Diepte verticaal frezen afvoeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethriel
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 09-03-2024
Dag allen,

Ik ben mijn huis aan het verbouwen en zit met volgende vraag. Om mijn badkamer te realiseren moet ik de afvoeren volledig opnieuw doen. De badkamer bevindt zich op de eerste verdieping, boven de keuken. Omdat ik voor de afvoer 110mm diameter nodig heb van eerste verdiep naar gelijkvloers, zoek ik de beste plek om deze het mooiste weg te werken. Ik vermijd liefst een koof.

In de keuken en badkamer was vroeger een schouw, welke jaren geleden al is weggenomen. Daardoor zit ik met een uitsparing waar ik de afvoer al een heel eind in weggestopt krijg. De uitsparing is echter niet diep genoeg, waardoor ik een centimer of 4 zou moeten bijfrezen. Het gaat hier dus over verticaal frezen, niet horizontaal. In bijlage een schetsje van mijn idee. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/socQg0e5Z0xUBgNNSF8f1mSZpPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UVvOIQ2BEGfWd9juHnCkbUUV.jpg?f=fotoalbum_large

De muur is 28cm dik, geen spouw. Als ik de volledige afvoer zou inwerken zou die op sommige plekken nog 16-17cm dik zijn. Denken jullie dat dit genoeg draagkrachtig is, of is dit te riskant?

Het gebouw bestaat uit een gelijkvloers, eerste verdieping en een zolder.

Alvast bedankt!

..

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Draagkracht zou je kunnen opvangen met een kleine latei. Maar wat zit er achter die muur, de buitenlucht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Gevoelsmatig moet het niet zo'n problem zijn, maar ik ben dan ook geen deskundige.

Je hebt feitelijk maar een stukje 'ronding' nodig van 3 cm, wat je mogelijk zelfs al met een beitel op een klopboormachine kan weg hakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethriel
Ik zou inderdaad misschien een latei kunnen steken maar helaas wil ik de afvoer helemaal tot boven brengen als standleiding. Dan weet ik niet meteen waar die latei zou kunnen komen?

Het is inderdaad buitenlucht aan de andere kant van de muur. We waren aan het denken om langs binnen te isoleren en dan de leidingen daarin weg te werken, maar opzoekwerk leert dat binnenuit isoleren een en ander van problemen kan veroorzaken. Daarom gaan we op termijn de muur langs buiten isoleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08:28
Afvoer van je toilet kan je ook met 90mm pvc maken, dat scheelt je weer 2cm.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:33
Uit welk materiaal is de muur opgebouwd?

28cm zonder spouw komt namelijk niet overeen met standaard formaat bakstenen. Bij een volle steens muur zit je aan 21cm (exclusief afwerking aan de binnenkant). Bij een massieve anderhalf steens muur zit je aan 32cm.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Nu online
Overigens zou ik denken dat je met 70mm ook voldoende hebt voor beluchting dus hoef je dat stuk al niet te frezen. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:21
Als ik dit zo zie dan heb je echt maar een koofje nodig.. Ik zou niet moeilijk doen en een klein koofje maken van 3cm dik. Bij lekkage kan je er altijd bij en het is te verwaarlozen qua ruimte.. Als je het netjes afstuct dan ziet dat er prima uit.. 2 latjes van 3cm erop en een gipsplaat of houtplaat eroverheen en je bent er al.. Ik zou het niet moeilijker maken dan het is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Makrolon schreef op maandag 12 februari 2024 @ 07:03:
Afvoer van je toilet kan je ook met 90mm pvc maken, dat scheelt je weer 2cm.
https://blog.wavin.com/nl...ansluiten-op-standleiding

Dus gewoon lekker in 90mm uitvoeren en vooral goed letten op het bochtenwerk onderin en zorgen voor een stuk horizontale rioolbuis welke eerst een tijdje ongehinderd rechtdoor gaat zonder bochten en andere aftakkingen. De wc in de badkamer/boven wordt meestal toch ook wat vaker alleen voor de kleine boodschap gebruikt (in mijn geval dan).

