Advies herindeling woning 1993?

Pagina: 1
Acties:

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 08:59
We hebben onlangs een woning uit 1993 gekocht waar we heel erg blij mee zijn, maar we overwegen een herindeling. Zijn er mensen met advies?

We willen de garage meer integreren met het huis en voorbereiden voor een beneden slaapkamer en eventuele ensuite badkamer in de toekomst. Daarnaast willen we de keuken vergroten, met een eiland en een eettafel van 230 cm met 6 stoelen. We willen dat de keuken verbonden is met het huis, maar ook afgesloten kan worden van de woonkamer, vooral wanneer de kinderen daar spelen en wij wat rust in de keuken willen.

Wat betreft de benedenverdieping, willen we de vide/meterkast/toilet ruimte graag behouden zoals ze zijn, maar we staan open voor doorbraken zonder uitbouw.
Tevens willen we beneden graag een kleine werkkamer aanhouden i.v.m. vele thuiswerken al hoeft deze niet zo groot te zijn als deze nu is.
Zijn er tweakers met ideeën die ons kunnen helpen?
Iemand een goed gratis tekenprogramma advies?

Het hoekje linksboven met de blauwe lijn is een serre met inwendige maat 210cm en 300cm breed.

De tuin ligt exact op het noordwesten met aan de achterkant van de tuin wat bomen.
Op het kadasterplaatjes is wat blauw gearceerd, dit was huis en perceelnummer:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5KVJkbUHOC2N03FZ0hchFWQ6-Wc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sMuyWXYknUHRtsOhOVuc5YwB.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lRh3Jj3HA-Ne3cnK5rtUFVhQwRg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8van2t5lTSLL59f9t4SlSjKH.jpg?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door BaBoK op 10-02-2024 14:06 ]

WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025

• Ollie1998
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-01 22:31
Hoe staat de woning op het perceel en wat is het zuiden?

Voor een slaapkamer die levensloop bestendig is ben je zo de hele breedte vd werkkamer nodig en incl. Een badkamer heb je eigenlijk dat hele stuk nodig (dus inclusief keuken)

Hoe stel jij je voor om de garage meer te betrekken bij de woning? Bedoel je dan dat je er juist woonruimte of bijvoorbeeld een bijkeuken?

• BaBoK
Ollie1998 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 13:39:
Hoe staat de woning op het perceel en wat is het zuiden?

Voor een slaapkamer die levensloop bestendig is ben je zo de hele breedte vd werkkamer nodig en incl. Een badkamer heb je eigenlijk dat hele stuk nodig (dus inclusief keuken)

Hoe stel jij je voor om de garage meer te betrekken bij de woning? Bedoel je dan dat je er juist woonruimte of bijvoorbeeld een bijkeuken?
Beste Ollie, dank voor de reactie!
Zie het zojuist teogevoegd kadasterkaartje in de openingspost:)

De woning/tuin ligt op het Noord-westen.

De overige 2 vragen ga ik over nadenken!

WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025

• Refrag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:25
Het is mij ook niet helemaal duidelijk wat jouw wensen zijn. Heb je zelf al schetsen? Zelf gebruik ik betaalde versie van Visio.
Kan de werkkamer verhuisd worden naar de omgebouwde garage? Kan die later omgebouwd worden als slaapkamer en dan gaat de werkkamer naar de verdieping.

Zo kan de keuken/eetkamer stuk groter worden alhoewel je de draagmuur zult moeten doorbreken. Zit het wel afgescheiden van de woonkamer.

You take the blue pill – the story ends and you believe whatever you want to. You take the orange pill – you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Huis uit 1899

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:34
Het is me niet helemaal duidelijk of je de eettafel binnen of buiten de afgesloten keukenruimte wilt. Ik dacht dat een wand met schuifdeuren misschien een mooie afsluiting zou zijn (meestal open, maar kan dicht), maar eerlijk gezegd komt een eiland beter tot zijn recht als je de eettafel in het deel met de serre zet en aan het eiland een (ontbijt)bar maakt. Een schuifwand van keuken naar terras maakt dat je ook een mooie verbinding hebt met buiten. Zie voorbeeld hieronder. Woonkamer en keuken zijn zo allebei ruim ingedeeld en met elkaar in balans.

Is het een optie om de carport dicht te maken, zodat je daar volop bergruimte hebt? Dan kun je daar slaapkamer en badkamer maken/voorbereiden. Kan ook andersom natuurlijk: slaapkamer voor, bergruimte achter.
Hopelijk draagt dit schetsje bij aan verdere inspiratie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yzzXWXC5dxYk677hxetVRydD9Tw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xJR3AAm2UDfsZmygNnRwQ6ev.jpg?f=user_large

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19-01 15:51
Refrag schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:20:
Het is mij ook niet helemaal duidelijk wat jouw wensen zijn. Heb je zelf al schetsen? Zelf gebruik ik betaalde versie van Visio.
Kan de werkkamer verhuisd worden naar de omgebouwde garage? Kan die later omgebouwd worden als slaapkamer en dan gaat de werkkamer naar de verdieping.

