Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 02-01 12:59
Goede dag,

Ik heb al enige jaren een Panasonic H serie 7kw monoblock warmtepomp. Nu vind ik hem vaak pendelen. Heb opzich genoeg buffer (vloerverwarming. Hele jaar 21-22 graden in huis dus top.

Hoe kan ik het pendelen verminderen? Delta T aanpassen (staat op 5 graden) of pompsnelheid aanpassen?

Ik draai nu 4 jaar WAR.

Vandaag (niet koud buiten) van 70 naar ca 1000 watt elke 20 minuten.

[ Voor 9% gewijzigd door BjornKoster1989 op 10-02-2024 23:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hoi Bjorn! Helaas zijn onze glazen bollen al enige tijd offline.

Ik ga dus even namens @Dylantje2 spreken, maar je geeft echt te weinig info.

Je probleem:
  • Wanneer speelt dit? Bij alle buitentemperaturen, of alleen nu bij Tb >10gr?
  • Wat noem je pendelen? 20min aan, 20min uit, en dat repeterend?
  • Waar zijn je (Heishamon) grafieken van dit euvel?
Je situatie, je geeft aan "opzich genoeg buffer".
Zelfs met glazen bol is dat niet echt een gestandaardiseerde beschrijving.
Nu gaat een deel van deze info niet direct gerelateerd aan je vraag zijn, maar helpt vaak wel om dieper liggende of overige problemen te duiden.

- Vloerverwarming:
  • Hoeveel m2
  • Hoeveel groepen
  • Slangdiameter
  • Pomploze verdelers?
  • Naregeling aanwezig?
Systeemlayout:
  • WP rechtsstreeks op VVW of zijn er buffervaten en evt secundaire pompen gebruikt?
  • Globaal een idee van de diameters van de transportleidingen van WP naar VVW?
  • Maakt je WP ook SWW dmv boilervat & 3-wegklep?
Systeeminstellingen:
  • Waar staat je pompsnelheid nu op? De waarde uit de handleiding?
  • Wat is je stooklijn?
  • Je geeft aan WAR, dus ook echt WAR-only zonder thermostaat?
Monitoring
  • Heishmon aanwezig?
  • Word e-verbruik met kWh meter gelogd?
  • Word warmteopwekking met Kamstrup gelogd?
Vind je 70watt standby verbruik overigens ook hoog, maar dat word wellicht beantwoord door je antwoord over de pompinstelling. En ik heb geen ervaring met H, alleen F en J.

Plaatjes van je systeem doen het ook altijd goed ter ondersteuning.

Als je deze vraag een eigen topic waardig vind, dan graag ook een TS opstellen die een eigen topic waardig is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Je probleem:
Als het kouder is heeft hij het bijna niet, dan draait hij modulair door. Als het warmer wordt, net als nu bij 10 graden, heeft die het steeds meer.
20 minuten aan en 20 minuten uit en dat repeterend inderdaad.
Heb alleen energie uitlezing via een Homewizard plug (energy+)
Nu gaat een deel van deze info niet direct gerelateerd aan je vraag zijn, maar helpt vaak wel om dieper liggende of overige problemen te duiden.

- Vloerverwarming:
• Hoeveel m2 60m2 Voerverwarming
• Hoeveel groepen 6 groepen van ca 70-80m
• Slangdiameter 16mm
• Pomploze verdelers? Ja, is een open verdeler
• Naregeling aanwezig? Nee, alles vanuit de WAR van de Warmtepomp
Systeemlayout:
WP rechtsstreeks op VVW of zijn er buffervaten en evt secundaire pompen gebruikt?
Warmtepomp rechtstreeks op de vloerverwarming en met nog 3 radiatoren op de 1e verdieping (staan bijna niet aan)

