Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:38
Hoi!

Ik heb een Blackmagic Ultrastudio 4K mini, die ik wil gebruiken om wat oude videobanden te digitaliseren. Op mijn oude VHS speler zit een scart aansluiting uit, op de Ultrastudio een analoog video in dmv Component YUV of Composite PAL. De aansluitingen zijn van die BNC connectors, dus niet de RCA plugs die je bij composite of component ziet. Nu ben ik dus benieuwd:

1. Wat heb ik nodig om dit werkend te krijgen?
2. Zit er nog een groot verschil tussen composite (1 kabel) of component (3 kabels)? Ik kan nergens terugvinden of deze VHS speler component ondersteunt. Er zit slechts een Scart uit op.

Ik weet ook dat er SCART naar HDMI adapters zijn enz, maar aangezien ik al een kwalitatief goede converter heb in de Ultrastudio, lijkt me dat wat zonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:31
In basis is het allemaal annaloog, dus een simpele adapter van scart naar de gewenste aansluiting moet genoeg zijn naar mijn idee.

Een adapter als deze zou dan moeten voldoen
https://www.retrogamingca...--2-x-rca-converter-cable

Daar moet je dan nog wel 2 adapters voor de audio bijsteken, zoals bijvoorbeeld
https://www.allekabels.nl...tml?mc=nl-nl&gad_source=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
pickboy schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 20:45:
In basis is het allemaal annaloog, dus een simpele adapter van scart naar de gewenste aansluiting moet genoeg zijn naar mijn idee.

Een adapter als deze zou dan moeten voldoen
https://www.retrogamingca...--2-x-rca-converter-cable

Daar moet je dan nog wel 2 adapters voor de audio bijsteken, zoals bijvoorbeeld
https://www.allekabels.nl...tml?mc=nl-nl&gad_source=1
Thanks. Audio doe ik apart, er zit namelijk ook nog een line out op die VCR. Alleen vraag ik me af: ondersteunt elk apparaat met een Scart automatisch RGB?

Ik heb nu een Scart naar component RGB kabel, maar dat zijn RCA stekkers. Dus misschien ben ik goedkoper uit om RCA --> BNC verloopjes te halen, als dat werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Over welke videorecorder hebben we het?
Component is aan te bevelen, hier zijn de kleuren al gescheiden, i.t.t. composiet. Kijk eens of je een scart kabel kan vinden met aparte BNC connectors.

zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GorKiyI8kIEw3DJXAwhc6pUgyiE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HhL3R89V1enKLXjLNOJBRwbl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door Microkid op 10-02-2024 22:10 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
Microkid schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 22:08:
Over welke videorecorder hebben we het?
Component is aan te bevelen, hier zijn de kleuren al gescheiden, i.t.t. composiet. Kijk eens of je een scart kabel kan vinden met aparte BNC connectors.

zoiets:
[Afbeelding]
Het is een Sharp VC MH60GM. Kon er in de handleiding niet zoveel over vinden over composite of component. Zo'n kabel is overigens wel te koop heb ik al gezien:
https://www.retrogamingca...y-pvm-scart-converter-bnc

Maar nog niet in Nederland gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Het gaat hier om een standaard VHS recorder, deze heeft zoals vrijwel alle VHS VCR's dan alleen een composiet signaal op de SCART aansluiting zitten.
Met S-Video, Component of RGB kabels zal je dus niets kunnen met deze recorder.

Zie ook vele topics hierover:
Tweakers: SCART Videorecorder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
In het verleden ben ik ook bezig geweest met digitaliseren van videobanden.
Ik had op mijn Sony VCR beschikking over composiet en S-video aansluitingen en had voor de digitalisering een Hauppauge Win-TV PCI kaart in mijn PC.

S-video is in principe van betere kwaliteit dan composiet, maar ik kon in de praktijk geen verschil zien. De kwaliteit van oude videobanden, zeker als die zelf zijn opgenomen, is maatgevend voor het resultaat.

Soms ben ik bijna gelukkig

• goldmemberf1
JukeboxBill schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:36:
In het verleden ben ik ook bezig geweest met digitaliseren van videobanden.
Ik had op mijn Sony VCR beschikking over composiet en S-video aansluitingen en had voor de digitalisering een Hauppauge Win-TV PCI kaart in mijn PC.

S-video is in principe van betere kwaliteit dan composiet, maar ik kon in de praktijk geen verschil zien. De kwaliteit van oude videobanden, zeker als die zelf zijn opgenomen, is maatgevend voor het resultaat.
Ik zit nog te twijfelen om moeite te doen een S-video recorder te vinden. De videobanden zelf zijn waarschijnlijk ooit overgezet vanuit een camera middels een component kabel, dus de vraag is dan of ik het verschil ga zien als ik ze nu digitaliseer.

In theorie is component nog weer een stap beter dan S-video overigens. Maar nogmaals, onduidelijk of je het verschil gaat zien gezien de source van de tapes.

Laatste idee: een VHS naar DVD recorder aanschaffen / huren. Maar ik weet niet hoe het met die interne digitale conversie zit.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:13
Doe je het vanuit een hobby? Of kennis opdoen?
Je kan het ook laten doen voor prijzen van EUR 5 - 10 per band

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• goldmemberf1
GarBaGe schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:56:
Doe je het vanuit een hobby? Of kennis opdoen?
Je kan het ook laten doen voor prijzen van EUR 5 - 10 per band
Stukje kennis / hobby, maar vooral om oude banden te redden. Maar misschien heb je gelijk en kan ik het beter wegbrengen.

Overigens heb ik ook nog een microcassette van Sony. Volgens mijn vader heeft deze in een oude camera van hem gezeten, maar volgens het internet zou zo'n microcassette alleen maar audio dragen. Ik kan hier ook weinig meer over vinden. Iemand hier bekend mee? Op het bandje staat Sony MC-60BM.

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:05
Sony MC-60BM is een microcassette, theoretisch bedoeld voor audio inderdaad, voor antwoordapparaten en memorecorders. Ik kan me niet voorstellen dat daar video op staat, maar wie weet. Als je het wilt weten kan je ergens een 2e hands memorecorder op de kop tikken en kijken of je de cassette daarop kan afspelen. Je merkt dan snel genoeg of er audio op staat of iets anders.

De enige toepassing van (normale) cassettes voor video die ik kan vinden is deze: Wikipedia: PXL2000
Er staat daar dat ze een reguliere 90min cassette negen keer so snel moesten laten draaien om er 11 minuten Z/W video op kwijt te kunnen. Het lijkt me dat een microcassette daar dan niet heel erg geschikt voor is.
Pagina: 1