Ik denk er over om een Panasonic Aquarea Monoblock te (laten) installeren rechtstreeks op onze vloerverwarming op de begane grond. We verwarmen onze woning sinds twee jaar met airco’s waardoor de vloerverwarming nu ‘werkeloos’ is. We missen echter toch het comfort van de VVW. Momenteel gebruiken we alleen nog gas voor SWW en dit zal voorlopig ook nog wel zo blijven. Op de bovenverdiepingen verwarmen we met airco’s en dat blijven we lekker zo doen.
Het huis betreft een twee-onder-een kap woning uit 2017. Vóór de airco’s hadden we een gasverbruik van zo’n 1.100m3 per jaar, daar is nu nog 400m3 van over (voor SWW) dus 700m3 was het verbruik voor verwarmen. Ik schat zo’n 550-600m3 voor de benedenverdieping, restant voor de bovenverdieping.
Oppervlakte van de vloerverwarming is zo’n 66m2. We hebben een open verdeler (zonder pomp) en hierop zijn 4 groepen aangesloten.
De verdeler::strip_exif()/f/image/J74eC73eJwlWBYZ0SVJ8scU0.gif?f=fotoalbum_large)
Schets van de vloerverwarming zoals dit vanuit de bouw is aangelegd:
/f/image/Ll42gdGQmlANcXZ4ZqBrxdJg.png?f=fotoalbum_large)
Ik lees overal dat HoH afstand eigenlijk op 10cm geadviseerd wordt. Daarnaast lijkt de lengte van de groepen me vrij lang…
De buitensituatie is als volgt:
/f/image/PoFLl7BJmEzxc4R7oMN4RilW.png?f=fotoalbum_large)
De verdeler zit precies aan de andere kant van de muur bij de rode pijl. Dat lijkt me dus een mooie plek om een muurdoorvoer te maken en dan direct op de verdeler aan te sluiten. De Panasonic kan dan op de garage staan met buizen langs de muur naar beneden.
Mijn doel is om de benedentemperatuur op een constante 20 á 20,5 graden te houden.
Het huis betreft een twee-onder-een kap woning uit 2017. Vóór de airco’s hadden we een gasverbruik van zo’n 1.100m3 per jaar, daar is nu nog 400m3 van over (voor SWW) dus 700m3 was het verbruik voor verwarmen. Ik schat zo’n 550-600m3 voor de benedenverdieping, restant voor de bovenverdieping.
Oppervlakte van de vloerverwarming is zo’n 66m2. We hebben een open verdeler (zonder pomp) en hierop zijn 4 groepen aangesloten.
De verdeler:
:strip_exif()/f/image/J74eC73eJwlWBYZ0SVJ8scU0.gif?f=fotoalbum_large)
Schets van de vloerverwarming zoals dit vanuit de bouw is aangelegd:
/f/image/Ll42gdGQmlANcXZ4ZqBrxdJg.png?f=fotoalbum_large)
Ik lees overal dat HoH afstand eigenlijk op 10cm geadviseerd wordt. Daarnaast lijkt de lengte van de groepen me vrij lang…
De buitensituatie is als volgt:
/f/image/PoFLl7BJmEzxc4R7oMN4RilW.png?f=fotoalbum_large)
De verdeler zit precies aan de andere kant van de muur bij de rode pijl. Dat lijkt me dus een mooie plek om een muurdoorvoer te maken en dan direct op de verdeler aan te sluiten. De Panasonic kan dan op de garage staan met buizen langs de muur naar beneden.
Mijn doel is om de benedentemperatuur op een constante 20 á 20,5 graden te houden.
- Kan eea zonder buffervat of is een buffervat in deze situatie toch wel aan te raden?
- Heb ik voldoende aan een 5kW variant of moet ik toch aan een 7kW denken?
- Gaat de HoH afstand van 20cm en de lengte van de groepen problemen opleveren?
- Mis ik iets of is dit (zoals ik vermoed) een heel straight forward installatie zonder veel complexiteit?
Grab shell dude!