Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fschuit
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-04 16:05
Ik heb een wellicht Rookie vraag maar ik weet even niet hoe ik verder moet en ik hoop dat iemand daar antwoord op kan geven. Mijn CV ketel wil ik gaan vervangen, iets meer waterdruk maar vooral energie zuiniger worden, dus kosten drukken.

Nu heb ik 2 totaal verschillende aanbiedingen gekregen.

Ik ben naar een lokale installateur gegaan en die heeft mij het volgende geadviseerd:

CV Ketel:
ATAG i36ECZ CW5
ATAG Zone One Thermostaat
Spirotech vuilafscheider
Dakdoorvoer vervangen
Nieuw expansievat
Met installatie
Kosten 3.080,-

Omdat ik wilde besparen kwam er een warmtepompboiler bij, met 2 kids in huis die niet heel kort douchen zou dat een goede optie zijn:

Warmtepompboiler:
ATAG Lydos Hybrid 100 (A)
Subsidie: 500,-
Met installatie
Kosten: 2150,-

Ik had hier op Tweakers de Ariston/ATAG Plus S2 Wifi gezien en daar las ik betere verhalen over (hogere COP en meer uitleesbaar), deze kon men ook leveren. Dat bleek toch niet zo te zijn en toen kwam er een offerte voor:

Warmtepompboiler:
Atlantic Calypso VM100 (A+)
Subsidie 725,-
Met installatie:
Kosten: € 2143,-

In totaal dus: € 3080,- + € 2143,- = € 5.223,-

Het contact loopt/liep niet altijd even makkelijk. Toen ik op internet ging rondzoeken naar een WPB kwam ik bij Solarite terecht. Ik heb een aanvraag ingeschoten voor een WPB, werd redelijk snel gebeld en men kwam met een ander plaatje, namelijk een WP:

Warmtepomp:
Daikin-Intergas Hybride 5KW (A++) € 9075,-
Subsidie: € 2250,- en refund Daikin: 500,-
Met installatie (vuilafscheider, meterkast, Honeywell thermostaat etc):
Uiteindelijke kosten: € 6125,-

Ik begrijp dat er geen warmtepompboiler bij zit. Dat is dus voor mij appels met peren vergelijken. Ik kom nu in een vraagstuk of ik voor een CV met warmtepompboiler ga of voor een warmtepomp.

Solarite heeft me een aanbieding gedaan en geven aan dat de prijs afgelopen week 500 Euro omhoog gegaan is en ja of ik maar snel wil beslissen. (weet niet of dat een truc is of echt zo is)

Ik wil graag zoveel mogelijk kunnen inzien/uitlezen en ik wil niet te veel last krijgen van geluid, binnen en buiten niet. Er moet een buitenunit komen, die kan op de dakkapel, maar ja daar wil ik liever zonnepanelen 😊. Ik heb beneden vloerverwarming.

Ik begrijp dat de WPB best wel geluid maakt als hij staat te verwarmen. De installateur zegt dat de WPB 41 db(A) geeft, de specificaties zegt 50 dB(A). In de specificaties van de WP zie ik 49db(A) staan, ik krijg echter te horen van Solarite dat dit oude normen zijn en dat ze nu veel stiller zijn en je daar eigenlijk niets van hoort, binnen helemaal niets aan geluid.

Het wordt steeds meer een moeras :? . Ik voel alleen maar druk en heb te weinig ervaring. Waar doe ik goed aan? Hoe pak ik dit aan? Hoe ga je hier goede keuzes maken als je overal verschillende geluiden hoort (specificaties vs verkopers)? En hoe maak je de keuze tussen een CV met WPB of een WP? Of zou het toch ook een WP met WPB moeten zijn? Allemaal vragen. Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:41
Om een weloverwegen keuze te maken moet je eerst kijken naar hoeveel gas je nu gebruikt en hoeveel je met ieder van deze opties gaat besparen.

Als je één van de twee doet, is een WP waarschijnlijk een betere keuze dan een WPB. Tenzij je huis heel goed geisoleerd is, is veruit het grootste deel van je gasverbruik voor verwarming. Dat douchen zet nauwelijks zoden aan de dijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:41
Je geeft aan vloerverwarming te hebben. Hoeveel gas verstook je nu per jaar? Op langere termijn is het financieel interessanter om de hybride stap over te slaan en direct voor een warmtepomp te gaan (geen hybride).

Een Warmtepompboiler is voornamelijk interessant om het laatste kleine beetje gas vaarwel te kunnen zeggen om van het gas af te kunnen, niet om het sww voor te verwarmen voordat het door de cv gaat.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:52
Als je vloerverwarming hebt, zou ik zeker eens gaan kijken naar een all-electric warmtepomp.

Daarmee bespaar je de €3000 voor de cv-ketel
En €5000 aan vaste kosten voor de gasaansluiting in 15 jaar.
En ook nog wat op het onderhoud van de cv-ketel.
Met alleen al die besparingen kun je de all-electric warmtepomp zo ongeveer volledig financieel verantwoorden. Daarnaast ga je nog zo'n 35-50% op energie tbv verwarming en warm water besparen.

Wat is je gasverbruik van de afgelopen jaren?

[ Voor 56% gewijzigd door Ivow85 op 10-02-2024 22:18 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fschuit
Dank voor de reacties!

Drie jaar geleden was mijn gasverbruik 1650 m3, twee jaar geleden 1000 m3, afgelopen jaar 1400m3. Het tweede jaar echt zuinig aan gedaan en afgelopen jaar is mijn dochter ook weer thuis gekomen. Dus het verbruik is ook daarom weer omhoog gegaan. We koken elektrisch, Quooker beneden, dus gas is alleen voor verwarming en douche (en warm water badkamer).

Hmmm, dacht met douchen te kunnen beparen, maar moet me dus meer focussen op de verwarming. Thx. Dat zou betekenen dat een WPB voor mij niet de meest ideale stap is?

Als ik de stap van hybride wil overslaan, dan is de offerte van Solarite waar de cv geintegreerd is, ook niet de meest toekomstvaste, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fschuit
Waar zou ik naar moeten kijken voor een all-electric warmtepomp? Welke types, fabrikant? Kijken of er lokale installateurs zijn die dat neezetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:31
@fschuit kijk even goed het help ik wil een warmtepomp topic door.

Dat geeft je een betere basis om je vragen te stellen

[ Voor 29% gewijzigd door Ronald op 10-02-2024 22:27 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fschuit
@Ronald ik snap je reactie en kan je zeggen dat ik dat ook gedaan heb, maar moet eerlijk bekennen dat ik daar nog niet echt helemaal mijn weg goed in kan vinden. Heb b.v. het stukje over geluid gelezen en de Excel gedownload, maar ja, hoe dan verder? All-electric warmtepomp zie ik daar niet. Waarschijnlijk moet je toch iets meer van de materie begrijpen zodat je de uitleg beter snapt. Ik stap waarschijnlijk te blanco in. Maar ja, genoeg om te leren dan! ;)
Pagina: 1