Nieuwe of gebruikte laptop voor plm €500

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstblaauw
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-09 21:33
In 2016 heb ik een Toshiba Chromebook 2 (CB35-C3300) gekocht. Sindsdien draait daar Linux op (nu Linux Mint xfce) en dat werkt perfect voor browsen, gnucash, whatsapp/signal, beetje programmeren (niveau advent of code). Videobellen ging wel wat moeizaam.
Helaas geeft de accu de geest. Ik ben nu op zoek naar een nieuwe eenvoudige laptop waarop ik weer Linux wil draaien (ik ga ervan uit dat de huidige laptops goed worden ondersteund door Linux). Daarnaast denk ik dat alle laptops sneller zullen zijn dan een Toshiba Chromebook uit 2016, dus dat komt ook goed - ze zouden toch allemaal wel moeten kunnen videobellen, neem ik aan.

Belangrijkste uitgangspunt voor mij is nu de verwachte (resterende) levensduur. De bouwkwaliteit van tweedehands zakelijke laptops is vaak beter, alleen daar is de accu natuurlijk al meer versleten.

Ik ben dus op zoek naar welke betaalbare laptop (max 500 euro) de hoogste verwachte levensduur heeft. Heeft iemand daar een idee over? De laptop gaat mee op vakanties en af en toe mee in een rugzak op pad.

Lenovo heeft geloof ik een goede reputatie wat betreft bouwkwaliteit. Zelf dacht ik daarom aan deze Lenovo X1: uitvoering: Lenovo ThinkPad X1 Carbon 20HR002MMH

Voor een nieuwe zou ik dan uitkomen op: uitvoering: Lenovo IdeaPad 1 14ALC7 (82R3006VMH)

Ik vind het dus lastig om een keus tussen refurbished en nieuw te maken, kunnen jullie daarbij helpen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter079
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-10 15:49
Heb zelf een paar maanden terug voor 400 euro een refurbished MacBook Pro uit 2015 gehaald voor dit doeleinde. Bevalt tot nu toe prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstblaauw
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-09 21:33
wouter079 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:06:
Heb zelf een paar maanden terug voor 400 euro een refurbished MacBook Pro uit 2015 gehaald voor dit doeleinde. Bevalt tot nu toe prima!
Hoe zit dat dan met de batterij? Is dat nog de originele van 9 jaar oud? Doet die nog wat en gaat die niet snel de geest geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:44

MsG

Forumzwerver

Bij de meeste laptops kan je de accu ook vervangen. Dus je kan ook prima refurbished kopen, en eventueel later nog eens een keer een accu kopen.

Op tweakers v&a staan ook genoeg leuke laptops tweedehands.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn