Daikin warmte pomp over de binnen thermostaat laten lopen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aangeredenhond
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 07-06 11:31
Hallo vakmannen en vakvrouwen,

Ik heb een warmte pomp aangeschaft van Daikin, opzich een prima ding.
Destijds laten installeren door de vakman, prima.

Destijds had ik een serre met vloer verwarming, door de te koude retour aanvoer bleef hij maar werken en brullen.
De vakman heeft de regeling op “buiten temperatuur” (?) gezet, zoiets weet ik nog.

Inmiddels is de vloer verwarming in de serre verwijderd en kan de warmte pomp gewoon over de binnen thermostaat lopen, hoe kan ik dit terug zetten naar binnen thermostaat?

Want met de koude dagen blijft de warmte pomp ook maar brullen terwijl het maar zo 22/23,5 graad is en dat is warm zat😅😀.

Ik heb zelf enig onderzoek werk verricht in het menu, maar ik kan daar niet verder mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:54
Dat op buitentemperatuur regelen heet ook wel weersafhankelijke regeling (WAR) en is zeer geschikt voor een warmtepomp. Je zou dit dus gewoon kunnen blijven gebruiken, je moet alleen je stooklijn aanpassen/verlagen. Kan je die wel vinden in de instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aangeredenhond
Jawel die kan ik wel vinden.

Wat is wijsheid in deze?
Hoe de stook lijnen in te stellen.
Ik heb een splinternieuw huis en het is er snel en lang bloedheet.

Ik zou graag zien dat de pomp snachts bijv niet of zo min mogelijk draait (enkel water warm
Houden)en overdag z’n werk doet om de ruimtes te verwarmen.

Dit omdat hij nu snachts vrijwel continu staat te brullen en dat is vervelend voor de nachtrust en m’n energie rekening.

[ Voor 35% gewijzigd door Aangeredenhond op 10-02-2024 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:25
Heb je een foto hoe de stooklijn nu staat?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aangeredenhond
Zeker, kijk en huiver 😉🔥Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PzddzUWA1jcl19pvMca5ZWXhCvE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gk6vIyc4tnWVqdtZ824kFbXl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nyN0tV7xkDo_B1DtLBR_IfCXe6c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nrpQxMeqve4WUqkQycaIOlTR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3UAupHaRWzqfyhsF448Qjq1WjA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7KtAg20MaZsn2iF2dXZOV2q8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HTOFkM-X8Jsvhof1X7MgeR8C94k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F2DIXWd5yGwutebYEY1sDSDO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qpSeZ1mcen-VzZ1bfbKEQtQcrjU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IqSssgXGEs2m8d5BQZd9ljRs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Is er wel een thermostaat gemonteerd? Hier hangt een Madoka van Daikin in de woonkamer. Je moet alleen de interface vertellen dat hij naar die thermostaat moet kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aangeredenhond
Jazeker een madoka ook hier, hoe wijzig je dat? Enig idee Mark?

[ Voor 40% gewijzigd door Aangeredenhond op 10-02-2024 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
In de interface kun je een klokprogramma invoeren op basis van tijd en temperatuur. De madoka meet de ruimtetemperatuur en stuurt dan de warmtepomp aan.

Zulke info staat overigens in de bijgeleverde documentatie bij je warmtepomp en thermostaat. Of anders de vakman erbij roepen die dat kan instellen naar jouw wensen.

Update: er zit in de interface een mogelijkheid om alles te wissen en dan opnieuw in bedrijf te stellen.

[ Voor 26% gewijzigd door MarkS90 op 11-02-2024 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aangeredenhond
Ja precies.
Het zou fijn zijn als ik dat even voor elkaar krijg want wij hoeven maar eten te koken en het is gelijk smoor heet en daarom dat ik zoiets heb, stuur maar mooi op de kamer thermostaat dan heb ik die verwarming er niet ook nog bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:35

DIY

Begin met de stooklijn aan te passen.
De 38°C verlagen naar 35°C.
Als het je lukt ook de -5°C verlagen naar -10°C.

Als het dan nog te heet is de 35°C verder verlagen. Is het te koud een graadje in de stooklijn erbij. 1 aanpassing per 24hr!

