Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01:06
Mijn vraag
Sinds kort heb ik een homewizard in mijn huis waar ik nog niet woon. Het huis heeft een hybride warmtepomp en vloerverwarmingspompen. Mij valt op dat een gebruiker sterk moduleert ca 1x per seconde met een amplitude van ca 15 Watt. Mijn vraag is, wat voor apparaat is de mogelijke oorzaak van Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kkPK6XGbrj8qPny5hzqfJMvs9q4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E7JeA3OLnmI0SKdFklJOftjC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/psvRmL8G4tq1NkR0Gv-KoeQRV3g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5vCgguwlzEchcfwt6Op5F40R.png?f=fotoalbum_large deze schommeling ?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Gokje, de vloerverwarmingspomp? 8)7

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Waar zie jij een modulatie per seconde?

Je Nu schaal heeft geen tijdsaanduiding, de andere grafiek is een complete dag.

15 Watt variatie flink noemen is misschien wat overdreven.

[ Voor 71% gewijzigd door pagani op 11-02-2024 20:28 ]

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:38
Ander gokje, je warmtepomp.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:08
Je 3D printer?

Of iets met een knipperend lampje, zoals de buitenlamp die aan en uit gaat omdat de sensor stuk is?

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

15 Watt variatie is echt geen reden om uit te gaan lopen zoeken. Heel veel apparaten verbruiken geen constant vermogen, maar varieren.

Wil je het wel weten: in je groepenkast groep voor groep uitzetten totdat het weg is. Dan die groep aan en apparaat voor apparaat aan die groep uitzetten totdat het weg is.

Alles kan stuk.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

remco_k schreef op maandag 12 februari 2024 @ 00:08:
15 Watt variatie is echt geen reden om uit te gaan lopen zoeken. Heel veel apparaten verbruiken geen constant vermogen, maar varieren.

Wil je het wel weten: in je groepenkast groep voor groep uitzetten totdat het weg is. Dan die groep aan en apparaat voor apparaat aan die groep uitzetten totdat het weg is.
15 watt is wel een vermogen dat je nog omlaag kunt krijgen met bijv. een tijdschakelaar of een slimme stekker (bijvoorbeeld die van HomeWizard die netjes op de app aansluiten en nagenoeg niks verbruiken).

Maar de terugverdientijd van een stekker van 30 euro is dan ook weer een flinke tijd, met 30 cent per kWh ben je 100kWh verder, dat is voor een apparaat van 15 watt constant verbruik 6666 uur of 277 dagen, als het niet constant is gaat het nog langer duren.

• emielbf
  • Laatst online: 14-11 07:43
koelkast/diepvries?!

Verwijderd

Het ging al mis bij vloerverwarmingspompen en warmtepomp. Haal maar gelijk al die onnodige pompen en verdelers er uit en plaats pomploze verdelers. Al die pompen en ventielen en thermostaatkranen werken een warmtepomp tegen, kosten je onnodig veel stroom en zorgen er nog eens voor dat je WP een stuk minder efficient is.

Met een beetje pech heb je ook nog eens te smalle leidingen. Gezien je een hybride systeem hebt met de mengverdelers er nog in heeft een cv boer zonder verstand van warmtepompen het aangelegd. Dus om nog meer gezeik te voorkomen met de warmtepomp (been there), heb je foto's van je verdelers en diameters van je leidingen?

Ik zou ook aanraden naar de ingestelde temperaturen te kijken, die van mij stond op standje Mordor omdat de vorige bewoners en cv boer dachten dat die de ruimte niet op laag temperatuur kon verwarmen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2024 07:43 ]

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-11 10:05
Je warmtepomp. Zie screenshot van mijn warmtepomp (ik heb hier een shelly overheen gezet)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ceYyPcCQBvSpI6xWcsOsVTGpHvA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O1CCXEXcI2kyUKXhcoeBoqP6.png?f=fotoalbum_large

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:23

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Hebben jullie een quooker? Die springt eens in de zoveel minuten aan met ca 2000W. En na een paar seconde weer uit. Dat kan in zo’n dagweergave wellicht gemiddeld worden tot zo’n kleine piekje.

Life is not about specs, it is about joy!

• RayDelft
pagani schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:26:
Waar zie jij een modulatie per seconde?

Je Nu schaal heeft geen tijdsaanduiding, de andere grafiek is een complete dag.

