Fotolijsten aan lattenwand bevestigen zonder boren/lijmen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mu-sick
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-07-2024
In mijn werkkamer heb ik een lattenwand waar ik graag zonder boren of lijmen fotolijstjes (van ongeveer 700 gram) aan wil bevestigen. Het doel is de fotolijstjes op te hangen en te kunnen verwijderen zonder de lattenwand te beschadigen. Een foto ophangsysteem is geen optie omdat dat erg afsteekt tegen de lattenwand en daarmee de fotolijstjes niet (redelijk) plat tegen de lattenwand aanhangen.

Weet iemand hier een slimme oplossing voor?

Ik zit zelf te denken aan een soort klem die ik aan de latjes kan bevestigen, waar vervolgens het fotolijstje aan kan hangen. Echter heb ik nog niet een dergelijke klem kunnen vinden.

Zie hier foto's van de lattenwand en een haakje van een fotolijstje ter indicatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nz8nevwhPn3LWkd7G9GTNcYLQU4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z0pTjqzEsujc7sJIvGnXJ3Ev.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PPNqOkYdljClH4GlGnrBlusDoqw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xjaKZpmlRpXqcO0w0MUJv4wW.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het principe van een haak voor tuingereedschap (https://images.blokker.nl/3240000/hires/3248525-b9b14f1e.jpg) zou je prima toe kunnen passen op zoiets. Misschien zelf (laten) maken, zo ingewikkeld hoeft het niet te zijn. Met een anti-slip kous om het gebogen rondstaal gaat de boel niet zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13-08 13:24
Kun je niks met magneetjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuonier
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-08 19:11
Dubbelzijdig tape een optie?
Of van die kauwgom waarmee je posters ophangt.

Je zou ook een metalen beugeltje kunnen maken wat je tussen de latjes kunt klemmen. Maar goed dan moet je zelf iets in elkaar klussen.

Edit Oh misschien kun je Parketveren gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door tuonier op 10-02-2024 18:11 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02-08 01:02
Een klem systeem van een U profiel met aan de zijkant twee getapte gaten lijkt mij het makkelijkst. Twee zeskant boutjes erin draaien en je hebt best een degelijke verbinding waar je zo het haakje aan kan hangen.

Voor de duidelijkheid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oui7nHEdAgyZN8_Cn5LXGiSG0_8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5JnqR4nefrzYrnrq6umAL4Tb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:09
2 wigvormige blokjes die je ertussen klemt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pjottski
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

Plakspijker gebruiken, die trek je er zo weer van de wand. Zijn verschillende varianten van voor diverse ondergronden en gewichten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dq7VbWlQrVMC6rh_9PsHZ3hZ3D8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QeCCUvVt8CKQZK7OvzLMKYT6.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mu-sick
Pjottski schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 18:25:
Plakspijker gebruiken, die trek je er zo weer van de wand. Zijn verschillende varianten van voor diverse ondergronden en gewichten.

[Afbeelding]
Met plakspijkers heb ik slechte ervaringen. Aangezien de lattenwand (volgens mij) uit fineer bestaat, is de toplaag niet zo sterk verwacht ik.
TorxWorx schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 18:12:
Een klem systeem van een U profiel met aan de zijkant twee getapte gaten lijkt mij het makkelijkst. Twee zeskant boutjes erin draaien en je hebt best een degelijke verbinding waar je zo het haakje aan kan hangen.

Voor de duidelijkheid:
[Afbeelding]
Dit lijkt perfect! Enkel nog met wat antislip + zachte rubberen zijkantjes. De vraag is alleen, waar vind ik zoiets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeertH
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-08 17:06
Rail aan het plafond een optie? Zoals je op kantoren veel ziet.
Volgens mij ook in zwart te krijgen en transparante draden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:12
Bramster schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 18:17:
2 wigvormige blokjes die je ertussen klemt?
Exactly my thoughts!
Blokje inderdaad er tussen klemmen, haakje of schroefje in het blokje schroeven en het lijstje ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02-08 01:02
mu-sick schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 18:34:
Dit lijkt perfect! Enkel nog met wat antislip + zachte rubberen zijkantjes. De vraag is alleen, waar vind ik zoiets?
Zelf maken ;) . Bij een metaalhandel even vragen naar een ongelijkzijdig hoekprofiel met de interne afmetingen net iets groter dan de latten. Vaak kunnen ze het daar ook voor je op maat zagen, dat scheelt weer slijpwerk. Het tappen van schroefdraad is even een handigheidje maar is prima zelf te doen.

