Ervaringen, hints en tips over dekbedden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:34

Inleiding

Op GoT staan diverse topics waarin Tweakers hun ervaringen delen met allerhande verschillende producten. Ik kan het delen van ervaringen en elkaar adviseren in die topics altijd erg waarderen. Bij mijn zoektocht naar een nieuw dekbed dus ook op het forum gezocht en vond er geen topic. Leek mij een goed idee om er één te starten. We zullen zien of het werkt en er behoefte aan is om met elkaar adviezen hierover te delen. Naast een goed matras, goed(e) kussen(s) is een dekbed ook zeer belangrijk voor een goede nachtrust.

Verschillende soorten dekbedden

Er zijn verschillende soorten dekbedden. Dat kan gaan over o.a. de vulling, de tijk en de dikte. Hieronder een aantal hoofdlijnen.
Dekbedvulling
Er zijn verschillende soorten dekbedvulling. Een aantal van de meest voorkomende zijn:

Donzen dekbedden
Een populaire vulling is de donzen dekbedvulling. Het bestaat uit dons en/of veren van ganzen of eenden in verschillende percentages. Donzen dekbedden staan bekend om het uitstekend vasthouden van de lichaamswarmte in combinatie met het goed afvoeren van het transpiratievocht. Veel mensen vinden het bovendien prettig liggen qua gewicht en de wijze waarop het over het lichaam heen valt. Onder meer de verhouding dons en veertjes bepaald de kwaliteit van het dekbed. Daarbij geldt dat veren minder goed de warmte vasthouden, zwaarder zijn en meer geluid maken. Ganzendons is pluiziger dan eendendons, wat de isolatie ten goede komt. Dit is doorgaans ook terug te zien in de prijs. Nadeel van dons is dat het een dierlijk materiaal is, waardoor de diervriendelijkheid van het dekbed soms ter discussie staat.

Kunststof/synthetische dekbedden
Kunstof of synthetische dekbedden zijn gemaakt van polyester, een variant hierop of een andere synthetische vezel. Ze zijn erg populair, omdat ze scherp geprijsd zijn, ze goed wasbaar zijn en daarom een goede keuze zijn voor mensen met huismijtallergie. De eigenschappen van de kunstof/synthetische dekbedden kunnen variëren afhankelijk van de gebruikte vezel.

Wol
Het is een gebruikelijke Nederlandse gezegde: "Onder de wol kruipen" oftewel gaan slapen. Dit komt natuurlijk uit een tijd dat er voornamelijk wollen dekens werden gebruikt. Wollen dekbedden worden nog altijd veel gebruikt. De dekbedden staan bekend om de warmte en het gewicht die door sommigen als heel prettig worden ervaren. Wollen dekbedden zijn ook perfect voor degenen die flink transpireren, omdat het dekbed goed vocht doorlaat. In scheerwol zit lanoline, waardoor het dekbed een zelfreinigende werking heeft.

Katoen
Een dekbed van katoen is relatief goedkoop en wasbaar. Het biedt een goed ventilatie en is sterk vocht absorberend. In de zomer voelt het koel aan, waardoor het goed geschikt is als een zomerdekbed.

Bamboe
Dekbedden met een bamboevulling zijn nog redelijk onbekend, hoewel je ze steeds meer ziet. Ze zijn goed vocht- en warmte regulerend. Het is van een plantaardig materiaal dat goed vocht doorlaat. Het zijn prettige verkoelende dekbedden voor in de zomer. Er wordt geclaimd dat bamboe antibacterieel en antiallergisch is.

Noot: Volgens de Consumentenbond is de productie van Bamboe niet per definitie duurzaam.

Voor bovenstaande is gebruikt gemaakt van de informatie van de Consumentenbond en Smulders Textiel
Tijk
De tijk is het omhulsel van het dekbed. De buitenstof waar de vulling in zit. Ook de tijk kan dus bepalend zijn voor hoe het dekbed aanvoelt, over je heen valt en in hoeverre het anti-allergisch is of niet. De tijk kan bestaan uit verschillende materialen, onder andere:
  • Katoen
  • Zijde
  • Bamboe viscose
Meest gebruikt is katoen.

