Uitbreiding Wifi op terrein van een sportvereniging

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freebutterflyx2
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-05 21:42
Een lokale sportvereniging wil de wifi op hun terrein uitbreiden.

Momenteel staan op dit terrein 2 gebouwtjes:
-hoofdcafetaria met daarbij ook de berging waar de elektriciteit, gas, kabel (Telenet) toekomt. Hier staat ook de "hoofdserver" voor diverse sturingen (oa. toegangscontrole)
-klein bijgebouw op +- 75m afstand (in vogelvlucht) waar onder andere de wedstrijdleiding zit. Hierin staat een eenvoudige 4-port switch die via een netwerkkabel uit de cafetaria verbonden is met de modem van telenet. Alle 4 deze poorten zijn momenteel bezet. Ter hoogte van dit bijgebouw is er geen/slechte wifi vanuit de cafetaria. Dit blijkt te ver te zijn.

Dus alles werkt nu op hetzelfde netwerk.

In de toekomst wil men de activiteiten en het terrein uitbreiden.
De switch in het bijgebouw zou meer poorten moeten bevatten en er zou ook wifi moeten aanwezig zijn.

De vraag is nu een beetje welke apparatuur we hiervoor nodig hebben.

Voor de switch veronderstel ik dat iedere deftige switch (deftig merk) met bvb 8 poorten en met PoE of PoE+ zal voldoen.

Voor de Wifi wordt er gedacht aan een acces point met wifi6.
Maar zijn er nog zaken waar er moet op gelet worden bij de keuze van een acces point?
Een acces point met PoE eventueel?
Of deze acces point buiten zal hangen (tegen de gevel) of binnen zal staan is nog niet gekend.
Werktde wifi van dergelijke acces points dan ook op het zelfde netwerk als de bedrade apparaten. Dit zou in ieder geval wel de bedoeling moeten zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:59
Je kan toch gewoon een mesh netwerk kunnen maken met bedrade backbone?

Hoeveel mag het kosten?
Wie gaat het aanleggen?
Wie gaat het onderhouden?
Hoeveel m2 moet er gecoverd worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:53
99ruud99 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 15:50:
Wat is daar dan mesh aan? Mesh is wireless uplink

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:08

dragonhaertt

@_'.'

Shinji schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:43:
[...]

Mesh is niet per definitie draadloos.
Mesh beschrijft alleen de topologie.

Line, star, ring, mesh.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freebutterflyx2

Hoeveel mag het kosten?
Wie gaat het aanleggen?
Kosten : ik dacht aan paar 100 euro max. (?)
Wie aanleggen : switch vervangen en acces point plaatsen is zelf te doen dacht ik?
Onderhoud: is daar veel onderhoud aan? 't is gewoon de bedoeling om extra netwerkpoorten te hebben en wifi
hoeveel m²: de zone rond het bijgebouw vooral = 20m errond?

Daarbij:
Het is niet de bedoeling dat de wifi publiek te gebruiken is. Dit zou enkel voor de medewerkers en eigen apparatuur zijn. Het is dus ook niet de bedoeling om een heel ingewikkelde setup te maken.

[ Voor 14% gewijzigd door freebutterflyx2 op 11-02-2024 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:14
Shinji schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:43:
[...]

Met "mesh wifi" wordt tegenwoordig gedoeld op managed access points die je vanaf 1 centrale plek kunt beheren, bedraad of draadloos. Veel makkelijker dan losse access points, die duurder zijn en niet beter presteren. Dat is doorgaans wat er bedoeld wordt als men zegt "mesh bedraad aansluiten".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
dragonhaertt schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:08:
[...]

Mesh is niet per definitie draadloos.
Mesh beschrijft alleen de topologie.

Line, star, ring, mesh.
Bij ander gebruik ja, bij wireless niet. Als je met je APs of mesh set dat bedraad wil doen ga je dus elk AP aan elk AP verbinden. Met twee APs zou dat nog kunnen als die twee netwerk aansluitingen heeft maar heb er niet veel gezien die er meer dan dat hebben.

