Slimmelezer+ verstuur soms geen data

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-07 17:50
Hallo allemaal,

Ik heb een slimmelezer+ gekocht via een kennis van mij die hem ooit had gekocht, maar nooit gebruikt. Hij heeft het maanden goed gedaan, tot er ineens op de meest random momenten geen data meer binnen kwam.

Na een reset doet hij vaak weer, maar dat begint toch wel erg verveld te worden.

Hieronder een paar screenshots van wanner het gebeurd;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0nZ6dGdgfiwiILpaWl57irEyii0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TQSpbWYKFzqPLQL1Ro1WYx1P.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FoCuoPPNu0WGp2GpCWuj6UHeipw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GDInxuifNGzkUkftUxJckHNK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tgpgFfU2-BC5KcgDppilMy1mH2Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kXezY5qhbuYQ0XX64n3u1vSR.png?f=fotoalbum_large

Ik draai momenteel ESPHome Version 2023.12.9, en heb ook de meest recente firmware gedownload op de slimmelezer+ doormiddel van ESPhome.
Als ik de wifi signaal ook uitlees krijg ik een signaalsterkte van -57 dBm, in dezelfde ruimte hangt ook nog een andere wifi sensor, en die werkt altijd.

Wat kan dit probleem veroorzaken, of zijn er nog meer dingen die ik kan uitlezen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05:35

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Heb je dan alleen geen data of ook unavailable in HA?

Zie je hem in ESPhome nog online? Nog online in je netwerk (bijvoorbeeld te pingen)? Laden de logs nog via ESPhome? Laten die nog iets zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Septillion schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 18:52:
Heb je dan alleen geen data of ook unavailable in HA?

Zie je hem in ESPhome nog online? Nog online in je netwerk (bijvoorbeeld te pingen)? Laden de logs nog via ESPhome? Laten die nog iets zien?
Hij is dan via ESPhome ook offline, netwerk technisch kan ik hem ook niet meer pingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Voedt je hem extern of alleen via P1? Anders zou ik de kabels eens nalopen / opnieuw inpluggen. En eventueel dus eens met een externe voeding proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Septillion schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 18:55:
Voedt je hem extern of alleen via P1? Anders zou ik de kabels eens nalopen / opnieuw inpluggen. En eventueel dus eens met een externe voeding proberen.
Ik voedt de slimmesensor alleen via de P1. Ik zal het eens proberen te voeden met een externe voeding zodra hij weer uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke unit heb je exact?
Ik heb deze: https://smart-stuff.nl/product/p1-dongle-watermeter/

Vertoont ook hetzelfde gedrag.
Contact gehad met de leverancier, deze geeft aan dat het aan de P1 poort van de SMR5 meter ligt.

Deze geeft aan:
Wanneer dit gebeurt wordt de stroom afgeknepen door de slimme meter. Dongle is even kort bijna spanningsloos en krijgt weer spanning en komt dat in een bootloop met de slimme meter.
Waarom na enige tijd ... om de zoveel tijd zal de ESP32 zelf de wifi kalibreren. Dit kost kortstondig veel vermogen. Het voedingscircuit vangt dit op maar soms zijn slimme meters bokkig en knijpt de meter toch af
Kortom, volgens hen ligt 't niet aan de unit, maar aan de SMR5 P1 poort.

Derhalve heb ik een issue geopend bij Liander, die komen binnenkort de P1 poort uitlezen en indien nodig de hele meter vervangen.
Ik snap de 'workaround' van een USB spannings adapter, maar vind dat geen oplossing. Als een SMR5 meter, power over de P1 poort kan leveren, dan moet dat wel stabiel gebeuren en niet er om de haverklap uitvallen.

Ben benieuwd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Verwijderd schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:21:
Welke unit heb je exact?
Ik heb deze: https://smart-stuff.nl/product/p1-dongle-watermeter/

Vertoont ook hetzelfde gedrag.
Contact gehad met de leverancier, deze geeft aan dat het aan de P1 poort van de SMR5 meter ligt.

Deze geeft aan:

[...]

Kortom, volgens hen ligt 't niet aan de unit, maar aan de SMR5 P1 poort.

Derhalve heb ik een issue geopend bij Liander, die komen binnenkort de P1 poort uitlezen en indien nodig de hele meter vervangen.
Ik snap de 'workaround' van een USB spannings adapter, maar vind dat geen oplossing. Als een SMR5 meter, power over de P1 poort kan leveren, dan moet dat wel stabiel gebeuren en niet er om de haverklap uitvallen.

Ben benieuwd. ;)
Laat mij de resulaten weten.

Wel vreemd, want deze meter is net 1 jaar oud (omdat de vorige een bliksiminslag niet overleefde). Het zal mij daarom ook verbazen dat die niet goed functioneerd.

Edit; Ik vind een externe adapter ook niet de beste oplossing, maar de Liander hier in Nijmegen doet heel moeilijk over het minst geringste, het duurde ook 2 dagen voordat ik ze overtuigd had dat de meter kapot was na een blikseminslag...

[ Voor 10% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 10-02-2024 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Het is dan ook niet strikt slecht functioneren. Het is de balans tussen genoeg power leveren en hoe snel reageert hij op te veel. Heel veel power budget heeft een P1 niet dus zal een device dat uitleest zeker wat tegen pieken moeten doen. Veel extra capaciteit (als in, condensatoren) om de pieken dan op te vangen zou in het design dan misschien ook een oplossing kunnen zijn. Maar het zou ook kunnen dat de meter wat (te) snel knijpt maar dat het an sich by design is.

[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 10-02-2024 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

BladeSlayer1000 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:24:
[...]

Laat mij de resulaten weten.

Wel vreemd, want deze meter is net 1 jaar oud (omdat de vorige een bliksiminslag niet overleefde). Het zal mij daarom ook verbazen dat die niet goed functioneerd.

Edit; Ik vind een externe adapter ook niet de beste oplossing, maar de Liander hier in Nijmegen doet heel moeilijk over het minst geringste, het duurde ook 2 dagen voordat ik ze overtuigd had dat de meter kapot was na een blikseminslag...
Is dit bij jou nog gelukt? Bij mij, ook met een externe adapter, blijf ik dit gedrag houden (maar dan met een 'gewone' Slimmelezer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:15
Die van mij doet het de laatste tijd ook niet helemaal lekker. Zowel met voeding van de slimme als van een externe bron. Ik heb hem ook een tijdje gebruikt met een POE-splitter op een POE-switch. Maar die splitter is inmiddels overleden. Ergens heb ik het vermoeden dat er een bug zit in de DC-elektronica van de SlimmeLezer.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
GoldenSample schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 01:36:
[...]

Is dit bij jou nog gelukt? Bij mij, ook met een externe adapter, blijf ik dit gedrag houden (maar dan met een 'gewone' Slimmelezer).
Helaas is het bij mij niet meer gelukt om het stabiel te krijgen via de P1 poort, met een externe adapter heb ik heel kort gewerkt, dat werkte wel stabiel maar soms stopte alsnog de metingen.
Dat was voor mij de reden om hem uiteindelijk met pensioen te laten gaan.

Stiekem hoop ik dat Marcel met een nieuw type uitkomt, wat hopelijk minder stroom trekt. Maar voor nu monitor ik mijn P1 poort niet.
Pagina: 1