Zijn mijn versterker en speakers een goede combi?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acousticplayer
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19-01 00:47
Hallo iedereen,

Als eerste wou ik zeggen dat ik hoop dat ik in het goede topic zit, en ik wist niet of ik dit als vraag moest stellen of discussietopic maar ik hoop niet dat dit een groot probleem is.

Maar ik heb dus een tweedehands versterker en speakers gekocht, en omdat ik mijn vorige speakers heb opgeblazen met mijn vorige versterker wil ik dit voorkomen vooral omdat het niet het goedkoopste spul is.

Maar ik had dus een set gekocht op advies van de winkel waar ik her gekocht heb. Vervolgens heb ik toch 2 nieuwe (tweedehands) speakers gekocht omdat ik die iets beter vond klinken. Nou kan online geen goede informatie vinden over waar ik nou op moet letten, de een zegt je moet naar het vormogen kijken en de ander zegt dat dit soms helemaal zegt. En ik heb er zelf echt weinig verstand van dus ik denk ik vraag het hier.

Mijn versterker is een: nad stereo versterker 315bee. Deze heeft een impendantie van 4ohm of meer en volgens internet een continiuevermogen van 40 watt per kanaal.

Mijn speakers zijn: acoustic energy ae109 (de oude). 150 watt rms en 6ohm.

De speakers die ik hiervoor bij deze versterker had gekocht zijn nog hoger in wattage dus je zou toch zeggen dat dit ook makkelijk moet kunnen?

Zijn er misschien mensen die ervaring met deze versterker hebben en een beetje weten of het een beetje bij elkaar past?

Hopelijk heb ik genoeg informatie gegeven anders hoor ik het wel.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:02

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Mooie versterker.
Het dynamisch vermogen van de C315BEE is dankzij het Power Drive S circuit dusdanig dat hij een onvervormd piekvermogen van meer dan 110 Watt aan 8 Ohm, 190 Watt aan 4 Ohm en maar liefst 270 Watt aan 2 Ohm kan leveren, aldus NAD.
Met je speakers zit je dus volgens mij zeker wel safe. Want om dat (kortstondig dynamisch) vermogen te halen zal je hem wel op standje "10" moeten zetten, maar dan komen de buren geheid klagen ;) Je continu vermogen is 40W, dus zeker geen probleem.

[ Voor 10% gewijzigd door Microkid op 10-02-2024 10:08 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-05 16:49
Als je maar hard genoeg speelt gaan alle speakers stuk vooral hun tweeters.
Op een gegeven moment heeft de versterker geen vermogen genoeg meer, en gaat ie blokgolven uitsturen wat de tweeters om zeep helpt.
Wel moet je absurd hard spelen met moderne speakers om dat voor elkaar te krijgen, maar met oudere speakers met flink lagere gevoeligheid heb je dat wel eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acousticplayer
Microkid schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 09:54:
Mooie versterker.

[...]

Met je speakers zit je dus volgens mij zeker wel safe. Want om dat (kortstondig dynamisch) vermogen te halen zal je hem wel op standje "10" moeten zetten, maar dan komen de buren geheid klagen ;) Je continu vermogen is 40W, dus zeker geen probleem.
Dankjewel! Waar haal je deze informatie weg als ik het vragen mag? Wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acousticplayer
Goofy1978 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:05:
Als je maar hard genoeg speelt gaan alle speakers stuk vooral hun tweeters.
Op een gegeven moment heeft de versterker geen vermogen genoeg meer, en gaat ie blokgolven uitsturen wat de tweeters om zeep helpt.
Wel moet je absurd hard spelen met moderne speakers om dat voor elkaar te krijgen, maar met oudere speakers met flink lagere gevoeligheid heb je dat wel eerder.
Ik geloof dat dit best wel ouder speakers zijn, 20 jaar oud meende ik ergens te lezen maar we zullen het zien. Heb in ieder geval nog 3 maanden garantie dus dat scheelt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:31

Grozno

acts without consequence!

Zolang je niet over het maximale gaat van wat de speakers kunnen hebben, gaat er in de regel praktisch niks mis.
Ik ben aan ook wel benieuwd wat je bedoelt met opgeblazen speakers en hoe je dat hebt gedaan.

