Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Martinus123
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-12-2024
Goeiedag,

Wij wonen met 3 personen in een hoekhuis gebouwd 2020, 600m3 inhoud en 150m2 vloeroppervlakte. Energielabel A en super goed geisoleerd, en 10 zonnepanelen.

Begane grond vloerverwarming 16x2 en zijn 15cm h.o.h. geplaatst met een lagetemp verdeler.

Op de 1ste en 2e verdieping kleine radiatoren, in totaal 6 stuks, inclusief verdeler op de 1ste verdieping.

Ons huis is nog opgeleverd met een cv ketel ivm bouwplan uit 2016. Intergas HReco cw5.

Wij douchen met een douchekop die 4l per minuut doet. De CW5 was ivm een regendouche, echter gebruiken wij deze nooit, dus hier hoeft geen rekening mee gehouden te worden.

2023 hebben we een Remeha Elga Ace 4kw lucht/water warmtepomp geinstalleerd inclusief Remeha Etwist thermostaat en een buffervat van 25l. De leidingen hieromheen zijn geisoleerd. Voor het SWW een Ariston Hybrid Lydos 100l warmtepompboiler geinstalleerd.

Radiatorknoppen op 2e verdieping staan op stand 2 en op 1ste verdieping op stand 5 (volledig open). Alles is redelijk goed waterzijdig ingeregeld dmv warmtebeeldcamera.

De warmtepompboiler 100l is voor ons voldoende om met 3 personen te douchen. We douchen op verschillende tijden en je kan altijd nog even de boost knop indrukken zodat het watertemperatuur warmer wordt dan de ingestelde 53 graden.

Gasverbruik was 650m3 per jaar.
Nu is het gasverbruik 0 m3 per jaar.
Stroomverbruik is even niet relevant voor deze vraag.

Het lukt de warmtepomp om volledig solo het huis op 19 graden begane grond temp te houden. Dit is onze gewenste temperatuur. Boven is het vaak 18.5 graden tenzij kouder dan -7 graden buiten temp. Mede door finetuning van de instellingen.

De Elga Ace 4kw heeft natuurlijk bij koude temperaturen aardig wat defrosts, maar ik zie daar weinig problemen in.

Nu komt mijn vraag: ik ben van plan om de CV ketel af te koppelen en daar een elektrisch apparaat voor in de plaats terug te plaatsen, zodat ik de stap kan maken naar volledig gasloos.

De reden dat ik er een ander elektrisch apparaat voor terug wil plaatsen is enkel voor het feit dat de Elga Ace 4kw onder een buitentemperatuur van -15 graden STOPT met werken. De kans op dit soort temperaturen is natuurlijk zeer klein maar historisch gezien is dit wel af en toe gebeurt en ik wil niet hebben dat we dan geen verwarming meer hebben..!

Wat adviseren jullie voor oplossing hiervoor en waarom?
Ik zit zelf te denken om de cv ketel te vervangen met een:
- elektrische cv ketel (nadeel 380v). Voordeel hier zit een pomp in, die het cv water rondpompt zodra de elga ace gestopt is.
- doorstroomverwarmer (mijn gevoel zegt dat dit niet voldoende is
- elektrische losse kacheltjes. Maar ik wil liever gebruik blijven maken van het cv systeem.

Ik ben heel benieuwd of iemand mij hiermee kan helpen.

Alvast bedankt!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:37

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zou voor die enkele keer niet een apparaat ophangen wat ook weer onderhoud vergt. En vervangen moet worden op termijn.

Hoe vaak wordt het nou zo koud? Misschien 5 keer in de 20 jaar.

Ik zou het met elektrische kacheltjes regelen.

• Martinus123
Bedankt voor je reactie.

Elektrische cv ketel heeff toch praktisch geen onderhoud nodig?

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Hoe komt het dat je niet direct voor full-electric bent gegaan en in plaats daarvan een net ondergedimensioneerde warmtepomp hebt geïnstalleerd?