Voor bovenstaande is gebruikt gemaakt van de informatie van Dekbedden.com en Silk Heaven. Op voorgenoemde pagina's staat meer informatie dan hierboven.
Warmteklasse
Een andere factor voor het kiezen van een dekbed is de warmteklasse van het dekbed. Afhankelijk van persoonlijke voorkeuren over hoe warm het dekbed moet zijn, kan de warmteklasse helpen bij het kiezen voor het juiste dekbed. Er zijn vier warmteklassen (van warm naar koud):

Warmteklasse 1
Een dekbed van minstens 8 centimeter dik en daarmee het dikste dekbed. Een dekbed om vooral te gebruiken op hele koude winternachten of als je het extreem koud hebt 's nachts.

Warmteklasse 2: winterdekbed
Een warmteklasse 2 dekbed wordt doorgaans in de winter gebruikt en daarom ook wel winterdekbed genoemd. Het dekbed is lekker warm en varieert tussen 6,2 en 8,2 cm dikte.

Warmteklasse 3
Tussen de 4 en 5,7 cm dik. Dekbedden met een warmteklasse 3 zijn het hele jaar door te gebruiken, zowel in een niet al te koude winter als in een niet al te hete zomer. Als een slaapkamer over het algemeen een aangename temperatuur heeft, is dit een dekbed die de warmte voldoende vasthoudt.

Warmteklasse 4: zomerdekbed
Het warmteklasse 4 dekbed wordt ook vaak zomerdekbed genoemd. Het is het dunste dekbed tussen de 2 en 3,4 centimeter. Ze zijn erg licht en luchtig. In de zomer zijn ze daarom populair.

4 seizoenendekbed
Een 4 seizoenendekbed bestaat uit een combinatie van twee dekbedden met verschillende warmteklassen. Aan elkaar te maken met ritsen, knopen of klittenband. De combinatie van dekbedden maakt dat er dikker, zwaarder en warmer dekbed ontstaat voor in de winter. Bijvoorbeeld een combinatie van warmteklasse 4 en warmteklasse 3 die samen een warmteklasse 1 dekbed maakt.

All seasons dekbed
Naast bovenstaande worden er ook all seasons dekbedden verkocht. Deze kunnen het hele jaar door gebruikt worden, zonder dat deze uit twee delen bestaat.

Voor bovenstaande is gebruikt gemaakt van de informatie van Wiki Wonen

Vragen, aanvullingen en opmerkingen

Stuur gerust een DM als er vragen, aanvullingen of opmerkingen over de topicstart of als je mede-auteur wil zijn.

[ Voor 146% gewijzigd door bazzemans op 13-02-2024 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
Zo, de topicstart staat erop. We gaan het meemaken of dit een zinvol topic is of niet.

Ik trap zelf in ieder geval af. Mijn vriendin heeft het snel warm 's nachts, daar waar ik zelf gemiddeld warm ben, maar wel snel koude voeten heb. We liggen samen onder een synthetisch zomerdekbed. Aangezien ik het meerdere nachten op 's nachts van de kou wakker werd, leg ik er vaak een dekbed bij op en lig dus (deels) onder een eenpersoonsdekbed. Omdat ik daar vanaf wilde, was mijn voornemen om een eigen dekbed te kopen.

Mijn keuze is gevallen op een gerecycled donzen vier seizoenen dekbed van de HEMA met 70% eendendons en 30% eendenveren. Toen ik voor het eerst onder het dekbed sliep, wist ik hoe fijn ik dit dekbed vindt. Dons slaapt echt heerlijk. Alleen kwam ik er al snel achter dat ik er allergisch voor ben (ook al staat op internet dat de kans klein is). Ik ben astmatisch en na een aantal nachten kreeg ik ademhalingsproblemen, die weer verdwenen toen ik het dekbed aan de kant legde. Heel jammer en hierdoor dus nog steeds op zoek naar een goed dekbed. (Ik heb dit ook gecheckt bij de huisarts, die aangeeft dat het per dekbed verschillend kan zijn, afhankelijk van het gebruikte dons.)

