Ventilatie op slaapkamers CO2 te hoog.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenrot
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23-04-2024
Beste leden,

Ik heb een vraag, mijn woning is van rond 2012 en goed geïsoleerd.
De woning is voorzien van mechanische ventilatie i.c.m. ventilatierooster boven het kozijn.
Nu slapen de kinderen niet zo heel goed, en ben ik het klimaat gaan controleren in de kinderkamers en heb een CO2 meter gekocht om de CO2 te meten in de kamer.

Nu kom ik erachter dat het CO2 gehalte veel te hoog is (1200PPM). Ik heb de ventilatie-roosters helemaal open en de (ingeregelde) mechanische ventilatie op stand 2 staan (en deze is dan vrij luid gezegt hebbende dat het afzuigpunt wel in een andere ruimte zit op dezelfde verdieping). De roosters zitten echter wel achter de gordijnen en doe liever geen raam open omdat deze aan vrij luidruchtige weg gelegen is.

Zou iemand mij nog tips/handvaten kunnen geven hoe het CO2 gehalte omlaag te krijgen dan raam open of de afzuiging op een nog hogere stand te zetten?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05 15:44
1200 is niet veel te hoog. Als we het raam niet open hebben komt onze slaapkamer boven de 2200. Nu net 't raam hopen halen we 1200-1400.

Ik denk dat de slaapproblemen ergens anders vandaan komen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:20
1200 is in de praktijk niet extreem, maar idealiter wil je eigenlijk wat lager zitten. Als hier beneden de waarde richting de 1200 gaat is het moment dat ik extra begin te ventileren (tussendoor open).

Je zou hun deuren een stukje kunnen openzetten als je dat nog niet doet. En anders wordt het toch het raam open of de afzuiging hoger. Er is geen magisch wondermiddel anders dan ventileren.

[ Voor 17% gewijzigd door VidaR-9 op 10-02-2024 09:38 ]

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:49
Veenrot schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 09:30:
Nu kom ik erachter dat het CO2 gehalte veel te hoog is (1200PPM).
Dat is niet veel te hoog. Valt in toelaatbare bandbreedte.

De visies op 'gezonde' CO2 gehaltes verschillen. Er is een beperkt aantal bronnen (en heel veel papagaaien) die geharnast in de 800ppm zitten. Iets breder kijken kan een genuanceerder beeld bieden.

Dat gezegd hebbende is frisse lucht bij het slapen voor veel mensen aangenaam. Het is gewoon kiezen:
• raam open (goede test!)
• verhuizen + raam open
• gordijnen aanpassen voor airflow (test, lage verwachtingen)
• huis ombouwen met WTW met aanvoer van verse lucht
• decentrale WTW in slaapkamers (geluid)
• deuren wagenwijd open laten staan (privacy)
etc.

Ik zou het eerst eens testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stonehawk
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-07-2024
Enige manier om CO2 omlaag te krijgen is iets open zetten. Het raam of de deur, maar dat zijn opties die jezelf niet wil. Hoe groot is de ruimte onder de deur? Misschien kan je daar mee spelen.

Ik heb geen idee hoe het met waardes van CO2 zit. Ik heb zelf wel zo'n meter, maar ik gebruik hem in de woonkamer om te kijken wanneer hij omhoog schiet weet ik dat ik er wat aan moet doen. Ik vertrouw de exacte waarde van de meter niet.

Over de nachtrust van kinderen kunnen natuurlijk ook genoeg andere oorzaken zijn. Zoals vlak voor het slapen nog met schermen bezig zijn, of eten en drinken vlak voor het slapen, te weinig lichaamsbeweging. Ik noem maar wat dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenrot
Hallo Allemaal,

Ten eerste hartstikke bedankt voor de snelle reacties (ongelooflijk).
Dat de PPMS geen rampzalige waardes zijn stelt mij aardig gerust.
Zoals ik aangaf maakt mijn ventilatie best veel lawaai (zuiggeluid) nu is mijn volgende vraag of iemand ervaring heeft met onderstaande geluidsdempers (verlies ik geen capaciteit?. We hebben een Itho box CVE ECO RFT SE en de kanalen zijn schoon zover ik kan zien.

https://www.ventilatielan...Z2VBZV1UHT3xoCx3kQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenrot
Mogelijk een idee om naar een ander type box overzetten (duco silent bijvoorbeeld) echter weet ik niet of deze echt zo veel stiller is. Mijn huidige is natuurlijk al ruim 10 jaar oud.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:49
Het is bijna onmogelijk dat je in een ruimte last hebt van het zuiggeluid van een afzuigventiel in een andere ruimte.

De frequentie van het geluid is te hoog om door een deur etc heen te gaan.

Stand 2 van die mechanische ventilatieunit geeft sowieso beperkt geluid normaalgesproken.

Deze units geven typisch 3 soorten geluid:
- lage brom - bij lage stand, op te lossen door afstelling en ontkoppeling
- fluit bij ventiel - bij hoge stand, op te lossen door afstelling unit en ventiel, en demping in kanaal
- geluid van unit - bij hoge stand, op te lossen door unit in aparte afgesloten ruimte te plaatsen

Demping gewoon proberen maar ook verder kijken.

Ik heb deze Itho unit in mijn vorige en huidige huis geplaatst.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 10-02-2024 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:15

pietje63

RTFM

Is het continu en overal zo hoog?
In de ochtend even alles goed laten doorwaaien. Dan is veel co2 er uit.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenrot
Rukapul schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:28:
Het is bijna onmogelijk dat je in een ruimte last hebt van het zuiggeluid van een afzuigventiel in een andere ruimte.

De frequentie van het geluid is te hoog om door een deur etc heen te gaan.