De beluchtingsleiding verder naar boven zou ik voor dat korte stukje ook wel in 70mm aandurven, maar anders dus gewoon 90 als je zeker wilt zijn. Ikzelf zit hier ook met een WC op de eerste etage. Hier is standleiding tot de wc wel gewoon uitgevoerd in 110 (want er was gewoon ruimte), maar de beluchtingspijp naar het dak (5 meter lang met deel horizontaal) is in 70mm uitgevoerd. Op dit moment is deze zelfs gewoon nog afgedopt op zolder doordat de dakdoorvoer nog niet gemaakt is, maar de WC doorspoelen gaat gewoon zonder problemen. Al komt dit waarschijnlijk wel door de 110 standleiding welke met doorspoelen niet snel lucht zal trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethriel
Bedankt allemaal voor de inzichten.
Ivow85 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 07:35:
Uit welk materiaal is de muur opgebouwd?

28cm zonder spouw komt namelijk niet overeen met standaard formaat bakstenen. Bij een volle steens muur zit je aan 21cm (exclusief afwerking aan de binnenkant). Bij een massieve anderhalf steens muur zit je aan 32cm.
Het is misschien geen standaard formaat bakstenen inderdaad. Het zijn oude bakstenen van 18cm dik die afgewisseld worden met dezelfde in de andere richting. Nog een voeg en ik kom uit op ongeveer 28cm dikte.
ID-College schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:23:
Als ik dit zo zie dan heb je echt maar een koofje nodig.. Ik zou niet moeilijk doen en een klein koofje maken van 3cm dik. Bij lekkage kan je er altijd bij en het is te verwaarlozen qua ruimte.. Als je het netjes afstuct dan ziet dat er prima uit.. 2 latjes van 3cm erop en een gipsplaat of houtplaat eroverheen en je bent er al.. Ik zou het niet moeilijker maken dan het is..
Het jammere is dat de uitsparing in het midden van de muur zit en daar het keukenblad tegen komt, dus moet ik een voorzetwand van 3cm gaan steken over de gehele lengte als ik een koofje wil steken. Of anders een koof in de hoek maar daar heb ik dus geen inham waar ik al 8cm win.
frennek schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:33:
[...]

https://blog.wavin.com/nl...ansluiten-op-standleiding

Dus gewoon lekker in 90mm uitvoeren en vooral goed letten op het bochtenwerk onderin en zorgen voor een stuk horizontale rioolbuis welke eerst een tijdje ongehinderd rechtdoor gaat zonder bochten en andere aftakkingen. De wc in de badkamer/boven wordt meestal toch ook wat vaker alleen voor de kleine boodschap gebruikt (in mijn geval dan).

De beluchtingsleiding verder naar boven zou ik voor dat korte stukje ook wel in 70mm aandurven, maar anders dus gewoon 90 als je zeker wilt zijn. Ikzelf zit hier ook met een WC op de eerste etage. Hier is standleiding tot de wc wel gewoon uitgevoerd in 110 (want er was gewoon ruimte), maar de beluchtingspijp naar het dak (5 meter lang met deel horizontaal) is in 70mm uitgevoerd. Op dit moment is deze zelfs gewoon nog afgedopt op zolder doordat de dakdoorvoer nog niet gemaakt is, maar de WC doorspoelen gaat gewoon zonder problemen. Al komt dit waarschijnlijk wel door de 110 standleiding welke met doorspoelen niet snel lucht zal trekken.
Wanneer de afvoer beneden aankomt moet die helaas meteen een aantal bochten doen voor ik een lang recht stuk heb. Is 90mm dan nog steeds aan te raden?