Ik ben benieuwd of iemand hier een vergelijkbare ervaring heeft met allergie en het kiezen van een dekbed? Heeft iemand tips voor een dekbed? Mijn voorkeur gaat uit naar dons of in ieder geval de eigenschappen daarvan.
Is er iemand die ervaring heeft met dekbedden met het keurmerk Nomite? Dat zou in ieder geval met huisstofmijtallergie (waarvan ik zeker ben dat dit het geval is) moet helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:29
Leuk, ik had altijd simpele dekbedden en koos dan een 4 seizoenen variant.
Sinds ongeveer 2 jaar nu denk ik slaap ik op en onder de wol.
Gebruik als overtrek wel echt katoen of linnen zodat het wol ook optimaal kan ademen.
Zelf slaap ik onder Daalouma en heb een 4 seizoenen variant en om mijn matras ook een matras hoes ervan.
En zelfs voor op de bank een woon deken ervan omdat het zo goed bevalt.

Ik heb overigens ernstig astma en had voorheen altijd anti allergie dekens ed en nu met wol dus daar geen gedoe meer van.

[ Voor 16% gewijzigd door Roos79 op 13-02-2024 18:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

bazzemans schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 23:52:
Mijn vriendin heeft het snel warm 's nachts, daar waar ik zelf gemiddeld warm ben, maar wel snel koude voeten heb.
Of sokken aandoen ;) Gewenning kan ook helpen, door bijv. thuis geen extra warme pantoffels te dragen. (Kleed je niet warmer dan nodig, anders wordt de drempel steeds verder verhoogd.)
Andere optie is zorgen dat het dekbed bij de voeten ingestopt is onder het dekbed, zodat er weing koude lucht bij komt.
Verder kan een electrische onderdeken met timer ook helpen. Zeker als je het snel koud hebt, kan dat erg prettig werken.
Ik ben benieuwd of iemand hier een vergelijkbare ervaring heeft met allergie en het kiezen van een dekbed? Heeft iemand tips voor een dekbed? Mijn voorkeur gaat uit naar dons of in ieder geval de eigenschappen daarvan.
Is er iemand die ervaring heeft met dekbedden met het keurmerk Nomite? Dat zou in ieder geval met huisstofmijtallergie (waarvan ik zeker ben dat dit het geval is) moet helpen.
Ipv een dekbed met Nomite keurmerk, kan je ook denken aan een dekbedhoes tegen huisstofmijt. (Daarover moet wel nog een dekbedovertrek.) Zonder hoes is wel prettiger, maar de hoes is wel gemakkelijker te wassen dan een dekbed, indien nodig.
En als je dan toch bezig bent, dan ook meteen een anti allergische kussenhoes er om.
Heb zelf hoezen van het merk Sanamedi.

Verder kan je ook denken aan synchronisatie van het schoonmaken van bedtextiel en slaapkleding, zodat je niet opnieuw huisstofmijt introduceert door je lakens te verschonen, maar nog wel dezelfde slaapkleding te gebruiken. Bij voorkeur bedtextiel wassen op 60 graden, en daarna de droger in.

Ga je nog een stap verder, dan kan je ook denken aan een huisstofmijt feromonen lokmiddel. Het idee is dat je dat op je onderlaken doet, zodat er huisstofmijten op af komen, en daarna donder je het meteen de wasmachine in op 60graden. (Heb er geen ervaring mee, maar vind het wel een geinig idee.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Roos79 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:50:
Leuk, ik had altijd simpele dekbedden en koos dan een 4 seizoenen variant.
Sinds ongeveer 2 jaar nu denk ik slaap ik op en onder de wol.
Gebruik als overtrek wel echt katoen of linnen zodat het wol ook optimaal kan ademen.
Zelf slaap ik onder Daalouma en heb een 4 seizoenen variant en om mijn matras ook een matras hoes ervan.
En zelfs voor op de bank een woon deken ervan omdat het zo goed bevalt.
Ik slaap momenteel ook onder wol, van schaap. Een texelaar om precies te zijn. Het beest kon je in het begin ook nog ruiken ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

bazzemans schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 22:45:
Warmteklasse 4: zomerdekbed
Het warmteklasse 5 dekbed wordt ook vaak zomerdekbed genoemd. Het is het dunste dekbed tussen de 2 en 3,4 centimeter. Ze zijn erg licht en luchtig. In de zomer zijn ze daarom populair.
Moet dat niet "4" zijn ipv "5"?