Stand 2 van die mechanische ventilatieunit geeft sowieso beperkt geluid normaalgesproken.

Deze units geven typisch 3 soorten geluid:
- lage brom - bij lage stand, op te lossen door afstelling en ontkoppeling
- fluit bij ventiel - bij hoge stand, op te lossen door afstelling unit en ventiel, en demping in kanaal
- geluid van unit - bij hoge stand, op te lossen door unit in aparte afgesloten ruimte te plaatsen

Demping gewoon proberen maar ook verder kijken.

Ik heb deze Itho unit in mijn vorige en huidige huis geplaatst.
Het klopt dat dit niet door de deuren komt in de slaapkamer maar in de ruimte zelf vind ik het wel hinderlijk.
Ik ga ze gewoon proberen dan. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenrot
pietje63 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:31:
Is het continu en overal zo hoog?
In de ochtend even alles goed laten doorwaaien. Dan is veel co2 er uit.
Nee hoor absoluut niet vooral na een paar uur in de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker1974
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 05-05 11:10
In plaats van het geluid weg te filteren, kun je ook proberen de bron weg te nemen.

Helaas zijn de lagers in de ventilatie-units niet zo geweldig van kwaliteit. Dat is ongeacht het merk (Itho, Duco, Renson, BUVA, Zehnder). Er zijn kitjes verkrijgbaar met nieuwe lagers.

Ook wil het helpen om het binnenwerk schoon te maken (stof en vet zorgen voor een laagje aangekoekt vuil op de rotorbladen, en dat geeft weer trillingen.

Tot slot is het goed om de kanalen een keer te (laten) reinigen.

[ Voor 9% gewijzigd door Walker1974 op 10-02-2024 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:07
Nu slapen de kinderen niet zo heel goed, en ben ik het klimaat gaan controleren in de kinderkamers en heb een CO2 meter gekocht om de CO2 te meten in de kamer.
Nu kom ik erachter dat het CO2 gehalte veel te hoog is (1200PPM).
Zou iemand mij nog tips/handvaten kunnen geven hoe het CO2 gehalte omlaag te krijgen dan raam open of de afzuiging op een nog hogere stand te zetten?
Maar, hebben de kinderen ook klachten als gevolg van het 'hoge' CO2 gehalte?
En wat is 'niet zo heel goed' slapen? Daarvoor lijkt het mij handiger om een slaapapp op de smartphone te zetten. Die houdt het slaapritme bij en geeft aan of iemand diep slaapt of wakker is. Ikzelf gebruik Sleep as Android, is meteen ook een goede wekker.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenrot
Walker1974 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:17:
In plaats van het geluid weg te filteren, kun je ook proberen de bron weg te nemen.

Helaas zijn de lagers in de ventilatie-units niet zo geweldig van kwaliteit. Dat is ongeacht het merk (Itho, Duco, Renson, BUVA, Zehnder). Er zijn kitjes verkrijgbaar met nieuwe lagers.

Ook wil het helpen om het binnenwerk schoon te maken (stof en vet zorgen voor een laagje aangekoekt vuil op de rotorbladen, en dat geeft weer trillingen.

Tot slot is het goed om de kanalen een keer te (laten) reinigen.
Bedankt voor de tips, heb de waaier al een keer schoongemaakt. Ik ga eens kijken naar die kitjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenrot
Yaksa schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:36:
[...]

Maar, hebben de kinderen ook klachten als gevolg van het 'hoge' CO2 gehalte?
En wat is 'niet zo heel goed' slapen? Daarvoor lijkt het mij handiger om een slaapapp op de smartphone te zetten. Die houdt het slaapritme bij en geeft aan of iemand diep slaapt of wakker is. Ikzelf gebruik Sleep as Android, is meteen ook een goede wekker.
Top bedankt hiervoor, ik wou even wat achtergrond duiding geven.
Mogelijk heeft het met heel iets anders te maken, echter schrok van ik het aantal PPMS wat de meting aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:50

John2B

I Love RAID5..!!

Veenrot schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:22:
Mogelijk een idee om naar een ander type box overzetten (duco silent bijvoorbeeld) echter weet ik niet of deze echt zo veel stiller is. Mijn huidige is natuurlijk al ruim 10 jaar oud.
Ik heb ze toevallig vandaag besteld wacht nog op levering. Ben ook benieuwd hoe het dempt.
https://www.bouwsales.nl/...demper-o-100mm-kleur-bont

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
John2B schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:22:
[...]Ik heb ze toevallig vandaag besteld wacht nog op levering. Ben ook benieuwd hoe het dempt.
Is het niet zo dat wanneer je die dingen in je ventilatiekanaal propt, dat dan de ventilatie ook sterk afneemt? Moet je de box harder gaan zetten omdat je anders niet genoeg doorstroom hebt en krijg je daar weer 'lawaai' van.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PanicVenom
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-05 14:07
John2B schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:22:
[...]

Ik heb ze toevallig vandaag besteld wacht nog op levering. Ben ook benieuwd hoe het dempt.
Persoonlijk zal ik nooit vergelijkbare dempers plaatsen. Dit gaat serieus ten kosten van je ventilatiedebiet. en dus ''nog'' hogere co2 waardes. Valt overigens onder de grenswaardes.
Als je last heb van motorgeluid zal het alleen maar erger worden.

https://www.ventilatieland.nl/nl_NL/sonodec-1-meter/1610/
Dit type demper is standaard in ventilatiesystemen en ik zou hier bij beginnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-05 15:09

Aardedraadje

Met kabelschoen

@Veenrot Al eens de kanalen laten reinigen? Moet normaliter eens in de 4/5 jaar gebeuren. Kost je zo'n 200 euro, maar ze zijn er ook even zoet mee. De kanalen raken over de jaren verstopt met stof en vet (vooral vanuit de keuken).