Dus in general beschrijft mesh een topology maar die is qua wireless alleen met draadloze uplink te bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
freebutterflyx2 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:09:
[...]

Kosten : ik dacht aan paar 100 euro max. (?)
Wie aanleggen : switch vervangen en acces point plaatsen is zelf te doen dacht ik?
Onderhoud: is daar veel onderhoud aan? 't is gewoon de bedoeling om extra netwerkpoorten te hebben en wifi
hoeveel m²: de zone rond het bijgebouw vooral = 20m errond?

Daarbij:
Het is niet de bedoeling dat de wifi publiek te gebruiken is. Dit zou enkel voor de medewerkers en eigen apparatuur zijn. Het is dus ook niet de bedoeling om een heel ingewikkelde setup te maken.
Optie 1 (simpelste oplossing):
• Switch 8-poorts: uitvoering: TP-Link TL-SG108
• Wifi: uitvoering: TP-Link Deco X50 (3-pack)

Optie 2 (iets geavanceerder en duurder):
• PoE switch 8-poorts: uitvoering: TP-Link TL-SG108PE
• TP-Link Omada EAP650 (zoveel als je nodig hebt): uitvoering: TP-Link EAP650
• TP-Link Omada Controller: uitvoering: TP-Link Omada Cloud Controller OC200

Ik zou voor optie 1 gaan in jouw geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
MarcoC schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:13:
[...]

Met "mesh wifi" wordt tegenwoordig gedoeld op managed access points die je vanaf 1 centrale plek kunt beheren, bedraad of draadloos. Veel makkelijker dan losse access points, die duurder zijn en niet beter presteren. Dat is doorgaans wat er bedoeld als men zegt "mesh bedraad aansluiten".
Nee dat klopt niet. Dat “mesh setjes” vaak centraal beheerd kunnen worden klopt maar dat is niet iets specifiek aan mesh setjes. Ik heb 3 “losse” Ubiquiti APs. Bedraad aangesloten, geenszins mesh, maar wel controller gestuurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
Shinji schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:19:
[...]

Nee dat klopt niet. Dat “mesh setjes” vaak centraal beheerd kunnen worden klopt maar dat is niet iets specifiek aan mesh setjes. Ik heb 3 “losse” Ubiquiti APs. Bedraad aangesloten, geenszins mesh, maar wel controller gestuurd.
Men doelt gewoon op de standaard TP-Link Deco/Linksys Velo/Netgear Orbi setjes die je draadloos of bedraad kunt aansluiten. Als jij een beter woord hebt om deze productcategorie aan te duiden dan hoor ik het graag, maar vanuit mijn persectief is het heel duidelijk wat er bedoeld wordt en ben je aan het muggenziften over niks.

Overigens heb ik nergens gezegd dat uitsluitend deze mesh setjes centraal beheerd kunnen worden, dat is iets wat je zelf verzonnen hebt en vervolgens ook weer ontkracht :? .

[ Voor 11% gewijzigd door MarcoC op 11-02-2024 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:59
Sorry was niet mijn bedoeling om hele discussie op te starten - feit is, pak twee AP's, en sluit die bedraad op elkaar aan.
Meeste wifi gaat niet geweldig met 75m afstand.
Optie is om 3 AP's te pakken, maar als jje maar 100 euro hebt, is zelfs 2 AP's geen optie...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Dune_
  • Laatst online: 21:39

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

MarcoC schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:25:
[...]

Men doelt gewoon op de standaard TP-Link Deco/Linksys Velo/Netgear Orbi setjes die je draadloos of bedraad kunt aansluiten. Als jij een beter woord hebt om deze productcategorie aan te duiden dan hoor ik het graag, maar vanuit mijn persectief is het heel duidelijk wat er bedoeld wordt en ben je aan het muggenziften over niks.

Overigens heb ik nergens gezegd dat uitsluitend deze mesh setjes centraal beheerd kunnen worden, dat is iets wat je zelf verzonnen hebt en vervolgens ook weer ontkracht :? .
Ik ben het volledig met @Shinji eens, we zitten hier op een techforum, dan mag je wel verwachten dat beestjes bij hun naam genoemd worden en dat er niet ineens een 'andere betekennis' aan wordt gegeven.