15 Watt variatie flink noemen is misschien wat overdreven.
In de NU weergave zie je die ca 1 seconde . In de dagweergave zie je die sinus ook maar die loopt veel langer .

• RayDelft
[b]turkey744 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 07:42:[/ KNIP voorkomen met de warmtepomp (been there), heb je foto's van je verdelers en diameters van je leidingen?

Ik zou ook aanraden naar de ingestelde temperaturen te kijken, die van mij stond op standje Mordor omdat de vorige bewoners en cv boer dachten dat die de ruimte niet op laag temperatuur kon verwarmen.
Klinkt voor mij tamelijk onheilspellend, maar hierbij de foto’s Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJ-gnjG6MpGxYZTb75TCQFZ-Z8k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X1clx1DJgTZVwFfRGJWlppHD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_XBkkonb3CB8oM6J-3BRn7A6zMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oYewMGNVVct1R5VNJYyaQ1Ma.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6o0L1RMYVki2T36pU4jRQ-VG2s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qG6k7tMWB2GGm3zWjYzytfpS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AdL2HjqV1Lk4GMw_g-tHRIDFJ1w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZeVTRqNENsAtHpiMcrDv4ouA.jpg?f=fotoalbum_large

• RayDelft
Naschrift : het huis verbruikt in rust, we wonen er nog niet , zo’n 12 Kw per dag . Dat zijn dus de pompen en de luchtcirculatie en een koelkast . Het is wel een tamelijk groot huis van ca 1200 m3. Energielabel A .

• manmetdehamer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:54
RayDelft schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:43:
[...]

Klinkt voor mij tamelijk onheilspellend, maar hierbij de foto’s [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niks met je vraag te maken, echter viel me wat op aan de verdelers.

Ik weet niet wat voor een watertemperaturen je cv / warmtepomp maken en wat voor vloer je hebt liggen.
Maar ik zou de maximaal thermostaat van de verdeler op de tweede foto voor de veiligheid van je vloer misschien even terug draaien naar rond de 40 graden zoals de eerste staat.

Stel dat je cv warm water gaat stoken heb je op deze manier kans op beschadigingen aan de vloer.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
Is het niet je koelkast of een (plint)boiler? Die geven bij mij dit beeld.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• vverbeke
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Het kan echt vanalles zijn, veel toestellen hebben geen constant verbruik. Ik slaap met een CPAP, zelfs dat geeft schommelingen op homewizard naargelang ik in- of uitadem.

• PetervdM
  • Niet online
in een nieuw huis heb je waarschijnlijk een DSMR 5 meter. deze heeft op de P1 poort een verversingsfrequentie van 1 maal per seconde. daar er op parameter 1-0:x.7.0 gemeten wordt met een nauwkeurigheid van 1/1000 KW - dus 1 watt - is dat ook meteen je meetonnauwkeurigheid, en kunnen er dus met een frequentie van 1 maal per seconde positieve of negatieve uitschieters zijn. je verbruik is namelijk nooit exact een veelvoud van een gehele watt. een DSMR 4.x meter heeft een verversingsfrequentie van 1 maal per 10 seconden, die heeft dat probleem dus veel minder.

[ Voor 11% gewijzigd door PetervdM op 12-02-2024 11:23 ]

• bartvl

bartvl

PetervdM schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:13:
in een nieuw huis heb je waarschijnlijk een DSMR 5 meter. deze heeft op de P1 poort een verversingsfrequentie van 1 maal per seconde. daar er op parameter 1-0:x.7.0 gemeten wordt met een nauwkeurigheid van 1/1000 KW - dus 1 watt - is dat ook meteen je meetonnauwkeurigheid, en kunnen er dus met een frequentie van 1 maal per seconde positieve of negatieve uitschieters zijn. je verbruik is namelijk nooit exact een veelvoud van een gehele watt. een DSMR 4.x meter heeft een verversingsfrequentie van 1 maal per 10 seconden, die heeft dat probleem dus veel minder.
Ik vertaal dit in: Als je het niet kan meten heb je er ook geen last van?

Maar het wordt wel gemeten, dus het is er :) en TS wil graag weten waar dit vandaan komt. Of snap ik je reactie niet?

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Noem je die ruimte ook het pomphuis? Mijn hemel wat hangt er een installatie zeg.
Ik zou kijken of je naast ondersteuning bij storingen ook ondersteuning voor afstelling en tuning kunt krijgen.