Bij het vervangen van mijn MV-box, zag hij er zo uit, deze had ik het jaar ervoor nog helemaal schoon gemaakt: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03fEWiETMpvp8pf_xDUG04Kp1fQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/duBeIoFQzktt3c5GcYLse0q5.jpg?f=fotoalbum_large

Oftewel, dit kwam allemaal uit de leidingen. Ik heb toen een nieuwe box opgehangen en meteen een reiniging/inregeling aangevraagd. Bij het (laten) reinigen van de kanalen kwamen er letterlijke pluizen stof uit. De buis naar de keuken zat zelfs bijna helemaal verstopt. Na het reinigen en opnieuw regelen van de ventielen, hoefde de box minder hard te werken (hij is CO2-gestuurd) en zijn rare piep/zuiggeluidjes uit de kanalen verdwenen.

Moet daarbij wel zeggen, dat dat in ons huis waarschijnlijk (25 jaar lang) nooit gedaan is door de vorige eigenaars. Maar jouw huis zit ondertussen ook al op 12 jaar :)

[ Voor 6% gewijzigd door Aardedraadje op 15-02-2024 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-05 17:27
Veenrot schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:17:
Hallo Allemaal,

Ten eerste hartstikke bedankt voor de snelle reacties (ongelooflijk).
Dat de PPMS geen rampzalige waardes zijn stelt mij aardig gerust.
Zoals ik aangaf maakt mijn ventilatie best veel lawaai (zuiggeluid) nu is mijn volgende vraag of iemand ervaring heeft met onderstaande geluidsdempers (verlies ik geen capaciteit?. We hebben een Itho box CVE ECO RFT SE en de kanalen zijn schoon zover ik kan zien.

https://www.ventilatielan...Z2VBZV1UHT3xoCx3kQAvD_BwE
Deze dempers hebben wij in de woonkamer in de ventilatieschacht zitten.

Wij hebben de muur naar de keuken doorgebroken waardoor het ventiel die eerder in de keuken zat precies boven de eettafel zit. Dit is niet zo heel lekker als er net iemand heeft gedouched en de afzuiging nog na loopt op de hoogste stand (vochtsensor). Ook hebben wij in de keuken het hoogste debiet niet nodig, de CO2 blijft altijd onder de 800 (deur open). Als je alle gaten in de demper opent dempt hij alsnog behoorlijk het geluid, maar komt er voor stand 1 en 2 nog genoeg lucht doorheen, de maximale afzuiging wordt wel wat beperkt, dus als je dat nodig hebt zou ik het niet doen.

Overigens kan je beter de ramen gewoon open proberen te zetten, meestal slapen kinderen daar prima door heen als ze het een beetje gewend zijn. Wij slapen thuis allemaal met de ramen open, de jongste sliep met oud en nieuw en het raam open gewoon door om 12 uur :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-05 15:09

Aardedraadje

Met kabelschoen

jichem schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:50:
[...]

Deze dempers hebben wij in de woonkamer in de ventilatieschacht zitten.

Wij hebben de muur naar de keuken doorgebroken waardoor het ventiel die eerder in de keuken zat precies boven de eettafel zit. Dit is niet zo heel lekker als er net iemand heeft gedouched en de afzuiging nog na loopt op de hoogste stand (vochtsensor). Ook hebben wij in de keuken het hoogste debiet niet nodig, de CO2 blijft altijd onder de 800 (deur open). Als je alle gaten in de demper opent dempt hij alsnog behoorlijk het geluid, maar komt er voor stand 1 en 2 nog genoeg lucht doorheen, de maximale afzuiging wordt wel wat beperkt, dus als je dat nodig hebt zou ik het niet doen.

Overigens kan je beter de ramen gewoon open proberen te zetten, meestal slapen kinderen daar prima door heen als ze het een beetje gewend zijn. Wij slapen thuis allemaal met de ramen open, de jongste sliep met oud en nieuw en het raam open gewoon door om 12 uur :P
Tenzij je een afzuigkap naar buiten toe hebt, heb je in de keuken ook vooral de ventilatie nodig om het vochtgehalte goed te houden. Een recirculatiekap zeu het fijnstof e.d. in toom moeten houden, maar als je op gas kookt heb je ook nog eens koolmonoxide waar een CO2-sensor niet op aanslaat, alsmede andere VOS die bij het koken ontstaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-05 17:27
Aardedraadje schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:45:
[...]

Tenzij je een afzuigkap naar buiten toe hebt, heb je in de keuken ook vooral de ventilatie nodig om het vochtgehalte goed te houden. Een recirculatiekap zeu het fijnstof e.d. in toom moeten houden, maar als je op gas kookt heb je ook nog eens koolmonoxide waar een CO2-sensor niet op aanslaat, alsmede andere VOS die bij het koken ontstaan :)
Klopt, wij zuigen af naar buiten toe en koken elektrisch. Maar het ging meer om aan te geven hoe de luchtstroom is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solution28
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-05 07:31
Misschien dat zoiets helpt:

https://www.akoestiekwinkel.nl/stille-ventilatie

en dan bijv;
https://www.akoestiekwink...sn-stille-ventilatie-unit

geen ervaring mee, maar misschien iemand anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenrot
Allen bedankt voor de tips, super ga nog wat proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik ben toevallig afgelopen week ook bezig geweest met onze ventilatie nadat ons CO2 alarm afging in de vroege ochtend.
Wij hebben net als jij ventilatie type C. Bij ons moet het afzuigpunt in de badkamer boven alle slaapkamers boven afzuigen. De werking van de afzuiging boven is o.a. afhankelijk van:
- het aantal kuups wat je afzuigt veel MV's hebben wel 10 standen
- of de ventilatieroosters open staan
- of er genoeg kierbreedte onder de deuren zit
- of het ventiel in de badkamer voldoende open staat
- of er teveel concurrerende ruimtes zijn die ramen en/of roosters open hebben staan want lucht zoekt altijd de weg van de minste weerstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Vraag is ook met welke CO2 meter je meet en wat de afwijking is. Ik heb hier Resideo R200 meters, die pakken de eerste 24 uur na inschakelen de laagste waarde en dat is dan "400ppm". Vervolgens elke week een automatische calibratie.
Ik heb die dingen 's morgens ingeschakeld en een uur buiten gelegd (zit accu in), dan klopt het wel redelijk, maar nieuw uit doos gaven die dingen hier 1600 en 1800ppm aan... Leg je 2 naastelkaar nieuw uit doos heb je 2 verschillende waardes.

Overigens heeft het hier geholpen om roosters in de deuren te maken. Kier onder de deur was niet groot genoeg en deuren zijn al ingekort, dus dan blijft een rooster over. Ik voel serieuze airflow als ik mijn hand ervoor houd (afzuiging in de badkamer en slaapkamer zonder rooster in de ramen, roosters in 2 slaapkamers zonder afzuiging).
Ik stuur hier op 1000ppm in de slaapkamer waar een afuigventiel zit, die piekt 's avonds bij het naar bed gaan even en na een halfuur op standje 2 draait de fan de hele nacht op laagste stand.
(resideo's hangen met wat knutselwerk aan HomeAssistant, een van de resideo's kan ook de ventilatiebox aansturen).
Sturing hier: 5min hoger dan 1000ppm is fan op 2, 15 minuten lager dan 1000ppm is fan op auto (laag toerental standby, vochtsensor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenrot
PanicVenom schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:08:
[...]

Persoonlijk zal ik nooit vergelijkbare dempers plaatsen. Dit gaat serieus ten kosten van je ventilatiedebiet. en dus ''nog'' hogere co2 waardes. Valt overigens onder de grenswaardes.
Als je last heb van motorgeluid zal het alleen maar erger worden.

https://www.ventilatieland.nl/nl_NL/sonodec-1-meter/1610/
Dit type demper is standaard in ventilatiesystemen en ik zou hier bij beginnen.
Top bedankt ga ik eens bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veenrot
Aardedraadje schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:21:
@Veenrot Al eens de kanalen laten reinigen? Moet normaliter eens in de 4/5 jaar gebeuren. Kost je zo'n 200 euro, maar ze zijn er ook even zoet mee. De kanalen raken over de jaren verstopt met stof en vet (vooral vanuit de keuken).

Bij het vervangen van mijn MV-box, zag hij er zo uit, deze had ik het jaar ervoor nog helemaal schoon gemaakt: [Afbeelding]

Oftewel, dit kwam allemaal uit de leidingen. Ik heb toen een nieuwe box opgehangen en meteen een reiniging/inregeling aangevraagd. Bij het (laten) reinigen van de kanalen kwamen er letterlijke pluizen stof uit. De buis naar de keuken zat zelfs bijna helemaal verstopt. Na het reinigen en opnieuw regelen van de ventielen, hoefde de box minder hard te werken (hij is CO2-gestuurd) en zijn rare piep/zuiggeluidjes uit de kanalen verdwenen.

Moet daarbij wel zeggen, dat dat in ons huis waarschijnlijk (25 jaar lang) nooit gedaan is door de vorige eigenaars. Maar jouw huis zit ondertussen ook al op 12 jaar :)
Goede tip ik ga wens informeren bij zoon reinigingsbedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Dit is hoe een box er na 30 jaar uit ziet. Ik kan je vertellen dat de buizen zo overal waren bijkomend nadeel was dat veel ook met flexbuizen is aangelegd dus schoonmaken was een feest :) (de box is in zijn geheel de kliko ingegaan, gelukkig ook maar 6m buis totaal)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4QQauoJqpi8qJ4ABqvTTmRPqroE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qVhqKeW1Wykw9ypCjrhjnalR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sA9wf3mhPC3aYotIUapBxOzY-kQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rGqWiO9YiqyQM1D3Bpayr78r.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik kan iedereen aanraden om bij aanschaf van een huis dit soort shit te controleren. Hier hebben dus 30 jaar lang alleen maar bewoners gewoond die het niet boeide en de woningbouw en later de investeringsmaatschappij overduidelijk ook niet.

(30 jaar is overigens een gok, toen was er een grote verbouwing waarbij ook andere zaken op die plekken zijn aangepakt, dus een logisch moment. We hebben ook nog wat achtergelaten zooi uit 89 gevonden daar)

Zeker je nieuw box wil je niet vol met dat soort stof en huidschilfers hebben zitten. Een C02 en vochtsensor gaat daar namelijk ook op af.

[ Voor 3% gewijzigd door Caelorum op 08-03-2024 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:16
Veenrot schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 06:41:
[...]

Goede tip ik ga wens informeren bij zoon reinigingsbedrijf.
Wij kochten samen met de buren samen in bij https://lintsventilatie.nl/. Goede ervaringen mee en denken ook mee bij dit soort euvels.

Buizen schoonmaken hoort m.i. inderdaad bij standaard groot onderhoud van de zoveel jaren. Succes! Goed binnenklimaat is net zo goed als gezond eten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenrot
Tomino schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:49:
[...]

Wij kochten samen met de buren samen in bij https://lintsventilatie.nl/. Goede ervaringen mee en denken ook mee bij dit soort euvels.