Een mesh netwerk is inderdaad een netwerk waarin alle netwerkcomponenten met elkaar in verbinding staan. Bij Access Points is dat bedraad niet mogelijk, omdat daarvoor niet voldoende fysieke aansluitingen zijn.

Als je naar de AP's van Ubiquiti kijkt zijn dat geen Mesh setjes, deze worden over het algemeen vanuit een (POE)switch bedraad aangesloten, wat veelal de beste resultaten biedt. De setjes die jij noemt zijn inderdaad mesh-setjes, omdat deze middels een Wifi-backbone met elkaar in verbinding gezet kunnen worden. Sluitje je ze echter bedraad aan, dan is het geen mesh meer.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
MarcoC schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:25:
[...]

Jij stelde dat een mesh set is een zut APs die draadloos of bedraad zijn aangesloten en centraal aangestuurd.

Volgens die definitie zijn mijn APs een mesh “set”, zijn alle enterprise oplossingen (Cisco, Aruba, etc) een mesh “set”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
_Dune_ schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:33:
[...]

Ik ben het volledig met @Shinji eens, we zitten hier op een techforum, dan mag je wel verwachten dat beestjes bij hun naam genoemd worden en dat er niet ineens een 'andere betekennis' aan wordt gegeven.

Een mesh netwerk is inderdaad een netwerk waarin alle netwerkcomponenten met elkaar in verbinding staan. Bij Access Points is dat bedraad niet mogelijk, omdat daarvoor niet voldoende fysieke aansluitingen zijn.

Als je naar de AP's van Ubiquit kijkt zijn dat geen Mesh setjes, deze worden over het algemeen vanuit een switch bedraad aangesloten, wat veelal de beste resultaten biedt. De setjes die jij noemt zijn inderdaad mesh-setjes, omdat deze middels een Wifi-backbone met elkaar in verbinding gezet kunnen worden. Sluitje je ze echter bedraad aan, dan is het geen mesh meer.
Kijk gewoon naar het taalgebruik in de bekende webwinkels:
https://www.coolblue.nl/routers/wifi-mesh
https://www.bol.com/nl/nl/l/mesh-wifi/7097/30186/

Of kijk naar hoe de fabrikanten zelf hun producten aanduiden:
https://www.tp-link.com/nl/home-networking/deco/deco-x50/
https://www.netgear.com/nl/home/wifi/mesh/
https://www.linksys.com/n...tiroom-wifi-mesh-systeem/

Alle bovenstaande producten kun je ook bedraad aansluiten. Dus je kunt hoog of laag springen, deze productcategorie (multipack AP's met centrale beheerplek) heet nou eenmaal meestal "mesh wifi". Ik kan daar niks aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Shinji schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:33:
[...]

Jij stelde dat een mesh set is een zut APs die draadloos of bedraad zijn aangesloten en centraal aangestuurd.

Volgens die definitie zijn mijn APs een mesh “set”, zijn alle enterprise oplossingen (Cisco, Aruba, etc) een mesh “set”.
Dat zei ik niet, ik zei dat dat is wat men doorgaans bedoelt als er gezegd wordt "mesh wifi bedraad aansluiten". Nergens heb ik gezegd dat jouw Ubiquity AP's een mesh set zijn. Gaarne mij niet allemaal woorden in de mond leggen. En tevens: als A dan B != als B dan A.

