Asus ZenWifi AX6600 - verbonden zonder internet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBI800
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23-02-2024
Goedemiddag allemaal,

Ik zoek een oplossing voor volgend probleem:

Wij hebben thuis een internetverbinding van Proximus. Deze staat nogal onhandig aan de inkom van onze woning, waardoor we over het algemeen een zeer gebrekkige verbinding hebben in ons huis.

Na wat opzoekwerk (als leek) zag ik dat een Wifi Mesh systeem ons de oplossing kon bieden. Vanwege de goede reviews heb ik dan ook de AX6600 van Asus aangekocht.
De installatie verloopt echter niet zoals verwacht.

De nieuwe router is intussen verbonden met de modem, een netwerk werd eveneens aangemaakt.
Bij installatie heb ik voor "Static" IP gekozen, omdat PPPOE, Automatic IP en de andere opties voor geen verbinding konden zorgen.
Intussen heb ik via de ASUS router app ook een gewone verbinding met de modem. Het signaal hiervan is goed, maar krijg echter bij ons netwerk de melding "Verbonden zonder internet".

Na gisteren hier al een halve dag mee bezig te zijn geweest, en een hele ochtend, kan ik nog steeds niet de oplossing vinden voor wat ik precies verkeerd doe.
Daarom hoop ik dat er mij iemand hiermee zou kunnen verder helpen met dit probleem.

Zou er iemand mij hiermee kunnen helpen aub?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Er vanuitgaande dat je Proximus modem gewoon DHCP doet, krijgt die Asusrouter een IP van het ding uitgedeeld dat in de goede range zit?
Je zegt dat je static IP hebt gekozen, heb je die zelf in moeten geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBI800
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23-02-2024
Ik heb zelf de gegevens van die static IP ingegeven (gekopieerd van de gegevens van mijn Proximus verbinding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04:23
Je zal de router toch echt op DHCP (Automatisch IP) moeten zetten als je deze aan een modem hangt, daarna even het modem opnieuw opstarten en kijken of de router een IP krijgt van het modem.

Ik ga er vanuit dat je je modem al in bridge hebt gezet? Zo niet dan kan je middels onderstaande link de stappen volgen om dit te doen, indien je fiber hebt kan je het modem er ook helemaal tussenweg halen en je router rechtstreeks aansluiten en op DHCP zetten met VLAN 20.

Mocht je ook TV hebben en dergelijke en je wil dat blijven gebruiken zal je de router op een andere poort dan poort 1 moeten aansluiten, en zoals eerder gezegd even het modem even opnieuw opstarten nadat je je router hebt ingesteld op DHCP.

https://www.proximus.be/s...als-draadloze-router.html

[ Voor 73% gewijzigd door Mixpower op 10-02-2024 13:56 ]

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

TBI800 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:56:
Ik heb zelf de gegevens van die static IP ingegeven (gekopieerd van de gegevens van mijn Proximus verbinding).
Ik weet niet precies welke gegevens je bedoelt, maar als ik je goed begrijp heb je je Asusrouter je externe IP gegeven, met die Proximus ertussen. Dat gaat natuurlijk nooit werken. IPs moeten uniek zijn, en je kunt niet zomaar een publiek IP in een interne range zetten.

Dus, doe het volgende.
Pak die Proximus modem/router. Laat die zo standaard mogelijk als kan.
Vervolgens hang je aan de eerste ehternetpoort die Asusrouter. Zorg ervoor dat die automatisch een IP krijgt. Dat zou iets moeten zijn in de 10.0.x.x of 192.168.x.x in vrijwel alle gevallen. Nu zou je internet moeten hebben.
heb je dat niet, sluit je computer aan op de 2e ethernetpoort van je Proximusapparaat en kijk of je daar een IP in dezelfde range hebt als die je Asusrouter heeft. Is die anders, dan staat er mogelijk nog een vast gedefinieerd IP in die Asusrouter.