Buizen schoonmaken hoort m.i. inderdaad bij standaard groot onderhoud van de zoveel jaren. Succes! Goed binnenklimaat is net zo goed als gezond eten ;)
Kijk eens aan, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Je hebt inderdaad een behoorlijk ventilatie systeem nodig om de CO2 onder de 1000ppm te houden. Als ik met het gezin in de woonkamer zit dan gaan we echt in een half uur al over die waarde heen. Zetten we dan twee ramen open dan kunnen we verdere stijging voorkomen maar dan tocht het enorm en dan zitten we er nog boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
_JGC_ schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 22:22:
Vraag is ook met welke CO2 meter je meet en wat de afwijking is. Ik heb hier Resideo R200 meters, die pakken de eerste 24 uur na inschakelen de laagste waarde en dat is dan "400ppm". Vervolgens elke week een automatische calibratie.
Ik heb die dingen 's morgens ingeschakeld en een uur buiten gelegd (zit accu in), dan klopt het wel redelijk, maar nieuw uit doos gaven die dingen hier 1600 en 1800ppm aan... Leg je 2 naastelkaar nieuw uit doos heb je 2 verschillende waardes.

Overigens heeft het hier geholpen om roosters in de deuren te maken. Kier onder de deur was niet groot genoeg en deuren zijn al ingekort, dus dan blijft een rooster over. Ik voel serieuze airflow als ik mijn hand ervoor houd (afzuiging in de badkamer en slaapkamer zonder rooster in de ramen, roosters in 2 slaapkamers zonder afzuiging).
Ik stuur hier op 1000ppm in de slaapkamer waar een afuigventiel zit, die piekt 's avonds bij het naar bed gaan even en na een halfuur op standje 2 draait de fan de hele nacht op laagste stand.
(resideo's hangen met wat knutselwerk aan HomeAssistant, een van de resideo's kan ook de ventilatiebox aansturen).
Sturing hier: 5min hoger dan 1000ppm is fan op 2, 15 minuten lager dan 1000ppm is fan op auto (laag toerental standby, vochtsensor).
Ja, die heb ik ook.
Als ze weer bij iBood in de aanbieding zijn dan zijn ze heel betaalbaar.

Heb helaas nog niet ontdekt hoe je het display kunt dimmen en de alarm uit kunt zetten :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-05 00:01
Itho daalderop met co2 sensor toevallig?

Ik ben hier zelf ook mee bezig geweest en kwam er toen achter dat de co2 sensor van Itho gaat bijventileren vanaf 1200ppm, wat precies de grens is van slecht. Ik heb het liever tussen de 400 - 800.

Ik heb de standaardwaarden maar hoger gezet, waardoor het tussen die waarde blijft.

Het blijft soms wel een uitdaging in een slaapkamer met de deur dicht en 2 personen.

PS: Bij mij is het een woning met balans ventilatie zonder rooster in het kozijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
Puddi Puddin schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:17:
Je hebt inderdaad een behoorlijk ventilatie systeem nodig om de CO2 onder de 1000ppm te houden. Als ik met het gezin in de woonkamer zit dan gaan we echt in een half uur al over die waarde heen. Zetten we dan twee ramen open dan kunnen we verdere stijging voorkomen maar dan tocht het enorm en dan zitten we er nog boven.
De vraag is natuurlijk of het wel noodzakelijk is om de CO2 onder de 1000ppm te houden.
Rapporten die ik doorgenomen heb gebruiken het CO2 gehalte hoofdzakelijk als indicator of er voldoende geventileerd wordt, dus niet dat het CO2 gehalte zelf (onmiddellijk) een gevaar vormt, maar de opeenhoping van stoffen zoals CO, NO, PAK, benzeen, radon en nog meer stoffen die zich kunnen voordoen bij kooktoestellen, geisers, roken, koken en zo.
Voor zover ik weet kunnen er lichte klachten (hoofpijn, slaperigheid) optreden bij een CO2 concentratie van 5000ppm en hoger. Pas bij 80.000 ppm wordt het echt gevaarlijk.
Websites die aangeven dat er actie zou moeten worden ondernomen bij een concentratie hoger dan 1200ppm zijn zonder uitzondering verkopers van ventilatieapparatuur en aanverwante artikelen.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:12
Andere roosters in huis op iets lager standje zetten zodat er meer ventilatie door de slaapkamers gaat.

Ik heb de roosters beneden vrijwel volledig dicht staan. Meer koele lucht in de slaapkamers (wenselijks) minder koude luchtstromen in de woonkamer (onwenselijk)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:11
Yaksa schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 23:32:
[...]

De vraag is natuurlijk of het wel noodzakelijk is om de CO2 onder de 1000ppm te houden.
Rapporten die ik doorgenomen heb gebruiken het CO2 gehalte hoofdzakelijk als indicator of er voldoende geventileerd wordt, dus niet dat het CO2 gehalte zelf (onmiddellijk) een gevaar vormt, maar de opeenhoping van stoffen zoals CO, NO, PAK, benzeen, radon en nog meer stoffen die zich kunnen voordoen bij kooktoestellen, geisers, roken, koken en zo.
Voor zover ik weet kunnen er lichte klachten (hoofpijn, slaperigheid) optreden bij een CO2 concentratie van 5000ppm en hoger. Pas bij 80.000 ppm wordt het echt gevaarlijk.
Websites die aangeven dat er actie zou moeten worden ondernomen bij een concentratie hoger dan 1200ppm zijn zonder uitzondering verkopers van ventilatieapparatuur en aanverwante artikelen.......
Het is nodig. Rapporten die ik heb gelezen zijn aan de medisch wetenschappelijk kant en familie uit de artsenwereld en als je bijvoorbeeld niet aangeboren hersenletsel hebt of een andere aandoening waarbij herstel in de slaap top prio is kom je er snel achter dat het niet in de haak is.
Ik ben er over gaan lezen toen ik terugslag had na verhuizing naar een huis met wtw en geen idee had waar die ontzettende vermoeidheid en koppijn vandaan kwam. Na het ventileren ging het weer beter, niet top. Dat hebben we een huis later. De ervaring is niet prettig.