Verwijderd

Oon schreef op maandag 12 februari 2024 @ 00:19:
[...]

15 watt is wel een vermogen dat je nog omlaag kunt krijgen met bijv. een tijdschakelaar of een slimme stekker (bijvoorbeeld die van HomeWizard die netjes op de app aansluiten en nagenoeg niks verbruiken).

Maar de terugverdientijd van een stekker van 30 euro is dan ook weer een flinke tijd, met 30 cent per kWh ben je 100kWh verder, dat is voor een apparaat van 15 watt constant verbruik 6666 uur of 277 dagen, als het niet constant is gaat het nog langer duren.
Vergeet niet dat die slimme stekkers ook stroom verbruiken. Zeker wanneer je er meerdere hebt loopt daar ook al aardig op.

• PetervdM
  • Niet online
bartvl schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:51:
[...]

Ik vertaal dit in: Als je het niet kan meten heb je er ook geen last van?

Maar het wordt wel gemeten, dus het is er :) en TS wil graag weten waar dit vandaan komt. Of snap ik je reactie niet?
elke meting heeft een meetnauwkeurigheid. dit hangt af van de kwaliteit van het meetinstrument, en dat kan er voor zorgen dat een waarde van bv 100 wordt gemeten als 99,7, of juist als 101,1. dit is een procentuele fout.
bij een digitaal meetinstrument heb je ook nog de uitlezingsfout. als bovengenoemde meetwaarde niet 100 is, maar bv 100,2, dan zal de uitlezing toch 100 zijn, maar ook dat als de waarde 10,2 is zal de meetwaarde 10 zijn, en zelfs als de meetwaarde 0,2 is zal de waarde 0 zijn. dit is dus een absolute fout.
van dit laatste heb je hier vooral last. die procentuele fout valt niet op, en zal bij een geijkt instrument als een elektriciteitsmeter ook wel niet erg groot zijn, maar elke seconde meten met en uitleesfout van 1 Watt geeft onherroepelijk fluctuaties van 1 Watt. bij het een keer in de tien seconden meten met een uitleesfout van 1 Watt heb je nog steeds kans op die fluctuaties, maar de kans dat ze optreden is tenminste een factor 10 kleiner en ze vallen minder op.

edit:
laten we van die 100,2 uitgaan. 1 maal per seconde meten levert je een uitlezing op van 100. als je 1 maal per 10 seconde meet levert dit een uitlezing op van 1002. je software deelt dat keurig door 10 en maakt daar 100,2 van.

[ Voor 8% gewijzigd door PetervdM op 12-02-2024 13:40 ]

• Oon
  • Niet online

Oon

Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:48:
[...]

Vergeet niet dat die slimme stekkers ook stroom verbruiken. Zeker wanneer je er meerdere hebt loopt daar ook al aardig op.
Daarom zou ik die van HomeWizard aanraden, die verbruiken <1watt, dus dan zou je er al meer dan 15 moeten hebben om aan constant 15 watt te zitten.

Verwijderd

@RayDelft zie ik twee verdelers met 7 en 8 groepen? Dat wordt wel krap. Ik heb wat basiskennis, maar wat die constructie onder de binnenunit voor moet stellen houdt het bij mij ermee op.

Ik zou in ieder geval de verdelers vervangen voor pomploze verdelers en kijken of de WP geen achterlijk hoge stooklijn heeft. En met zoveel groepen bij voorkeur de hoofdleiding een stuk dikker naar 32mm staal/40mm meerlagen met splitsingen van 28mm en 32mm respectievelijk.

• RayDelft
Beste allemaal,
Mijn oorspronkelijke vraag leidt tot onder meer een gesprek over de techniek om mijn technische ruimte . Het is er inderdaad nogal een verzameling waarvan ik me af vraag of dat allemaal goed ingeregeld is . Ik vraag me vooral af of een gemiddelde cv installateur weet wat ie ermee moet bij de jaarlijkse schoonmaakbeurt van de ketel . Maar ja, waar haal je iemand vandaan die er echt verstand van heeft .
Ik zie bijvoorbeeld bij de gegevens van de hybride warmtepomp dat het aantal draai uren net zo groot is als de tijd dat het er hangt . Het lijkt erop dat hij sinds installatie 365/24 draait . Is dat normaal ? Of telt dat ding wat anders ? Anyway , ik heb enig begrip van techniek in het algemeen en zou dus graag weten wat ik nu eigenlijk in huis heb . Inmiddels is het me wel gelukt de vloerverwarming in kaart te brengen met een warmte camera .
Overigens staat die tweede kraan op een hogere Max omdat die de radiatoren voedt die op bovenverdieping zitten .
Is het toegestaan hier te vragen naar waar een betrouwbaar en kundig cv bedrijf zit in de regio Rijnmond Westland ?

