Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-05 12:45
Voor een vakantiehuis in Oostenrijk ben ik gevraagd om een goed netwerk neer te leggen. Op dit moment staat er een 4g modem/router/wifi punt wat op z'n best 6MB/sec voor elkaar krijgt. Dus er valt een boel te verbeteren.

Het huis bestaat uit twee appartementen (8 pax & 7 pax) die los van elkaar en samen (15 pax) verhuurd kunnen worden. Als de appartementen los van elkaar verhuurd worden dan moeten er ook twee wifi netwerken zijn zodat de mensen geen last van elkaar hebben of bijvoorbeeld elkaar tv kunnen besturen. Als de appartementen samen verhuurd worden dan moet er één netwerk beschikbaar zijn voor iedereen in het huis (dus netwerk 2 staat dan 'uit').

Ik heb het idee zoals het bedacht is hieronder uitgetekend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uyQKHKgS7qQx4NDA6hQjEYWfZrU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eFJTqfbima07D22rQMlao0aW.png?f=fotoalbum_large

Zelf ben ik bekend met unifi en aruba als het gaat om netwerk oplossingen. Voor het gemak en fijne UI zat ik zelf te denken aan een unifi oplossing. Die we gaan besturen vanuit Home Assistant door daar de unifi controller te installeren. Home assistant zal de app zijn die gebruikt wordt om het huis te besturen.

Het hoeft niet de unifi top of the line te zijn, dus ik zal zelf aan zo'n soort setup te denken:Ik ben vooral op zoek naar hoe ik dit het best voor elkaar kan krijgen. Of ideeën en oplossingen die het op een andere manier oplossen.

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:52
Wat is een pax? Ik zou niks dynamisch maken. Gewoon 3 Vlans: huis1, huis2 en huis1+2. En dan het betreffende wachtwoord aan de verhuurders melden. Daarmee beleg je ook het zgn usermanagement bij degene die verhuurt, en hoeft de techniek niet telkens aangepast te worden. Volgens mij bestaat er geen Unifi controller 'voor' HA, je kan het integreren, maar dat is iets anders dan de boel vanuit HA beheren. Voor zover ik weet kan dat ook niet.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:33

FreakNL

Well do ya punk?

Blijkbaar passen er 7 of 8 IKEA kasten in die appartementen :+
Een pax is een persoon die vervoerd wordt. Dus het gebruik hier is niet echt correct

Verder wel redelijk eens met je oplossing.

Enige is wel, dat wachtwoord voor VLAN3 kan ook weer uitlekken. Tevens zit je dan weer met die TVs en chromecasten in die appartementen.. Die moet je dan weer overzetten op een andere SSID...

Je moet dit zo simpel mogelijk houden.

Dus nog beter om gewoon alleen vlan1/wifi1 en vlan2/wifi2 voor apt1 en apt2 te maken en bij volledige verhuur gewoon beide wachtwoorden te geven. Huurders komen daar wel uit.

Wil je 1 wifi uitzetten dan sluit je de poort op je managed switch. Overigens zie ik daar ook 0 meerwaarde in. Gewoon lekker aan laten staan.

6mb/sec is op zich prima, dat is 40-50 mbit. Geef de appartementen 15Mbit per stuk en houd de rest voor jezelf. Het zou wel wat meer mogen wmb maar staat hier los van denk ik… Of komt er een betere lijn? Stel dat er een lijn komt van 100mbit, dan geef je beide appartementen gewoon 40mbit. Ook niet gaan lopen kutten met QOS dat als 1 appartement minder verbruikt dat weer naar het andere gaat.. Nee, gewoon een harde cap.. 40 voor de ene, 40 voor de andere en 20 voor jezelf zodat je altijd nog bij je spul kan...

Je kan dit zo ingewikkeld maken als je zelf wil maar ik zou daar niet voor kiezen. Gewoon simpel houden.

