Dakkapel lek. Constructie-vragen ivm heropbouw

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19:33
Enige tijd geleden besloten de zolderkamer op te knappen, dus gisteren alle agnes platen van plafond getrokken. En toen... Een dikke lekkage.... @€##_#. Nu dus ook alle isolatie er maar uit, shit een stuk van het dakbeschot in de schimmel en ook rot.

Nu ik alles er uit trek twijfel ik een beetje over de opbouw van de dakkapel. Als ik kijk naar de wang, is dit een standaard opbouw van een prefab dakkapel?

Daarnaast zit aan de bovenzijde ter hoogte van het kozijn een 21mm multiplex plaat. Is dit een constructieve plaat of enkel zodat er raambekleding opgehangen kan worden? Ik zie namelijk niet goed af er aan de kopse kant van het dak nog een balk zit. Ok dat te kunnen zien moet die multiplexplaat weg, maarja... Als die dragend is heb ik een probleem.

Ik weet dat er hier op het forum veel kennis zit ook over dakkapellen, dus als iemand mij hier verder mee kan helpen heel graag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mU8viz0Jyw5xI6Yfwid_1eZ6y1A=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uloyqSVBK0PWpVJwrgCSAp4u.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g4PsgklQ8WinbLoOzzeMeqrc1o0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Fnra0W9fkfcLcmwxCXqYkb5.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eijsbeer
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:43
Zeker dat het lekkage was en geen condensvorming? Isolatiemateriaal lijkt verre van luchtdicht geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:29
Eijsbeer schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:35:
Zeker dat het lekkage was en geen condensvorming? Isolatiemateriaal lijkt verre van luchtdicht geplaatst.
Dit dacht ik ook meteen.

Verder is de wand redelijk 'standaard' zoals dat wel vaker wordt gemaakt.
Overigens: flinke lekkage en schimmel? of ik kijk niet goed maar het lijkt mij mee te vallen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
De lekkage en schimmel staat niet op deze foto. Dit is van de kant die nog niet helemaal open getrokken is.
Het is zeker geen condensvorming, het is een hele specifieke plek waar het hout echt bij weg is. Zal zo nog even een foto plaatsen. De lekkage was overigens pas zichtbaar na het weghalen van de isolatie. Het goed opbouwen van isolatie volgt nog, dat is pas na dat dit hoofdstuk is afgerond.

Het gaat mij vooral nu om de opbouw van de dakkapel zelf, en dan ook met name de multiplex plaat.
Deze constructie is mij niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zQFGblr3vfHYSAuypsyeW88w1so=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LVlAB65IHTslLzvjMwph6fQ0.jpg?f=fotoalbum_medium

Dit is de lekkage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
@twain4me misschien? Volgens mij werk je in de bouw toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:44

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Multiplex zal niet constructief zijn, voor de schijfwerking heb je aan het dakbeschot genoeg, waarschijnlijk bedoeld als gordijnplank. Lijkt mij veder een lekkage omdat het heel erg lokaal is maar de opbouw is ook niet alles.. Ik zou dampopen isoleren+ klimaatfolie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakkie1985
jichem schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:51:
De lekkage en schimmel staat niet op deze foto. Dit is van de kant die nog niet helemaal open getrokken is.
Het is zeker geen condensvorming, het is een hele specifieke plek waar het hout echt bij weg is. Zal zo nog even een foto plaatsen. De lekkage was overigens pas zichtbaar na het weghalen van de isolatie. Het goed opbouwen van isolatie volgt nog, dat is pas na dat dit hoofdstuk is afgerond.

Het gaat mij vooral nu om de opbouw van de dakkapel zelf, en dan ook met name de multiplex plaat.
Deze constructie is mij niet bekend.
De multiplex plaat/strook wordt vaker gedaan A: ter versteviging van constructie en het tegengaan van wiggen en B het ophangen van gordijnen enz als 'vlees' voor de schroeven.
Hoek met schimmel en rot lijkt inderdaad wel op een lekkage langs de rand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
twain4me schreef op zondag 11 februari 2024 @ 23:07:
Multiplex zal niet constructief zijn, voor de schijfwerking heb je aan het dakbeschot genoeg, waarschijnlijk bedoeld als gordijnplank. Lijkt mij veder een lekkage omdat het heel erg lokaal is maar de opbouw is ook niet alles.. Ik zou dampopen isoleren+ klimaatfolie.
Bedankt voor de reactie (ook @bakkie1985 ). Dan klopt mijn vermoeden dat die plaat daar zit voor het ophangen van spullen, dat scheelt dan kan hij tzt vervangen worden voor een smallere plaat, hij zit nu wat in de weg.

Voor wat betreft de lekkage, hiervoor komt deze week iemand kijken die daar meer expertise in heeft.
Straks nog even met de verzekering schakelen.

De opbouw van isolatie straks: gewoon steenwol er tussen en dan een dampopen scherm er onder plaatsen?
Het lastige is dat de rest van het dak een andere opbouw heeft. De dakkapel is bitumen op een multiplex plaat, de rest van het dak is pannen koud op een constructieplaat. Kan ik hier dan de zelfde opbouw hanteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
jichem schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:12:
[...]

Bedankt voor de reactie (ook @bakkie1985 ). Dan klopt mijn vermoeden dat die plaat daar zit voor het ophangen van spullen, dat scheelt dan kan hij tzt vervangen worden voor een smallere plaat, hij zit nu wat in de weg.

Voor wat betreft de lekkage, hiervoor komt deze week iemand kijken die daar meer expertise in heeft.
Straks nog even met de verzekering schakelen.