• bartvl

bartvl

PetervdM schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:30:
[...]
elke meting heeft een meetnauwkeurigheid. dit hangt af van de kwaliteit van het meetinstrument, en dat kan er voor zorgen dat een waarde van bv 100 wordt gemeten als 99,7, of juist als 101,1. dit is een procentuele fout.
bij een digitaal meetinstrument heb je ook nog de uitlezingsfout. als bovengenoemde meetwaarde niet 100 is, maar bv 100,2, dan zal de uitlezing toch 100 zijn, maar ook dat als de waarde 10,2 is zal de meetwaarde 10 zijn, en zelfs als de meetwaarde 0,2 is zal de waarde 0 zijn. dit is dus een absolute fout.
van dit laatste heb je hier vooral last. die procentuele fout valt niet op, en zal bij een geijkt instrument als een elektriciteitsmeter ook wel niet erg groot zijn, maar elke seconde meten met en uitleesfout van 1 Watt geeft onherroepelijk fluctuaties van 1 Watt. bij het een keer in de tien seconden meten met een uitleesfout van 1 Watt heb je nog steeds kans op die fluctuaties, maar de kans dat ze optreden is tenminste een factor 10 kleiner en ze vallen minder op.

edit:
laten we van die 100,2 uitgaan. 1 maal per seconde meten levert je een uitlezing op van 100. als je 1 maal per 10 seconde meet levert dit een uitlezing op van 1002. je software deelt dat keurig door 10 en maakt daar 100,2 van.
Ik snap vermoedelijk wat je zegt. Echter denk ik dat de vraagstelling van de TS gaat over de wat 'grotere' schommelingen die te zien zijn. Hij heeft het over 15W. Dat lijkt een stuk groter te zijn dan de meetnauwkeurigheid van de meter, aangezien kleinere fluctuaties ook zichtbaar zijn.
Neemt niet weg dat de vraagstelling wel wat onduidelijk is, aangezien de oorspronkelijke vraag gaat over 1x per seconde, en de tweede foto uit de TS ca 1x per uur piekjes laat zien.

Verwijderd

RayDelft schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:53:
Beste allemaal,
Is het toegestaan hier te vragen naar waar een betrouwbaar en kundig cv bedrijf zit in de regio Rijnmond Westland ?
Elke loodgieter kan wel even de leidingen aanpassen en pomploze verdelers plaatsen, je moet alleen een beetje vervelend zijn en je huiswerk gedaan hebben. Goed onderzoeken wat je nodig hebt en vervolgens elk detail aan de beste persoon aangeven of zelfs eisen. Best vervelend, maar dat is wel hoe het vaak gaat met de enorme hoeveelheid aan mensen die een "zo doen we het altijd al" mentaliteit hebben. Vorige week een glaszetter laten zweten om 44.2-15-6 glas te zetten ipv 4-15-5. "modern dubbelglas zal al genoeg geluid tegenhouden, neem er wel ventilatieroosters bij om alles nog eens te verpesten".

Verder is er hier genoeg expertise over warmtepompen en instellingen, de meeste grote merken hebben ook een centraal topic met alle instellingen haarfijn uitgelegd. Leren werken met een WP kun je beter zelf doen dan laten doen. Alleen het leidingwerk etc vervangen is misschien een klusje om uit te besteden als je het zelf niet goed weet of aandurft.

Ben een beetje van je topic af gaan dwalen, maar een goed ingeregelde WP en geen onnodige pompen zal je op den duur meer besparen dan die 15W piekjes. :P Misschien zijn die pompen zelfs het probleem. Zo rond de 100W klinkt wel als het verbruik van 2 oudere pompen. Wat gebeurt er als je die stekkers er uit haalt?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2024 17:03 ]

• RayDelft
bartvl schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:03:
[...]

