Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reusje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-04 00:53
Mijn dochter gaat binnenkort voor langere periode (3 maanden) naar Nieuw Zeeland. Ik probeer op dit moment uit te vogelen wat de beste optie zou zijn wat betreft betalingen aldaar.

Fallback optie is extra credit card die aan onze rekening hangt (ICS Visa Card via ASN Bank), maar kom op dit moment er niet helemaal uit of iets als Revolut (of Wise?) een gunstiger alternatief zou zijn wat betreft betalingen in andere valuta dan de Euro.

Ze heeft (nog) geen baan, dus credit card op eigen naam lijkt me een lastige, maar gezien er inmiddels genoeg is gespaard zou een debit card wel degelijk een optie zijn.

Heeft iemand mogelijk eerder een soortgelijke situatie gehad? Zou het zeer waarderen om een idee te krijgen in welke richting ik het beste verder zou kunnen zoeken.

[edit: typo]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Met Wise of Revolut bespaar je een paar procent aan commissie. Die direct door de bank in rekening wordt gebracht of zit verwerkt in de wisselkoers.

Wel iets meer gedoe want je moet voor voldoende saldo zorgen.

Ik heb een tijdje zo’n creditcard gehad en er Curve tussen gezet. Dat kun je zo instellen dat de voordelige creditcard eerst wordt ingezet en als dat om de ene of andere manier niet werkt dat dan de andere wordt gebruikt.

Dat zou ook je eigen creditcard kunnen zijn.

Curve kun je gewoon toevoegen in Apple Pay dus geen extra fysieke kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Globalcitizen
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10:46
Ik gebruik in het buitenland N26 (gratis) en/of Openbank (met Travel+plan, dat normaal geld kost maar er was een speciale promotie toen ik registreerde). Gratis Mastercards met voordeligste wisselkoers (geen opslag). Voor PIN-betalingen zijn beide hetzelfde; voor geldopnames (tot 5x per maand meen ik uit mijn hoofd) is Openbank het voordeligst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:46
@reusje
Wat gaat je dochter in NZ doen? En dan vooral qua uitgaven. Want daar zou ik de keuze vanaf laten hangen. Als ze bijv. 2 maanden gaat backpacken door NZ zou contant geld logischer ook een optie zijn. Dat kan je met elk bankpasje wel uit de pinautomaat halen. De meeste banken vragen maar een beperkte opslag voor de wisselkoers, dus als je dat niet erg vindt lekker haar huidige bank gebruiken. (anders inderdaad nieuwe rekening openen bij de voordeligste bank, blijkbaar is openbank goed).
Toen ik zelf naar Singapore ging voor een paar weken deed ik het ook zo, op de luchthaven gewoon bij een pinautomaat een paar honderd euro (in lokale munt uiteraard :P) pinnen.
NZ is in de basis een erg veilig land, dus wat meer contant geld hebben zou ik wel durven daar.

Een creditcard is vooral handig voor de extra zaken, zoals verzekering. Maar als ze geen auto gaat huren of meer van dat soort uitgaven is het voordeel minimaal.

PS: Bij banken zoals openbank en N26 krijg je bij de duurdere passen direct reisverzekering erbij. Mocht je dochter dan nog niet hebben is dat interessant om te overwegen. Maar ik gok dat jullie alles al hebben. Dan blijft vooral het gratis geld opnemen over.

[ Voor 17% gewijzigd door chrisborst op 11-02-2024 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exelletor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:39
chrisborst schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:20:
@reusje
Wat gaat je dochter in NZ doen? En dan vooral qua uitgaven. Want daar zou ik de keuze vanaf laten hangen. Als ze bijv. 2 maanden gaat backpacken door NZ zou contant geld logischer zijn.
Contant geld? Dat zou ik anno 2024 wellicht meenemen naar een land als Rusland en wellicht wat voor straatkraampjes in Thailand oid, omdat de QR betalingen die ze hanteren, vaak lastiger toegankelijk zijn voor buitenlanders. NZ vind ik niet zo'n land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:46
exelletor schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:49:
[...]

