Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thopap
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 27-02-2024
Dag allen,

Op mijn werk heb ik meerdere malen doorgebrande stekkers of acculaders van elektrische bouwmachines meegemaakt. De oorzaak zou zijn dat er te lange kabels of verlengsnoeren worden gebruikt en/of dat de bronspanning te laag is. Hierdoor zou er een te hoge stroom gaan lopen dan normaal.

Kan iemand mij uiteggen of dit klopt? En hoe dit precies werkt volgens de wet van ohm? Mijns inziens kan dit alleen wanneer het gevraagde vermogen van een acculader constant blijft, waardoor hij een hogere stroom gaat vragen wanneer de spanning zakt. Maar dit treedt bij een gloeilamp bijvoorbeeld niet op voor zover ik weet. Hoe kan een apparaat een bepaald vermogen "vragen"?

Beste antwoord (via Thopap op 12-02-2024 12:28)

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:56
Thopap schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:43:
Dag allen,

Op mijn werk heb ik meerdere malen doorgebrande stekkers of acculaders van elektrische bouwmachines meegemaakt. De oorzaak zou zijn dat er te lange kabels of verlengsnoeren worden gebruikt en/of dat de bronspanning te laag is. Hierdoor zou er een te hoge stroom gaan lopen dan normaal.

Kan iemand mij uiteggen of dit klopt? En hoe dit precies werkt volgens de wet van ohm? Mijns inziens kan dit alleen wanneer het gevraagde vermogen van een acculader constant blijft, waardoor hij een hogere stroom gaat vragen wanneer de spanning zakt. Maar dit treedt bij een gloeilamp bijvoorbeeld niet op voor zover ik weet. Hoe kan een apparaat een bepaald vermogen "vragen"?
Moderne elektronica is geen simpele weerstand, maar hebben over het algemeen een voeding die over een groot bereik van voltages kan werken. Je computervoeding kan sowieso op 230V +/- 10% werken (en 99% zeker ook op 110V met een zekere marge), en als je cpu 100 watt nodig heeft dan krijgt ie dat gewoon onafhankelijk van de ingangsspanning. Het is niet dat die 100Mhz langzamer gaat lopen op de dag dat de netsnapping 220V is ipv 240V. Logischerwijs krijg je dan hogere stromen als de netspanning op dat moment lager is, want het energieverbruik blijft dan gelijk. Met andere apparatuur heb je een vergelijkbaar verhaal, afhankelijk van het precieze ontwerp natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Hielko op 12-02-2024 10:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:46

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Oorzaak lijkt mij in slechte contacten te liggen en niet goed vastgezette bekabeling in de connectoren. Daardoor neemt de overgangsweerstand toe waardoor op die plek warmte/verlies optreedt.
Met wat pech krijg je een beginnende brand of vonkenregen, met mazzel alleen een warme contactsteker.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03:03
Het vermogen wat de verbruiker vraagt gaat er hoe dan ook komen maar de spanning gaat uiteindelijk omlaag (spanningsval/bron zakt in) dus de stroom gaat omhoog.
Kort door de bocht, als een verbruiker zwaar belast wordt gaat de inwendige weerstand omlaag. I=U/R dus de stroom gaat omhoog.

Vaak wordt er niet stil gestaan bij de kabel diameter in relatie met de lengte (spanningsval) en krijg je dus hoge stromen als gevolg.

Doorgebrande stekkers is bijna altijd overgangsweerstand. Vaak zie je het al aankomen door veel zwarte afzetting op het koper (in/uit trekken onder belasting) of pennen die gammel in de (CEE) stekker zitten.

[ Voor 18% gewijzigd door Vogels60 op 12-02-2024 11:28 ]

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:56
Thopap schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:43:
Dag allen,

Moderne elektronica is geen simpele weerstand, maar hebben over het algemeen een voeding die over een groot bereik van voltages kan werken. Je computervoeding kan sowieso op 230V +/- 10% werken (en 99% zeker ook op 110V met een zekere marge), en als je cpu 100 watt nodig heeft dan krijgt ie dat gewoon onafhankelijk van de ingangsspanning. Het is niet dat die 100Mhz langzamer gaat lopen op de dag dat de netsnapping 220V is ipv 240V. Logischerwijs krijg je dan hogere stromen als de netspanning op dat moment lager is, want het energieverbruik blijft dan gelijk. Met andere apparatuur heb je een vergelijkbaar verhaal, afhankelijk van het precieze ontwerp natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Hielko op 12-02-2024 10:33 ]