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Acousticplayer schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:42:
[...]

Dankjewel! Waar haal je deze informatie weg als ik het vragen mag? Wel handig.
Gewoon even zoeken op internet... https://letmegooglethat.com/?q=nad+315bee

[ Voor 6% gewijzigd door Microkid op 10-02-2024 15:08 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acousticplayer
Grozno schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 13:02:
Zolang je niet over het maximale gaat van wat de speakers kunnen hebben, gaat er in de regel praktisch niks mis.
Ik ben aan ook wel benieuwd wat je bedoelt met opgeblazen speakers en hoe je dat hebt gedaan.
Ik vraag me dit zelf ook af, maar toen ik mijn versterker aan deed hoorde ik een soort plof. En niet veel later hoorde ik dit ook bij de andere box en hielt die er ook mee op. Heb wel een tijdje de speakers op de versterker aangesloten gehad, dus het was niet zo dat de gelijk kapot gingen bij de eerste keer aansluiten.

Ik denk dat de versterker gewoon te weinig vermogen had of het had iets met ohm's te maken. Maar het was ook wel een hele goedkope phillips versterker en de speakers had ik ook al jaren en had ik destijds gratis gekregen en waren ook niet de allerbeste speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acousticplayer
Heb wel gezocht maar kon deze beschrijving niet vinden, kun je de link even doorsturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Acousticplayer schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 20:05:
[...]

Heb wel gezocht maar kon deze beschrijving niet vinden, kun je de link even doorsturen?
https://hifi.nl/recensie/3133/NAD-C315-BEE.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acousticplayer
Oow had deze site eerder wel gevonden maar deze beschrijving niet, gewoon te snel gelezen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-04 15:28
zoals hierboven inderdaad al vermeld, alles is kapot te krijgen.
Zowel je speakers als je versterker.
Eindtrappen kunnen ook stuk.

Daarnaast leveren die acoustic energy ae109 150W MAX. dus dat zal wel een 75 watt rms zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:12

DirtyBird

Praktiserend denker

Met boerenverstand denk je (of ik althans); als de versterker een lager vermogen geeft dan de speakers aankunnen zit je altijd goed.
Maar in de praktijk is het volgens mij juist omgekeerd: de versterker moet kunnen leveren wat de speakers vragen, anders krijg je 'clipping' zoals @Goofy1978 ook aangeeft, en dan kunnen je speakers stukgaan.
Een 40watt rms versterker op 150watt speakers lijkt me dus een probleem.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acousticplayer
DirtyBird schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:57:
Met boerenverstand denk je (of ik althans); als de versterker een lager vermogen geeft dan de speakers aankunnen zit je altijd goed.
Maar in de praktijk is het volgens mij juist omgekeerd: de versterker moet kunnen leveren wat de speakers vragen, anders krijg je 'clipping' zoals @Goofy1978 ook aangeeft, en dan kunnen je speakers stukgaan.
Wel een probleem? Ik krijg hierboven te horen dat de speakers prima met de versterker kunnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:12

DirtyBird

Praktiserend denker

Ja ik zie ook verschillende berichten in dit topic. Ik denk dat wat ik zeg klopt (anders zei ik t niet :p ), maar we moeten even consensus bereiken en dan haal ik mn bericht wel weer weg als ik geen gelijk heb :D

Edit: internet is ook niet helemaal duidelijk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a5xaPN7BgmkwluiZ905BSDf7E3M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YKGpJKMLMSTjMnZZtXMqEABG.png?f=fotoalbum_large

Ik vermoed dat de samenhang met impedantie hier nog van invloed is, maar hoe weet ik niet helemaal.

[ Voor 54% gewijzigd door DirtyBird op 12-02-2024 13:14 ]

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:07
DirtyBird schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:57:
Clipping krijg je als de versterker niet het gevraagde vermogen kan leveren.