Er is een verschil tussen ventileren voor gezondheid, bouwbesluit en de Nederlandse polder. Het fraaiste in dit land is de eisen voor ventileren in openbare ruimtes, die zijn stricter dan woningen. Duitsland heeft het wel aardig voor elkaar.

Dus TS heeft in mijn ogen een heel terecht punt.

[ Voor 8% gewijzigd door Miezie op 09-03-2024 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
Beste leden,

Ik heb een vraag, mijn woning is van rond 2012 en goed geïsoleerd.
De woning is voorzien van mechanische ventilatie i.c.m. ventilatierooster boven het kozijn.

Nu kom ik erachter dat het CO2 gehalte veel te hoog is (1200PPM). Ik heb de ventilatie-roosters helemaal open en de (ingeregelde) mechanische ventilatie op stand 2 staan (en deze is dan vrij luid gezegt hebbende dat het afzuigpunt wel in een andere ruimte zit op dezelfde verdieping). De roosters zitten echter wel achter de gordijnen en doe liever geen raam open omdat deze aan vrij luidruchtige weg gelegen is.

Alvast bedankt voor het meedenken.
toon volledige bericht
De nog hogere stand is helaas wel waar het vaak op berekend is. Verder zoekt lucht de weg van de minste weerstand. Waarschijnlijk zuig je af in natte ruimtes. Sluit daar eens alle ramen en deuren (als je een raam hebt in je badkamer).
Wat ook nog zou kunnen is dat de roosters in de slaapkamer te klein zijn qua capaciteit voor de ruimtes, dan heb je overstroom uit andere ruimtes nodig. Typisch iets wat niet kan met centrale afzuiging.

Verder zou je de aanleg van een ducobox focus kunnen overwegen als je de mogelijkheid hebt om buizen aan te leggen. Anders moet je het ding toch stiller zien te krijgen…

Die weg van de minste weerstand is de reden dat ik heb geeist dat we andere ventilatie in de nieuwbouw kregen. Afzuiging in alle leefruimtes. Heb je in geen enkele ruimte invloed van de andere met open ramen e.d.

[ Voor 5% gewijzigd door Miezie op 09-03-2024 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Miezie schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 07:56:
[...]Het is nodig. Rapporten die ik heb gelezen zijn aan de medisch wetenschappelijk kant en familie uit de artsenwereld en als je bijvoorbeeld niet aangeboren hersenletsel hebt of een andere aandoening waarbij herstel in de slaap top prio is kom je er snel achter dat het niet in de haak is.
Ik ben er over gaan lezen toen ik terugslag had na verhuizing naar een huis met wtw en geen idee had waar die ontzettende vermoeidheid en koppijn vandaan kwam. Na het ventileren ging het weer beter, niet top. Dat hebben we een huis later. De ervaring is niet prettig.
Dus een N-1 ervaring. Ik vraag me dan af of het daadwerkelijk aan het CO2 niveau lag (heb je dat gemeten?) of dat er in dat nieuwe huis nog andere stoffen aanwezig waren die dezelfde klachten kunnen veroorzaken. Wanneer een WTW systeem niet goed gereinigd wordt bijvoorbeeld dan recirculeert het systeem continue allerlei stofjes door het hele huis. Zo'n ventilatiesysteem voert weliswaar gebruikte lucht af en brengt verse lucht naar binnen maar roosters, filters en ventielen raken vervuild door fijnstof en vuil van binnen én van buiten. Als deze niet goed schoongemaakt worden komt deze lucht met vuildeeltjes weer mee naar binnen. Ook raken mechanische delen en luchtkanalen vervuild doordat stof, bacteriën, vocht en ongedierte blijven hangen. Dit heeft gevolgen voor de luchtkwaliteit in je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06-05 19:30
Vóórdat je naar bed gaat moet het CO2 niveau echt onder de 500 liggen, in de nacht wordt dat door je aanwezigheid hoger en kan best 1500 worden als je wakker wordt.

Een laag CO2 niveau betekend dat er voldoende wordt geventileerd zodat ook andere (schadelijke) stoffen in geringe hoeveelheden aanwezig zijn.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
natural colour schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:19:
Vóórdat je naar bed gaat moet het CO2 niveau echt onder de 500 liggen, in de nacht wordt dat door je aanwezigheid hoger en kan best 1500 worden als je wakker wordt.
Een laag CO2 niveau betekend dat er voldoende wordt geventileerd zodat ook andere (schadelijke) stoffen in geringe hoeveelheden aanwezig zijn.
Die eerste snap ik niet, dat zou inhouden dat 1500ppm nog niet zo slecht is aangezien je niet aangeeft dat je 's morgens snakkend naar adem en met barstende koppijn naar de DuCo box loopt om deze op maximaal ventileren te zetten.
Overigens is het natuurlijke CO2 niveau inmiddels flink aan het stijgen en zitten we al boven de 420ppm (en stijgende):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-YxqX6nR6-HqlasDfTAwfnXnEY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4LOHuGQQIzey8x4sFEqmd9mR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
Yaksa schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:04:
[...]

