Elektrische vloerverwarming - hoe thermostaat aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanDeBoef
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20:59
Een huis gekocht met elektrische vloerverwarming in de badkamer, maar helaas doet deze het al vanaf dag 1 niet. Dit wisten wij. Ik dacht natuurlijk dat ik dat wel even ging fixen, maar het is nog niet gelukt.

Er is een gat in mijn kennis dat ik niet krijg opgevuld met hulp van Google. Als ik een tutorial lees over vloerverwarming, dan staat er op het cruciale moment 'sluit aan volgens de handleiding van de fabrikant', wat mij niet verder helpt.

De thermostaat is waarschijnlijk niet goed aangesloten, maar ik weet niet waar alle draden precies voor bedoeld zijn.

Er lopen twee draden uit de grond, eentje is duidelijk voor de sensor en eentje is van de verwarming zelf. Die laatste bestaat uit drie delen:

1. Een wat dikkere, koperen draad.
2. Een wat dunnere draad.
3. Bewapening / draad rondom de draadjes.

Ik neem aan dat 1 in 'Heating L' moet, maar moet 2 dan in 'Heating N'? En moet 3 op aarde aangesloten? Of moet 2 op aarde aangesloten? De vorige heeft 3 gewoon in 'Pilot' geduwd, dat lijkt mij sowieso niet goed.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U17f4N5Ftwk8AQsgkjDduuRJMpc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h9dBBVNEkw0zl02zriWLVpGL.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:14

Pizzalucht

Snotneus.

Nummer 3 lijkt me van een aardscherm, heb je een groen/gele draad in de buurt? Anders heb je er niet veel aan.

Gaat de thermostaat zelf wel aan? Het kan namelijk ook zijn dat de vloersensor kapot is. Als het goed is aangelegd zou je die redelijk eenvoudig moeten kunnen vervangen.

Volgens mij is dit de handleiding: https://www.magnumheating..._A4_NL_ENG_FINAL_2017.pdf

Los van het aardscherm op Pilot lijkt hij goed aangesloten.

Het maakt overigens niet uit welke vloerverwarming kabel (1 en 2) naar welke vloerverwarming aansluiting gaat op de thermostaat, bijzonder dat ze dat wel hebben aangegeven als L en N.

Andere optie is nog de vloerverwarming zelf kapot, dit kan je doormeten met een multimeter.

[ Voor 47% gewijzigd door Pizzalucht op 10-02-2024 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:12
Je aardscherm hoort niet aan de pilot aansluiting. Pilot zou voor een domotica sturing zijn.

Haal deze eens los en probeer of het nu werkt.

Je aardscherm hoor je rechtstreeks aan een geel/groen van je voeding te koppelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9tUm7cusLVk1YY1KT4vfzVVEnQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XyzZt29PaBPk9DVS9B6k2olH.png?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door a.boogerd op 10-02-2024 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanDeBoef
Hartelijk dank voor de reacties, ik ga morgen weer eens kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:07
Houd er trouwens rekening mee dat elektrische vloerverwarming een flinke stroomvreter is… :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:21
even heel domme oplossing: stekker met een kroonsteentje en de verwarming rechtstreeks daarop aansluiten voor een eerste check of de verwarming überhaupt werkt. Zo ja dan de thermostaat vervangen.

[ Voor 37% gewijzigd door geldersscheepje op 11-02-2024 10:57 . Reden: draadkleurtjes .. ]

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanDeBoef
Pizzalucht schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 17:41:
Nummer 3 lijkt me van een aardscherm, heb je een groen/gele draad in de buurt? Anders heb je er niet veel aan.

Gaat de thermostaat zelf wel aan? Het kan namelijk ook zijn dat de vloersensor kapot is. Als het goed is aangelegd zou je die redelijk eenvoudig moeten kunnen vervangen.

Volgens mij is dit de handleiding: https://www.magnumheating..._A4_NL_ENG_FINAL_2017.pdf

Los van het aardscherm op Pilot lijkt hij goed aangesloten.

Het maakt overigens niet uit welke vloerverwarming kabel (1 en 2) naar welke vloerverwarming aansluiting gaat op de thermostaat, bijzonder dat ze dat wel hebben aangegeven als L en N.

Andere optie is nog de vloerverwarming zelf kapot, dit kan je doormeten met een multimeter.
Ik heb er een multimeter aan gehangen, maar meet geen weerstand tussen de twee draden die uit de vloer komen. Ik bedoel dus dat er geen contact is. Betekent dit een kabelbreuk? Kun je die opsporen?

Inmiddels heb ik aarde op de goede manier aangesloten, ik weet zeker dat alle draden nu correct in de thermostaat zitten, je hoort een klik als hij aanslaat, maar helaas wordt er niets warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

JanDeBoef schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:53:
[...]

Ik heb er een multimeter aan gehangen, maar meet geen weerstand tussen de twee draden die uit de vloer komen. Ik bedoel dus dat er geen contact is. Betekent dit een kabelbreuk? Kun je die opsporen?

Inmiddels heb ik aarde op de goede manier aangesloten, ik weet zeker dat alle draden nu correct in de thermostaat zitten, je hoort een klik als hij aanslaat, maar helaas wordt er niets warm.
Ik denk dat de mat dan inderdaad kapot is. Normaal gesproken moet je de weerstand meten en vergelijken met de tabel van de fabrikant (dan moet je die dus wel weten, en ook het typenummer en de grootte van de mat). Als je geen weerstand meet dan is de verbinding verbroken ergens. Je kan dit wel opsporen maar de vraag is op het het waard is? Ben je bereid om tegels eruit te halen om het te repareren?

Ik denk dat je met een kabelzoeker het wel zou moeten kunnen vinden. Kabelzoeker aansluiten en de vloerverwarmingkabel volgen door de tegel heen tot het stopt. Daarna vanaf de andere kant hetzelfde doen en dan weet je vrij zeker waar het zou moeten zitten. Wellicht eerst even checken hoe je dat moet repareren voordat je dit gaat doen en tegels gaat slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanDeBoef
Het zijn geen tegels, maar soort geschilderd. Ik denk dat als ik weet waar hij gebroken is, ik hem best kan repareren. Bedoel je met kabelzoeker zo'n ding om kabels in de muur op te sporen? En die stopt met piepen op de plek van de breuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

JanDeBoef schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 23:25:
Het zijn geen tegels, maar soort geschilderd. Ik denk dat als ik weet waar hij gebroken is, ik hem best kan repareren. Bedoel je met kabelzoeker zo'n ding om kabels in de muur op te sporen? En die stopt met piepen op de plek van de breuk?
Ik weet niet of ik er naar mag linken maar volgens mij kan dat met een "Kabeltester met toongenerator" inderdaad. Rood bekje dan op de kabel die je wilt testen en zwart aan de aarde.

Voor reparatie zijn zo te zien setjes verkrijgbar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:08

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zoek eerst uit waar de thermostaat zit, soms meet ie de temperatuur van de tegels en soms de omgevingstemperatuur.

Met name de eerste gaat niet altijd lekker.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Pagina: 1