[ Voor 148% gewijzigd door FreakNL op 12-02-2024 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-01 10:38
Er bestaat een Unifi add-on voor Home Assistant https://github.com/hassio-addons/addon-unifi maar die doet verder niets aan integratie tussen HA en Unifi voor zover ik heb kunnen ontdekken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-04 13:08
Als er max 6mb/sec valt te regelen, regel dan ook even een starlink kit

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:30
shure-fan schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:30:
Dit!

Wat je intern ook gaat doen, het gaat niet fijn werken als de internet verbinding maar slechts 6Mbit/s is.

Mijn inziens focus je op het verkeerde onderdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:40
Waarom wil je een huis uit kunnen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:25

franssie

Save the albatross

Starlink plus Omada (TP-Link) zou dat kunnen doen. een 6 Mbit ADSL lijntje is dan namelijk wel erg mager.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Is het 6Mbit of 6MB/sec ? Nogal een verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:10

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Skynett schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:31:
Wat is een pax? Ik zou niks dynamisch maken. Gewoon 3 Vlans: huis1, huis2 en huis1+2. En dan het betreffende wachtwoord aan de verhuurders melden. Daarmee beleg je ook het zgn usermanagement bij degene die verhuurt, en hoeft de techniek niet telkens aangepast te worden. Volgens mij bestaat er geen Unifi controller 'voor' HA, je kan het integreren, maar dat is iets anders dan de boel vanuit HA beheren. Voor zover ik weet kan dat ook niet.
Dit is natuurlijk wel lastig, normaal voor wifi only zou dit wel werken maar ik lees dingen als Chromecast/TV's besturen e.d. Hoe ga je de TV's (untagged) in het juiste VLAN krijgen? Deze zitten natuurlijk in of 1-2 of 3 en niet beide tegelijk.
Verder eens met @FreakNL , 1 VLAN/SSID per appartement is prima het enige wat je dan niet kan doen is vanaf het SSID appartement1 de devices (TV's) e.d. besturen in appartement2 en vice versa maar waarom zou je dat willen?

[ Voor 3% gewijzigd door MasterL op 12-02-2024 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:52
Wat nog kan, is dat je de Google TV met Chromecast en smart-tv bedraad aansluit (nooit klachten!) in beide huizen en 2 extra vlans voor bekabeld huis 1 en bekabeld huis 2 maakt, en dan wat rules dat je van wifi vlan huis 1 alleen naar bekabeld huis 1 mag en voor huis 2 idem en een wifi vlan 3 groothuis mag naar bekabeld huis 1 en bekabeld huis 2.
Dan is het wederom alleen maar een kwestie van het juiste wachtwoord afgeven. En je blijft onder de max van 4 wifi vlans bij Unifi. En ook dan hoeft de techniek dus nooit aangepast te worden.
Keep it simpel....

3 source en 2 destination netwerken dus.

[ Voor 3% gewijzigd door Skynett op 12-02-2024 13:54 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:10

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Skynett schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:50:
Wat nog kan, is dat je de Google TV met Chromecast en smart-tv bedraad aansluit (nooit klachten!) in beide huizen en 2 extra vlans voor bekabeld huis 1 en bekabeld huis 2 maakt, en dan wat rules dat je van wifi vlan huis 1 alleen naar bekabeld huis 1 mag en voor huis 2 idem en een wifi vlan 3 groothuis mag naar bekabeld huis 1 en bekabeld huis 2.
Dan is het wederom alleen maar een kwestie van het juiste wachtwoord afgeven. En je blijft onder de max van 4 wifi vlans bij Unifi. En ook dan hoeft de techniek dus nooit aangepast te worden.
Keep it simpel....

3 source en 2 destination netwerken dus.
Ehm nee... gewoon nee.
Wat jij probeert te doen is:
1: Een oplossing proberen te verzinnnen voor een niet bestaand probleem.
2: Een oplossing proberen te verzinnnen wat binnen jouw vertrouwde kennis gebied ligt.