Dus een N-1 ervaring. Ik vraag me dan af of het daadwerkelijk aan het CO2 niveau lag (heb je dat gemeten?) of dat er in dat nieuwe huis nog andere stoffen aanwezig waren die dezelfde klachten kunnen veroorzaken. Wanneer een WTW systeem niet goed gereinigd wordt bijvoorbeeld dan recirculeert het systeem continue allerlei stofjes door het hele huis. Zo'n ventilatiesysteem voert weliswaar gebruikte lucht af en brengt verse lucht naar binnen maar roosters, filters en ventielen raken vervuild door fijnstof en vuil van binnen én van buiten. Als deze niet goed schoongemaakt worden komt deze lucht met vuildeeltjes weer mee naar binnen. Ook raken mechanische delen en luchtkanalen vervuild doordat stof, bacteriën, vocht en ongedierte blijven hangen. Dit heeft gevolgen voor de luchtkwaliteit in je huis.
Ik heb mij den ziekte gemeten. Het is geen N-1 geval.
Succes met lezen: https://www.rvo.nl/sites/...en%20van%20ventilatie.pdf

Wij zijn in ons geval van pakweg 2000ppm naae 1200 naar 1000 gegaan… en bij elke stap had ik minder koppijn. Overigens was dat al vrij snel opgelost, want we schakelden altijd naar maximaalstand.

Effect van raam open was een concentratie van 6-800ppm. Het beste maar qua thermische comfort wat onprettig in de winter. Enfin, je kunt in onderzoeken lezen wat je wilt.. maar op basis van fijnstod ed >1000ppm co2 accepteren is jezelf voor de gek houden. Regel dan goede filters in je installatie of ga de stad uit qua wonen.

[ Voor 11% gewijzigd door Miezie op 09-03-2024 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Yaksa De eerste stijging heb je al te pakken als je de kamer binnen stapt en daar 10 minuten bent. Dan zit je al op 900ppm.

Die 400 is idd al wat hoger en wordt alleen maar meer. Ik zit hier elke avond in de houtkachellucht van iemand verderop, zodra dat ding uit gaat rond middernacht wil de CO2 ineens wel weer dalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
In het hele rapport (wat hoofdzakelijk over andere stoffen dan CO2 gaat) wordt CO2 alleen gebruikt als hulpstof om andere stoffen (bio-effluenten) in te kunnen schatten.
In de conclusies van het rapport wordt CO2 niet eens genoemd.
In een paragraaf over CO2 zelf wordt gesteld: "Er zijn geen wetenschappelijke studies bekend waarin bij lage CO2-concentraties minder gezondheidsklachten optreden."
Het hele rapport geeft aan dat er veel meer andere (en schadelijkere) stoffen dan CO2 zijn waar we ons druk over moeten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
Yaksa schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 21:15:
[...]

In het hele rapport (wat hoofdzakelijk over andere stoffen dan CO2 gaat) wordt CO2 alleen gebruikt als hulpstof om andere stoffen (bio-effluenten) in te kunnen schatten.
In de conclusies van het rapport wordt CO2 niet eens genoemd.
In een paragraaf over CO2 zelf wordt gesteld: "Er zijn geen wetenschappelijke studies bekend waarin bij lage CO2-concentraties minder gezondheidsklachten optreden."
Het hele rapport geeft aan dat er veel meer andere (en schadelijkere) stoffen dan CO2 zijn waar we ons druk over moeten maken.
Ik neem aan dat je ook de correlatie tussen cognitief functioneren en co2 gehalte hebt gelezen?

Je hoeft het niet van me aan te nemen, maar bout stellen dat het onzinnig is gaat mij wat te ver. Dat dan ook doorzetten in een antwoord voor TS idem. Bovendien is CO2 op dit moment de norm om te sturen op luchtkwaliteit, dat we dat doen aan de hand van bepaalde grenzen is niet gek. Dat er klachten zijn bij onder de maat ventileren is ook evident. Dat er meer is om ons druk om te maken is ook evident… dat niemand zich er druk om maakt totdat je je slecht voelt ook.

Als je gewoon keurig op <1000 ppm co2 ventileert, de nodige filters toepast in je roosters of WTW en je daarna gewoon goed slaapt is er niks aan de hand. Als er dan nog heel veel slechte stoffen rond dwalen en dat het probleem is, kan je beter verhuizen. In slecht geventileerde woningen wonen is gewoon geen goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
_JGC_ schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:17:
@Yaksa De eerste stijging heb je al te pakken als je de kamer binnen stapt en daar 10 minuten bent. Dan zit je al op 900ppm.

Die 400 is idd al wat hoger en wordt alleen maar meer. Ik zit hier elke avond in de houtkachellucht van iemand verderop, zodra dat ding uit gaat rond middernacht wil de CO2 ineens wel weer dalen.
Hoe kan iemand verderop met een houtkachel in hemelsnaam jouw CO2 in huis beinvloeden :? Hoe ventileer jijj? Heb je soms de ramen open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Als er hier in de buurt iemand de houtkachel aan heeft zie ik dat vooral terug in de fijnstofmeting in huis.
Bij co2 zie ik op datzelfde moment niks.
Het kan dus voorkomen dat de fijnstof omhoog schiet en in combinatie met de windrichting weet ik wie de houtkachel aangestoken heeft.

De co2 meting in de woonkamer bij ons op een gemiddelde dag.
Ventilatie bestaat uit wasemkap, warmtepompboiler en kiepraampje op een kier.
Er is verder geen vorm van mechanische ventilatie wel kijkende voor een decentrale wtw overigens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xZIk91IOiJ_RHXgIodfyRLA2hCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/slq6QNHLoTTEi6l5T8XnTH4v.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
nokiaan958GB schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 22:41:
[...]

Hoe kan iemand verderop met een houtkachel in hemelsnaam jouw CO2 in huis beinvloeden :? Hoe ventileer jijj? Heb je soms de ramen open?
Ik weet niet wat diegene in zn kachel opstookt, maar het stinkt enorm en bij mist of als het windstil is blijft het gewoon hangen als een deken over de buurt.