Zo kan de keuken/eetkamer stuk groter worden alhoewel je de draagmuur zult moeten doorbreken. Zit het wel afgescheiden van de woonkamer.
Ik zou inderdaad ook werkkamer verplaatsen naar de garage. Dan kan je kijken of je de keuken meer richting de voorgevel kan verplaatsen. Hoewel ik me wel afvraag of je huis echt geschikt is voor een eiland, vanwege je voordeur in het midden van je huis. Als je zoiets wilt zou ik eerder kijken voor een 'schiereiland' constructie (geen idee of dit een echte term is voor zoiets). Ik snap dat je een grotere keuken wilt (grote keukens zijn echt heerlijk om in te koken), maar ik vraag me af of je een 'ik moet en zal een kookeiland' keuken ga krijgen (veel te krap om goed om het kookeiland heen te lopen).

Ik neem aan dat je een slaapkamer beneden wil hebben voor wanneer je te oud bent om de trap op te komen en dat je dan beneden kan slapen? Tegen die tijd zal je (hopelijk) niet meer werken en dus geen werkkamer meer nodig hebben.

Een slaapkamer redelijk afgezonderd van de woonruimte lijkt me ook niet heel verkeerd, dus te veel de garage bij de woonruimte betrekken lijkt me juist weer averechts van wat je uiteindelijk wilt.

Oh en als laatste opmerking nog, ik heb bij de indeling van mijn huis gewoon A3 millimeter papier gekocht, alles getekend op schaal 1:25 en toen met papier meubels geknipt en een beetje lopen schuiven.

[ Voor 6% gewijzigd door Joe28965 op 12-02-2024 14:03 . Reden: opmerking tekenpapier toegevoegd ]

• BaBoK
De goede vragen/comments hebben ons aan het denken gezet, waarvoor dank! We overwegen nu verschillende opties, zoals het inrichten van een werkkamer, een slaapkamer met ensuite badkamer, of een bijkeuken. Het liefst willen we geen ruimte opofferen in de tuin of carport, maar als er geen andere opties zijn, zijn we bereid dit te overwegen.

Een alternatieve optie die we bekijken, is het plaatsen van een dakkapel op de zolder over de gehele breedte van het huis. Ons dak heeft een hellingsgraad van 47,5 graden, en momenteel is de zolder bereikbaar via een vlizotrap, waardoor de ruimte niet optimaal wordt benut. We overwegen om een vaste trap naar de zolder te maken en een dakkapel te plaatsen. We zouden dan drie kamers willen creëren: twee slaapkamers en een ruimte voor de wasmachine, droger en strijkplank.

Ik vraag me af of een dakkapel voldoende ruimte zou creëren, gezien de steile hellingsgraad van het dak. Is de extra ruimte die we winnen voldoende, of wordt dit beperkt tot ongeveer 150 cm diepte? Hoe kan ik dit berekenen?

Als dit de moeite waard is, moet ik ook nadenken over het creëren van een gangpad op zolder om de kamers toegankelijk te maken zonder door een slaapkamer te gaan. Als ik hier ruimte win, overweeg ik om op de eerste verdieping een deel van een ruimte op te offeren, bij voorkeur aan de rechterkant van het huis en niet in de vide.

Ik neig nu naar een dakkapel omdat dit budgetvriendelijker lijkt voor extra vierkante meters. Als deze extra meters echter niet praktisch zijn, overweeg ik een uitbouw op de begane grond om de vraag naar een werkkamer/slaapkamer+ensuite badkamer/bijkeuken beter te beantwoorden. Iemand suggesties of ervaring?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-z2E4izFc6yimtPgBs0cCV1W4bU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9CYUg5XaQOFM7OxyZuSW5Yeu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hv3s2o6GFqZKbNS-LOwnhs0momc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HZuFJtsh4T5axIRpsJPiRKoY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MnWLyb2vV4Zf7C8NWsXyDr8l8Ns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ONlB6sLL5p3DMDdAiTF4SaII.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door BaBoK op 12-02-2024 22:21 ]