Contant geld? Dat zou ik anno 2024 wellicht meenemen naar een land als Rusland en wellicht wat voor straatkraampjes in Thailand oid, omdat de QR betalingen die ze hanteren, vaak lastiger toegankelijk zijn voor buitenlanders. NZ vind ik niet zo'n land.
Ja, waarom niet? Persoonlijk vond ik het erg handig om mijn uitgaven in de gaten te houden. In de meeste landen kan je gewoon nog overal contant betalen.
Maar het was ook gewoon praktisch, zelf had ik geen creditcard. Dus 1x of 2x pinnen voor contact geld en klaar.
Dus persoonlijke voorkeur lijkt mij. Heb je een goede creditcard zonder gekke transactiekosten kan dat handiger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Waarom niet? Ik was in 2016 of 2017 drie weken in NZ en had geen moeite met het vinden van pinautomaten. Hotels en autohuur rekende ik af met CC maar met cash kun je overal terecht. Nu zal er in 7-8 jaar best wat veranderd zijn maar ik vermoed dat NZ nog steeds geen cashless society is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik was afgelopen zomer voor vier weken in NZ (vijfde keer sinds 2014) en combineerde cash, debit en credit card. Het is absoluut geen cashless society, verre daar van.

[ Voor 10% gewijzigd door gambieter op 11-02-2024 15:06 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
[...]

Dat begint al in Duitsland en Oostenrijk waar je op heel veel plekken nog niet kan pinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reusje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-04 00:53
Dank voor de feedback, ga in ieder geval kijken naar opzet van wat de genoemde N26 en Openbank bieden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-02 02:03
Revolut heeft als je geen betaald abonnement neemt een maximum van ik geloof €1000/maand wat je in vreemde valuta mag betalen, en heeft een toeslag van 1% als je in het weekend betaalt, maar heeft als voordeel dat je een NZD rekening kan aanmaken waar je als je eenmaal gewisseld hebt, zonder toeslagen mee kan betalen. Dat kun je gebruiken om de toeslag in het weekend te vermijden door op weekdagen te wisselen. Wisselkoersen van Revolut zijn vaak een fractie beter dan N26. N26 heeft zonder betaald abonnement de minste beperkingen qua vreemde valuta, maar N26 staat volgens mij nog wel steeds onder verscherpt toezicht van de Duitse centrale bank.

Bij OpenBank kost Travel+, die je nodig hebt voor voordelige wisselkoersen, €7.99/maand. Voordeel is wel dat je bij OpenBank gratis geld kan opnemen bij geldautomaten van Santander, al weet ik niet of je die in Nieuw Zeeland vindt. Ze bieden als enige een echte spaarrekening aan.

Ik heb geen ervaring met Wise.

Alledrie geven ze je een Visa of Mastercard debit kaart, wat internationaal beter geaccepteerd wordt dan de Maestro / V-pay passen die de meeste mensen van hun Nederlandse bank hebben (al begint dat langzaam te veranderen). En ze bieden verzekeringen aan als je voor een betaald abonnement kiest.

[ Voor 5% gewijzigd door alson op 11-02-2024 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Globalcitizen
Ter info: Openbank heeft nu een aanbieding voor Travel+ : https://www.openbank.nl/r42-exclusieve-reisvoordelen
Daarmee kun je 5x p.m. gratis geld opnemen bij *alle* geldautomaten. Mensen hebben zelfs gemeld dat ze de kosten die de automaat (d.w.z. de andere bank) rekent succesvol hebben teruggevorderd.
Misschien heb je dit plan helemaal niet nodig, maar als je geld gaat opnemen heb je die 4,99euro er snel uit. (B.v. vergeleken met 1,7% opnamekosten elders; bij "gewone" NL banken is dat nog veel meer)