En wat denk je dat er gaat gebeuren als de buitentemperatuur een keertje kort onder de -15 duikt? Dan bevriest je huis toch niet meteen? Als de weersvoorspellingen dat aankondigen kan je op tijd nog even alles hoger stoken. Je vloeren zijn een goede buffer.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:40
Zit er niet al een simpele spiraal in je buffervat?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• Martinus123
Nee het is een simpel buffervat van Rehema zonder spiraal.

Mogelijk kan die nog wel toegevoegd worden. Maar dan zal ik ook nog een extra pomp nodig hebben toch?

• Martinus123
fsfikke schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 09:25:
Hoe komt het dat je niet direct voor full-electric bent gegaan en in plaats daarvan een net ondergedimensioneerde warmtepomp hebt geïnstalleerd?

En wat denk je dat er gaat gebeuren als de buitentemperatuur een keertje kort onder de -15 duikt? Dan bevriest je huis toch niet meteen? Als de weersvoorspellingen dat aankondigen kan je op tijd nog even alles hoger stoken. Je vloeren zijn een goede buffer.
Hier heb ik over nagedacht, maar hoe ondergedimensioneerd is de warmtepomp als het mijn huis 99 van de 100 keren op temperatuur kan houden? Naar mijn mening is er ook winst doordat ik die 99 keer met minder stroomverbruik kan verwarmen.

Goede tip over tijdelijk hoger stoken. Dank je.

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-10 10:54
Martinus123 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 09:42:
[...]

Hier heb ik over nagedacht, maar hoe ondergedimensioneerd is de warmtepomp als het mijn huis 99 van de 100 keren op temperatuur kan houden? Naar mijn mening is er ook winst doordat ik die 99 keer met minder stroomverbruik kan verwarmen.

Goede tip over tijdelijk hoger stoken. Dank je.
Het vermogen staat niet direct gelijk aan de efficientie, dus het is niet zo dat een kleinere warmtepomp perse de efficientere keuze is.

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-10 10:54
fsfikke schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 09:25:

Als die -15 eraan komt, denk ik niet dat je echt vermogen overhoud om nog even flink warmte te bufferen. Want dan is het al -10 en staat hij waarschijnlijk al maximaal te stampen.

• ice-T106
Gok dat je heel eind komt door de warmtepomp te gebruiken wanneer die wel werkt (ook overdag bijvoorbeeld).
Twee elektrische kacheltje van 10 euro als backup.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:19
Waar in het land staat het huis? Zijn grote delen van het land waar -15 al decennia niet voortgekomen is, en al helemaal niet voor lang.

En zeker als het koud is geen nachtverlaging doen. Dat is sowieso iets wat weinig goed doet voor de benodigde elektrische energie. (Aan warmen heeft hogere Ta nodig = lager rendement)

Voor koude de temperatuur in huis verhogen, je gaat met vermogen tekort zeer langzaam zakken… en anders ga je koekjes bakken… dat maakt een dergelijke woning snel weer warmer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Martinus123
Dorp rondom Eindhoven.

Voor de duidelijkheid er wordt GEEN nachtverlaging toegepast.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:20
Haha in valkenswaard was het inderdaad paar dagen koud afgelopen tijd.
Maar gewoon kerstdiner bakken en je huis is warm :)

• Martinus123
Tot nu toe is het advies voornamelijk elektrische kacheltjes. Ik neig dan ook naar deze oplossing.

Nog mensen die hun gewaardeerde mening willen delen hierover?

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-11 15:43
Martinus123 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 09:59:
Tot nu toe is het advies voornamelijk elektrische kacheltjes. Ik neig dan ook naar deze oplossing.

Groot voordeel van electrische kachels als backup is de minimale investering die dat vergt. Het zal je niet beperken in de keuze als straks de huidige warmtepomp moet worden vervangen.

Een andere oplossing die mogelijk is, maar waar ik zelf niet snel voor zou kiezen: cv ketel ombouwen naar flessengas. 1 fles gas in de voorraad is dan de enige backup die je nodig hebt en de ombouw is een eenvoudige handeling.