Vanaf Warmtepomp naar 28mm ringleiding op zolder, hier 3x15mm leiding naar de 1e verdieping voor radiator (staan maar beetje open) en vanaf zolder met 22mm naar begane grond naar de open verdeler van de vloerverwarming.
Nee, zit verder niks op, of hangt niks aan. SWW gaat via een Atlanta V3 warmtepompboiler die standalone staat op zolder.
Systeeminstellingen:
17 Liter per minuut max flow ‘’0x90’’ Ik weet niet of dit de waarde is uit de handleiding.
• Wat is je stooklijn?
40 graden bij -10 en 25 graden bij +15 met een DeltaT van 5 graden.
Ja is niet direct. Maar DeltaT geregeld.
Monitoring
• Heishmon aanwezig?
Wel eens in het verleden wat over gelezen, maar dit heb ik niet.
Ja via de Engergy app met een smartplug
Nee, niet met Kampstrup, enkel energie log ik.
Vind je 70watt standby verbruik overigens ook hoog, maar dat word wellicht beantwoord door je antwoord over de pompinstelling. En ik heb geen ervaring met H, alleen F en J.
Komt omdat er op de smartplug ook nog een aircounit staat (die uit staat) kan ook niet samen draaien op die smartplug, moet ik nog op een andere groep en fase zetten.

Fotos zal ik zo ook nog even sturen van settings.
bbbrumbrum schreef op zondag 11 februari 2024 @ 08:53:

Je probleem:

- Vloerverwarming:
  • Hoeveel m2
  • Hoeveel groepen
  • Slangdiameter
  • Pomploze verdelers?
  • Naregeling aanwezig?
Systeemlayout:
  • WP rechtsstreeks op VVW of zijn er buffervaten en evt secundaire pompen gebruikt?
Systeeminstellingen:
  • Wat is je stooklijn?
Monitoring
  • Heishmon aanwezig?

Als je deze vraag een eigen topic waardig vind, dan graag ook een TS opstellen die een eigen topic waardig is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gPxhyVvNy0nwwrO-DS-d6ItGBf4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wSh7c3VJ15dydKj8E9SIjD2O.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fYqP-r8fVQgGBrPRNtZKZqVwWCA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vtag47Hkv4AYBaCzgSAppOOx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDvGxKykJM0Ke4C-OVOQxqOjWiQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q0UlRS4srEmtYGlXk0eLinLH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_vDQyVxfgUSGR8mmDlCdt4PsfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GpLMH1Mp1CNHVGYVrhpyip7r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h93PBICkze9x6v0H7C_vHVVQ53s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v9vo7AAMlP87yqaujS2AdIxc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/scXWmowYcybM0vZilCbcBszUiCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5fJqinOcmRacK4nguujjX5xI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WEVKftpBm58hLeUy9iYpJeQsZwA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WrbiqAxI4mlCGE2B1QfP5zXs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0B42xXmssFiROyimgMBqWtzPxaE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AjUuRYvJSHH1jr04RwrYsPUO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yyCI47tA5Fmm1UydNaKI2anOggU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I5TD70dw0JYMvBka3cLDmB7B.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-05 17:19
BjornKoster1989 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 10:02:
• Wat is je stooklijn?
40 graden bij -10 en 25 graden bij +15 met een DeltaT van 5 graden.
Waarom staat je stooklijn zo hoog? Met water van 30 graden bij deze buitentemperatuur de vloer in wordt het bij ons veel te warm. Nu zou ik verwachten dat de hoge temperatuur pendelen voorkomt, maar dan zou je ruimte temperatuur doorschieten.

Kan je zien waarom de pomp af slaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Deze temperaturen log in dagenlijks in de woonkamer en zijn stabiel tussen de 21 en 22 graden (heel het jaar door.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVNN-VTNDOrmoOUPw_GN_P9XhWk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gDh76JzoERRcEfnEQ6dZuoJH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Mischien omdat de warmtepomp aan het pendelen is, dat de vloer dus minder heet is. Dat zal betekenen dat de stooklijn omlaag moet of aangepast moet worden. Maar ook de DeltaT en pompsnelheid denk ik dat deze aangepast moet worden. Minder flow is meer afgifte.
Oilman schreef op zondag 11 februari 2024 @ 10:19:
[...]

Waarom staat je stooklijn zo hoog? Met water van 30 graden bij deze buitentemperatuur de vloer in wordt het bij ons veel te warm. Nu zou ik verwachten dat de hoge temperatuur pendelen voorkomt, maar dan zou je ruimte temperatuur doorschieten.

