Nieuwe pc heel traag

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevanhulle
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-05 00:03
Afgelopen week heb ik de onderstaande computer gekocht. Hierop heb ik naast Windows 2 andere programma's geïnstalleerd, maar verder is de pc dus nog heel 'schoon'. Alle updates van Windows zijn geïnstalleerd. De computer is enorm traag. Bijvoorbeeld windows verkenner openen, een andere map selecteren, de adresbalk selecteren in de browser gaat allemaal met een vertraging.

Bij problemen als deze blijk ik toch maar weer een leek te zijn. Iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? Hieronder heb ik wat info opgenomen, maar als er andere informatie nodig is dan hoor ik dat graag.

Als ik naar het gebruik kijk van de processor (gemiddeld 3%), geheugen (20%), harde schijf (2%) en grafische kaart (4%) via taakbeheer, dan lijkt de belasting zeer beperkt. Alleen de GPU piekt bij 3D bij het wisselen van venster sterk (vaak tot 100%). Ik zie verder ook geen specifieke processen die op één van deze onderdelen heel erg opvalt door een hoog verbruik.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-14500 Boxed€ 256,74€ 256,74
1NetwerkadaptersIntel Wi-Fi 6E AX210 no vPro€ 14,64€ 14,64
1BarebonesASRock DeskMini B760 Series Barebone€ 221,50€ 221,50
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Home (NL, OEM)€ 124,90€ 124,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i-17xx chromax.black€ 54,90€ 54,90
1Geheugen internCrucial CT2K16G4SFRA32A€ 78,21€ 78,21
1Solid state drivesWD Black SN770 2TB€ 119,90€ 119,90
Totaal€ 870,79

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:52
bios al geupdate?

alle driver geinstaleerd?

waaronder bv de chipset drivers?

hoe zit het met de temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:57
Terug naar de winkel en zeggen dat die traag is.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:04
Zit de processor koeler wel goed op zijn plek? Als die niet goed zit wordt ie te heel en throttled de cpu erg terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevanhulle
freaky35 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 22:38:
bios al geupdate?

alle driver geinstaleerd?

waaronder bv de chipset drivers?

hoe zit het met de temperaturen?
De laatste versie van de BIOS was geïnstalleerd.

In apparaatbeheer staat geen onbekende hardware of waarvan de stuurprogramma's ontbreken. Ik heb geen stuurprogramma's zelf handmatig bijgewerkt naar de nieuwste versies. Is dat wel verstandig om te doen?

De maximale temperaturen volgens HWMonitor:
CPU: 37 graden
PCH: 55 graden
eSIO: 55 graden
DRAM: 77 graden
VR: 41 graden
Hard disk: 67 graden
GPU: 38 graden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-05 20:12
Ik zou eens met HWinfo naar de clocksnelheid en voltages kijken.
Misschien eens in veilige modus opstarten, als het probleem er nog is is het waarschijnlijk een hardware probleem. Als het weg is in veilige modus is het een software probleem.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:43
Wat zegt CrystalDisk over de ssd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Laatst online: 20:16
renevanhulle schreef op zondag 11 februari 2024 @ 00:04:
In apparaatbeheer staat geen onbekende hardware of waarvan de stuurprogramma's ontbreken. Ik heb geen stuurprogramma's zelf handmatig bijgewerkt naar de nieuwste versies. Is dat wel verstandig om te doen?
Het zou geen probleem moeten geven natuurlijk.
Maar normaal gesproken krijg je de juiste drivers ook al binnen via Windows Update.
Controleer daarvoor ook de Optionele Windows Updates voor aanvullende driver updates.
Windows 11: Windows Update / Geavanceerde Opties / Extra Opties / Optionele updates / drivers.

Misschien werrken deze beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
renevanhulle schreef op zondag 11 februari 2024 @ 00:04:
[...]

De maximale temperaturen volgens HWMonitor:
CPU: 37 graden
PCH: 55 graden
eSIO: 55 graden
DRAM: 77 graden
VR: 41 graden
Hard disk: 67 graden
GPU: 38 graden
toon volledige bericht
Probeer het zoals genoemd eens met HWiNFO64, met alle andere monitoring-programma's gesloten. Die DRAM-waarde (geheugentemperatuur) kan haast niet kloppen. (of zit het met SODIMMs anders?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevanhulle
De computer heb ik veilige modus opgestart. De PC leek iets minder traag, maar nog steeds duidelijk veel te traag.