• ice-T106
Ja vooral weinig investering. Maar ook minder onderhoud voor iets wat je bijna niet gebruikt.
Als je toch geld uit wil geven zou je een duurder kacheltje kunnen overwegen diie op variabele tarieven aan te sturen is. Maar dat is zonde ten opzichte van een klein simpel bouwmarkt ding denk ik:
https://tibber.com/nl/store/warmteregeling/paneelverwarmers

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-11 14:56

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ik zou gewoon gaan voor een stel elektrische kachels. Dan vooral keramische convector types met een digitaal instelbare temperatuur in graden:
- controleerbare temperatuur instelling
- keramisch rol je minder sterk dan een metalen spiraal (verbrandende stof voorkom je niet)
- convector hoor je nauwelijks itt en ventilatorkachel

Kost je eenmalig €200 voor 4 apparaten die je waarschijnlijk nooit gebruikt, maar vergt geen onderhoud en staat niet in de weg (zo'n ketel hangt weer midden in de pad).

Voor €80 heb je ook 4 van de meest eenvoudige types zonder de voordelen die ik noemde. Net zo COP = 1.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• ice-T106
Zelden een dergelijke forum thread op tweakers gezien waar iedereen het zo met elkaar eens is.

Ik wacht nog een beetje op de plot twist waar de topicstarter toch gaat voor een super speciale inductie verwarmer met leasekoop constructie voor 100 euro per maand op aanraden van de zwager van zijn buurman. En dan niks meer laat horen.😅

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:08

Kan er geen elektrisch element in het buffervat?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Martinus123
ice-T106 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 18:55:
Zelden een dergelijke forum thread op tweakers gezien waar iedereen het zo met elkaar eens is.

Ik wacht nog een beetje op de plot twist waar de topicstarter toch gaat voor een super speciale inductie verwarmer met leasekoop constructie voor 100 euro per maand op aanraden van de zwager van zijn buurman. En dan niks meer laat horen.😅
Hahah helaas geen plot twist. Ik ben overtuigd.

Het worden één of een aantal elektrische kacheltjes.
Waarschijnlijk de keramische convector variant. Nu nog even onderzoek doen naar welke geschikt is.

Dank iedereen voor de input!

• BarryH
ken je de oplossing van https://www.familie-kleinman.nl/energie/ ?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Martinus123

• BarryH
Buffervat met elektrisch element.
De elga ace in sommige situaties blokkeren tot een externe bron hem even opwarmt.
Kwam bij hem ca. 1 x p jr voor

• Martinus123
BarryH schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:38:
Buffervat met elektrisch element.
De elga ace in sommige situaties blokkeren tot een externe bron hem even opwarmt.
Kwam bij hem ca. 1 x p jr voor
Ik heb het stuk gelezen. Hij gebruikt dus een elektrisch element van 3kw in een 50l boiler die hij zelf aanstuurt wanneer nodig.

Zeker interessant en een goede optie om te overwegen. Ik zou dan dit element aan kunnen zetten (via homewizard plug aan te sturen vanaf smartphone) op momenten dat het echt koud is en de pomp van de Elga Ace laten doordraaien. Dan wordt het nog meer een 'full-electric warmtepomp', gezien daar ook een elektrisch element in zit.

Echter zou het elektrisch element bij mij dan in het 25l buffervat gaan. Heeft dit geen nadelige consequenties voor het buffervat en het water? Dient er geen anode bijgeplaatst te worden? Hier heb ik weinig kaas van gegeten.

• BarryH
Martinus123 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:03:
[...]

Ik heb het stuk gelezen. Hij gebruikt dus een elektrisch element van 3kw in een 50l boiler die hij zelf aanstuurt wanneer nodig.

Zeker interessant en een goede optie om te overwegen. Ik zou dan dit element aan kunnen zetten (via homewizard plug aan te sturen vanaf smartphone) op momenten dat het echt koud is en de pomp van de Elga Ace laten doordraaien. Dan wordt het nog meer een 'full-electric warmtepomp', gezien daar ook een elektrisch element in zit.

Echter zou het elektrisch element bij mij dan in het 25l buffervat gaan. Heeft dit geen nadelige consequenties voor het buffervat en het water? Dient er geen anode bijgeplaatst te worden? Hier heb ik weinig kaas van gegeten.
Lijkt me geen probleem, mits er een plaatsvond dat elektrisch element is voorzien
Heb je een handleiding/ techn tekening/ foto?