Kan je zien waarom de pomp af slaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:19

dunklefaser

Point Of KnowReturn

BjornKoster1989 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 10:24:
Mischien omdat de warmtepomp aan het pendelen is, dat de vloer dus minder heet is. Dat zal betekenen dat de stooklijn omlaag moet of aangepast moet worden. Maar ook de DeltaT en pompsnelheid denk ik dat deze aangepast moet worden. Minder flow is meer afgifte.

[...]
Minder flow is meer afgifte?? Dit is een misconceptie.
Meer flow is altijd meer afgifte - alleen wordt de toename steeds kleiner.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-05 21:56

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

bbbrumbrum schreef op zondag 11 februari 2024 @ 08:53:

Je probleem:

- Vloerverwarming:
  • Hoeveel m2
  • Hoeveel groepen
  • Slangdiameter
  • Pomploze verdelers?
  • Naregeling aanwezig?
Systeemlayout:
Systeeminstellingen:
  • Wat is je stooklijn?
Monitoring
  • Heishmon aanwezig?

En juist al die eigen topics waarop mensen een oplossing verwachten maakt zoveel chaos op tweakers. deze komt ook in de buurt van jan met de pet..

Doe hem in het pana topic, meer kans van slagen O-) En meer mensen hebben er mss wat aan.
Ik doe geen prive topics. _/-\o_

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:10
Gelukkig voor jou dat jij geen buffervat hebt, je wordt hier op dit Tweakers forum zó aan de schandpaal vastgenageld als er wél één is geplaatst, ook al werkt dat in bepaalde situaties perfect.

T van 40° is wel erg hoog voor bijna 100% vloerverwarming, krappe 16mm vv buizen, van wp eerst naar de zolder en dan weer naar beneden naar verdeler = magere flow.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Ik heb in het begin van De Panasonic topic hier op tweakers alles wel gevolgt. Heb de warmtepomp ook op het advies van tweakers gekocht (in duitsland). Ook zeer tevree mee. Gaat prima in de winters en temperatuur is stabiel. Had eerst met Honewell afsluiters gewerkt met een honywel thermostaat en knoppen, maar sit werkt totaal tegen. Op war nergens last van en heelijk comfort in de woning.

Warmtepomp staat op plat dak op eerste verdieping. Gaat direct op 28mm leidingen, dan naar 22 naar de open verdeler, en daar op 16mm vloerverwarmingsbuis. Diameters moeten goed zijn. Alleen probleem is dus dat hij te snel aan zn temperatuur komt en dit modulair dus niet verder kan terug regelen.

Een 7kw is een geknepen 9kw. Achteraf was een 5kw mischien voldoende en die moduleerd ook lager terug.

Het pnasonic topic is 2 maanden leeswerk. Alles zal benoemt zijn, maar lost mijn probleem niet om van het pendelen.
natural colour schreef op zondag 11 februari 2024 @ 10:34:
Gelukkig voor jou dat jij geen buffervat hebt, je wordt hier op dit Tweakers forum zó aan de schandpaal vastgenageld als er wél één is geplaatst, ook al werkt dat in bepaalde situaties perfect.

T van 40° is wel erg hoog voor bijna 100% vloerverwarming, krappe 16mm vv buizen, van wp eerst naar de zolder en dan weer naar beneden naar verdeler = magere flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Is het een idee om hem op “Direct” te zetten en kijken wat hij doet als ik de temp en of flow verlaag. Oplossingen moet ik zelf uitzoeken, maar als iemand een tip heeft hoe ik de start/stops kan verminderen zou erg fijn zijn

Zal me COP ook beter van worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Met een Heishamon krijg je veeeeeeel meer inzicht in wat de WP waarom doet.
Maar, je “moet” dan ook een HA servertje hebben draaien om eea te loggen.

Zou allereerst eens beginnen met de stooklijn verlagen. Als test kun je ‘m alleen naar beneden shiften.
Uiteindelijk zul je de gehele stooklijn moeten herzien, want 40gr is veel te warm voor VVW.

Maar alleen naar elektrisch verbruik kijken is wel een erg beperkte dataset om de rootcause te vinden.

Je afgifte kan met 60m2 ook wel aan de kleine kant zijn om 7kW weg te zetten, krijg hier op 90m2 (wel veeeeeel lagere stooklijn) ook vaak niet de volle 5kW de vloer in.