De opbouw van isolatie straks: gewoon steenwol er tussen en dan een dampopen scherm er onder plaatsen?
Het lastige is dat de rest van het dak een andere opbouw heeft. De dakkapel is bitumen op een multiplex plaat, de rest van het dak is pannen koud op een constructieplaat. Kan ik hier dan de zelfde opbouw hanteren?
Lekkage zal langs de dakrand/boeideel zijn. Waar zit de uitloop? die zit meer naar achteren richting het dak neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
De uitloop zit wel ongeveer op die plek, misschien net iets meer naar achteren maar zal niet meer dan 50cm zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
Hmm, dan is er wel een kans dat daar iets niet goed is. Is de dakkapel oud? Anders is het een overweging waard om het dak+uitloop opnieuw te laten doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Ik meen dat hij tussen 2010 en 2014 er op is gezet door de vorige bewoners, ik ga de brochure eens even opsnorren en kijken of het er nog precies in staat.

Hoe zou het dakbeschot eventueel anders aangepakt kunnen worden? Ik ging er eigenlijk al vanuit dat het hele dak opnieuw zou moeten, maar liever niet natuurlijk als het op een andere manier ook duurzaam en goed kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:13
Begrijp ik goed dat tussen de balken gespoten pur zat, met een dampscherm (Dat aluminium)?
dat is wel vragen om problemen. Bij de minste of geringste lekkage krijg je dat het water nergens heen kan, alles zit opgesloten.
Misschien heb je zelfs geluk gehad dat dit dampscherm zo amateuristisch is aangebracht

De isolatie had bovenop het dakbeschot moeten zitten, direct onder de bitumen, dan had het hout kunnen "ademen ".

Of tussen de balken had een dampopen materiaal zoals glaswol, met klimaatfolie geplaatst moeten worden.

Wat betreft de lekkage, kan zijn dat het water onder je daktrim is gekomen en naar binnen sijpelde(en vervolgens niet weg kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Nee, de opbouw qua isolatie was glaswol met aluminiumlaag waarbij de kieren (door slechte montage) gevuld waren met pur. Het was echter bij juiste montage inderdaad gewoon dampdicht geweest. Op de plek van de lekkage was het niet goed gemonteerd, hierdoor liep het water de gipswand in en via daar op de dekvloer. De laminaatvloer was aan de onderkant ook nat en beschimmeld. Helaas voor ons was alle schade die er was eigenlijk onzichtbaar, op de muren en de plafondplaten was niks te zien, en ook de bovenkant van het laminaat was in prima staat.

Dus als ik het goed begrijp zou de opbouw straks minerale wol met daaronder dampopen folie moeten zijn?
Is dat ook daar waar de dakpannen zitten? (ik hoopte de voorzolder te laten zoals het was, maar dat gaat dan ook niet lukken helaas.

[ Voor 18% gewijzigd door jichem op 12-02-2024 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Heb je ook foto’s van bovenkant dak? Dan kunnen we met je meedenken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Nee helaas niet, misschien kan ik ook die in de brochure terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Ik heb de brochure even bekeken, dakkapellen zijn in 2007 geplaatst en in eigen beheer. Nou weet ik niet zeker of ze hem dan zelf hebben gemaakt of zelf geplaatst.....
Helaas geen foto's bovenzijde van het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:02
jichem schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:10:
Ik heb de brochure even bekeken, dakkapellen zijn in 2007 geplaatst en in eigen beheer. Nou weet ik niet zeker of ze hem dan zelf hebben gemaakt of zelf geplaatst.....
Helaas geen foto's bovenzijde van het dak.
Uitgaande van het gebruikte hout op de foto (ruw, niet geschaafd) en hoe de Electra leidingen lopen betekent in jouw geval "in eigen beheer" dat ze het zelf hebben gebouwd en het geen prefab dakkapel was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
@bakkie1985 Zojuist is er iemand komen kijken, deze gaf aan dat het dakleer in slechte staat is er daarmee de oorzaak zou zijn. Hij adviseert een nieuwe laag er op branden.
Voor wat betreft een multiplex plaat zag hij geen reden om deze te vervangen, dit vind ik zelf dan weer wat vreemd. Is dit normaal bij dergelijke lekkages om het dakbeschot te laten zitten?

Aanvullend was het advies de nokvorsten aan te laten smeren, die zaten los zo gaven ze aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:17
Ik heb een jaar geleden het dak op mijn uitbouw laten vervangen. Daar zat ook een lekkage in bij de uitloop/regenpijp.

Een stuk van mijn dakbeschot zag er ongeveer hetzelfde uit als bij jou. De dakdekker zei al dat hij dat wel even droog zou branden. Omdat bij mij het hele dak eraf lag heb ik de beste man verteld om het stukkie maar te vervangen. Maar het kan in principe geen kwaad dus.

Mijn dak was uit 2001 dus het was wat meer begrijpelijk dat het aan vervanging toe was. Een dak uit 2010-2014 zou nog in prima staat moeten zijn dus vreemd dat het al op is.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
jichem schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:23:
Dus als ik het goed begrijp zou de opbouw straks minerale wol met daaronder dampopen folie moeten zijn?
Klimaat folie!
Niet dampopen folie.

Dat was hier ook het probleem, het aluminium heeft het vocht tegen gehouden, waardoor alles nat is gebleven. Met klimaat folie was het in de zomer misschien nog opgedroogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Yes, ik schrijf dampopen en heb klimaatfolie op mijn lijstje staan!
Pagina: 1