Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Panasonic monoblock rechtstreeks op VVW - Advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jOzh
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:19

jOzh

Sweet dude!

Topicstarter
Ik denk er over om een Panasonic Aquarea Monoblock te (laten) installeren rechtstreeks op onze vloerverwarming op de begane grond. We verwarmen onze woning sinds twee jaar met airco’s waardoor de vloerverwarming nu ‘werkeloos’ is. We missen echter toch het comfort van de VVW. Momenteel gebruiken we alleen nog gas voor SWW en dit zal voorlopig ook nog wel zo blijven. Op de bovenverdiepingen verwarmen we met airco’s en dat blijven we lekker zo doen.

Het huis betreft een twee-onder-een kap woning uit 2017. Vóór de airco’s hadden we een gasverbruik van zo’n 1.100m3 per jaar, daar is nu nog 400m3 van over (voor SWW) dus 700m3 was het verbruik voor verwarmen. Ik schat zo’n 550-600m3 voor de benedenverdieping, restant voor de bovenverdieping.

Oppervlakte van de vloerverwarming is zo’n 66m2. We hebben een open verdeler (zonder pomp) en hierop zijn 4 groepen aangesloten.

De verdeler:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HlSNhKq2aLmWK5hfDwscBX5Ub5Y=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/J74eC73eJwlWBYZ0SVJ8scU0.gif?f=fotoalbum_large

Schets van de vloerverwarming zoals dit vanuit de bouw is aangelegd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C8zQ3sSJcWJdYnoyk70whSXNkUA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ll42gdGQmlANcXZ4ZqBrxdJg.png?f=fotoalbum_large

Ik lees overal dat HoH afstand eigenlijk op 10cm geadviseerd wordt. Daarnaast lijkt de lengte van de groepen me vrij lang…

De buitensituatie is als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGS95RSWs1Qln361UMWH9hiIavE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PoFLl7BJmEzxc4R7oMN4RilW.png?f=fotoalbum_large

De verdeler zit precies aan de andere kant van de muur bij de rode pijl. Dat lijkt me dus een mooie plek om een muurdoorvoer te maken en dan direct op de verdeler aan te sluiten. De Panasonic kan dan op de garage staan met buizen langs de muur naar beneden.

Mijn doel is om de benedentemperatuur op een constante 20 á 20,5 graden te houden.
  • Kan eea zonder buffervat of is een buffervat in deze situatie toch wel aan te raden?
  • Heb ik voldoende aan een 5kW variant of moet ik toch aan een 7kW denken?
  • Gaat de HoH afstand van 20cm en de lengte van de groepen problemen opleveren?
  • Mis ik iets of is dit (zoals ik vermoed) een heel straight forward installatie zonder veel complexiteit?

Grab shell dude!

Alle reacties

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50
Voor warmhouden zal het voldoende zijn, voor aanwarmen moeten je airco's erbij. Ik tel zo ongeveer 360 meter buis, goed voor 10W/meter afgifte, zit je op 3.6KW. Zoek dus een warmtepomp die minimaal terug kan moduleren naar 3.6KW, liever iets lager zelfs.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:44

martijn v o

Certified by Enphase.

Voor een woning uit 2017 zal de isolatie prima zijn, en daardoor kun je met weinig afgifte af.
Om lekkere voeten te krijgen moet je toch wel 28 graden aanvoer stoken en 24 graden retour.
Dan zit je met 20 hart op hart op 25 Watt/m2. 66 m2 maakt dan 1650 Watt wat de WP moet leveren maar het minimum zit op 2500. Je moet dus hoger in temperatuur zitten om zonder buffer te kunnen werken. 2500Watt/66 m2 moet je op 37 Watt/m2 zitten. Dat houdt in dat je 31 graden aanvoer en 26 retour krijgt. Dat is te warm denk ik.
Dus als je hem puur gebruikt voor warme voeten dan zet je hem aan op 31 graden aanvoer en zodra die 33 bereikt gaat ie uit om dan weer aan te slaan bij 26.

dus of een kleinere warmtepomp zoeken of je afgifte vergroten door de bovenverdieping ook te voorzien van vloerverwarming. Een buffer voegt niets toe die neemt ruimte in, kost geld en kost rendement en zorgt ervoor dat je warmtepomp 3 minuten langer draait.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

buffervat is niet nodig, die heeft geen nut met vloerverwarming.

je zal wat moeten spelen met de temperatuur om een goede stooklijn eruit te krijgen.

als je boven ook vloerverwarming hebt moet je die ook gewoon aansluiten op de panasonic.

en knikker die gasketel er heel rap uit dan, het slaat natuurlijk nergens op om honderden euros aan vastrecht te betalen voor alleen het privillege van het hebben van de gasaansluiting en er maar een paar kuub erdoor doen voor beetje douchen. zet dan gewoon een warmtepompboiler op de zolder.

[ Voor 37% gewijzigd door flippy op 10-02-2024 18:11 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50
@flippy Als hij idd 400 kuub voor tapwater verbruikt... is niet "een beetje douchen" imho.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

_JGC_ schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:03:
@flippy Als hij idd 400 kuub voor tapwater verbruikt... is niet "een beetje douchen" imho.
Als dat echt zo is (wat ik zwaar betwijfel dat die 400 kuub nuttig warm water oplevert) is de motivatie voor een warmtepomp alleen maar groter door de enorme kostenbesparing.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• jOzh
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:19

jOzh

Sweet dude!

Topicstarter
Als ik de reacties zo zie dan is een 5kW Pana dus zelfs nog wat te ruim bemeten voor mijn situatie?

Alleen de begane grond heeft vloerverwarming, boven hangen reguliere radiatoren (die nu niks doen vanwege de airco’s). Het gasverbruik dat nu resteert is inderdaad alleen voor SWW. Misschien komen we net wat lager uit dan 400 maar minder dan 350m3 zal het niet zijn. We zijn een gezin van 4 maar belangrijker; veelvuldig bad-gebruik ipv douche.

Een warmtepompboiler zal er t.z.t. vast eens komen maar dat is een volgend project :)

Wat mogelijk problematisch is, is de beperkte ruimte bij de verdeler. Die hangt onder de trap in een hoekje… Daar moeten de leidingen door de muur het huis in komen en vervolgens in een niet te krappe bocht (neem ik aan…?) op de verdeler aangesloten worden.

De afstand van de buitenunit naar de muurdoorvoer schat ik op zo’n 5 á 6 meter. Als ik de leidingen goed isoleer, is dat dan geen probleem? En het aantal 90 graden bochten (toch al gauw 4 van dat soort bochten)?

[ Voor 3% gewijzigd door jOzh op 10-02-2024 20:42 ]

Grab shell dude!

Pagina: 1