De optionele drivers zoals voorgesteld heb ik geïnstalleerd. Dat ging alleen om een driver voor Bluetooth. Dat maakte geen verschil.

Hieronder alle gegevens van HWMonitor. Mij zeggen de cijfers weinig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uY3RPoEtKpx17ZiZbFPhxBJPSTQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mXJETCA5ELI0u6TWbdolBgsI.png?f=fotoalbum_large

En eveneens een print screen van CrystalDisk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZoWmyLseu04-8CNtUwTElFXgmkc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tuQQlwvukn8L9yDGVruTn2y3.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quadrofource
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07:30
Clocksnelheid van de processor is veels te laag in de foto van hwmonitor. Ook die van de intel igpu draait op een lagere snelheid dan dat hij normaal zou doen. Misschien zou het helpen om de bios instellingen terug te zetten naar de standaard waarden en dan te kijken wat hij doet.

[ Voor 58% gewijzigd door quadrofource op 11-02-2024 13:23 ]

AMD Ryzen 9 7900X3D + RTX 3070 + 32GB DDR5 @ 5200

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ik heb het vermoeden dat HWMonitor die waardes niet goed uitleest, maar als ze inderdaad zo laag zitten dan zou dat het probleem wel verklaren. Ben wel benieuwd wat HWiNFO64 hier zegt. (probeer dan ook even het systeem te belasten voor dat je de screenshot maakt, dan zijn de waardes wat nuttiger)

Schijf ziet er prima uit. Wel aan de warme kant, maar dat is op zich vrij normaal bij moderne SSDs.

[ Voor 14% gewijzigd door XpanD op 11-02-2024 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
renevanhulle schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:15:
De computer heb ik veilige modus opgestart. De PC leek iets minder traag, maar nog steeds duidelijk veel te traag.

De optionele drivers zoals voorgesteld heb ik geïnstalleerd. Dat ging alleen om een driver voor Bluetooth. Dat maakte geen verschil.

Hieronder alle gegevens van HWMonitor. Mij zeggen de cijfers weinig.
[Afbeelding]

En eveneens een print screen van CrystalDisk.
[Afbeelding]
Ik zou inderdaad de bios een reset geven,maar ik vraag me af of de koeler wel goed zit,gezien de extreem lage clock snelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
Het lijkt er op dat het systeem op de meest zuinige stand blijft draaien. CPU cores staan allemaal op 400 MHz. De P cores zouden 5000 MHz tijdens max boost moeten draaien.
Bios al gereset?

[ Voor 35% gewijzigd door The Reeferman op 11-02-2024 13:43 ]

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevanhulle
Wat bedoelen jullie precies met een Bios reset. Ik heb via het bios-menu de instellinge terug gezet naar default. Dat heeft niks opgeleverd.

Hierbij alle waarden volgens HWInfo64:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fFfscSiBy87TGt02QueHxIZeFf4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/crYG6fNsuIlqYw49G1YUtsGu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quadrofource
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07:30
Welk energiebeheersprofiel in energiebeheer in Windows is geselecteerd?

AMD Ryzen 9 7900X3D + RTX 3070 + 32GB DDR5 @ 5200

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
freaky35 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:36:
[...]

Ik zou inderdaad de bios een reset geven,maar ik vraag me af of de koeler wel goed zit,gezien de extreem lage clock snelheid
Gezien temperaturen ook laag zijn, zal dat niet het probleem zijn.

En nu ben ik er zelf recent achtergekomen dat SSDs erg warm worden (mijne gaat flink throttlen binnen enkele tientallen secondes), maar als TS verder weinig doet met de schijf lijken mij dat toch erg hoge waardes? Daarnaast inderdaad vraag of die CPU kloksnelheden kloppen. Je kan CPU-Z proberen, die geeft ook data, en heeft simpele benchmark tool erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:03

MsG

Forumzwerver

Als je bij taakbeheer kijkt op het tabblad prestaties, zie je ook eenvoudig je actuele kloksnelheden.