Wat geven je flowmeters op de VVW verdeler aan? Want 17ltr door 6 groepen is wel best veel.
BjornKoster1989 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 10:42:

Een 7kw is een geknepen 9kw. Achteraf was een 5kw mischien voldoende en die moduleerd ook lager terug.
[...]
Is that so? Dacht dat de 5kW ook een geknepen 9 was.
WoW! Je zegt dat hij als het koud is wel doorloopt, maar je hebt gemiddeld bijna 2 starts per uur!!
Dat is, zeg maar, niet echt optimaal!!
Mijn 5 loopt onder vriespunt gewoon oneindig door op laagste modulatie.
Je zegt dT5 ingesteld, hij laat hier dT2 zien.
Deze is wel het opvallenst. COP1.3 (!!!!!!!) dat is mooi als het Tb-25 is, maar niet bij Tb+10. Dan moet die dik in de 5 of nog veel hoger zijn.
Zeker met de optimistische meetkabouters van Panasonic.
Als hij altijd zo'n lage COP opgeeft is er meer aan de hand!!
Dit is wss wel iets te laag (weet niet uit mn hoofd wat de installatiehandleiding zegt), maar zal niet direct je probleem in deze mate veroorzaken.

Ik zou snel een Heishamon bestellen, wellicht als alternatief dat iemand in het Pana topic nog een Wifi cloud module te leen/koop heeft? Heishamon logging opzetten kost wel iets meer moeite, maar uiteindelijk is het een mooie hobby om hij apparaat helemaal uit te knijpen.

[ Voor 93% gewijzigd door bbbrumbrum op 11-02-2024 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:07
ik zie eigenlijk het probleem niet. Ja er is wat ruimte om te optimaliseren maar TS heeft weinig. meetdata en dat maakt het lastiger. @BjornKoster1989 je kunt zeker beginnen de stooklijn wat aan te passen en dingen als 'direct' uitproberen kan ook geen kwaad. Ga gewoon systematisch wat wijzigingen langs en houdt (desnoods hier) bij wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Welke minimum temp hou jij aan voor War? Ik had ingesteld wat het een beetje in nederland in de winter kan worden, en dacht hier me stooklijn mee op te zetten. Bij welke temp gaat die bij jou op de zelfde temperatuur door? +15 of +20?

Ik heb wel een overstroomventiel tussen me 2 28mm leidingen zitten, maar ik zit er al aan te denken deze weg te halen (staat nu op 0.5 bar, dat is max) maar als ik meer dan 17 liter ga verpompen, gaat dat ventiel veel lawaai maken. Ik weet dus ook niet of hij bijvoorbeeld bij 10 liter al doorslaat. Dit had ik geplaatst toen ik met een honywell thermostaat ging werken met gestuurde radiatorkranen en een klep in de aanvoer naar de vw verdeler. Maar gaf veel te veel stat/stops, daarom dit na een half jaar verwijderd.

Ik ga de temp eens omlaag zetten door pijltje omlaag en kijken of de start/stops minder worden.

De DeltaT staat op 5 graden. Dit goed, of als advies om deze aan te passen?

Ik ga even wat verzetten.

Bedankt alvast💪
bbbrumbrum schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:52:
Met een Heishamon krijg je veeeeeeel meer inzicht in wat de WP waarom doet.
Maar, je “moet” dan ook een HA servertje hebben draaien om eea te loggen.

Zou allereerst eens beginnen met de stooklijn verlagen. Als test kun je ‘m alleen naar beneden shiften.
Uiteindelijk zul je de gehele stooklijn moeten herzien, want 40gr is veel te warm voor VVW.

Maar alleen naar elektrisch verbruik kijken is wel een erg beperkte dataset om de rootcause te vinden.

Je afgifte kan met 60m2 ook wel aan de kleine kant zijn om 7kW weg te zetten, krijg hier op 90m2 (wel veeeeeel lagere stooklijn) ook vaak niet de volle 5kW de vloer in.

Wat geven je flowmeters op de VVW verdeler aan? Want 17ltr door 6 groepen is wel best veel.
[...]