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Tsja, dan doe ik er toch maar een schepje boven op: vervang de Elga Ace door een all-electric warmtepomp, dat lost het op aan de root cause. Een monobloc zou je prima zelf kunnen plaatsen, zie o.a. het Panasonic forum, en met de subsidie er bij zijn de kosten overzichtelijk (al je leidingwerk ligt al).

Geklooi met elektrische kachels en elementen terwijl het buiten hard vriest zou ik bij voorkeur vermijden, dat is het recept voor overbelaste hoofdzekeringen op momenten dat je er helemaal niet op wacht.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

• Martinus123
BarryH schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:20:
[...]

Lijkt me geen probleem, mits er een plaatsvond dat elektrisch element is voorzien
Heb je een handleiding/ techn tekening/ foto?
https://www.warmteservice...gclsrc=aw.ds&gad_source=1

Elektrisch element zou bovenin het buffervat gemonteerd kunnen worden.

Ik neig naar een elektrisch element wat ik met aan/uitzetten doormiddel van een smart plug van homewizard kan besturen. Waarbij het element instelbaar is op temperatuur (in het buffervat) van maximaal 40 graden. Dit in verband met vloerverwarming.

Mijn inziens een hele goed aanvulling.

Hoeveel kw elektrisch element zal ik nemen?
Ik denk zelf 1kw, 1,5 kw of 2kw.

• Martinus123
lbreman schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:27:
Tsja, dan doe ik er toch maar een schepje boven op: vervang de Elga Ace door een all-electric warmtepomp, dat lost het op aan de root cause. Een monobloc zou je prima zelf kunnen plaatsen, zie o.a. het Panasonic forum, en met de subsidie er bij zijn de kosten overzichtelijk (al je leidingwerk ligt al).

Geklooi met elektrische kachels en elementen terwijl het buiten hard vriest zou ik bij voorkeur vermijden, dat is het recept voor overbelaste hoofdzekeringen op momenten dat je er helemaal niet op wacht.
Ik begrijp je standpunt en inderdaad dat zou beter geweest zijn, want werkt tot -20 graden c.

Echter als je de koevlaas formule erop los laat dan heb ik minder dan 4kw (3,25kw) nodig om mijn huis van voldoende warmte te voorzien bij -10 graden c.

• micky_
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online

Jup. Hebben wij ook. Bevalt prima.

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02:02
Je zou ook nog een Zibro/Qlima laser kacheltje als back-up kunnen overwegen, als je in de buurt van België woont kun je daar eventueel je petroleum kopen :z.

Wij hebben een Zibro LC-150 als primaire kachel (Airco als back-up) en we krijgen daar de huiskamer goed mee verwamd.

• BarryH
Martinus123 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:07:
[...]

https://www.warmteservice...gclsrc=aw.ds&gad_source=1

Elektrisch element zou bovenin het buffervat gemonteerd kunnen worden.

Ik neig naar een elektrisch element wat ik met aan/uitzetten doormiddel van een smart plug van homewizard kan besturen. Waarbij het element instelbaar is op temperatuur (in het buffervat) van maximaal 40 graden. Dit in verband met vloerverwarming.

Mijn inziens een hele goed aanvulling.

Hoeveel kw elektrisch element zal ik nemen?
Ik denk zelf 1kw, 1,5 kw of 2kw.
Hier is nog weinig ervaring mee. Wellicht een instelbaar element nemen voor de zekerheid

Je wil voldoende vlot de benodigde warmte in de ELGA hebben. Maar ik heb daar verder geen referentie bij .
Wellicht Martin Kleinman op zn website benaderen?

• Martinus123
Zal hem inderdaad eens een bericht sturen over het elektrisch element.

Zijn er nog anderen die iets zinnigs willen zeggen over het toepassen van een elektrisch element in een geisoleerd buffervat van remeha van 25l?

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-11 08:38
Koop gewoon die Pana, rest is aanklooien. Kost wat maar dat doen alle oplossingen, deze is voor de toekomst het beste

diskeltische lurker

• Martinus123
Het worden elektrische kacheltjes 2stuks en een elektrisch element van 2kw voor het buffervat.

Dank allemaal voor de hulp!
Pagina: 1