Ik heb een wellicht Rookie vraag maar ik weet even niet hoe ik verder moet en ik hoop dat iemand daar antwoord op kan geven. Mijn CV ketel wil ik gaan vervangen, iets meer waterdruk maar vooral energie zuiniger worden, dus kosten drukken.
Nu heb ik 2 totaal verschillende aanbiedingen gekregen.
Ik ben naar een lokale installateur gegaan en die heeft mij het volgende geadviseerd:
CV Ketel:
ATAG i36ECZ CW5
ATAG Zone One Thermostaat
Spirotech vuilafscheider
Dakdoorvoer vervangen
Nieuw expansievat
Met installatie
Kosten 3.080,-
Omdat ik wilde besparen kwam er een warmtepompboiler bij, met 2 kids in huis die niet heel kort douchen zou dat een goede optie zijn:
Warmtepompboiler:
ATAG Lydos Hybrid 100 (A)
Subsidie: 500,-
Met installatie
Kosten: 2150,-
Ik had hier op Tweakers de Ariston/ATAG Plus S2 Wifi gezien en daar las ik betere verhalen over (hogere COP en meer uitleesbaar), deze kon men ook leveren. Dat bleek toch niet zo te zijn en toen kwam er een offerte voor:
Warmtepompboiler:
Atlantic Calypso VM100 (A+)
Subsidie 725,-
Met installatie:
Kosten: € 2143,-
In totaal dus: € 3080,- + € 2143,- = € 5.223,-
Het contact loopt/liep niet altijd even makkelijk. Toen ik op internet ging rondzoeken naar een WPB kwam ik bij Solarite terecht. Ik heb een aanvraag ingeschoten voor een WPB, werd redelijk snel gebeld en men kwam met een ander plaatje, namelijk een WP:
Warmtepomp:
Daikin-Intergas Hybride 5KW (A++) € 9075,-
Subsidie: € 2250,- en refund Daikin: 500,-
Met installatie (vuilafscheider, meterkast, Honeywell thermostaat etc):
Uiteindelijke kosten: € 6125,-
Ik begrijp dat er geen warmtepompboiler bij zit. Dat is dus voor mij appels met peren vergelijken. Ik kom nu in een vraagstuk of ik voor een CV met warmtepompboiler ga of voor een warmtepomp.
Solarite heeft me een aanbieding gedaan en geven aan dat de prijs afgelopen week 500 Euro omhoog gegaan is en ja of ik maar snel wil beslissen. (weet niet of dat een truc is of echt zo is)
Ik wil graag zoveel mogelijk kunnen inzien/uitlezen en ik wil niet te veel last krijgen van geluid, binnen en buiten niet. Er moet een buitenunit komen, die kan op de dakkapel, maar ja daar wil ik liever zonnepanelen 😊. Ik heb beneden vloerverwarming.
Ik begrijp dat de WPB best wel geluid maakt als hij staat te verwarmen. De installateur zegt dat de WPB 41 db(A) geeft, de specificaties zegt 50 dB(A). In de specificaties van de WP zie ik 49db(A) staan, ik krijg echter te horen van Solarite dat dit oude normen zijn en dat ze nu veel stiller zijn en je daar eigenlijk niets van hoort, binnen helemaal niets aan geluid.
Het wordt steeds meer een moeras
. Ik voel alleen maar druk en heb te weinig ervaring. Waar doe ik goed aan? Hoe pak ik dit aan? Hoe ga je hier goede keuzes maken als je overal verschillende geluiden hoort (specificaties vs verkopers)? En hoe maak je de keuze tussen een CV met WPB of een WP? Of zou het toch ook een WP met WPB moeten zijn? Allemaal vragen. Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.
Nu heb ik 2 totaal verschillende aanbiedingen gekregen.
Ik ben naar een lokale installateur gegaan en die heeft mij het volgende geadviseerd:
CV Ketel:
ATAG i36ECZ CW5
ATAG Zone One Thermostaat
Spirotech vuilafscheider
Dakdoorvoer vervangen
Nieuw expansievat
Met installatie
Kosten 3.080,-
Omdat ik wilde besparen kwam er een warmtepompboiler bij, met 2 kids in huis die niet heel kort douchen zou dat een goede optie zijn:
Warmtepompboiler:
ATAG Lydos Hybrid 100 (A)
Subsidie: 500,-
Met installatie
Kosten: 2150,-
Ik had hier op Tweakers de Ariston/ATAG Plus S2 Wifi gezien en daar las ik betere verhalen over (hogere COP en meer uitleesbaar), deze kon men ook leveren. Dat bleek toch niet zo te zijn en toen kwam er een offerte voor:
Warmtepompboiler:
Atlantic Calypso VM100 (A+)
Subsidie 725,-
Met installatie:
Kosten: € 2143,-
In totaal dus: € 3080,- + € 2143,- = € 5.223,-
Het contact loopt/liep niet altijd even makkelijk. Toen ik op internet ging rondzoeken naar een WPB kwam ik bij Solarite terecht. Ik heb een aanvraag ingeschoten voor een WPB, werd redelijk snel gebeld en men kwam met een ander plaatje, namelijk een WP:
Warmtepomp:
Daikin-Intergas Hybride 5KW (A++) € 9075,-
Subsidie: € 2250,- en refund Daikin: 500,-
Met installatie (vuilafscheider, meterkast, Honeywell thermostaat etc):
Uiteindelijke kosten: € 6125,-
Ik begrijp dat er geen warmtepompboiler bij zit. Dat is dus voor mij appels met peren vergelijken. Ik kom nu in een vraagstuk of ik voor een CV met warmtepompboiler ga of voor een warmtepomp.
Solarite heeft me een aanbieding gedaan en geven aan dat de prijs afgelopen week 500 Euro omhoog gegaan is en ja of ik maar snel wil beslissen. (weet niet of dat een truc is of echt zo is)
Ik wil graag zoveel mogelijk kunnen inzien/uitlezen en ik wil niet te veel last krijgen van geluid, binnen en buiten niet. Er moet een buitenunit komen, die kan op de dakkapel, maar ja daar wil ik liever zonnepanelen 😊. Ik heb beneden vloerverwarming.
Ik begrijp dat de WPB best wel geluid maakt als hij staat te verwarmen. De installateur zegt dat de WPB 41 db(A) geeft, de specificaties zegt 50 dB(A). In de specificaties van de WP zie ik 49db(A) staan, ik krijg echter te horen van Solarite dat dit oude normen zijn en dat ze nu veel stiller zijn en je daar eigenlijk niets van hoort, binnen helemaal niets aan geluid.
Het wordt steeds meer een moeras