Is that so? Dacht dat de 5kW ook een geknepen 9 was.

[...]

WoW! Je zegt dat hij als het koud is wel doorloopt, maar je hebt gemiddeld bijna 2 starts per uur!!
Dat is, zeg maar, niet echt optimaal!!
Mijn 5 loopt onder vriespunt gewoon oneindig door op laagste modulatie.

[...]

Je zegt dT5 ingesteld, hij laat hier dT2 zien.

[...]

Deze is wel het opvallenst. COP1.3 (!!!!!!!) dat is mooi als het Tb-25 is, maar niet bij Tb+10. Dan moet die dik in de 5 of nog veel hoger zijn.
Zeker met de optimistische meetkabouters van Panasonic.
Als hij altijd zo'n lage COP opgeeft is er meer aan de hand!!

[...]

Dit is wss wel iets te laag (weet niet uit mn hoofd wat de installatiehandleiding zegt), maar zal niet direct je probleem in deze mate veroorzaken.

Ik zou snel een Heishamon bestellen, wellicht als alternatief dat iemand in het Pana topic nog een Wifi cloud module te leen/koop heeft? Heishamon logging opzetten kost wel iets meer moeite, maar uiteindelijk is het een mooie hobby om hij apparaat helemaal uit te knijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornKoster1989
ik heb trouwens Domotics op een Pi regelingen. Lees ook dat je Heishamon hiermee kan monitoren. Dit handig/slim idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:53

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

BjornKoster1989 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:34:

Ik heb wel een overstroomventiel tussen me 2 28mm leidingen zitten, maar ik zit er al aan te denken deze weg te halen (staat nu op 0.5 bar, dat is max) maar als ik meer dan 17 liter ga verpompen, gaat dat ventiel veel lawaai maken. Ik weet dus ook niet of hij bijvoorbeeld bij 10 liter al doorslaat. Dit had ik geplaatst toen ik met een honywell thermostaat ging werken met gestuurde radiatorkranen en een klep in de aanvoer naar de vw verdeler. Maar gaf veel te veel stat/stops, daarom dit na een half jaar verwijderd.

[...]
Dat ventiel kan wellicht de lage cop verklaren, die werkt als een bypass waardoor er weinig warmteafgifte is.
Die stoorzender eruit en dan kan je denk ik pas goed zien wat de wp doet als je een instelling verandert.
Aan de andere kant zou hij de wp juist aan het draaien moeten houden maar dat lukt blijkbaar niet.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

BjornKoster1989 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:34:
Welke minimum temp hou jij aan voor War? Ik had ingesteld wat het een beetje in nederland in de winter kan worden, en dacht hier me stooklijn mee op te zetten. Bij welke temp gaat die bij jou op de zelfde temperatuur door? +15 of +20?

Ik ga de temp eens omlaag zetten door pijltje omlaag en kijken of de start/stops minder worden.

De DeltaT staat op 5 graden. Dit goed, of als advies om deze aan te passen?

Ik ga even wat verzetten.

Bedankt alvast💪

[...]
Ik zou de deltaT onafhankelijk van de Pana sensoren meten - bijvoorbeeld met een IR-thermometer
(voor de zekerheid).
En dan aanvoer-retour = deltaT
1) meten direct bij de warmtepomp - verificatie van de Panasensoren
2) tussen bypass en verdeler - checken of de bypass niet toch (te veel) lekt

Als de vloerverwarming de hele tijd open staat is een extra bypass voor de verdeler idd. overbodig.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

BjornKoster1989 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:39:
ik heb trouwens Domotics op een Pi regelingen. Lees ook dat je Heishamon hiermee kan monitoren. Dit handig/slim idee?
Dat heb ik ook, maar je krijgt dan allerlei losse schakelaars en meters wat weinig overzicht geeft.
Domoticz slaat wel waardes op, bij mij herkent hij het energieverbruik cq de opwekking helaas niet doordat hij verkeerde naampjes zoekt (power vs energy).
Ik gebruik Node Red om te monitoren met een HeishaMon, wel passief nog maar dan heb je ook een log.

