Vloerverwarming en Max temp voor PVC. Hoe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:30
Sinds kort vloerverwarming. We hebben Estrich en dan 14mm leidingen erin. Verder een Remeha CV ketel en een verdeler beneden en een verdeler boven. Veeeeel groepen per verdeler.

Ik begreep dat PVC er niet tegenkan als het te warm wordt gestookt. De vloer mag niet te warm worden bedoel ik. Hoe kan ik nou voorkomen dat de de vloer niet te warm wordt? De vloer mag Max 27 graden worden. Mag ik de aanvoer temp dan ook maar op 27 zetten? Dat lijkt me wel erg ‘koud’.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-06 22:21

Pizzalucht

Snotneus.

Ik heb ongeveer dezelfde situatie, ik heb een warmtebeeldcamera en de temperatuur van de vloer is een stuk lager dan de aanvoertemperatuur. Als je CV constant aan staat dan zal je dekvloer en dus PVC uiteindelijk wel 27 graden worden vermoed ik maar dat lijkt me geen realistische situatie.

Maar, meten is weten, ik zou gewoon laag beginnen en opbouwen als je vloer niet te warm blijkt te worden. Het is denk ik ook nuttig om te weten of je kamer warm genoeg wordt bij een lagere temperatuur mocht je ooit aan de warmtepomp willen.

[ Voor 29% gewijzigd door Pizzalucht op 10-02-2024 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-06 15:21
Met ^, rustig beginnen en wat zoeken naar een goeie stand van de maximaalthermostaat van de verdeler.
Maar het zal je verbazen hoeveel warmte in een goed aangelegde vloerverwarming kan, de retourtemperatuur uit de vloer is ongeveer 2°C boven de ruimtetemperatuur eenmaal opgewarmd.

Welke vloer heb je eigenlijk? Zandcement of anhydriet toch?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Fermacell 2E26 vloerplaat 34mm Vilt

Dus vloerverwarming is relatief ‘snel’. In mijn geval begreep ik. Dus aanvoer op 30 zetten om zeker te zijn dat de vloer niet warmer dan 28 wordt? Ik heb geen warmtebeeld camera :-( of kan 40 ook wel.

[ Voor 4% gewijzigd door meermarco op 10-02-2024 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:37
Aangezien je vloerverwarming in de dekvloer ligt, zul je de aanvoer temperatuur echt niet veel hoger dan 30 graden moeten zetten.

Waarom twijfel je of dat genoeg is? Hier wordt de vloer ook zelden warmer dan 30 graden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Omdat ik eerst radiatoren had en de aanvoer 60 was. 30 vind ik wel heel laag. Maar kan het natuurlijk proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

27 is best laag, ik bedoel, als in de zomer de zon op de vloer schijnt warmt hij misschien nog wel verder op :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Ik zag dit:

https://www.cavallo-floors.nl/pvc/pvc-en-vloerverwarming/#

Voorwaarden voor zowel natte als droge vloerverwarmingssystemen
De cementlaag boven de leidingen moet minimaal 30 mm dik zijn. Dit voor een goede verdeling van de warmte in de vloer.
De afwerkvloer moet minimaal 28 dagen oud zijn voordat deze opgestart wordt.
De maximale temperatuur van de cement dekvloer mag de 32 0C niet overschrijden.
De oppervlakte temperatuur van de PVC-vloer mag de 28 0C niet overschrijden.
De gemiddelde doorstroomtemperatuur van het water in de leidingen dient rond de 40 0C te zijn en mag de 45 0C niet overschrijden. Een te hoge temperatuur zal schade aan uw vloer veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:30
_ferry_ schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:23:
27 is best laag, ik bedoel, als in de zomer de zon op de vloer schijnt warmt hij misschien nog wel verder op :?
Dat snap ik dus ook niet. Het zal deels natuurlijk indekken zijn van de fabrikant. Mocht er wat met de vloer zijn dan kan de fabrikant altijd zeggen "ja, maar je hebt de oppervlaktetemperatuur overschreden"

Nu hebben wij ook dit "probleem". Ik las ook zo'n maximum in de specificaties van onze pvc vloer maar om het warm te krijgen met onze droogbouw vloerverwarming hebben we toch echt een hogere retourtemperatuur nodig dan 27 graden. En dat is volgens mij ook geen zeldzaamheid. Bij het instellen van de slimme thermostaat had ik contact met de helpdesk van Tado en die hadden het zelfs over aanvoertemperaturen van 40+ graden als optie en dan is je retour zelfs boven 35 graden.

Ik heb uiteindelijk een simpele oppervlakte thermometer gekocht en inmiddels heeft een warmtebeeldcamera (we hebben iemand inspectie laten doen) het gevoel wat we hadden bevestigd: de retourtemperatuur van de verdeler ligt echt nog wat hoger dan de uiteindelijke oppervlakte temperatuur. Dus daar kun je nog wel wat mee spelen. Let op: onder het vloerkleed is de oppervlaktetemperatuur net weer wat hoger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Hier knalt de warmtepomp regelmatig naar 35 TA en heb op 3 verdiepingen dryback PVC. Werkt goed en ik merk geen problemen. Ik monitor verder niks en gebruik het gewoon zonder zorgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Bedankt. Wellicht maak ik me vooraf teveel zorgen, maar ik zat de specificaties van de pvc te lezen en toen zag ik dit ineens.