@alson Uit interesse: Ik ben nieuwsgierig waarop je baseert dat wisselkoersen van Revolut iets voordeliger zouden zijn?
Het is moeilijk te checken omdat wisselkoersen voortdurend kunnen fluctueren, maar ik ben er (als een soort "sport") wel eens diep ingedoken en uit alles wat ik gelezen en ook ervaren heb hanteren Openbank en N26 de voordeligste koers (een bepaalde Mastercardkoers zonder opslag).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alson
Globalcitizen schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:09:
Ter info: Openbank heeft nu een aanbieding voor Travel+ : https://www.openbank.nl/r42-exclusieve-reisvoordelen
Daarmee kun je 5x p.m. gratis geld opnemen bij *alle* geldautomaten. Mensen hebben zelfs gemeld dat ze de kosten die de automaat (d.w.z. de andere bank) rekent succesvol hebben teruggevorderd.
Misschien heb je dit plan helemaal niet nodig, maar als je geld gaat opnemen heb je die 4,99euro er snel uit. (B.v. vergeleken met 1,7% opnamekosten elders; bij "gewone" NL banken is dat nog veel meer)
Revolut zonder betaald abonnement is volgens mij tot €200 of €250 gratis geld opnemen, al weet ik niet of ze kosten die de andere bank rekent terugbetalen. N26 is inderdaad 1,7% toeslag voor geldopnames in vreemde valuta.

Die Openbank actie loopt tot 31 mei. Betekent dat korting tot 31 mei of korting als je het voor 31 mei aanzet en vervolgens aan laat staan?
Globalcitizen schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:09:
@alson Uit interesse: Ik ben nieuwsgierig waarop je baseert dat wisselkoersen van Revolut iets voordeliger zouden zijn?
Het is moeilijk te checken omdat wisselkoersen voortdurend kunnen fluctueren, maar ik ben er (als een soort "sport") wel eens diep ingedoken en uit alles wat ik gelezen en ook ervaren heb hanteren Openbank en N26 de voordeligste koers (een bepaalde Mastercardkoers zonder opslag).
Deze video geeft naar mijn idee de beste uitleg. Als ik op plekken zoals Reddit zoek op de Mastercardkoers vs interbank rate, dan komt er over het algemeen uit dat Amex het minst gunstig is, dan Visa, dan Mastercard en de interbank rate als meest gunstig. Zie deze bijvoorbeeld:
Fx exchange rates comparable to Revolut?
What are the exchange rates used on the Crypto.com Visa Card?

Toen Curve van interbank op Mastercardkoers overstapte waren mensen die veel FX deden er ook niet blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Globalcitizen
alson schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 01:59:
[...]

Revolut zonder betaald abonnement is volgens mij tot €200 of €250 gratis geld opnemen, al weet ik niet of ze kosten die de andere bank rekent terugbetalen. N26 is inderdaad 1,7% toeslag voor geldopnames in vreemde valuta.

Die Openbank actie loopt tot 31 mei. Betekent dat korting tot 31 mei of korting als je het voor 31 mei aanzet en vervolgens aan laat staan?

[...]

Deze video geeft naar mijn idee de beste uitleg. Als ik op plekken zoals Reddit zoek op de Mastercardkoers vs interbank rate, dan komt er over het algemeen uit dat Amex het minst gunstig is, dan Visa, dan Mastercard en de interbank rate als meest gunstig. Zie deze bijvoorbeeld:
Fx exchange rates comparable to Revolut?
What are the exchange rates used on the Crypto.com Visa Card?

Toen Curve van interbank op Mastercardkoers overstapte waren mensen die veel FX deden er ook niet blij mee.
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord!
Inderdaad was mijn begrip ook dat de volgorde in principe is:
Interbank- Mastercard live - Visa live - AMEX,

Waarbij in de gaten moet worden gehouden dat de wisselkoers die een typische Mastercard (b.v. van ICS) gebruikt niet puur de Mastercard live koers is, maar met een opslag.

(Ik geloof dat er nog een complicatie is dat de Interbank rate niet voortdurend aangepast wordt, terwijl de Mastercard/Visa live rates voortdurend de "echte" waarde proberen te volgen. Als dat klopt, kunnen deze live rates soms toch voordeliger zijn, en op andere momenten onvoordeliger. Dit maakt het moeilijk om objectief te vergelijken.)

