Degelijke multifuctionele laptop die een tijd mee kan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
De afgelopen 9 jaar hebben wij gewerkt op een Asus Zenbook UX310U notebook (Win10Home, 16GB memory, 300GB SSD). Eerst als dagelijkse werklaptop, daarna als thuis PC. Het systeem begint duidelijk trager te worden en ik zoek een multifunctionele vervanger voor de komende jaren.

Wat ga je met je laptop doen?
Voornamelijk simpele dingen als browsen en office werk, maar af en toe ook Photoshop.
Er zijn wensen om de notebook als tekentablet te kunnen gebruiken, maar minder prioriteit.
Af en toe software ontwikkeling, al is dat met name Raspberry Pi / ESP / Arduino dus ook hier geen enorm snelle cpu nodig.
Over het algemeen zal de laptop aan een docking station hangen, bij voorkeur gevoed vanaf USB-C. We werken voornamelijk met een externe QHD monitor, dus display afmeting/kwaliteit en handzaamheid zijn minder prioriteit.
Ik heb een Synology NAS voor storage, dus de SSD moet niet enorm groot zijn.
De laptop staat gemiddeld minder dan 2 uur per dag aan, en ik wil niet bezuinigen op opgenomen vermogen als dat ten koste gaat van duurzaamheid.

Wat is je budget?
Budget 750-1500 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop zal voornamelijk dienen als stille/compacte desktop PC die af en toe kan worden meegenomen naar andere locaties of op vakantie. Om weer een jaar of 10 met dezelfde laptop vooruit te komen, is een degelijke behuizing een pré.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik ben niet merkgebonden. Dat geldt voor de laptop, maar ook voor de componenten (Intel vs AMD, etc).
Qua toetsenbordindeling hebben we sowieso een conflict (AZERTY vs QWERTY) dus beide opties zijn acceptabel :)
WiFi 5 is prima voor mij: de laptop zal voornamelijk via dock aan 1Gbps bekabelde ethernetverbinding worden gebruikt en WiFi alleen als ik niet thuis ben, typisch in situaties waar bandbreedte toch al beperkt is.

Ga ik voor Photoshop baat hebben bij betere graphics hardware in een gaminglaptop, of levert dat weinig extra op?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:44
als je via kabel aan het internet wil.. moet ie daar wel een aansluiting voor hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:09

mrc4nl

Procrastinatie expert

heb je nog voorkeur voor een formaat? 13" 14" 15" ?

ik heb zelf een HP spectre x360, en de bouwkwaliteit is wel echt goed.
Zou verder niet zo snel een degelijke laptop weten.. misschien surface laptop, of dell xps

[ Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 12-02-2024 01:12 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
belmonde schreef op maandag 12 februari 2024 @ 00:29:
als je via kabel aan het internet wil.. moet ie daar wel een aansluiting voor hebben....
De Dock heeft een RJ45 poort ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
mrc4nl schreef op maandag 12 februari 2024 @ 01:06:
heb je nog voorkeur voor een formaat? 13" 14" 15" ?

ik heb zelf een HP spectre x360, en de bouwkwaliteit is wel echt goed.
Zou verder niet zo snel een degelijke laptop weten.. misschien surface laptop, of dell xps
De ASUS die ik nu heb is een 13” thin book maar een slag groter mag ook.
HP Spectre x360 ziet er interessant uit, ga ik me in verdiepen.