In beide geen schande, maargoed als je mij zou vragen om een echt dynamische oplossing te vezinnnen zou ik het zo doen.
1: Plaats elk appartement in een apart VLAN.
2: Creëer een 3de "routing" vlan/ssid voor inter-vlan routing (beide appartementen).
3: Gebruik Avahi (oid) voor mdns zaken en maak een firewall rule (allow<>allow) tussen deze netwerken.
3: Radius authenticatie (802.1X). Dus elke "gast" of groepen gasten krijgt een "inlog" waarbij een bepaald VLAN wordt toegewezen. (app1, app2, of routing/beide).

Maak een front-end waarbij je (Radius) users kan aanmaken dus per boeking/persoon waarbij er automtisch een VLAN wordt toegewezen. Is dit overkill? Ja hou gewoon de oplossing van @FreakNL aan.

[ Voor 38% gewijzigd door MasterL op 12-02-2024 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bedenk eerst even de use-case waarom als je beide appartementen verhuurt er een netwerk moet zijn? Gaat die gast weten welke chromecast hij naartoe streamt of irriteert hij graag de anderen in het andere appartement. Zie er niet direct het voordeel van. Heb je al enig idee wat er aan internet mogelijkheden zijn?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Lijkt mij dat twee gescheiden netwerken prima werkt, die ene keer dat een bewoner van APP1 iets wil streamen naar een device in APP2 zal zeldzaam zijn.
Voor de rest, zolang die AP's beide WiFi's broadcasten kunnen ze verder prima roamen tussen de appartementen, dus dat lijkt me al geen reden om moeilijk te gaan doen met van alles en nog wat.
Willen ze streamen naar een device in APP<> - dan moeten ze inloggen op dat andere WiFi netwerk, maar hé, het een gemeenschappelijke groep in dat geval en dat is dat wachtwoord ook zo gedeeld.

KISS, hoe minder complex, hoe voorspelbaarder, hoe minder onderhoud en ander gedoe.

Dat gezegd hebbende, @Flans lees je nog mee?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Frogmen schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:38:
Bedenk eerst even de use-case waarom als je beide appartementen verhuurt er een netwerk moet zijn? Gaat die gast weten welke chromecast hij naartoe streamt of irriteert hij graag de anderen in het andere appartement. Zie er niet direct het voordeel van. Heb je al enig idee wat er aan internet mogelijkheden zijn?
Inderdaad, dat.. Waarom zou je één netwerk willen als beide appartementen verhuurd zijn aan 1 groep... Ik denk dat het compleet acceptabel is dat er twee aparte netwerken zijn, geen huurder die daar over gaat klagen...

Nogmaals, ik zou dit gewoon zo simpel mogelijk houden.

De oplossing van @MasterL is prachtig maar gewoonweg niet praktisch...

Ik heb zelf zeer veel ervaring met WiFi in hotels, Airbnbs, etc..

Grootste irritatiepunten daarin:

1) Een onmogelijk WiFi wachtwoord met allerlei speciale karakters en het liefst ook 30 karakters lang.. Zo irritant. Wat is er mis met AirbnbSeville2024?
2) Captive Portals. Opzouten met die rommel aub
3) Client isolation. Aaargh, je chromecast doet het niet omdat devices niet met elkaar kunnen praten
4) Slechte dekking
5) Traag internet

Het liefst kom ik gewoon in een appartement waar het WiFi wachtwoord gewoon ergens op de muur geschreven staat of op een krijtbord. En dan gewoon een "normaal" wachtwoord waarmee je gewoon in een 192.168.x.x netwerk komt met voor de rest geen gedoe...

Het enige wat ik zou doen is periodiek je WiFi WW veranderen en die door de beheerder laten opschrijven in het apt.. Of je mailed hem naar je huurder elke keer, kan ook...