Wat als je daar eens een screenshot van maakt? Uiteraard dan links de processor geselecteerd.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
renevanhulle schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:05:
Wat bedoelen jullie precies met een Bios reset. Ik heb via het bios-menu de instellinge terug gezet naar default. Dat heeft niks opgeleverd.
Ik zou dan ook een totale CMOS reset doen via de CMOS jumper op het moederbord:
B760M-STX
Clear CMOS Jumper (CLRCMOS1)
Short: Clear CMOS
Open: Default
CLRCMOS1 allows you to clear the data in CMOS. The data in CMOS includes
system setup information such as system password, date, time, and system setup
parameters. To clear and reset the system parameters to default setup, please
turn off the computer and unplug the power cord, then use a jumper cap to short
the pins on CLRCMOS1 for 3 seconds. Please remember to remove the jumper
cap after clearing the CMOS. If you need to clear the CMOS when you just finish
updating the BIOS, you must boot up the system first, and then shut it down
before you do the clear-CMOS action

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Reeferman
Ik twijfel niet echt aan de kloksnelheden in HWinfo. Zeker aangezien het probleem van de TS is dat het systeem traag is. Ik zou idd eens in windows energie beheer kijken op welk profiel hij staat en in de geavanceerde instellingen checken of de max processor prestatie niveau % setting op 100% staat. En daarna misschien eens in de bios kijken naar instellingen van precision boost/turbo settings.

En even checken met Intel® Extreme Tuning Utility (Intel® XTU) of thermal throttling actief is.
https://www.intel.com/con...ng-utility-intel-xtu.html
Hier heeft iemand het zelfde probleem met een 12gen CPU. Hij heeft het moederbord om moeten ruilen.
https://community.intel.c...ck-at-400-MHz/m-p/1370292

[ Voor 33% gewijzigd door The Reeferman op 11-02-2024 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:38

Thomg

Aww yiss

In plaats van allemaal tools te gebruiken en zelf al individueel te testen draai eens een userbenchmark test.
https://www.userbenchmark.com
Dan zullen we snel zien waar het probleem zich precies voor doet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:38

Theo

moederbord

Ik vind 67 graden voor een SSD ook nogal best warm, helemaal wanneer deze niet in gebruik zou moeten zijn. Bij full load (continu schrijven) zou 67 graden te verklaren zijn, maar bij idle is 67 graden veel te hoog.

Ik zie alleen nog niet wat dit, samen met de heel lage cpu klokfrequentie kan veroorzaken

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevanhulle
Bij energiebeheer staat de maximale processorprestatie op 100%. In de bios gekeken, maar daar kan ik niet echt goed wijs uit. In een volgende bericht zal ik foto's van mijn bios-instellingen plaatsen. Ik heb nog geen totale CMOS-reset gedaan.

Het lukt me niet op de userbenchmark test te draaien. Ik kom niet langs de Usercaptcha waar je 4 vliegtuigen moet raken. Het scherm hapert daarvoor veel teveel....

Printscreen van taakbeheer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PSjlVnL5EzsZmQTUEtJ3N27U1cU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GvBD3twLW239a2JwI4yEkVru.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevanhulle
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fIq1uQIMoyc_5AjhoEprK5G-7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cOr2nAyZse1fDmXZuxzWAMFd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hoZl1OPFbBGZgMREiLq4ndCIwtU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bgstskBh3jHeFxsXg9CxPpei.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yzGMPvSWN3GkmRMplu5KfImqcJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9CM8hYP2WsyrMgPHRkVbt51y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jj-MFIvmvG8lOtmPLkoNJUB7FkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JK8zSIznmxXY8dvc0SnSUlWx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevanhulle
Thermal throttling lijkt ook actief:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JX2Jhp_D_GlvvXRdJomHElJxyl8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OGfY04A3sEt7i8CmGqGYDpvp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik snap er iig geen drol van. Want je CPU doet geen drol en heeft lage temperaturen, dus waarom zou die throttlen? Maar tegelijk:
Je VRMs zitten boven de 70 graden, wat ze probleemloos kunnen hebben, maar gezien je CPU geen drol doet, lijkt mij dat behoorlijk veel. Maar daar begint het pas. Interne temperatuur van je SSD gaat tot boven de 90 graden, en dat kan, als hij volle snelheid bezig is, niet als hij staat te idlen. Maar nog wel vreemdste voor mij: DRAM staat op 77 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Eeuwen geleden dat ik een PC heb gebouwd, maar kunnen vreemde voltages dit gedrag veroorzaken?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renevanhulle
Inmiddels ook een totale CMOS-reset gedaan, maar dat lijkt ook niets uit te maken. Alleen in de bios zie ik nu 400 als processorspeed staan, waar eerst 4300 stond.