Ik snap vermoedelijk wat je zegt. Echter denk ik dat de vraagstelling van de TS gaat over de wat 'grotere' schommelingen die te zien zijn. Hij heeft het over 15W. Dat lijkt een stuk groter te zijn dan de meetnauwkeurigheid van de meter, aangezien kleinere fluctuaties ook zichtbaar zijn.
Neemt niet weg dat de vraagstelling wel wat onduidelijk is, aangezien de oorspronkelijke vraag gaat over 1x per seconde, en de tweede foto uit de TS ca 1x per uur piekjes laat zien.
Over een lange periode van uren zie je inderdaad ook die golfjes, maar in de “NU” weergave van homewizard ook . Ik zie dan ook het actuele gebruik ( getal) elke seconde wisselen van ( bijvoorbeeld ) ca 480 naar ca 505 .
Het is eerder een verschil van ca 25 watt dan ca 15 Watt zoals ik eerder stelde .

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Maar heb je nu al uitgezocht wat het is dan?
Zie remco_k in "Vreemde modulerende gebruiker in huis"

Alles kan stuk.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:30
Ik zou me drukker maken over het dagverbruik van 12 kWh nu je er nog niet eens woont… hoe moet dat dan als je er straks gaat wonen en de verwarming gaat aan?!

Of staat die nu ook al aan?

Bij ons gaf de broedmachine van de kwartels zo’n schommeling, trouwens. Maar die zal er wel niet staan 😅

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:42

OmeJoyo

This is me

Gramser schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:04:
Ik zou me drukker maken over het dagverbruik van 12 kWh nu je er nog niet eens woont… hoe moet dat dan als je er straks gaat wonen en de verwarming gaat aan?!

Of staat die nu ook al aan?

Bij ons gaf de broedmachine van de kwartels zo’n schommeling, trouwens. Maar die zal er wel niet staan 😅
Nieuwe woningen moet nog vocht uitgestookt worden, maar dat is nog even een aanname. Ik ga er vanuit dat het inclusief stook is, dan is het niet zo'n gekke hoeveelheid, ook aangezien er nu geen mensen en andere apparaten in huis warmte afgeven.

Als het zonder stook is voor een leeg huis, dan is het uiteraard belachelijk veel.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Gezien er een CV ketel hangt mag ik hopen dat het geen nieuwbouw is.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Verwijderd

Om ook naar de positieve dingen te kijken.
Aanvoer van de vloer verwarming is bij de ene lus 28 graden, bij de ander 25.(wel zal ik thermostaat van andere lus ook even naar 40 graden draaien).

Je woning wordt op dit moment ook op 20 graden verwarmd?

CV ketel, slaat deze ook aan en wat is je gasverbruik? (neem aan 0 of bijna 0 m3).

12 Kwh om huis te verwarmen met warmte pomp is niet schokken. Alleen wat is het verbruik als je 1 dag (24H) de verwarming (warmte pomp) uit zet?

• RayDelft
Ben inmiddels verhuisd en daarom even niet op het forum . Ik zie allerlei vragen . Inderdaad verbruikt mijn huis in rust zo’n 12 Kw per dag . Dat is inclusief watmtepomp en vloerverwarmingsppen, alarm , camera’s en koelen en vriezen . Daar zal het variabele verbruik bij komen nu we er wonen . Het is een kleine hybride warmtepomp van Vaillant . Een geotherm van 2014 . Het gasverbruik hier schat ik op een 2000 m3 per jaar . Electra 7000 a 8000 per jaar . Fors inderdaad maar het huis is zo’n 1200 m3 inhoud . Wel label A+.
Wat er zo moduleert is me nog niet duidelijk . Wel vraag ik me af waarom m’n warmtepomp zoveel draaiwrsn heeft . Dat zijn er net zo veel als dat mijn huis oud is . Kennelijk draait dat ding dag en nacht en zomers en ‘s winters . Ik zal dat eens in de gaten houden want inmiddels zit hij met zo’n 90.000 uur zo’n beetje aan het einde van zn leven schat ik . Anderzijds, volgens mijn P1 meter gaat hij wel degelijk uit . Ik zie als er geen warmte vraag is , bijvoorbeeld als de zon naar binnen schijnt , het electraverbruik terugvallen . Dus wat dat ding nou meet is me een raadsel .

[ Voor 11% gewijzigd door RayDelft op 25-02-2024 22:25 ]

Pagina: 1