Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Electrische vloerverwarming direct op betonnen vloer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• micheldeman
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 11-12-2024
We zijn onze keuken aan het vernieuwen.
Er ligt een betonnen vloer in. Omdat de oude radiator en buizen daarvan altijd in de weg hebben gezeten zijn deze inmiddels verwijderd.
Ik zat de denken aan electrische vloerverwarming. Totale oppervlak is een 11 m2. Open ruimte (dus minus aftrek oppervlakte keukenblok) is 7m2.
De betonnen vloer ligt zwevend, het zand eronder blijkt ingeklonken te zijn en zit er dus een 5cm luchtlaag.
Is het mogelijk zo'n electrische vloerverwarming 200watt/m2 direct op het beton aan te brengen (matten van 50cm breed met kleeflaag) en daaroverheen tegels te leggen?
Zo'n betonvloer zonder isolatie gaat wel redelijk als buffer fungeren, dus langere opwarmtijd en dus ook langere afkoeltijd.
Heel erg hoeft de verwarming niet te verwarmen aangezien er veel/vaak gekookt wordt.
De reden om de vloer niet eerst te isoleren is dat ik anders een hoogteverschil ga krijgen met de hal en woonkamer.
Wat zijn jullie gedachten?

[ Voor 6% gewijzigd door micheldeman op 10-02-2024 13:45 ]

Alle reacties

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:29
Mijn gedachte is dat je nooit aan elektrische vloerverwarming moet beginnen.
Niet milieutechnisch omdat het extreem verkwistend is, en financieel niet omdat je gaat leeglopen op de elektriciteitskosten, zeker in jouw geval op een plak beton zonder enige isolatie.
Misschien kun je het nu nog opvangen met salderen maar dat verdwijnt en dan zit je met een hoge rekening.
Ik zou toch ergens een radiator ophangen.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
micheldeman schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 13:39:
Heel erg hoeft de verwarming niet te verwarmen aangezien er veel/vaak gekookt wordt.
Precies, we gaan argumenten zoeken die passen ;)
Met een goede afzuiging gaat er meer warmte verloren dan je met koken gaat toevoegen.

De enige serieuze optie is water vloerverwarming.
Zoals je zelf al schrijft, 200W/m2 aan verbruik voor 7m2 is 1400W verbruik. Met een warmtepomp heb je voor dat verbruik waarschijnlijk je hele huis warm.

Een badkamer die je een uurtje aanzet om 'warme voeten' te hebben, misschien. Maar zodra je electrische verwarming gaat gebruiken in een leefruimte gaat het heel hard qua kosten.

• micheldeman
De boodschap begint me duidelijk te worden.
Goedkoop wordt dan duurkoop.
Anders misschien toch maar de sloophamer erin en een nieuwe geïsoleerde vloer erin met vloerverwarming op waterbasis. Zou je een dergelijke vloerverwarming zonder aanpassingen op de cv kunnen aansluiten, dus ipv de oude radiator?

[ Voor 5% gewijzigd door micheldeman op 10-02-2024 17:14 ]

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

waarom vervang je de radiator die er hangt niet gewoon met een fancoil? klap goedkoper dan een nieuwe vloer erin prakken.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:26
Elektrische vloerverwarming inderdaad maar overslaan.

Als je het gedoe van het uitbreken van de vloer niet wilt, kun je ook een plint heater nemen die aangesloten wordt op de bestaande cv installatie. Werkt prima, zelfs met lage temperatuur verwarming.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• ASW1
micheldeman schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 17:12:
Anders misschien toch maar de sloophamer erin en een nieuwe geïsoleerde vloer erin met vloerverwarming op waterbasis. Zou je een dergelijke vloerverwarming zonder aanpassingen op de cv kunnen aansluiten, dus ipv de oude radiator?
Als dat haalbaar is, doen.
Isolatie geeft comfortverbetering, dat is ook iets waard.
Het idee van zo'n kickspace/plintverwarming is ook goed, is in principe hetzelfde als een fancoil al weet ik niet of je daar genoeg vermogen uit kunt trekken, dat hangt weer samen met o.a. het isolatieniveau

• micheldeman
Ok, jongens, dat geeft weer genoeg ideeën om over na te denken. Vooral de plintverwarming spreekt mij wel aan. Wordt vervolgd.

• ASW1
Ik dacht dat die kickspace dingen meestal als bijverwarming gebruikt worden, niet als hoofdverwarming.
Je zou moeten kijken of je daar genoeg vermogen uit kunt halen, dat hangt ook samen met de watertemperatuur van je CV circuit.
Succes ermee.

• micheldeman
Heeft iemand voorbeelden van een fancoil, oftewel een radiator met ventilatoren die geschikt zijn voor montage aan de muur tegen het plafond en die zo op de cv aan te sluiten zijn?
Capaciteit rond de 1750 watt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ekh8VXTpKR5VXKvqUwpAs2V6qw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pteD82Rte6rWrkhTeVfV1Swf.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is eigenlijk de situatie. Onder het raam zat voorheen de radiator. Links en rechts van raam komen keukenblokken. Bij het opentrekken van links de koelkast en rechts trekladen, zit de oorspronkelijke radiator in de weg. Zat destijds links ook al in de weg zodat de kastdeur links niet volledig open kon.
Ik houd feitelijk 1 meter tussen de keukenblokken in over bij geopende toekomstige koelkast links en toekomstige geopende lades rechts. Dus of een radiator onder het raam van max 1 meter breed of misschien iets als een fancoil boven het raam. Er is cv aan en afvoer aanwezig in het plafond die afgetakt zou kunnen worden. Ook stroom/stopcontact is gemakkelijk daar nog aan te leggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8DBIUQhNuXd0BgoQyD8WNV4kH-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pgRT2mlrCTBJb0Lu5h9s3qqN.jpg?f=fotoalbum_large

Zoiets als dit, maar daar wordt al weer snel gesproken over warmtepompen, driewegkleppen, condens afvoer bij koelen etc. Dus gewoon een wandunit met cv aansluiting en een stekker.

Plintverwarming heb ik even geparkeerd.

[ Voor 30% gewijzigd door micheldeman op 12-02-2024 11:09 ]

Pagina: 1