Ik heb boven 1 rooster op het zuiden, 1 rooster op het noorden en een raam op een kier op het noorden. Beneden heb ik op het zuiden een groot rooster en op het noorden een klepraam. Er is eigenlijk altijd wel trek tussen rooster en klepraam beneden. Boven draait mechanische ventilatie in de badkamer en op 1 slaapkamer (andere slaapkamer krijgt ook een ventiel, ben de zolder aan het verbouwen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hier ook aan het leren veel vaker ramen en roosters te openen. Nu de temperatuur wat stijgt gaat dat wat makkelijker en heb ik overdag tot slapen alle roosters open. Op slaapkamer overigens altijd de roosters open.

Douchen doen we met een raam open, dan lijkt de condens sneller weg te zijn in combinatie met afzuiging. Maar lees hier dat dat niet verstandig is?

Verder merk ik in luchtvochtigheid als er wat tegenover elkaar open staat dat het zakt van 60% naar 45%-50% en dat is al prettiger.

Maar zoals gezegd, het is echt een kwestie van aanleren om roosters open te zetten en het liefst af en toe een raam.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
THE_BASE schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 23:07:
Hier ook aan het leren veel vaker ramen en roosters te openen. Nu de temperatuur wat stijgt gaat dat wat makkelijker en heb ik overdag tot slapen alle roosters open. Op slaapkamer overigens altijd de roosters open.

Douchen doen we met een raam open, dan lijkt de condens sneller weg te zijn in combinatie met afzuiging. Maar lees hier dat dat niet verstandig is?

Verder merk ik in luchtvochtigheid als er wat tegenover elkaar open staat dat het zakt van 60% naar 45%-50% en dat is al prettiger.

Maar zoals gezegd, het is echt een kwestie van aanleren om roosters open te zetten en het liefst af en toe een raam.
Ramen bij de badkamer open is alleen maar goed en beter, raam dicht in de badkamer in de nacht bij slapen ging het om… meeste ventilatie zuigt af in natte ruimtes en keuken/woonkamer. Dan moet het wel via de ruimtes onder de deuren de andere ruimtes ventileren ipv alleen de badkamer met het geopende raam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online

Bij douchen met de ramen open en mechanische ventilatie ingeschakeld trek je koude lucht binnen wat niet lekker is als je in je blote kont onder de douche staat. Verder heb je kans dat je juist condens krijgt.

Warme lucht kan meer vocht bevatten en voert meer af. Vandaar het advies om warme lucht uit de woning binnen te trekken in de badkamer.

Overigens is luchtvochtigheid ook wel een dingetje. Sinds ik meer ventileer en we geen was meer drogen op het rek (sinds december eindelijk een droger) is de luchtvochtigheid hier enorm gedaald. De kinderen hoesten zich de longen uit het lijf vanwege droge lucht. Hebben nu juist een bevochtiger op de slaapkamer staan van een van de kinderen, gaat al een stuk beter :X.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Inhakend op dit onderwerp. Is het qua roosters in de woonkamer beter om deze tegen over elkaar te zetten (in voor- en achtergevel). Of juist meer diagonaal van elkaar? Ook qua evt. tocht/koude trek. Of maakt dat niet zoveel uit?

[ Voor 7% gewijzigd door Raem op 10-03-2024 08:09 ]

https://psnprofiles.com/RaemNL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online

In principe hoef je niet aan de roosters te komen. Bij hard wind of bij brand zou je enkele dicht(er) kunnen zetten.
Bedoeling is dat je met de roosters bepaalt waar de MV in je huis frisse lucht naar binnen zuigt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Yaksa schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:04:
Wanneer een WTW systeem niet goed gereinigd wordt bijvoorbeeld dan recirculeert het systeem continue allerlei stofjes door het hele huis. Zo'n ventilatiesysteem voert weliswaar gebruikte lucht af en brengt verse lucht naar binnen maar roosters, filters en ventielen raken vervuild door fijnstof en vuil van binnen én van buiten.
"recirculeren" is echt een foutieve woordkeuze die het verkeerde idee geeft.

De afvoerventielen/kanalen zijn niet zo relevant aangezien die lucht toch naar buiten gaat, bovendien exact hetzelfde als met andere type ventilatie.

Gaat dus eigenlijk alleen om de inblaasventielen. Dit is met type D ventilatie juist minder een probleem dan met andere soorten ventilatie; de lucht die ingeblazen is wordt namelijk eerst gefilterd. Bij type C ventilatie stroomt de ingaande lucht door een rooster; hier kan net zo goed vuil/fijnstof ophopen. Bij natuurlijke ventilatie is het nog erger; daar heb je geen idee waar de lucht vandaan komt en welke vervuiling daar is.

Inderdaad is wisselen van de filters bij type D belangrijk voor schone lucht. Maar, je hebt hier in ieder geval controle over i.t.t. andere manieren van ventilatie.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@assje Het probleem met WTW's is dat die filters vaak nooit vervangen worden waardoor je bacteriegroei in de filters krijgt of dat de luchtstroom te ver beperkt wordt waardoor het hele systeem ontregelt. Kanalen reinigen doen ook veel mensen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
_JGC_ schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:01:
@assje Het probleem met WTW's is dat die filters vaak nooit vervangen worden waardoor je bacteriegroei in de filters krijgt of dat de luchtstroom te ver beperkt wordt waardoor het hele systeem ontregelt. Kanalen reinigen doen ook veel mensen niet.
Maar dat is nu juist het punt; type C ventilatie heeft precies hetzelfde; daar gaat de toevoer door roosters en die reinigt al helemaal niemand.

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 13-03-2024 12:42 ]

Pagina: 1