• Toke_gt
BaBoK schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:08:
Ik neig nu naar een dakkapel omdat dit budgetvriendelijker lijkt voor extra vierkante meters. Als deze extra meters echter niet praktisch zijn, overweeg ik een uitbouw op de begane grond om de vraag naar een werkkamer/slaapkamer+ensuite badkamer/bijkeuken beter te beantwoorden. Iemand suggesties of ervaring
Ik heb een tip van een iets andere orde voor je. Maak een tijdlijn met wanneer je welke ruimte nodig hebt. Je hebt nu een werkkamer nodig en wilt beneden een slaapkamer met badkamer en suite. Maar heb je die slaapkamer nu nodig, of later in je leven? In dat geval zou je beneden een kamer kunnen maken achter de carport die nu als werkplek dienst doet en later als slaapkamer kan worden ingericht. Dat scheelt flink in de verbouwing.
Wat je net postte over de dakkapel is een heel andere situatie, die lijkt meer gericht op nu extra vierkante meters, maakt niet uit waar. Maar kamers op zolder (voor wie?) of beneden, met of zonder badkamer, maakt natuurlijk nogal verschil. Zowel in kosten als in uiteindelijke ruimte. Dus bepaal eerst wat je nodig hebt (nu en op langere termijn) en wat je budget is. Maak het plan eventueel in fasen uitvoerbaar.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:39

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
2 dakkapellen boven elkaar mag vaak niet van welstand.

• BaBoK
Toke_gt schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:18:
[...]

Ik heb een tip van een iets andere orde voor je. Maak een tijdlijn met wanneer je welke ruimte nodig hebt. Je hebt nu een werkkamer nodig en wilt beneden een slaapkamer met badkamer en suite. Maar heb je die slaapkamer nu nodig, of later in je leven? In dat geval zou je beneden een kamer kunnen maken achter de carport die nu als werkplek dienst doet en later als slaapkamer kan worden ingericht. Dat scheelt flink in de verbouwing.
De slaapkamer met badkamer ensuite heb ik nu niet nodig. Later in het leven wel.
Echter was het plan om hier al wel de voorzienen voor te treffen (riolering/water voorziening etc).

"Wat je net postte over de dakkapel is een heel andere situatie, die lijkt meer gericht op nu extra vierkante meters, maakt niet uit waar. Maar kamers op zolder (voor wie?) of beneden, met of zonder badkamer, maakt natuurlijk nogal verschil. Zowel in kosten als in uiteindelijke ruimte. Dus bepaal eerst wat je nodig hebt (nu en op langere termijn) en wat je budget is. Maak het plan eventueel in fasen uitvoerbaar."

Klopt, dat is inderdaad een heel andere situatie. Het liefst zou ik beneden nu geen garage of werkkamer opofferen ten koste van een "was-droog-strijkruimte". Kamers op zolder zouden zijn zonder badkamer. Minimaal één kamer zou dienen als kinderslaapkamer, en de andere kamer als een speelruimte voor speelgoed zoals Playmobil, poppen, Knex, etc., of als een tweede kinderslaapkamer.

Zoals aangegeven, ik wil beneden het liefst de garage behouden en deze niet opofferen voor een was-droog-strijkruimte of opslag van reiskoffers, etc.

[ Voor 26% gewijzigd door BaBoK op 12-02-2024 22:37 ]

• Toke_gt
BaBoK schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:23:
[...]

De slaapkamer met badkamer ensuite heb ik nu niet nodig. Later in het leven wel.
Echter was het plan om hier al wel de voorzienen voor te treffen (riolering/water voorziening etc).
Helder. Ik lees dat er spelende kinderen zijn en dat je soms behoefte hebt om je daarvan af te zonderen in de keuken. Daarnaast willen jullie kunnen thuiswerken. Als er boven voldoende slaapkamers zijn voor jullie en de kinderen, zou ik nu geen grote verbouwing op zolder doen. Je grootste behoefte lijken aanpassingen op de benedenverdieping te zijn.
Wat je zou kunnen doen:
Nu: werkkamer iets verkleinen, tussenwanden in keuken eruit, eiland plaatsen met schuifdeuren naar woongedeelte.
Volgende fase (kan ook meteen erachteraan): garage voorzien van water en riolering, eventueel herindelen naar grotere werkkamer, speelkamer, slaapkamer of bijkeuken.
Volgende fase (indien relevant): achtergevel ophogen zodat zolderverdieping beter bruikbaar is. Dat kan ook als de kinderen tieners zijn geworden, niet meer in de woonkamer spelen, maar chillen op hun kamer. Tot die tijd maak je er een chillzolder van.
Laatste fase: werkkamer veranderen in bijkeuken, garage inrichten met slaapkamer met badkamer en suite. Mogelijk moet je dan wel ergens een berging creëren als je de carport niet dicht wilt maken. Maar tegen die tijd zijn de kinderen mogelijk al uit huis en heb je elders in huis bergruimte genoeg.

[ Voor 3% gewijzigd door Toke_gt op 13-02-2024 00:30 ]

Pagina: 1