Tenzij iemand nog een idee heeft wat ik echt moet proberen, ga ik maar contact opnemen met de webwinkel die de assemblage ook heeft verzorgd.

In ieder geval allemaal enorm bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:38

Theo

moederbord

ergen is er iets raars met je CPU an de hand. Wanneer je de CPU 100% belast dan stijgt de load van bijna niks naar 100%. Dit is logisch/normaal, en zoals verwacht. Maar je package temperature wil nog niet eens één graad stijgen? Dat hoort niet, die hoort op z'n minst naar de 60-75 graden te stijgen. het compleet niet veranderen van de temp geeft aan dat iets de cpu heel erg afremt.
En met een cpu die nog geen 5 watt gebruikt houdt dan ook in dat je voeding (de VRM op het moederbord) uit z'n digitale neus aan het eten is, en dus zeker geen 60+ graden mag zijn.

Ik heb een vermoeden dater iets met je moederbord aan de hand is, specifiek de koeling van je VRM. Wat je als experiment kunt proberen is je kast te openen en een ventilator richten op het gebied rondom je cpu. Dit kan ook een ventilator zijn die je in de zomer gebruikt om af te koelen, of desnoods een luchtcompressor en een spuitpistooltje. Zorg gewoon eens voor wat airflow rondom je cpu en kijk dan of dat iets doet.

Heb je misschien een foto van de build van de pc?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 11:03
Package tdp van 6 watt? default is dat iets van 65-150 iirc.... (en zou hier gelimit op 65w moeten worden)

XTU geeft ook aan dat 400mhz je max is, wat overeen komt met de setting voor de minimum freq in bios....
erg vreemd..

maar gezien
misschien een bug in deze bios versie?

(de laatste is versie 6.01, en op de site van Asrock valt te zien dat ze de 14500 alleen met 5.03 getest hebben?)

verder, vind ik net als een paar andere de overige temp readings wel erg vreemd / aan de hoge kant voor n idle system...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewGuest
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:24
Heeft je processor niet een update nodig voor de microcode? Het lijkt er op dat Windows niet met je processor overweg kan gezien die zo laag geklokt is. Verder vind ik het ook vreemd dat alle andere temperaturen zo hoog zijn, het zijn wel veel TDPs voor een klein kastje van 2 liter.

[ Voor 11% gewijzigd door NewGuest op 11-02-2024 17:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:23
wmeester schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 23:27:
Zit de processor koeler wel goed op zijn plek? Als die niet goed zit wordt ie te heel en throttled de cpu erg terug.
@renevanhulle heb je dit nu al gecheckt?

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Geen één temperatuurssensor van zijn CPU geeft een hoge temperatuur aan. Als dit het probleem is, dan moet er ook nog wat mis zijn waardoor de temperaturen van zijn CPU verkeerd worden uitgelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
Ik zie in Intel XTU dat thermal throttling actief is. Dat zou niet moeten maar lijkt wel het geval. Maar ik zag ook in de bios op je 2de screenshot de setting thermal throttling. Staat nu op enabled, ik zou eens kijken wat er gebeurd als je die op disabled zet.
Zou een workaround kunnen zijn om de incorrect getriggerde thermal throttling te overrulen. Maar het is waarschijnlijk een defect aan het moederbord.

[ Voor 8% gewijzigd door The Reeferman op 11-02-2024 17:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MNDutch
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:47
Is de header die de cpu_fan aanstuurt aangesloten? Misschien dat het moederbord denk dat er geen cpu fan aangesloten zit en daarom de cpu omlaag gooit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• freaky35
renevanhulle schreef op zondag 11 februari 2024 @ 15:38:
Bij energiebeheer staat de maximale processorprestatie op 100%. In de bios gekeken, maar daar kan ik niet echt goed wijs uit. In een volgende bericht zal ik foto's van mijn bios-instellingen plaatsen. Ik heb nog geen totale CMOS-reset gedaan.