[ Voor 21% gewijzigd door MarcoC op 11-02-2024 22:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:24

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Modbreak:Zullen we de mesh-discussie even laten voor wat hij is? Daar heeft de TS bijzonder weinig aan namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Staar je niet blind op wifi6, 4 en 5 zal al ruim voldoende zijn. Kijk wat er tweedehands te krijgen is (vraag het is onder de leden) er ligt nog wel eens wat te verstoffen. Als je gewoon een paar AP's hebt waarvan je SSID en wachtwoord gelijk insteld ben je er waarschijnlijk al.
Bedenk vooral waarvoor ga je het gebruiken en voldoet het daarvoor. Later kan je altijd gaan upgraden.
Zo zijn wij ook begonnen bij Scouting nu ligt er een Unifi netwerk met Vlan's. 2e hands bespaart je heel veel geld.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-09 15:56
2de hands is zoizo een goed idee,
Maar begin niet te klein, anders ben je bij eventuele meerdere uitbredingen alleen maar bezig pleisters te plakken

Voor dat bijgebouw zou ik persoonlijk kijken naar een 19 inch 16 poorts (gedeeltelijk PoE) switch,
En 3 ap’s…

1 ap voor binnen, 1 voor buiten dat bijgebouwtje, en 1 aan de buitenkant van de cafetaria
Voor dit alles kijk ik persoonlijk dan bij Unifi

Dit alles ligt ook een beetje aan de lokatie, en grootte van het bijgebouw

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freebutterflyx2
Nog even een aanvulling:
Het bijgebouw is niet zo groot. ik schat 3m x 3m maar het heeft wel 2 verdiepingen: onderaan is een soort van berging en erboven is een soort van bureau waar bvb de wedstrijdleiding zit. Het is dan ook boven dat alle apparatuur staat.

In eerste instantie is vooral in de buurt hiervan wifi gewenst. Laat ons zeggen in een straal van pakweg 10m hierrond.

Indien mogelijk mag dit natuurlijk meer zijn. De maximale afstand van dit bijgebouw tot het verste punt waar ooit wifi zou kunnen nodig zijn is pakweg 65m (= rechte afstand zonder abstakels). Maar als die 65m sowieso te veel is om op een eenvoudige manier op te lossen, dan zal het in eerste instantie op die 10m gehouden worden.

Daarnaast nog een vraagje:
bestaat er een app waarmee je het terrein kan afscannen naar wifisterkte?
Zodanig dat je ook kan zien tot welke zone je een goeie wifi dekking hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:33

franssie

Save the albatross

MarcoC schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:18:
[...]

Optie 1 (simpelste oplossing):
• Switch 8-poorts: uitvoering: TP-Link TL-SG108
• Wifi: uitvoering: TP-Link Deco X50 (3-pack)

Optie 2 (iets geavanceerder en duurder):
• PoE switch 8-poorts: uitvoering: TP-Link TL-SG108PE
• TP-Link Omada EAP650 (zoveel als je nodig hebt): uitvoering: TP-Link EAP650
• TP-Link Omada Controller: uitvoering: TP-Link Omada Cloud Controller OC200

Ik zou voor optie 1 gaan in jouw geval.
Optie 1 lijkt mij ook voldoende aangezien het alleen om WiFi in/om het bijgebouwtje gaat voor de wedstrijdleiding, maar dan niet met een 3 pack maar een enkele bedrade AP point. Je zou daar voor een Omada of Unifi kunnen gaan als je het heel waarschijnlijk acht dat in de toekomst er uitgebreidt moet worden, maar elk AP van een beetje merk (TP-Link is prima) voldoet.
Optie twee is wat ik thuis heb draaien met handover en de hele meuk, maar is hier overkill (en way boven budget)

@freebutterflyx2 Voor het gemak SSID en Password gelijk houden.

[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 18-02-2024 17:33 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 01:33

franssie

Save the albatross

@freebutterflyx2 Voor Android: https://play.google.com/s...?id=com.vrem.wifianalyzer

Ik ben zo snel niet op de hoogte van een goeden opensource iOs scanner.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:43
Wat voor ramen heeft het bureau? Radiosignalen komen bijna niet door HR++ glas heen.

Als er geen HR++ glas in de ramen zit dan zou 10m geen probleem moeten zijn. En met een vrije line of sight buiten zou ook 65m overbruggen niet noodzakelijkerwijs een probleem moeten zijn. Je geeft aan te willen meten; ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:29

Hoeveel mag het kosten?
Wie gaat het aanleggen?