Heb zelf wel gemerkt dat er veel verschil zit in 4. Sommige onder "4" beschouw ik als zeer warm, vooral als ze van dons zijn. Het koelste is natuurlijk om helemaal geen dekbed te gebruiken, maar alleen een dekbedovertrek, maar dat slaapt niet prettig, omdat het dekbedovertrek dan alle kanten met je meedraait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:51
Cyb schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:38:
[...]

Ik slaap momenteel ook onder wol, van schaap. Een texelaar om precies te zijn. Het beest kon je in het begin ook nog ruiken ook.
Wollen dekbed is voor mij het walhalla van slaapgenot, heb dan ook niet zoveel getest. Voorgaande dekbed was een synthetisch petflessen dekbed, dan is waarschijnlijk alles beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Een wollendekbed heb ik kort overwogen. De keuze is uiteindelijk op dons gevallen, omdat ik de luchtigheid i.c.m. de goede verdeling van warmte zo prettig vind. Bij het donzen dekbed dat ik dus net iets minder dan een week heb gebruikt, totdat mijn longen te vol liepen helaas, had ik geen koude voeten meer. Dat was echt heerlijk.

@Cyb thanks ik heb het aangepast. Ik herken wel wat je zegt dat warmteklase 4. Soms zijn ze behoorlijk warm. Uiteindelijk is dat denk ik ook deels persoonlijke voorkeur naar volgens mij ook in hoeverre de warmte in je dekbed blijft. Dons heeft het kenmerk daardoor warmer aan te voelen en dat maakt het wel enigszins logisch dat het warmer aanvoelt. Als het echt warm is in de zomer slaap ik alleen onder een laken/dekbedovertrek en bij nog een paar graden warmer gooi ik ook die aan de kant.

Ik zal mij eens verdiepen in zo'n hoes. Ben vooral ook benieuwd of er Tweakers zijn die ervaring hebben met allergie en of dat geholpen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:29
Cyb schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:38:
[...]

Hier merino wol van Daalouma en idd in begin ruik je schaap maar dat gaat weg.

@bazzemans Dons en longen gaan niet zo goed samen!
Kan je beter kijken naar echt wol!
En zo’n hoes voor allergie is totaal niet ademend dus alles wat je erin doet verliest de functie.

[ Voor 27% gewijzigd door Roos79 op 13-02-2024 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
@Roos79 thanks, goed om te weten van die hoes. Wat betreft allergie voor dons, gaf de huisarts aan dat het per vulling kan verschillen. Maar goed, wellicht zijn er ook alternatieven met andere vulling met gelijke eigenschappen als dons. Tot noch toe is het meest gehoorde advies in ieder geval wol!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-05 14:41
Interessant topic.
Wij hebben lang gezocht en uiteindelijk per toeval uitgekomen bij het kickstarter project Cosmira.
https://www.kickstarter.c...rom-wood-lyocell-tenceltm
Dit is een deken gemaakt van hout (lyocell tencel).
Zelfde deken is lekker warm in de winter en zeer aangenaam in de zomer. Enkel boven de 25°C wordt het niet gebruikt.
Ondanks dat het tamelijk dun lijkt/aanvoelt is het zwaarder dan verwacht (hou ik persoonlijk wel van).
Is mogelijk ook een oplossing voor mensen met allergie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
@wiemelen Interessant. Hoe bevalt het dekbed? Hoe is het in vergelijking met dons?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
@bazzemans ik heb het nogal snel te warm, wat meestal mijn ervaring is met dons. Mijn vrouw daarentegen is een echte koukleum. Als het echt koud is gebruikt zij de cosmira i.c.m. een zomerdons. Ik heb het dan aangenaam warm onder enkel de cosmira. Grote voordeel voor mij persoonlijk zou zijn dat ik met 1 deken het hele jaar door kan. Dus geen stockage van zomer/winterdons ... maar dat is buiten mijn vrouw gerekend 😁

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Ik ben benieuwd of er echt een goede oplossing is die structureel werkt tegen huisstofmijt allergie, als je zoekt op internet dan zal de bamboe fabrikant zeggen dat het goed werkt tegen allergie, maar kijk je op de pagina van een fabrikant van allergiehoezen dan zeggen die van niet. Beiden hebben natuurlijk een commercieel belang bij hun eigen oplossingen.

Heeft iemand al een keer onafhankelijk informatie hierover gevonden ?

