Port Forwarding problemen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roady001
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-02-2024
Ik probeer port-forwarding op te zetten, maar op de relevante pagina in de Nokia modem, staat de melding:
"Note that the functionality on this page will not work as expected due to specific network addressing use. If you need to use this functionality, please contact your service provider."

Als ik google naar deze exacte tekst, krijg ik 0 resultaten wat mij verbaasd. Ben ik de enige die deze melding krijgt? En hoe zou dat opgelost moeten worden zonder het helpdesk-script dansje te moeten doen?

Alvast dank,

Beste antwoord (via roady001 op 12-02-2024 10:43)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:21

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je een Delta/Caiway klant bent zul je op CGNAT zitten als je deze melding krijgt.

Daarop is geen port forwarding mogelijk, omdat je een IP deelt met andere Delta klanten omdat IPv4 adressen op zijn en er niet genoeg zijn voor iedere klant.

De gemiddelde gebruiker heeft daar geen last van, alleen de enkeling die per se iets thuis wil hosten.

Wat heb je intern draaien wat per se van buiten benaderbaar moet zijn? Wellicht is een goedkope Vps voor een paar pleuro per maand een beter idee.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:02

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Misschien handig als je even het exacte type modem en je provider vermeldt. ;)

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Wat wil je precies doen? Port forwarding van WAN naar LAN is anno 2024 vaak niet nodig en zelden aan te raden voor thuisgebruikers. Wellicht kunnen we je een betere oplossing adviseren.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je een Delta/Caiway klant bent zul je op CGNAT zitten als je deze melding krijgt.

Daarop is geen port forwarding mogelijk, omdat je een IP deelt met andere Delta klanten omdat IPv4 adressen op zijn en er niet genoeg zijn voor iedere klant.

De gemiddelde gebruiker heeft daar geen last van, alleen de enkeling die per se iets thuis wil hosten.

Wat heb je intern draaien wat per se van buiten benaderbaar moet zijn? Wellicht is een goedkope Vps voor een paar pleuro per maand een beter idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roady001
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-02-2024
Dank @nelizmastr , dat blijkt hier inderdaad het probleem te zijn.
Ik heb dus toch maar even met Delta aan de telefoon gehangen en ze hebben mij van het 100.x adres afgehaald zodat ik port-forwarding kan gaan gebruiken.

Het is overigens voor een kleine kale openRA game server, maar deze is uiteraard wel geplaatst op een volledig geisoleerd subnet binnen mijn thuisnetwerk die verder niets kan doen behalve poort 1234 serveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 11:42
nelizmastr schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:58:

Het is ook een probleem voor bijvoorbeeld applicaties die gebruik maken van Peer 2 Peer netwerken zoals vele games, waardoor directe connecties naar buiten toe naar andere spelers een probleem kan gaan vormen dan wel onmogelijk wordt te spelen.

Maar de poster heeft het juiste gedaan door ze gewoon te contacteren dit uit te schakelen.

Mijn inziens dient dit niet het probleem van de klant te zijn, tevens in het oogpunt van net neutraliteit en gelijke toegang weet ik niet of dit wenselijk is om mensen op deze manier te beperken met het gebruik van internet diensten.

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:05

jurroen

Security en privacy geek

CriticalHit_NL schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:31:
[...]

Mijn inziens dient dit niet het probleem van de klant te zijn, tevens in het oogpunt van net neutraliteit en gelijke toegang weet ik niet of dit wenselijk is om mensen op deze manier te beperken met het gebruik van internet diensten.
Eens. Echter is het technisch gezien niet mogelijk, de IPv4 adressen zijn op. Het is slecht en jammer dat er nu CGNAT by default is. Hopelijk gaan álle ISPs eens IPv6 implementeren, dan is dit niet langer een issie.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

jurroen schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:40:
[...]

Eens. Echter is het technisch gezien niet mogelijk, de IPv4 adressen zijn op. Het is slecht en jammer dat er nu CGNAT by default is. Hopelijk gaan álle ISPs eens IPv6 implementeren, dan is dit niet langer een issie.
Dit is inderdaad de hele kern van het probleem. ISP's die te lui of onwetend zijn voor een correcte implementatie van IPv6 en delen van het internet die alleen over IPv4 bereikbaar zijn zonder fatsoenlijke 6-to-4 implementatie of anders.

Delta, KPN en Ziggo hebben alle drie v6 geïmplementeerd dus het is er wel, maar kennelijk staat het niet overal aan.

Ik zit bij Odido en die hebben nog geen enkele v6 implementatie gedaan, iets met feiten en er achteraan lopen :+

Pagina: 1