Ik kon er niet achter komen welke koers Revolut gebruikt; op hun website zijn ze er vaag over https://help.revolut.com/...exchange-rate-will-i-get/
Ik vond ook deze Reddit thread die suggereert dat er 7 maanden geleden een verandering is geweest. https://www.reddit.com/r/...ew_revolut_exchange_rate/

Overigens vermoed ik dat het uiteindelijk weinig of niets uitmaakt en Revolut, N26 en Openbank allemaal goede wisselkoersen geven (en zeker aanzienlijk beter dan ICS en AMEX cards).

Ik weet niet de details van de Openbank Travel+ promotie; ik had de indruk dat het lagere bedrag slechts tijdelijk is (maar dat is niet helemaal duidelijk en ik heb de officiële voorwaarden niet gezien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Globalcitizen
P.S. ik heb nu de video van je link helemaal bekeken. Daarin wordt gezegd dat de Interbank rate juist elke minuut wordt aangepast (dat verwart me wat, omdat Vivid Money andersom beweerde: hun live rate zou vaker aangepast worden). Het uiteindelijke gevolg is wel hetzelfde: er zijn momenten waarop Mastercard live en/of Visa live (even) beter kunnen zijn dan de Interbank rates.

Cards met wisselkoersen beter dan gemiddeld enkele tienden van procenten boven de Interbank rate kun je in de praktijk waarschijnlijk niet krijgen; maar cards die meer dan 0,5% slechter zijn zou ik proberen te vermijden voor non-euro betalingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alson
Globalcitizen schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 02:45:
[...]
Ik kon er niet achter komen welke koers Revolut gebruikt; op hun website zijn ze er vaag over https://help.revolut.com/...exchange-rate-will-i-get/
Ik vond ook deze Reddit thread die suggereert dat er 7 maanden geleden een verandering is geweest. https://www.reddit.com/r/...ew_revolut_exchange_rate/
Ik heb er inderdaad ook geen harde gegevens van gevonden, maar wat ik zo hier en daar op Reddit heb gelezen is dat ze iets van 0.2% boven de interbank rate zitten, maar nog steeds over het algemeen gunstiger zijn dan de Mastercardkoers. Maar ik ben het met je eens dat het voor de typische bedragen die een jong iemand op een reis uitgeeft weinig uit zal maken met de andere banken die de Mastercard/Visa koers volgen zonder opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:11
Als je een creditcard op jouw rekening/account mee wilt geven, dan zou ik geen versies met "ingebouwde" reisverzekeringen nemen. Die zijn op naam en bij Amex zelfs gebonden aan de uitgaven op de kaart (niet met Amex geboekt en betaald = niet verzekerd, dat was vroeger veel soepeler dan onder de nieuwe voorwaarden van nu).

In het algemene creditcard topic kan je meer algemene adviezen vinden. Er zijn nu nog acties met het eerste jaar gratis ICS Mastercard of Visa card. Zie de zoekfunctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
[...]

Misschien raak ik een beetje offtopic, maar in de /een bus naar het vliegveld van Mallorca in Spanje kon ik afgelopen jaar alleen contant betalen. Veel berghutten maar ook restaurants in dorpjes in het dal in Oostenrijk kun je ook alleen contant betalen. Dus 'zelfs' binnen de EU is aankopen in giraal geld niet vanzelfsprekend. Gelukkig heb ik altijd wat backup-geld in m'n rugtas.

[ Voor 3% gewijzigd door Cheesy op 16-02-2024 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Let goed op watvoor debit card je hebt. Weet niet of NZ hetzelfde is als Aus maar maestro wordt hier dus totaal niet meer ondersteund. Onze ABN en ING passen doen niets. Spaanse bankpas met mastercard logo werktwel. Blij dus dat ik mn visa bij me had. Vpay werkt 9/10x heel af en toe moet je de pas erin steken maar hij is nog nergens geweigerd.

I have stability. The ability to stab.

Pagina: 1