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

• bazzemans
@defiant Heel herkenbaar en onderliggend ook de reden van dit topic. Ervaringen op internet vinden zijn lastig, aangezien die ook vaak gekoppeld zijn aan fabrikanten of webshops met een onderliggend belang. De recensies bij webshops neem ik ook altijd met een korrel zout, zeker als het er maar weinig zijn. Wat dat betreft heb ik meer vertrouwen in de ervaringen van Tweakers.

• wiemelen
Mij hebben ze altijd verteld dat je best een dekbed regelmatig in de diepvries moet steken om van huisstofmijt af te geraken. Moet je wel een diepvries hebben die groot genoeg is ... en niet volgepropt zit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
wiemelen schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 01:04:
Interessant topic.
Wij hebben lang gezocht en uiteindelijk per toeval uitgekomen bij het kickstarter project Cosmira.
https://www.kickstarter.c...rom-wood-lyocell-tenceltm
Dit is een deken gemaakt van hout (lyocell tencel).
Zelfde deken is lekker warm in de winter en zeer aangenaam in de zomer. Enkel boven de 25°C wordt het niet gebruikt.
Ondanks dat het tamelijk dun lijkt/aanvoelt is het zwaarder dan verwacht (hou ik persoonlijk wel van).
Is mogelijk ook een oplossing voor mensen met allergie.
Naar aanleiding van deze post eens verder gekeken naar Tencel. Las ergens dat bamboe en Tencel qua eigenschappen het meest op dons lijken (dus niet volledig) en een antiallergeen alternatief zijn. Bamboe is het goedkopere alternatief voor Tencel. Vervolgens vond ik via bol.com een bamboe dekbed met een hoger aantal beoordelingen en 30 dagen proefslapen. Voor de prijs van 55 euro durf ik die gok wel te wagen. Zal mijn ervaring tzt hier delen.
wiemelen schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:45:
Mij hebben ze altijd verteld dat je best een dekbed regelmatig in de diepvries moet steken om van huisstofmijt af te geraken. Moet je wel een diepvries hebben die groot genoeg is ... en niet volgepropt zit :)
Onze diepvries is daar zeker niet groot genoeg voor.

[ Voor 13% gewijzigd door bazzemans op 15-02-2024 21:32 ]

• Cyb
  • Niet online

Cyb

bazzemans schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:30:
[...]
Naar aanleiding van deze post eens verder gekeken naar Tencel. Las ergens dat bamboe en Tencel qua eigenschappen het meest op dons lijken (dus niet volledig) en een antiallergeen alternatief zijn. Bamboe is het goedkopere alternatief voor Tencel. Vervolgens vond ik via bol.com een bamboe dekbed met een hoger aantal beoordelingen en 30 dagen proefslapen. Voor de prijs van 55 euro durf ik die gok wel te wagen. Zal mijn ervaring tzt hier delen.
Op de site van die fabrikant staat dat de tijk van bamboe is, en de vulling van "holle vezel". Dus alleen de tijk is waarschijnlijk maar van bamboe.

Ik heb zelf verschillende dekbedden, waaronder ook eentje van Cinderella van bamboe:
https://www.cinderella.nl/bamboo-dekbed-zomer.html
Tijk 100% soft perkaline katoen
Vulling 100% hoogwaardige bamboe
Vulgewicht 200 gr/m2
Waar de vulling dus wel van bamboe is, maar de tijk alleen niet.
Ik heb het wat jaren geleden gekocht omdat het een erg koel dekbed is. Koeler dan een gemiddeld klasse 4 zomer dekbed.

Ik weet niet of het qua huistofmijt veel uit maakt, maar afhankelijk van de dichtheid van de tijk, kan huisstofmijt (of de allergische reactie veroorzakende uitwerpselen van huisstofmijt) door de tijk heen.

• bazzemans
@Cyb Verdorie, je hebt gelijk. Daar ben ik ingetuind. Vond het qua prijs ook al niet te matchen. Het is dus "gewoon" een synthetisch dekbed met bamboe omhulsel. Eigenlijk wel misleidend hoe ze ermee adverteren. Twijfel wat ik hier nu mee doe. Uiteindelijk heeft het 30 dagen proefslapen, dus kan het net zo goed uitproberen.