Dit blijven de belangste vragen die ik tot nu toe niet heel grondig beantwoord heb zien worden.
Als er iemand zich verantwoordleijk wil voelen (jij?) dan kun je helemaal los gaan met poe unifi/omada setups.

Is er geen verantwoordelijke dan zou ik het zoveel mogelijk stock houden.

- Simpele extra switch kopen en inprikken (hier heb je geen beheer voor nodig)
- Telenet Wifi booster aanschaffen en die installeren waar je hem wilt gebruiken

Als er dan ooit iets aan de hand is (en jij bent er niet) dan kunnen ze Telenet bellen ipv jou

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bedenk vooral voor wat betreft dekking dat een sportveld lekker afgelegen ligt en dat je weinig tot geen interferentie hebt waardoor je bereik van een AP veel beter is. We hebben voor onze Scouting boerderij met losse schuur en hooiberg overal goed bereik met 3 Unifi AC-Pro. Om maar even context te geven.
De @freebutterflyx2 zal aan 3 AP's echt al voldoende hebben en wifi 5 is ook echt voldoende voor het gebruik.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 23-09 10:43

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Frogmen schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:11:
Bedenk vooral voor wat betreft dekking dat een sportveld lekker afgelegen ligt en dat je weinig tot geen interferentie hebt waardoor je bereik van een AP veel beter is. We hebben voor onze Scouting boerderij met losse schuur en hooiberg overal goed bereik met 3 Unifi AC-Pro. Om maar even context te geven.
De @freebutterflyx2 zal aan 3 AP's echt al voldoende hebben en wifi 5 is ook echt voldoende voor het gebruik.
Mijn ervaring ook. Daarnaast is het aantal parallelle clients per AC ook iets om rekening mee te houden, zeker als je gaat openen voor een gastnetwerk of iets dergelijks. Anders is de AC-Lite prima als alternatief in te zetten.

@freebutterflyx2 Het budget is wel karig voor wat je wilt in mijn optiek.

[ Voor 6% gewijzigd door Falcon op 19-02-2024 11:16 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freebutterflyx2
Even een update:
de bedoeling is in ieder geval dat we het zelf kunnen plaatsen en dat er weinig (geen) onderhoud nodig is. We willen zeker geen "full-server" met alle soorten opties plaatsen.

In eerste instantie willen we de huidige switch vervangen door één met meer poorten dan nu. Dan kunnen we in ieder geval de bijkomende apparatuur in het bijgebouw al aansluiten.
https://tweakers.net/pric...5/tp-link-tl-sg108pe.html = werd hier in een eerdere post genoemd.
Of
https://tweakers.net/pric.../tp-link-tl-sg1016pe.html
= zelfde maar dan met 16 poorten vermoed ik.

Of 8 poorten genoeg is of als we toch 16 poorten nemen kunnen we nog bekijken.

Daarna zullen we verder kijken voor een acces point of meerdere moest het nodig zijn. Het liefst zou we het houden bij één acces point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:43
Dat zijn PoE (Power over Ethernet) switches; deze voeden bijvoorbeeld een draadloos access point door ook een gelijkspanning over de ethernetkabel mee te sturen.

Kijkend naar wat je aangeeft denk ik niet dat je een PoE versie nodig hebt? Je kunt indien nodig een losse injector kopen om een draadloos toegangspunt te voeden. Indien PoE voor andere apparaten geen vereiste is kun je uit met een gewone switch. De switches van TP-Link zijn prima switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Kijk ook even naar Aruba Instant On. Dat is heel eenvoudig in gebruik en vergt ook niet echt (handmatig) onderhoud. Wil je iets aanpassen in de configuratie, dan kan dat gewoon op afstand. Qua hardware gaat het om aangepaste enterprise access points van Aruba en bijpassende switches.

(Het verbaast me dat dit merk niet vaker genoemd wordt in dit soort topics trouwens, want het product is precies voor dit soort situaties ontworpen en veel gebruiksvriendelijker dan Unify of TP-Link Omada.)

[ Voor 68% gewijzigd door Commendatore op 27-02-2024 10:06 ]

Pagina: 1