Het lukt me niet op de userbenchmark test te draaien. Ik kom niet langs de Usercaptcha waar je 4 vliegtuigen moet raken. Het scherm hapert daarvoor veel teveel....

Printscreen van taakbeheer:
[Afbeelding]
dat zegt al genoeg dat je niet door de cpu benchmark komt.

Wat je dus zal kunnen doen is cmos reset.Werkt dat niet,dan zou ik het systeem gewoon terug sturen(indien die gebouwd is door bv een winkel).

En zelf niet te veel mee prutsen,want er is wel overduidelijk wat mee mis,maar dat mag de winkel dan uitzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob vd Hoeven
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:08
Het is een raar probleem. Ik zie dat je al met apparaatbeheer bezig bent geweest. Heb je ook gekeken wat er in de Windows logboeken staat (met name het systeemlogboek)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Als je zoekt op:
Google: BD PROCHOT CPU STUCK
Kom je veel dezelfde symptomen tegen.
Je kan eens kijken met het programma ThrottleStop wat deze aangeeft wat betreft BD PROCHOT?

Toms's Hardware: CPU stuck at 0.37ghz
Run ThrottleStop
https://www.techpowerup.com/download/techpowerup-throttlestop/

Open the Limit Reasons window when your CPU is stuck at its minimum speed. Is BD PROCHOT glowing red in Limit Reasons? This is the most common reason for this problem.

A wide variety of MSI motherboards manufactured during the last 10+ years have had this problem. With older motherboards, it was simple to use ThrottleStop to disable BD PROCHOT on the main screen. Starting with 12th Gen, most motherboards are now locking out the BD PROCHOT setting. If this setting is grayed out in ThrottleStop, it has been locked by the BIOS and cannot be adjusted.

If this is the problem, the only solution is to replace the motherboard. If you get another MSI motherboard, this problem might happen again at any time.

This is a hardware issue. The recent Windows update was likely a coincidence. When a sensor starts shorting out, there might be times where this throttling issue happens intermittently. Post some ThrottleStop screenshots if you need help understanding this problem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boomerama
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 12-02-2024
Volgens mij zegt die Intel XTU screenshot alles:

Cpu op 39c/400mhz maar wel thermal throttle: yes

Klopt niet.

Cpu of mobo geeft aan dat hij te warm word en daarom presteert de cpu niet. Bios bug (niet heel gek bij Asrock)(andere versie proberen) of er is echt iets kapot (cpu, mobo)

Overige temperaturen ook wat hoog, vooral dram, maar zou dit niet moeten veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:41
Dit lijkt mij gevalletje moederbord vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:06
freaky35 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:23:
[...]

En zelf niet te veel mee prutsen,want er is wel overduidelijk wat mee mis,maar dat mag de winkel dan uitzoeken
Hier ben ik het wel mee eens. Voordat er dadelijk echt iets kapot gaat door het vele testen lijkt het mij slim om minimaal de CPU en het MB retour te zenden.

Nog 1 reddingsboei: BIOS flashen, maar weinig kans.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• renevanhulle
Aangezien iedereen me hier heel goed heeft proberen te helpen, wilde ik toch even laten weten hoe het is afgelopen. De hele computer heb ik teruggestuurd. En het moederbord moest vervangen worden. Daarnaast is ook de SSD vervangen door een ander model met heatsink. De temperatuur van de oorspronkelijke SSD liep te hoog op, terwijl dit niet het geval was bij deze SSD in een andere testcomputer. De SSD lijkt last te hebben van een beperkte airflow.

Nogmaals allemaal dank voor de hulp!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-05 12:24

garriej

Ik las ondertieten.

Ik wil hier toch nog even zeggen dat je een SSD zonder DRAM cache hebt. Die voelen sowieso vaak wat trager. Zeker als ze voller zijn, al is het ene nieuwe pc, dus er zal niet al bijna 2tb in gebruik geweest zijn.

Gezien hij al terug gestuurd is kun je niet meer naar de wait time van de SSD kijken, de kans dat die hoog is sluit ik niet uit.
Pagina: 1