Als je de volumeknop te ver opendraait.
Zolang je dat niet doet dan kan je prima met een kleinere versterker uit de voeten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:36
DirtyBird schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:10:
Ja ik zie ook verschillende berichten in dit topic. Ik denk dat wat ik zeg klopt (anders zei ik t niet :p ), maar we moeten even consensus bereiken en dan haal ik mn bericht wel weer weg als ik geen gelijk heb :D

Edit: internet is ook niet helemaal duidelijk
[Afbeelding]

Ik vermoed dat de samenhang met impedantie hier nog van invloed is, maar hoe weet ik niet helemaal.
Hoe lager de speaker impedantie, hoe meer vermogen de versterker wilt leveren, des te eerder deze clip.

Wat betreft versterker vermogen tov de speaker. De meeste fabrikanten zijn vrij rooskleurig qua opgegeven vermogens. Zo zou de Denon X4700, 200W kunnen leveren, echter meet ASR 135W bij 8 ohm. Andere fabrikanten (zoals NAD) zijn een stuk conservatiever. Een conclusie uit de fabrieksspecificaties halen is dus niet aan te raden.

Gezond verstand gebruiken en luisteren waar de limieten zitten. Uiteindelijk kan alles kapot, al is het perfect op elkaar afgestemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acousticplayer
Eskimoo schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:52:
zoals hierboven inderdaad al vermeld, alles is kapot te krijgen.
Zowel je speakers als je versterker.
Eindtrappen kunnen ook stuk.

Daarnaast leveren die acoustic energy ae109 150W MAX. dus dat zal wel een 75 watt rms zijn.
150 watt rms staat erachter op

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:02

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Speakers hebben/zijn geen X vermogen. Dat is hetgeen wat ze maximaal aankunnen.

In principe past elke passieve speaker op elke versterker/receiver, mits je geen heel exotische apparaten hebt en ook geen houtje-touwtje-Frankenstein-combinaties gaat maken (zoals een grammofoon aansluiten op een autoradio met festivalspeakers en kabels die bedoeld zijn om continenten met elkaar te verbinden).

Heb je een gewoon standaard merk/uitvoering speakers? Heb je een gewoon standaardmerk versterker/receiver? Beide vragen ja? Dan aansluiten en géén probleem.

Van té lang, té hard spelen gaat alles kapot, ongeacht wat je koopt.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01:23
Jorgen schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 01:48:
Speakers hebben/zijn geen X vermogen. Dat is hetgeen wat ze maximaal aankunnen.

In principe past elke passieve speaker op elke versterker/receiver, mits je geen heel exotische apparaten hebt en ook geen houtje-touwtje-Frankenstein-combinaties gaat maken (zoals een grammofoon aansluiten op een autoradio met festivalspeakers en kabels die bedoeld zijn om continenten met elkaar te verbinden).

Heb je een gewoon standaard merk/uitvoering speakers? Heb je een gewoon standaardmerk versterker/receiver? Beide vragen ja? Dan aansluiten en géén probleem.

Van té lang, té hard spelen gaat alles kapot, ongeacht wat je koopt.
knip, doe ff normaal zeg..

[ Voor 15% gewijzigd door teacher op 18-02-2024 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-05 16:49
@aljooge @Jorgen zegt toch geen exotische apparaten? dus lees (moeilijk aan te sturen speakers)
50 echte watts @8ohm is idd genoeg voor vrijwel elke moderne speaker in een woonkamer op normaal volume.
Soms zie je op youtube filmpjes van 1200 watt mono blokken die 40000 euro aan speakers aansturen.
als je dan naar de voltmeters kijkt zie je dat ze max 10 watt wegtrekken :P
Maar ik zou zelf ook niet zulke dure speakers aan een 300 euro klasse D amp hangen idd, ook al zou het waarschijnlijk gewoon goed gaan. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Goofy1978 op 18-02-2024 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

aljooge schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:33:
[...]

en met dit soort waardeloze tips kopen de lezers verkeerde spulletjes. Neem aan dat als je dit soort uitspraken doet ook wel even garantie durft te geven wanneer een tweaker een 50W versterker op een moeilijk aanstuurbare speaker aansluit, na aanleiding van je betoog?
Dan gaat er bij normaal spelen alsnog niks stuk. Je zult alleen niet heel hard kunnen draaien vermoed ik, en de versterker moet dan relatief harder werken. Is het een ideale combinatie? Nope, dat zul je met me eens zijn.

