Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phamoen
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 13:56
Ik heb een Zyxel NBG7510 router gekocht om als AP/Switch te dienen in mijn netwerk.
Ik dacht. Gewoon aansluiten, wifi instellen en dan de DHCP uitzetten en het komt goed! (Laatst ergens anders nog gedaan). Alles werkt perfect op dat moment maar de apparaten erachter zitten dan op een ander netwerk. A
ls ik dan echter de DHCP uitzet op mn nieuwe Zyxel NBG7510 en de router reboot krijgt en geeft hij geen verbindingen meer.

De wifi blijft nog wel bestaan maar geeft geen IP adressen meer terwijl erachter natuurlijk nog wel een DHCP staat te draaien.. Ik zie vast iets over het hoofd?

In mijn meterkast hangt een Odido Zyxel modem/router waar het internet binnen komt. via een powerline verbinding (geen dhcp wifi staat erop uit) komt het internet binnen bij mn nieuwe Zyxel NBG7510 . Als de DHCP aanstaat krijgen de apparaten daarachter een ip adres 192.168.123.xxx terwijl erboven vanaf mijn reguliere DHCP 192.168.1.xxx uitgedeeld wordt. Zie ik iets onnozels over het hoofd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-iBY8dOhe0-u2d1bV-spdHRHmPw=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/AgXs8lCaeZNvbya5cRmDSQYx.gif?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via phamoen op 10-02-2024 11:25)

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:37
Die zyxel heeft een accesspoint mode. Lang leve Google en YouTube: YouTube: NBG7510 AP Operation Mode Setup with Channel Optimization

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:38

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Begin eens om je Zyxel een IP adres in je 192.168.1.x reeks te geven.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• arvidbeheerder
Die zyxel heeft een accesspoint mode. Lang leve Google en YouTube: YouTube: NBG7510 AP Operation Mode Setup with Channel Optimization

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:46
Die Zyxel moet wel in AP modus staan, anders werkt hij alleen maar met 192.168.123.x .
Als je nou DHCP weer aan zet op die Odido box, en dan de Zyxel (wel in AP modus!) aan een van de LAN poorten verbind.

Dan krijgt ie een IP adres van de Odido box, die mooi in dezelfde range valt als bijv. een smart TV die op de LAN is aangesloten en heb je ook geen dubbele NAT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phamoen
@Microkid Had ik al een keer geprobeer, had niet het gewenste effect. @arvidbeheerder ben ik nu aan het doen en lijkt helemaal te werken. (ik had niet te juiste zoekterm gebruikt.... Welke had jij gebruikt?). Thanks allemaal!

[ Voor 5% gewijzigd door phamoen op 10-02-2024 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phamoen
Als ik nu toch mn kennis aan het updaten ben... Vroegah was het toch wel afdoende om de dhcp uit te zetten? Of moest je dan ook nog rommelen met subnetmasks enzo?

Is het iets technisch dat ze nu specifiek een AP modus ingebouwd hebben los van de router modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
Ik googelde op de naam van je router en ap modus 🤓 Vroegah was het idd dhcp uit en dan goed checken dat je de wan poort niet meer gebruikte, maar poort 1.
Pagina: 1