@franssie Dat gebeurt toch niet joh, dat ze van WiFi1 willen casten op een chromecast die op WiFi2 zit... Ik zie daar geen use-case in.. Dat hele "één netwerk" als er "één groep" is lijkt me echt nutteloos.. Ik zou dat lekker laten vallen. Als ik met collega's in een hotel zit verwacht ik ook niet dat ik de share van de laptop van een collega kan openen (wat ik op kantoor dus wel kan)...

Die enkele keer dat er wel één groep is die een gezamenlijke lanparty gaan houden moet maar iets met VPN regelen. En anders hebben ze gewoon ouderwets pech... Of ze geven het aan bij de huurder (de TS), dan kan die altijd nog 1-malig iets in de lucht gooien..

Nogmaals, er wordt getracht een probleem op te lossen wat er niet is. Het is geen kantoor of congrescentrum. Vakantiegangers willen gewoon WiFi zodat ze ff nu.nl kunnen checken een een plaatje kunnen uploaden op Feestboek

[ Voor 71% gewijzigd door FreakNL op 12-02-2024 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

FreakNL schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:10:
[...]

<>
Ik heb zelf zeer veel ervaring met WiFi in hotels, Airbnbs, etc..

1) Een onmogelijk WiFi wachtwoord met allerlei speciale karakters en het liefst ook 30 karakters lang.. Zo irritant. Wat is er mis met AirbnbSeville2024?
3) Client isolation. Aaargh, je chromecast doet het niet omdat devices niet met elkaar kunnen praten
4) Slechte dekking
5) Traag internet

Het liefst kom ik gewoon in een appartement waar het WiFi wachtwoord gewoon ergens op de muur geschreven staat of op een krijtbord. En dan gewoon een "normaal" wachtwoord waarmee je gewoon in een 192.168.x.x netwerk komt met voor de rest geen gedoe...

Het enige wat ik zou doen is periodiek je WiFi WW veranderen en die door de beheerder laten opschrijven in het apt.. Of je mailed hem naar je huurder elke keer, kan ook...
Dit inderdaad. Captive snap ik soms nog wel maar is zo 2001, en dan gezeur met al je devices. Al geldt er in sommige landen dan weer gekke volg wetgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-05 12:45
shure-fan schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:30:
Haha. Hier wordt los aangewerkt, er ligt een kabel naar het huis die is alleen nooit aangesloten. Dus starlink gaat het niet worden, opgelost wordt het wel.
franssie schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:45:
Lijkt mij dat twee gescheiden netwerken prima werkt, die ene keer dat een bewoner van APP1 iets wil streamen naar een device in APP2 zal zeldzaam zijn.

...

KISS, hoe minder complex, hoe voorspelbaarder, hoe minder onderhoud en ander gedoe.
Ik verwacht ook dat het niet zo vaak zal voorkomen. Internet door het hele huis vanuit hetzelfde netwerk is een nice to have verwacht ik, ik zal het eens overleggen. De minder complexe oplossing zou ook mijn voorkeur hebben. Minder onderhoud en minder gedoe is altijd een goed idee en het is nou niet echt naast de deur...
FreakNL schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:10:
[...]

Inderdaad, dat.. Waarom zou je één netwerk willen als beide appartementen verhuurd zijn aan 1 groep... Ik denk dat het compleet acceptabel is dat er twee aparte netwerken zijn, geen huurder die daar over gaat klagen...

...

4) Slechte dekking
5) Traag internet
Eens. Stabiel draadloos internet, dat is het belangrijkste.
Het idee is ook niet om het moeilijk en vervelend te maken. Ik was juist op zoek naar een goede manier om het mogelijk te maken. Technisch gezien 'zou' het niet zo moeilijk moeten zijn om het voor elkaar te krijgen. De complexiteit die het met zich meebrengt maakt het eigenlijk geen reële optie.

[ Voor 34% gewijzigd door Flans op 13-02-2024 06:33 ]

Pagina: 1