Metalstud wand op oneven houten ondervloer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nofo1
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 01-06 11:26
Hallo allen,

Ik ben beginner dus vergeef me :)
Ik wil graag een metal stud wand + deur te maken op de zolder om er een kamer van te maken.

Mijn huis komt uit 1921 en de vloer waar ik de metal stud wand op wil maken is een houten vloer die nogal oneven is en afloopt naar de muur.
Het word een klein muurtje van 2,30 breed en 2,60 hoog.

Hoe kan ik dit het best oplossen en daar een metal stud wand op maken?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Gewoon neerzetten en gips op maat er tegenaan?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nofo1
@sig69
Zo simpel? Ik dacht je moet dan helemaal de vloer egaliseren of iets dergelijks.
Eerste keer dat ik metal stud wand ga maken. Sorry voor de domme vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Werken op een waterpas basis is natuurlijk makkelijker, maar voor zoiets zeker niet noodzakelijk. Loopt het in zijn gehele af naar de muur of zit er een gigantische kuil in de vloer? Je kan een wand prima op een scheve vloer zetten, maar het profiel kromtrekken in een kuil is iets minder fijn. Dan kan je het beste het profiel door midden halen op het laagste punt om het niet teveel krom te trekken.

Grote voordeel van waterpas werken is dat je de gipsplaten er gelijk in kan knallen, maar je gipsplaat beetje bijwerken gaat veel sneller dan je hele vloer rechttrekken natuurlijk. Zorg dat je metalstud staanders en de gipsplaten wel verticaal waterpas staan en dat je platen aan de onderzijde aanpast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:00
Hoe krom is krom?
Want als het voelbaar krom is, dan ga je ook problemen hebben met wiebelen bureau, bed, kast en alles wat je mogelijk nog in die kamer zet.

Als we het hebben over paar cm, niets van aantrekken en gipsplaat beetje bijsnijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

99ruud99 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 09:18:
Hoe krom is krom?
Want als het voelbaar krom is, dan ga je ook problemen hebben met wiebelen bureau, bed, kast en alles wat je mogelijk nog in die kamer zet.

Als we het hebben over paar cm, niets van aantrekken en gipsplaat beetje bijsnijden.
Gipsplaten recht schroeven, beetje bijsnijden en plintje aan de onderkant en klaar idd :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:36

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Wand erin, evt daarna je vloer corrigeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
deWit schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:02:
Wand erin, evt daarna je vloer corrigeren...
Ligt eraan hoe je je vloer wilt corrigeren natuurlijk. Egaliseren van een houtenvloer is nou niet bepaald eenvoudig. Soms is de makkelijkste methode om eerst de oude vloer eruit te halen tot de draagbalken en het vanaf hier waterpas opnieuw opbouwen met nieuwe vloerplaten. Dan is het bijzonder lastig als de metalstudwand er al in staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:41
@nofo1
Protip: monteer compriband (https://www.kitcentrum.nl...i-102-3-rol-10mtr-p:2178/) rondom.
Zo'n stalen profiel krijg je namelijk nooit 100% vlak tegen de muur/plafond/vloer. Met compriband worden alle kieren mooi opgevuld en zul je geen last krijgen van kieren waar geluid/tocht door kan komen.

Verder de ruimte in je muurtje opvullen met bijv. steenwol. Zal een hoop geluid schelen. Ook zou je iets dikkere gipsplaten kunnen overwegen. Er zijn gipsplaten van 12mm dik die daardoor meer massa aan je muur toevoegen. Optioneel zou je ook een combi van 9mm OSB + 9mm gips kunnen toepassen. Kan je later makkelijker dingen aan je muur schroeven.

Tenslotte, wil je liever met hout een muur maken overweeg dan LVL: https://www.gamma.nl/asso...l-39x69mm-240cm/p/B620603
Duur maar wel 100% recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:04
nofo1 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 03:31:
Hallo allen,

Ik ben beginner dus vergeef me :)
Ik wil graag een metal stud wand + deur te maken op de zolder om er een kamer van te maken.

Mijn huis komt uit 1921 en de vloer waar ik de metal stud wand op wil maken is een houten vloer die nogal oneven is en afloopt naar de muur.
Het word een klein muurtje van 2,30 breed en 2,60 hoog.

Hoe kan ik dit het best oplossen en daar een metal stud wand op maken?

Alvast bedankt!
uh wat dacht je van de meest voor de hand liggende methode? gewoon profielen op de vloer en het plafond schroeven. Dan elke staander op maat knippen en er tussen schroeven en klaar. simpel toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:21
de ruimte tussen de profielen en grond/plafond opvullen met vulplaatjes op de plek waar je schroeft en de verticale gewoon overal goed inmeten en pas afzagen/knippen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nofo1
Heel erg bedankt voor alle tips iedereen.

De vloer loopt geleidelijk af naar de muur waar ik de wand wil gaan plaatsen. Op andere plekken in de kamer is dat minder .

Ik ga gewoon de wand maken en alles op maat knippen/snijden.

Nogmaals bedankt voor alle tips hier.
Pagina: 1