Aanvoer staat inmiddels op 33. ben benieuwd

[ Voor 16% gewijzigd door meermarco op 12-02-2024 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-06 09:03

SeatRider

Hips don't lie

Ik zit met een vergelijkbaar probleem, mag ik vragen waar jij op bent uitgekomen qua invoertemperatuur, om de dekvloer op 27 graden te krijgen?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
SeatRider schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:48:
Ik zit met een vergelijkbaar probleem, mag ik vragen waar jij op bent uitgekomen qua invoertemperatuur, om de dekvloer op 27 graden te krijgen?
Je wil het tropisch 25° hebben in de woonkamer? Let op voor spataders en dergelijke als je zo hoge vloertemeratuur wil.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:23

paQ

Ik denk als je warme aanvoerplekken 25 zijn, en je uitvoer koude plekken 23 op het oppervlak, je al een behaaglijke vloer hebt hoor.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

naftebakje schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:59:
[...]
Je wil het tropisch 25° hebben in de woonkamer? Let op voor spataders en dergelijke als je zo hoge vloertemeratuur wil.
Nee, ik kan prima uit de voeten met 19 of 19,5 graden. Maart net als @meermarco ben ik gewend dat radiatoren gloeiend heet moeten zijn om de kamer op temperatuur te krijgen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
SeatRider schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:16:
[...]Nee, ik kan prima uit de voeten met 19 of 19,5 graden. Maart net als @meermarco ben ik gewend dat radiatoren gloeiend heet moeten zijn om de kamer op temperatuur te krijgen :+
Wel, als je je grot behaaglijk wil hebben na een succesvolle mamoetjacht wel ja :+
Ik stookte m'n huis met oude gietijzeren radiatoren warm met 35-45°C aanvoertemperatuur, enorm hoeveel verschil het maakt als je dubbelglas steekt en de tocht niet langs de rolluikkasten door het huis waait.

Ondertussen heb ik vloerverwarming, heb het niet gemeten maar je voelt niet dat die 'warm' is, het is gewoon confortabel in de woonkamer. Een richtlijn is dat je retourtemperatuur van de vloerverwarming enkele ° warmer is dan de ruimtetemperatuur; de lussen liggen 5cm diep in de vloer dus de oppervlaktetemperatuur is nog wat lager. Vergeet niet dat een radiator véél kleiner is dan je volledige vloer, die dus met veel lagere temperatuur alles warm krijgt.

Vroeger stookte men in tochtige huisen zonder isolatie vloerverwarming erg heet, dat gaf allerhande problemen; nu is de richtlijn dat je absoluut onder 28°C oppervlaktetemperatuur moet blijven om gezondheidsrisico's te vermijden (en in een beetje huis zou dat ook enorm onconfortabel zijn, dan is het echt een sauna).

[ Voor 4% gewijzigd door naftebakje op 04-10-2024 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-06 10:14

pistole

Frutter

Ik ben nog geen ervaringsdeskundige, maar begin volgend jaar 'krijg' ik ook vloerverwarming. Mijn huidige radiatoren stook ik goed heet, maar de aanvoer ga ik uiteindelijk vanuit de CV wel verlagen.

Maar volgens mij zit er toch ook een thermostaatkraan vóór je verdeler van de vloerverwarming? Die zorgt ervoor dat de lussen van de vloerverwarming niet te heet worden. Die kraan laat warm (heet) water door naar het systeem (de lussen) tot die de gewenste temperatuur bereikt hebben. Tenminste, zo heb ik het begrepen.

Als je geen thermostaat(kraan) hebt op je verdeler dan is het natuurlijk een ander verhaal.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

pistole schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 12:39:
Ik ben nog geen ervaringsdeskundige, maar begin volgend jaar 'krijg' ik ook vloerverwarming. Mijn huidige radiatoren stook ik goed heet, maar de aanvoer ga ik uiteindelijk vanuit de CV wel verlagen.

Maar volgens mij zit er toch ook een thermostaatkraan vóór je verdeler van de vloerverwarming? Die zorgt ervoor dat de lussen van de vloerverwarming niet te heet worden. Die kraan laat warm (heet) water door naar het systeem (de lussen) tot die de gewenste temperatuur bereikt hebben. Tenminste, zo heb ik het begrepen.

Als je geen thermostaat(kraan) hebt op je verdeler dan is het natuurlijk een ander verhaal.
Die is er wel, en kun je instellen tussen 20 en 50 graden, waarbij ze aangeven dat 45 graden voor de winter wel prima is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gdYerBSPZODBDZz5blbi0khnZbs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vqTSucxQC7QTLxk6cP6Y7KVT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
@pistole je krijgt dan idd een mengverdeler, die gaat de lage flow op hoge temperatuur uit een CV ketel omzetten naar een hoge flow op lage temperatuur die vloerverwarming nodig heeft. Die thermostaatkraan gebruik je om te vermijden dat de temperatuur in de vloer te hoog oploopt (dus niet zoals de kraan op een radiator); waarde hangt af van je vloeropbouw en stuur je wat bij volgens comfort (30-35° is bij mij OK). Temperatuur in de ruimte zelf wordt geregeld met de kamerthermostaat (die de CV aanstuurt).
Heb je een warmtepomp, dan zal die water leveren op lage temperatuur met hoge flow, vandaar dat je daarbij geen pomp op de verdeler nodig hebt.

Als het even kan, zorg dat de isolatie tussen constructievloer en afwerkvloer zit. De vloerverwarming is dan veel minder traag, je kan veel nuttiger nachtverlaging toepassen, het is sneller warm, en als het plots opwarmt door de zon die binnenschijnt heb je veel minder overshoot (minder restwarmte in de vloer nadat gewenste ruimtetemperatuur is behaald)

Pagina: 1