vraag over warmte pomp, vloerverwarming en u

Pagina: 1
Acties:
  • 449 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xilanaz
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-09 12:52
Ik begrijp dat dit misschien niet helemaal de juiste plek is, maar er zijn hier waarschijnlijk zoveel met kennis van een warmtepomp dat het ik hoop dat iemand wat zaken kan uitleggen.

We hebben een tijd terug een huis gekocht (niet in Nederland) met een warmte pomp er in, om precies te zijn een mitubishi ecodan, de versie zonder boiler, deze staat in een bijgebouw en is aangesloten op een inverter buiten het gebouw.

Vanuit de ecodan gaan de leidingen via de kelder van het bijgebouw naar het woonhuis, er zijn 2 aftakking naar 2 radiators in het bijgebouw en halverwege zit nog een waterpomp. In het woonhuis zelf is het vloerverwarming beneden en 2 radiatoren boven. Het is zeker niet ideaal met pakweg 10 meter leiding in de oude kelder voor je in het huis bent, maar het is niet anders.

Na die inleiding komt eindelijk mijn vraag.

De ecodan heeft een remote thermostaat die in de woonkamer staat en op 18c.
De vloerverwarming benenden is opgedeeld in 3 stukken, woonkamer, badkamer en hal. In alle 3 die ruimtes hangt een uponor t-35 aan de muur. Deze stuurt de relays van de vloerverwarming aan. De t-35 heeft geen display, alleen een draaiknop en een rood lampje. Lampje aan/uit en je hoort de relay clicken.

Waar ik een beetje moeite mee heb is bepalen wat de meest efficiënte stand is van de t-35. Als de ecodan thermostaat op 18 staat en geeft ook 18 aan als temperatuur wat is dan de beste stand voor de t-35, dat hij net "rood/aan" staat of "net uit"?

"Net uit" en de temperatuur zakt onder 18 dan is mij gedachte dat of de ecodan steeds zal proberen te verwarmen maar zal er niet veel warmwater door de vloerverwarming gaan als de t-35 nog niet op aan klikt.
"Net aan" dan zal de vloerverwarming steeds openstaan en de ecodan dus steeds veel warmwater erdoor pompen.

Of denk ik veel te moeilijk over dit onderwerp?

Mvg,

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:58
Heb je een foto van die vloerverwarming verdeler? Geen buffervat?

Typisch heb je geen naregeling in de woonkamer waar je ook al een thermostaat hebt. En als dat er per ongeluk toch is, zet die naregeling dan op 30 graden.
De andere kamers op welke temperatuur je maar wilt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xilanaz
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-09 12:52
busscherski schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:36:
Heb je een foto van die vloerverwarming verdeler? Geen buffervat?

Typisch heb je geen naregeling in de woonkamer waar je ook al een thermostaat hebt. En als dat er per ongeluk toch is, zet die naregeling dan op 30 graden.
De andere kamers op welke temperatuur je maar wilt.
Dank voor je antwoord

Geen vat (wat ik kan zien) , als ik er weer ben (paar weken) dan zal ik een foto plaatsen.
De T35 heeft geen temperatuur er op, gewoon een draaiknop met streepjes, maar wat jij zegt is in principe dus woonkamer waar de warmtepomp thermostaat staat de T35 flink open zodat daar de thermostaat eigenlijk bepalend is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dfit
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 04-03 01:11
Goedendag heeft er iemand ervaring met een full electric Entalpia 8 kw momobloc 1 fase
BVD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:04

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
@Dfit welkom op tweakers. We verwachten een bepaalde mate van eigen inzet. Kijk nog eens de huisregels door waarmee je akkoord bent gegaan. Maar dit topic gaat dicht

Dit topic is gesloten.