Wel een goed punt van de beluchting in 70 uit te voeren. Dat spaart inderdaad al een hoop geslijp 😀

Overigens merk ik dat niemand echt voorstander lijkt van de muur in te frezen. Is dat omdat de draagkracht toch waarschijnlijk te veel gecompromitteerd zou worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:42
Hou je ook rekening met het feit dat die buitenmuur (zonder spouw of isolatie aan de buitenkant) bij strenge vorst behoorlijk kan afkoelen?
Ik kan het zo niet berekenen, maar zou de boel niet kunnen bevriezen tijdens een flinke vorstperiode?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgerdrum123
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 17:59
een afvoer invrezen zal niet direct (mits de rest van de wand in prima staat is) draagkrachtige issues opleveren. hetgeen ik wel bang voor zou zijn is het geluid en vorst.
Waarom plaats je geen voorzetwand? waar je ook gelijk je isolatie in kwijt kan? nu heb je nog de kans, straks staat de keuken er. ook goed voor de gasrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:17
Yaksa schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:34:
Hou je ook rekening met het feit dat die buitenmuur (zonder spouw of isolatie aan de buitenkant) bij strenge vorst behoorlijk kan afkoelen?
Ik kan het zo niet berekenen, maar zou de boel niet kunnen bevriezen tijdens een flinke vorstperiode?
hoe zou dat gaan dan? een lege pvc buis met lucht erin die bevriest? het water dat naar beneden komt stortrn gaat in elk geval veel te snel om te bevriezen dus dat zal ook meevallen. Ik sluit me aan bij de rest, gewoon in 90mm uitvoeren en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Dit handboek is wel fijn om een beetje richtlijn te hebben en om typische fouten te voorkomen: https://www.dyka.nl/media...ek-binnenriolering-nl.pdf

Natuurlijk zijn de voorbeelden hierin volgens de standaarden en zijn er genoeg situaties die hier vanaf wijken en wel prima werken.

En waarom mensen niet adviseren om in de muur te frezen? Vooral om je werk te besparen. Als ik met hetzelfde probleem zou zitten had ik ook voor 90 gegaan om mijzelf niet enorm veel werk te bezorgen.

En mensen die het over bevriezen hebben, het is een 28 cm dikke muur waarbij alleen de voorste helft wordt gebruikt voor de rioolbuis. Als het buiten vriest en binnen 20 graden is, zit het vriespunt ver voorbij het midden van de muur. Kortom, bevriezingsgevaar is daarmee uitgesloten.

Wel raadzaam om de muur te isoleren natuurlijk, het liefst vanaf de buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:21
Lethriel schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:24:
Bedankt allemaal voor de inzichten.

[...]

Het is misschien geen standaard formaat bakstenen inderdaad. Het zijn oude bakstenen van 18cm dik die afgewisseld worden met dezelfde in de andere richting. Nog een voeg en ik kom uit op ongeveer 28cm dikte.

[...]

Het jammere is dat de uitsparing in het midden van de muur zit en daar het keukenblad tegen komt, dus moet ik een voorzetwand van 3cm gaan steken over de gehele lengte als ik een koofje wil steken. Of anders een koof in de hoek maar daar heb ik dus geen inham waar ik al 8cm win.

[...]

Wanneer de afvoer beneden aankomt moet die helaas meteen een aantal bochten doen voor ik een lang recht stuk heb. Is 90mm dan nog steeds aan te raden?

Wel een goed punt van de beluchting in 70 uit te voeren. Dat spaart inderdaad al een hoop geslijp 😀

Overigens merk ik dat niemand echt voorstander lijkt van de muur in te frezen. Is dat omdat de draagkracht toch waarschijnlijk te veel gecompromitteerd zou worden?
Hoe ga je dan je isolatie doen? Het wordt echt een joekel van een koudebrug, dat wil je toch niet?
Ik zou hier echt over gaan nadenken. Als je niet buitenom gaat isoleren is dat koofje je minste probleem (huis staat niet in Spanje gok ik?), het gaat echt enorm koud worden in huis en daar stook je niet tegenop. Je moet wel een voorzetwandje plaatsen en dan is er ruimte zat voor je leiding..
Pagina: 1