Edit: ik heb sowieso niet goed gekeken. Het 4 seizoenen dekbed is in zijn geheel géén bamboe. Ik heb op bol.com doorgeklikt vanaf een zomerdekbed waarbij er wel "bamboo" op het dekbed staat gedrukt. In dat geval wel alleen de tijk van bamboe en de vulling van microvezel. Beetje fishy dus wel. Ik heb het geannuleerd.

[ Voor 33% gewijzigd door bazzemans op 15-02-2024 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

@bazzemans Wel verwarrend inderdaad, met zelfs "bamboo" tekst en logo's op de tijk, waarbij je al snel zou verwachten dat alles van bamboe is. Maar het zou best kunnen dat het maken van een bamboe tijk wel duurder is dan een bamoe vulling. Ook zijn dekbedden met alleen bamboe vulling niet duur.

Het 30 dagen proefslapen is wel opvallend. Vaak zie je bij Nederlandse bedrijven dat je dekbedden en textiel alleen mag uitproberen zoals je het in een winkel zou uitproberen, dus door te voelen, maar mag je er niet op slapen.

Wel heb ik twijfels over de meerdere beweringen van de fabrikant (Lilla24):
- Er wordt geschreven dat het gaat om een "unieke bamboe tijk" waarbij de tijk vol is met "bamboo" tekst en logo's. Maar op een andere site waar de fabrikant niet vermeldt is en waar het lijkt te gaan om hetzelfde product, staat "10% Bamboe vezel garens, 90% Poliperkal stof". Dus slechts 10% bamboe in de tijk.
- Er staat "geproduceerd in Nederland", maar op Amazon USA komt een ander type dekbed met exact dezelfde tijk tekst en logo's voor, waarvan de fabrikant in China zit. Dus ik gok dat het dekbed waar je naar keek, ook uit China komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
@Cyb Klopt, deze ervaring was in ieder geval niet wat ik er van verwacht had. Het 5 seizoenen dekbed is op geen enkele manier bamboe. Daar adverteren ze ook niet mee. Doordat ik doorverwezen werd van een dekbed dat wel de tijk van bamboe heeft maar niet de vulling, was ik in de veronderstelling dat dit ook voor dit dekbed gold. Dat bleek niet het geval. Ik probeerde te annuleren maar toen was het al verzonden. Daardoor het dekbed dus wel kunnen voelen. De vulling voelde aan als watten maar een niet op een positieve manier. Ik vermoed dat de vulling heel snel niet meer prettig is. Gezien de 30 dagen proefslapen toch maar eronder geslapen. Een nachtje onder het herfstdeel en een nachtje onder het zomerdeel. Ik er aarde geen prettige warmte en het dekbed viel ook niet lekker om mij heen. Beide nachten uiteindelijk 's nachts het dekbed van mij afgegooid en daarna onder mijn "oude" dekbed gaan slapen. Veel fijner. Ik raad dit dekbed dan ook absoluut niet aan. Met ook de info die jij vond, raar ik iedereen aan dit links te laten liggen.

De verwerking van de retour is ook sloom. Ook een red flag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:51
Er zijn ondertussen meerdere topics over (wollen) dekbedden, maar aangezien deze de laatste reactie had, post ik deze review hier maar...

Ik heb nu ruim een jaar een wollen dekbed: Texeler Bovenste Beste à € 459,- (enkelpersoons, 140x220).

Voordelen:
- lekker warm
- iets zwaarder dan mijn vorige donzen dekbed
- mooie kwaliteit tijk
- geweldig qua vochtafvoer (ademend). Ik ben én diabeet én vrij vors, dus is dit echt een enorme pré
- stevige rits
- overall kwaliteit is echt top. Maar mag ook wel voor deze prijs.

Nadelen die alleen voorkomen bij "wintergebruik" (of wel: combi zomer en herfst/lente dekbed):
- de rits om beide seizoenendekbedden aan elkaar te ritsten loopt niet door tot helemaal boven en onder. Dus soms wat gedoe om hem netjes in de hoeken te krijgen.
- ik had liever knopen gehad. De rits kan je voelen. Maar normaal hesproken geen last van.
- door de dikte en beedte lijkt hij iets te groot voor de hoes, waardoor hij niet mooi blijft zitten.Zal ook te maken hebben met het gladde tijk.

Nogmaals: de nadelen zijn alleen bij gebruik van beide dekbedden.