Alternatief is om het te 3d printen, gezien er geen zware last aan komt te hangen verwacht ik dat plastic ook prima is. Voordeel is dat het qua materiaal goedkoper is en je niet hoeft te boren en te tappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

waarom zo moeilijk doen ?

spijker dicht bij het plafond .. visdraad met haakje eraan en hangen ..

je kan een wig maken die je met een schroef opensplijt als klem-fitting maar word je daar vrolijk van ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
[...]

Met plakspijkers heb ik slechte ervaringen. Aangezien de lattenwand (volgens mij) uit fineer bestaat, is de toplaag niet zo sterk verwacht ik.
Ook specifiek die van Tesa? Omdat je deze naar onder lostrekt, is er bar weinig kans dat je iets kapot trekt. Hier al op verschillende gestucte muren losgehaald en nooit schade gehad. Ook weleens van Ali wat plakhaken gehad en daar trok ik de stuc zo van de muur mee…

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc.r
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-08 21:26
Zoek iemand met een 3D printer, hier zijn oneindig mogelijkheden voor te bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13-08 19:34
Zie je een gaatje van een fijne spijker ook zitten na verwijderen als je het in de sleuven zet ?

• frmbos
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-03 19:57
[...]

[...]

Je hebt papierklemmen zoals onderstaand in diverse maten.
Als je deze op de latten klemt kun je daar een haakje aan hangen.

De zilveren beugeltjes kun je eraf halen, zodat ze niet in de weg zitten.

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/RoEoMKD2YmOz/1047x1200.jpg

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-08 16:23
Twee klosjes hout die op elkaar, precies tussen twee van die latten past. Daar een schroef tussen zodat de klosjes klemvast komen te zitten. Schroef iets laten uitsteken zodat je daar het lijstje aan kan hangen. Eventueel kan je een stukje schuurpapier op de klosjes lijmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Niet te moeilijk doen.
Gewoon een spijker in het vilt slaan, na verwijderen zie je er wss niks meer van

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 00:06
Klosje tussen latten even op maat zagen, in de hoeken twee kleine spijkertjes zo ver mogelijk in de twee hoeken. Spijkertje in het klosje en lijstje ophangen. Haal je het weg tip je even het spijkergaatje met een zwarte marker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:58
LAD93 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 00:52:
[...]

Ook specifiek die van Tesa? Omdat je deze naar onder lostrekt, is er bar weinig kans dat je iets kapot trekt. Hier al op verschillende gestucte muren losgehaald en nooit schade gehad. Ook weleens van Ali wat plakhaken gehad en daar trok ik de stuc zo van de muur mee…
Hier ook altijd goede ervaring met TESA gehad. Op zowel behang als stucwerk. Nooit schade gehad met het er af halen.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:30
@mu-sick Kan je geheel 'om een latje heen' met iets, of zitten ze straks gemonteerd tegen de muur? In het eerste geval: dan zou ik gewoon een tie-rap strak rond een latje trekken, dat zou met gemak een 700gr lijstje moeten kunnen houden (via een haakje in achterzijde lijstje)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-08 20:13

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

En dit?
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/rsfwx2DY/haakje.png

zelf gemaakt in paint cad :P

Te maken van een dik stuk ijzerdraad, hengsel van een emmer ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mu-sick
Het heeft even geduurd, maar ik heb inmiddels een goede oplossing gevonden. Op Etsy verkoopt iemand 3d geprinte haakjes (linkje voor wie nieuwsgierig is)

Bedankt voor de hulp allemaal!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/moCvcWQJi68_yp3pMuNVlBxS3Uk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K5OxMfmXYqZg1LOhGmnigCVh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPfxVfSJZykMAe2aXLWijA-1yQg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K7nEShmpgNDxhBS0K1H0wUDY.jpg?f=fotoalbum_tile
Pagina: 1