[ Voor 17% gewijzigd door Speedy-Andre op 11-02-2024 15:03 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-05 22:03
Zonder grafieken moeilijk vast te stellen, maar ik denk dat er veel water door die bypass gaat waardoor de retourtemperatuur al snel oploopt en de warmtepomp afslaat.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Is er een optie om de flow te kunnen uitlezen? H-serie kan je dit niet zien bij data ophalen.

Weet ook niet of er in die 4/5 jaar nog een software update gekomen is, en hoe ik deze erin kan schieten.

[ Voor 36% gewijzigd door BjornKoster1989 op 11-02-2024 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Update, temperatuur van stooklijn WAR 3 graden verlaagt op homescreen, maar blijft evenveel pendelen. Temperatuur omhoog geeft minder pendelgedrag (maar dst wil je niet).

Morgen die bypass eruit slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:39
BjornKoster1989 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 18:01:
Update, temperatuur van stooklijn WAR 3 graden verlaagt op homescreen, maar blijft evenveel pendelen. Temperatuur omhoog geeft minder pendelgedrag (maar dst wil je niet).

Morgen die bypass eruit slopen.
Meer flow creeeren en de temp laten doorschieten en terug verder afkoelen voorkomt pendelgedrag.

We praten over pendelgedrag bij meer dan 4starts per uur.

Bij een kleine hoeveelheid VV en relatief hoge buitentemp icm goede isolatie ga je dat niet voorkomen. Het is ook niet erg wanneer het binnen de perken blijft.

[ Voor 14% gewijzigd door Technician- op 11-02-2024 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Technician- schreef op zondag 11 februari 2024 @ 18:45:
[...]

Meer flow creeeren en de temp laten doorschieten en terug verder afkoelen voorkomt pendelgedrag.

We praten over pendelgedrag bij meer dan 4starts per uur.

Bij een kleine hoeveelheid VV en relatief hoge buitentemp icm goede isolatie ga je dat niet voorkomen. Het is ook niet erg wanneer het binnen de perken blijft.
Wie zijn we?

HIj heeft gemiddeld 1,8 starts per uur sinds de WP is geinstalleerd.
Met de huidige buitentemperaturen geen probleem, maar gemiddeld zou dat toch lager mogen zijn IMHO.
Zeker omdat hij als het echt koud is gewoon continu zou moeten (kunnen) lopen.

@BjornKoster1989 ik had ook nog gevraagd wat de flow op je VVW zones is, had je daar al naar gekeken toevallig?

[ Voor 7% gewijzigd door bbbrumbrum op 11-02-2024 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
bbbrumbrum schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:06:
[...]

Wie zijn we?

HIj heeft gemiddeld 1,8 starts per uur sinds de WP is geinstalleerd.
Met de huidige buitentemperaturen geen probleem, maar gemiddeld zou dat toch lager mogen zijn IMHO.
Zeker omdat hij als het echt koud is gewoon continu zou moeten (kunnen) lopen.
In de EU verordening EPBDIII is dat de richtlijn.
Minder is beter maar 1,8 per uur is niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Technician- "Pendelen" wordt echt in de EPBDIII richtlijn genoemd (met definitie)?
Geld de "limiet" van 4 starts per uur voor alle warmteopwekkers?
En wat roept de richtlijn bij een regelmatig/permanent overschrijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
dunklefaser schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:51:
@Technician- "Pendelen" wordt echt in de EPBDIII richtlijn genoemd (met definitie)?
Geld de "limiet" van 4 starts per uur voor alle warmteopwekkers?
En wat roept de richtlijn bij een regelmatig/permanent overschrijden?
De EPBD is een richtlijn voor grotere koelinstallatie >70kw. De Epbd zal een (bindend) advies voorschrijven en berekenen voor het toepassen van een (groter) buffervat.(bij meer dan 4 schakelingen per uur)

De technische eisen voor anti pendelen staan in ISSO.

De ISSO 72 stelt dat een warmtepomp minimaal 10 minuten moet kunnen draaien bij de ontworpen delta T situatie, dit is uitgangspunt voor de minimaal systeeminhoud.