En een nadeel is de prijs wel. Maar dat ligt vooral aan de potentiële koper: wat is 459,- voor jou? Zeker qua comfort (vochtafvoer, warmte/koelte en gewicht) is het voor mij de moeite waard.

[ Voor 29% gewijzigd door Cass Casey op 04-03-2024 15:53 ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:29

CeesKees

I rest my Kees

Cyb schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:49:
[...]

Op de site van die fabrikant staat dat de tijk van bamboe is, en de vulling van "holle vezel". Dus alleen de tijk is waarschijnlijk maar van bamboe.

Ik heb zelf verschillende dekbedden, waaronder ook eentje van Cinderella van bamboe:
https://www.cinderella.nl/bamboo-dekbed-zomer.html

Waar de vulling dus wel van bamboe is, maar de tijk alleen niet.
Ik heb het wat jaren geleden gekocht omdat het een erg koel dekbed is. Koeler dan een gemiddeld klasse 4 zomer dekbed.
Ik heb dit dekbed dus nu ook.
Maar overdreven koel is het wat mij betreft nog niet.

Zijn er nog mensen met een gouden tip voor een nog koeler dekbed?

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

@CeesKees Nog koeler is de Ikea Varstarr. (Maar dat wist je al via een PM van een jaar geleden ;))
Een normaal dekbed dat nog koeler is dan dat, heb ik nog niet gevonden. Dan kan je misschien beter met alleen lakens slapen, al hoewel ik dat persoonlijk irritant vind slapen.

Wel zijn er actieve dekbed oplossingen die mogelijk nog koeler zijn (maar ook duurder), maar daar ik geen ervaring mee heb:
Sleep Me - Cool Luxe Weighted Blanket, hiervoor heb je wel een Sleep Me Dock Pro voor nodig. Deze laat door een warmtepomp gekoeld water door een speciaal dekbed (en matrascover) stromen.
En de BedJet, welke werkt op basis van lucht dat door speciale lakens wordt geblazen.

Ook bestaat er de Eightsleep, maar dat is een matrascover ipv dekbed, en is nog stukken duurder.

Als je het met regelmaat onverwachts warm hebt midden in de nacht, terwijl kamertemperatuur niet anders is, dan zou je het ook eens via een andere invalshoek kunnen proberen: bijv. het regelmatiger op vaste tijdstippen eten, als je dat niet doet. Timing van eten kan in bepaalde gevallen flinke impact hebben op slaap en temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:29

CeesKees

I rest my Kees

Cyb schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:30:
@CeesKees Nog koeler is de Ikea Varstarr. (Maar dat wist je al via een PM van een jaar geleden ;)
Ja. Die is prima voor de zomer, maar voor nu is die dan weer te koel. Ik kan er natuurlijk 2 op elkaar laten maken. Misschien is dat wel de beste optie..

Wat ik dus zoek is een dekbed dat koel is, voor de meesten een zomer dekbed. Voor mij zou dat ideaal zijn voor het huidige weer.

Gelukkig is de kamertemperatuur goed. En ook m’n ritme, voeding en gewicht is niets mis mee.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
CeesKees schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:48:
[...]

Ik heb dit dekbed dus nu ook.
Maar overdreven koel is het wat mij betreft nog niet.

Zijn er nog mensen met een gouden tip voor een nog koeler dekbed?
Ik zelf heb een Polydaun Bamboe dekbed gekocht toen het een paar weken geleden zo warm was, wat ik in een Beddinghouse organic cotton overtrek heb zitten. Ook heb ik een bamboe matrastijk rond mijn (Pantera) topmatras. Het geheel was idd ook bij mij nog aan de warme kant (het Polydaun dekbed is met zijn 250 gram/m2 in theorie sowieso nog warmer dan de Cinderella), maar wat me wel opviel was dat ik ondanks de warmte amper zweette (Mijn investering in bamboe was toch ergens goed voor dus). Nu het wat minder warm is is dat bamboe dekbed overigens prima.

Voor de andere helft van mijn 2 persoons bed (en om iets te hebben als het wat kouder wordt) ga ik denk ik de Frankenstolz Wash Cotton - 100% katoen - 4 seizoenen dekbed aanschaffen, omdat die ook niet zweterig schijnt te zijn, op hogere temperaturen wasbaar is, en betaalbaar is (+ goede reviews).
Pagina: 1