Als de temperatuur in huis dan de geweste waarde blijft, kun je de thermostaat eventueel aanzetten om de ruimtetemp wat te begrenzen met bv koken. Maar met deze te hoge stooklijn blijft je warmtepomp 'brullen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aangeredenhond
Oké.
Ik heb de thermostaat op -10 gezet en de stooklijn naar beneden bijgesteld.

Ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY

DIY

@Aangeredenhond kun je een foto posten van je stooklijn na de aanpassingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aangeredenhond
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BiwNpPJtDkoJObB9iSXyU8VRX84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YFIYw2jmz6WavacfLfrJhs9j.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aangeredenhond
Hallo allemaal!

Dankzij de aanpassingen tot dusver kom ik tot een gemiddelde besparing van zo’n 180/200 kwh per week.
Erg blij mee natuurlijk!

Bedankt allemaal 💥👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-06 12:30
De stooklijn is goed om da aanvoertemperatuur in te stellen, maar niet om te zorgen dat je woonkamer op gewenste temperatuur raakt.
Vaak heb je combinatiemogelijkheden, kan je instellen hoe hard buitentemperatuur (WAR) en hoe hard kamertemperatuur meespelen in de regeling.

Je hebt het voordeel dat het snel warm is, dus veel risico op overshoot, dan wil je nagenoeg volledig op ruimtetemperatuur regelen. En kan je nachtverlaging stevig(er) toepassen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:19
Om te voorkomen dat de warmtepomp 's nachts blijft door "brullen" kun je ook een tijdprogramma maken met een kleine nachtverlaging.

Hier gaat om 21.00 uur de ingestelde kamertemperatuur 2 graden omlaag. Dan gaat de warmtepomp gewoon uit.

Om 7.00u gaat vervolgens de temperatuur 1 graad omhoog en om 13.00u nog weer een graad omhoog.
Als het 's nachts buiten niet heel koud is, is onze warmtepomp dus gewoon helemaal uit van 21.00 tot 7.00uur.

Bovendien is met dit tijdprogramma de warmtepomp voornamelijk aan het werk als er ook wat daglicht op de zonnepanelen valt waarmee we het eigen verbruik van de zon iets verhogen. Al schiet dat dit stookseizoen met extreem veel regen en bewolking nog niet echt op. Een beetje meer zon is erg welkom.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:43
Installateursmenu,
Verwarmingsregeling van vertrekwater op thermostaat kamer zetten.

Trouwens dan werkt de stooklijn nog steeds alleen slaat de WP af als het warmer wordt dan ingesteld +0,5C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Ik hoop dat jullie het het ironisch bedoelen :F We hebben het hier niet over een cvketel...

De hysterese van de thermostaat is te groot om het met vloerverwarming comfortabel te houden.
De nachtverlaging zal juist bijdragen aan het optoeren omdat de warmtepomp de 2 graden moet compenseren. Uiteraard kun je goochelen nachterverlaging, maar bij huizen waar de isolatie niet zeer goed is zal de warmtepomp midden in de nacht weer aanspringen. Doordat de vloer dan is afgekoeld, moet er fors gas gegeven worden om dit te compenseren.
Je kunt wel het vermogen beperken met bv de stille modus, dan blijft de warmtepomp op een lager pitje doordraaien.

Bij een L/W warmtepomp zonder naregeling is WAR het uitgangspunt. De stooklijn moet dus goed worden afgeregeld. Dan gaat de wamrtepomp niet opeens fors optoeren en blijft de ruimtetemperatuur zo stabiel mogelijk.

De thermostaat in de referentieruimte is dan een verfijnung om te compenseren voor zoninstraling, wind en andere factoren die afgezien van de buitentemperatuur de ruimtetemperatuur beïnvloeden.

[ Voor 31% gewijzigd door DIY op 24-02-2024 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-06 12:30
@DIY, wel even opletten:
Aangeredenhond schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 21:47:
....Ik heb een splinternieuw huis en het is er snel en lang bloedheet....
De isolatie is dus goed en de warmtevraag laag.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1