Maar bij een normaal volume gooi je hooguit een paar watt naar de speakers. Waar het mis gaat is het opzoeken van de grenzen. Een flinke buizenversterker doet ergens rond de 30 watt en daar stuur je moeilijk aanstuurbare speakers vaak prima mee aan. Dus wattage zegt echt helemaal niks bij normaal gebruik :)

Heb je een lichte versterker en lastige speakers, krijgt bij grenzen opzoeken je versterker het lastig. Heb je een zware versterker en lichte speakers en zoek je grenzen op, gaat je speaker dat niet leuk vinden.

Uiteindelijk stuur je een bepaald elektrisch signaal (voltage) met een bepaald amperage over een kabel naar een speaker, waarbij dat elektrische signaal een magneet in werking zet die een stuk papier oid laat trillen. Afhankelijk van wat die magneten cq versterken willen / kunnen binnen een goede werking heb je op een gegeven moment van een van beiden een grens te pakken, en krijg je afwijkingen. Beiden hoor je in je geluid :)

Maar per saldo geldt dus dat als je niet over grenzen heen gaat, er niks aan de hand is. En wattage zegt dus helemaal niks :)

[ Voor 10% gewijzigd door The Eagle op 18-02-2024 10:21 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:52
@Acousticplayer NAD versterkers hebben vaak een forse voeding ondanks het conservatieve wattage.

"Het dynamisch vermogen van de C315BEE is dankzij het Power Drive S circuit dusdanig dat hij een onvervormd piekvermogen van meer dan 110 Watt aan 8 Ohm, 190 Watt aan 4 Ohm en maar liefst 270 Watt aan 2 Ohm kan leveren, aldus NAD."

https://hifi.nl/recensie/3133/NAD-C315-BEE.html

Waarschijnlijk gaat het prima met de acoustic energy ae109 als je het volume een beetje in de gaten houdt.

[ Voor 6% gewijzigd door Roderiktweaker op 18-02-2024 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-05 22:00
En NAD staat bekend om hun soft-clipping, zodat als je over de grens gaat, hij geen vreemde pieken op het uitgangssignaal zet, die meestal de tweeters niet kunnen verwerken.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

koppie schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:36:
En NAD staat bekend om hun soft-clipping, zodat als je over de grens gaat, hij geen vreemde pieken op het uitgangssignaal zet, die meestal de tweeters niet kunnen verwerken.
Deze versterker heeft geen soft-clipping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:02

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

aljooge schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:33:
[...]

en met dit soort waardeloze tips kopen de lezers verkeerde spulletjes. Neem aan dat als je dit soort uitspraken doet ook wel even garantie durft te geven wanneer een tweaker een 50W versterker op een moeilijk aanstuurbare speaker aansluit, na aanleiding van je betoog?
Vergeet je niet om adem te halen?

Als je goed leest wat ik zeg, dan is er niks aan de hand.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:52
De luidsprekers hebben een sensitivity: 89dB dat moet echt prima gaan hoor. Veel mensen verkijken zich erop hoeveel watt ze nodig denken te hebben. Als je een versterker met wattage meters hebt kan je zien dat je ongeveer 1 a 3 watt gebruikt met hogere pieken.
Wel het advies om het volume en temperatuur in de gaten te houden en of de versterker de impedantie aankan maar dat is altijd een goed advies.

Wattage is zeker niet alles, en een goed gebouwde versterker met laag vermogen kan erg mooi zijn. Bijvoorbeeld die NAD'S of een Mission Cyrus 1, vintage Marantz versterkers of vele buizenversterkers.

Die compacte NAD versterkers zijn behoorlijk potent voor 40 watt. Had er zelfs Dynaudio Focus 220's op aan gesloten. Dit ging prima, wel met een wat hogere temperatuur op hoog volume.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jG-zWwNgEzWdrIjLtwCCan2Ip9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EkPVFrcUaCu5RN7TMBQnjo4X.jpg?f=fotoalbum_large

Best een behoorlijke voeding, hopelijk met een goed merk condensatoren.

[ Voor 36% gewijzigd door Roderiktweaker op 18-02-2024 17:57 ]

Pagina: 1