Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• BaldwinD
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 01-04-2024
Goedendag,

Momenteel ben ik bezig om gefaseerd van het gas af te komen.

Beneden heb ik alle radiatoren eruit gedaan en overgestapt op hout kachel en electrische vloer verwarming.

Nu zou ik graag ook op de boven verdieping de radiatoren eruit willen doen en over stappen op airco of electrische verwarming.

Ik heb een HR ketel waar we naast de verwarming ook nog het warme water van gebruiken.

Kan ik zonder problemen de resterende radiatoren loskoppelen van de CV en dan alleen het warm water gebruiken?

Of moet er een 'nood' circuit overblijven.

Hoor graag jullie adviezen.

Aangezien de CV ketel pas 6 jaar oud is en ik nog niet de investering kan doen om in een keer van het gas af te stappen wil ik het in kleinere stappen doen.

Alle reacties

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als je overal elektrische vloerverwarming plaatst gaat de van-het-gas-af investering alleen maar langer duren, waarom niet verwarmen met een airco of warmtepomp? COP1 verwarmen is totaal niet duurzaam en mag volgens het huidige bouwbesluit nieteens. In sommige gevallen is het een oplossing, ook getuige het speciale topic hier, maar je kunt beter wat langer op gas blijven en sparen voor een goede oplossing in de meeste situaties.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:47

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@BaldwinD Hoe lang verwarm je al met de elektrische vloerverwarming en de houtkachel?

Ik ben zeer benieuwd naar jouw voormalig gasverbruik in relatie tot de kWh's die nu de vloer ingaan
en de kilo's hout die je verstookt.
Ik neem aan dat je dezelfde kamertemperaturen aanhoud.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@BaldwinD als je bij je cv het expansievat in een apart circuit set koppeld, draait hij alleen voor je warm-water

je kan dan een 2tal- kranen in dat circuit zetten zodat je keuze hebt om alle radiatoren in huis van warm water te voor zien j/n

je zou per radiator een kraan ofzo kunnen verzinnen maar dat is eigenlijk totaal onzinning, hooguit per verdieping aan/uit houd er wel rekening mee dat de CV thermostaat dan wel ergens hangt waar de radiatoren invloed hebben ofzo .. (tenzij je zonegestuurde CV optie hebt)

Tja vanalles

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
sommige ketels kunnen prima als functioneren in SWW stand zonder dat er iets aan het CV deel hangt...

404 Signature not found

• BaldwinD
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 01-04-2024
@dunklefaser . Ik stook al 16 jaar hout waarbij de cv als nood verwarming. Ik heb toen in de keuken electrische vloerwarming aan gelegd ook voor bij verwarming.
Praktijk is dat mijn toenmalige kachel 7 kw. Ca 1 uur nodig had om de beneden verdieping te verwarmen.
Doordat wij de tuin op het zuiden hebben hebben wij 3 jaar geleden een nieuwe kachel gekocht 3-5 kw. Zodat we eerder kunnen stoken om het behagelijk te houden. Voorheen zaten we gelijk op 23 graden of hoger. Nu snel op 20 graden.
Hout verbruik is 6 losse kuub op jaarbasis. Maar daarvan stook ik ook mijn buiten oven en buiten kachel.
Gas verbruik zit ik nu tussen 500 en 600 kuub op jaarbasis.
Energie verbruik is ongeveer 4000 kw waarvan de zonnepanelen gemiddeld 2500 kw opbrengen.
Afgelopen zomer heb ik kunststof kozijnen met triplex glas laten plaatsen. Zodra alle montage fouten zijn hersteld zou het verbruik nog verder om laag moeten kunnen.

Door plaatsen van de kozijnen moet ik ook weer alle muren herstellen etc. En daarbij komt ook de vraag, wat te doen met de radiatoren boven. Ga ik ze nu weghalen zodat ook alle gaten in het plafond weg kunnen of laat ik ze nog zitten.
Wil wel wat verwarming mogelijkheden houden voor als de kinderen boven gaan leren etc.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Let ook op de verkoopbaarheid van je woning. Niemand zit te wachten op een huis met een geknutseld verwarmingssysteem.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:47

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@BaldwinD Ik zie het - beneden en de "buitenwereld" verwarm je dus hoofdzakelijk met de houtkachel.
6 kuub is ongeveer 6 x 2000 kWh = ca. 6000 12.000 kWh = ca. 1.300 -1.400 m³ gas [correctie]

Van de huidige 600 m³ gas gaat waarschijnlijk nog een deel op aan warm water,
hoeveel m³ verstook je ongeveer? - De rest blijf je dus houden (voorlopig).

Stel je vervangt ca. 400 m³ gas door elektrische vloerverwarming
heb je een idee hoeveel je dat kost?

[ Voor 12% gewijzigd door dunklefaser op 11-02-2024 19:33 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:29
dunklefaser schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:23:
@BaldwinD Ik zie het - beneden en de "buitenwereld" verwarm je dus hoofdzakelijk met de houtkachel.
6 kuub is ongeveer 6 x 2000 kWh = ca. 6000 kWh = ca. 650-700 m³ gas

Van de huidige 600 m³ gas gaat waarschijnlijk nog een deel op aan warm water,
hoeveel m³ verstook je ongeveer? - De rest blijf je dus houden (voorlopig).

Stel je vervangt ca. 400 m³ gas door elektrische vloerverwarming
heb je een idee hoeveel je dat kost?
6 x 2000 = 12.000 kWh en dus 1300 tot 1400 m3 gas

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Pagina: 1