Of dat per merk fabrikant anders is kan zijn maar ik merk op tweakers dat snel iets pendelen wordt genoemd terwijl dat pas bij (veel) vaker schakelen het geval is.
Dus we moeten het niet overdrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Nou, ik heb me Bypass eruit gesloopt, 1 extra vloerverwarmingsgroep voor de badkamer aangesloten (aangezien toch het water eraf ging). En zie zelf de verschillen. Stroom gister van de warmtepomp, en van vandaag met temperatuur in de woonkamer. En compressor draait continu 19-20% met een DeltaT van 2 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8jI06mzMGkqhDmW7FFdcZzFDnc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HrbtMMzprRCB2FFUvpYwoRpM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTPKcyJsHlO9U8stSAu2wiXcdmU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mLW1njjDuCgFtV2jY3L7hBcC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ao5fIVktYg1YQyp3lcEX01EiOv0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D895O4TYZTWTXMr0u7rweNei.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntIcS1UvP7JPydOi-itCvqhWLx8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nbXIzGe8QXECjdrBKnbm7oeV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@BjornKoster1989 Mijn vermoeden: Voorlopig tevreden met het resultaat bij de huidige buitentemperaturen.
En de echte oorzaak van jouw "pendelen" is (geweest)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
dunklefaser schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 18:41:
@BjornKoster1989 Mijn vermoeden: Voorlopig tevreden met het resultaat bij de huidige buitentemperaturen.
En de echte oorzaak van jouw "pendelen" is (geweest)?
Zal de stooklijn nu wel wat moeten verlagen denk ik, aangezien het nu anders te warm gaat worden (wat het met de vele start/stops niet was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Mooi resultaat, al zou hij met deze temperatuur wel eens mogen stopen :)
Wat je nu niet weet is of de extra flow van de badkamer of dat ventiel eruit de oplossing was.
Ik vraag me nog af of dat ventiel instelbaar is, bij een hogere druk hoor je hem misschien niet omdat ie minder agressief ingrijpt.

• BjornKoster1989
Gister enkel de vloerverwarming begane grond aan, en hier resultaat voor vandaag.

Enkel is het mogenlijk om die opstartpieken van de compressor eruit te halen? Dit lijkt me niet zo COP vriendelijk, en nergens voor nodig.

Buitentemp vandaag ca 12-13 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nntZszu8d7S111nDh6k_Wvoj6Mc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QmNDNbQevSPBtbaWI1KKOWXU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYCUGgKR5-FXHOdX-KNhdfFL95A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JimrCXsrRN4ApI34eFNbmgEP.png?f=fotoalbum_large

• BjornKoster1989
Speedy-Andre schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:41:
Mooi resultaat, al zou hij met deze temperatuur wel eens mogen stopen :)
Wat je nu niet weet is of de extra flow van de badkamer of dat ventiel eruit de oplossing was.
Ik vraag me nog af of dat ventiel instelbaar is, bij een hogere druk hoor je hem misschien niet omdat ie minder agressief ingrijpt.
Ik hoorde het ventiel de hele tijd, ook al stond deze op max. 0.5 bar. Ik denk dat hij dan ook vervuilt was en er altijd water doorheen stroomde. Ik heb DeltaT op 2 graden staan met me stooklijn van 40(-10) en 25(+15) graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het is wel normaal gedrag, als je een stille stand gebruikt dan dempt dat de startpiek maar ook het maximum van de compressor.
1,5kW valt wel mee, die piek heb je nadat hij lang stil stond en het water afgekoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Het lijkt allemaal beter te gaan. Heb sins gisteravond me WP op Sillent 3 gezet,as ergens dat dit de opstartpieken remt, maar de compressor schiet elke keer nog naar max en moduleerd dan terug. Hoe is dat agressieve opstarten te remmen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Edj4F7BDCBwTm20AJUBAuJIhoU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KHRa9jlxbe39Z5fef50NkBLi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
BjornKoster1989 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:41:
Het lijkt allemaal beter te gaan. Heb sins gisteravond me WP op Sillent 3 gezet,as ergens dat dit de opstartpieken remt, maar de compressor schiet elke keer nog naar max en moduleerd dan terug. Hoe is dat agressieve opstarten te remmen?

[Afbeelding]
Heishamon met Softstart nodered flow?
Silent kan slecht voor je COP zijn, als je dat niet nodig hebt mooi uit laten.
Pagina: 1