kan zitten wat het verschil maakt. Een stoel die niet alleen naar voor en achter te verstellen, maar ook in de hoogte is dan een must omdat hoe hoger je zit, des te minder ver je benen naar voren uitsteken. Ook kan ik nooit met mijn benen rechtuit zitten, maar altijd uit elkaar en dan speelt de hoeveelheid ruimte naast het stuur ook mee en veel luxere auto's hebben een veel ronder lopende middenconsole die mij dan juist in de weg zit bij mijn knieeën.

Wat ook mee helpt is een 3 deurs ipv een 5 deurs omdat de deuren bij een 3 deurs vaak langer zijn wat het instappen (en je benen onder het stuur door te krijgen) makkelijker maakt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:02
Hummer H1.

Zonder verdere info: Seat Ibiza, Mini Clubman, Renault Twingo, Fiat Panda, Chevrolet Matiz, Jeep Cherokee. Ford Focus, Opel Astra, VW Golf. Het past allemaal als je 193 en 120 kilo bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 22:56

Yucon

*broem*

Crazy D schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:18:
Probleem bij overgewicht is dat je reet dikker is, en dan zit je in heel veel stoelen niet lekker omdat het allemaal "sportieve stoelen" moeten voorstellen. Het stuur is over het algemeen niet zo'n issue, tenzij je echt heel dik bent, maar meestal komt dat wel goed uit.
Dan zou je eigenlijk in auto reviews moeten zoeken naar reviews waar journalisten klagen over 'de stoelen geven weinig zijdelingse steun". Meestal zijn het petrolheads die sportstoelen hoog aanslaan en alles dat dat niet is afzeiken. In dit geval juist handig.

Praktische auto's als C4 Cactus en Dacia's zijn dan ook wel kansrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Alles van BMW kan je dan ook laten staan

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-02-2024
Yucon schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:03:
Wat lengte betreft is een swift ook een optie. Dat ding is van binnen zo hoog als een fabriekshal.
Ik rijd een Suzuki Swift. Ben 1,83 m.

Fijn autootje. Moet je wel bukken bij verkeerslichten vanwege de lage bovenrand van het voorruit. Ik stop vaak iets eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

-tom-562 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:01:
Alles van BMW kan je dan ook laten staan
Ik rij een 3 serie uit 2013. Superfijne wagen. En dus geen sportstoelen :P Alleen is in- en uitstappen iets onhandiger want laag is ie wel (vergeleken met de Outlander die ik eerst reed helemaal :D).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Yucon schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:40:
[...]

Dan zou je eigenlijk in auto reviews moeten zoeken naar reviews waar journalisten klagen over 'de stoelen geven weinig zijdelingse steun". Meestal zijn het petrolheads die sportstoelen hoog aanslaan en alles dat dat niet is afzeiken. In dit geval juist handig.

Praktische auto's als C4 Cactus en Dacia's zijn dan ook wel kansrijk.
Yup. Al werd ik van een Dacia Logan een jaar f 7 terug ook niet echt gelukkig, die stoelen waren leuk voor een stadsritje maar niet als je 3 uur onderweg bent.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-05 10:56
2m06 en een 115kg, en ik was aangenaam verrast van de Seat Arona.
Geen grote luxe, maar ik kon er ruim mee rijden.
Verder ford c-max, 10+j oude toyota yaris, kangoo van 15+ jaar geleden (de nieuwe zit de schakelpook in de weg voor m'n knie) peugeot partner (wel personen uitvoeringen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:57
Leuk die 1001 adviezen. Maar misschien moet TS eerst een aangeven:
- Hoe lang hij precies is
- Hoeveel km 'ie maandelijks verwacht af te leggen met de auto
- En welk budget hij per maand (ongeveer) beschikbaar wil stellen aan totale autokosten (dus lós van die initiele 6K die hij al gereserveerd heeft voor een aanschaf).
- Of er nog andere eisen zijn (gewenste aantal deuren, wel/geen station, brandstof-voorkeur)

Tot er een antwoord is op het bovenstaande is het nogal schieten met hagel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:05
Yucon schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:03:
Dit inderdaad, ik ben zelf 200cm en +- 100 kilo en kan in de suzuki swift prima functioneren zonder last te hebben van krapte.

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AdamL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-05 10:24
Volkswagen golf vanaf de mk4 tot de mk8 allemaal prima met 2m+ en 130kg. Bizar dat de golf hier nauwelijks wordt aangeraden. Maar wel allerlei aziatische troep autos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

AdamL schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:14:
Volkswagen golf vanaf de mk4 tot de mk8 allemaal prima met 2m+ en 130kg. Bizar dat de golf hier nauwelijks wordt aangeraden. Maar wel allerlei aziatische troep autos.
Omdat je voor max 6k vooral afgetrapte Sjonnie Golfjes vind misschien? En omdat Aziatische troep auto's in de praktijk vooral bekent staan om hun betrouwbaarheid?

Exact expert nodig?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

AdamL schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:14:
Je hebt het over 'troep' en raadt een VW Golf aan? :+

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WBNL20
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-04 22:08
Crazy D schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:10:
[...]

Omdat je voor max 6k vooral afgetrapte Sjonnie Golfjes vind misschien? En omdat Aziatische troep auto's in de praktijk vooral bekent staan om hun betrouwbaarheid?
bekend is het

Niet alle golfjes zijn afgetrapt, net als dat niet alle civic's dat zijn.. beetje generalisatie. Een diesel zou ik ondanks dieselgate toch nog steeds liever hebben van VAG dan van diverse aziatische merken (kon ik uit startpost niet opmaken). Plus de afwerking van veel aziaten laat vaak nogal afweten maar dat is persoonlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 19:19
Bij vrijwel elke auto met handmatige stoelverstelling kun je de rails verlengen en/of naar achteren laten verplaatsen. Zo moet bijna elke auto qua lengte wel lukken. Als je echt heel breed bent dan moet je ook op de middenconsole e.d. gaan letten.

Er is geen peil op te trekken. Met 1,86 maar ver bovengemiddeld lange benen kon ik niet fatsoenlijk zitten in de Skoda Fabia combi die ik wilde kopen terwijl de Ibiza Station wat bijna dezelfde auto is prima zat. Allemaal vanwege iets andere positie rails.

[ Voor 3% gewijzigd door Makkelijk op 12-02-2024 19:39 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:00

Bever!

3

Amerikaanse omvang vraagt om een Amerikaanse suv?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joey_
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 17-02-2024
Bedankt voor alle reacties.

Inmiddels heb ik mijn eerste proefles erop zitten en ging het uitstekend.
Ik heb gereden in een Ford Puma, waarbij ik makkelijk zat.
Daarna heb ik nog eventjes kunnen zitten in een Volkswagen polo, en ik moet zeggen wat ik dus niet had gedacht dat die stoel ver naar achteren kon en de diepte van de stoel ook naar beneden kon gaan.
Waardoor ik alle ruimte had.
Uiteraard helpt het mee dat de stuur naar boven kan.

ik ga zeker weten eventjes een showroom bezoeken zodra ik wat verder ben met mijn rijbewijs nogmaals bedankt voor alle positiviteit.
Uiteraard begrijp ik dat ik wat aan me gewicht moet doen, echter ben ik daar al een langere tijd mee bezig!
En fijn dat niet iedereen daar over begint! Nogmaals dank voor jullie reacties!
Pagina: 1