Verven voordat je gaat behangen of niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:34
Binnenkort wordt er behangen. Iemand gaf aan de muur die nog wit is (latex) in een kleur te zetten, zodat wanneer de behang wat krimpt, je geen witte lijn ziet. (Behang is groen)

Het betreft een nogal groot oppervlakte, en de behanger weet niet nog niet hoe hij het precies gaat uitmeten ivm patroon. Dus ik kan niet zeggen elke 90cm een verfstrook. Kortom erg veel werk. Bij eerder klus sessies hebben we dit nooit gedaan en geen kier te zien.

Lang verhaal kort: verven in een teint van de behang voor het behangen of niet?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-05 23:20

HaTe

haat niet

Zou ik wel doen. Hier fotobehang geplaatst op een witte ondergrond, maar helaas is het iets gaan krimpen en zie je nu de lijntjes. Het beste verf je de hele muur want anders kan het ook doorschijnen.

Ik zou het met de behanger overleggen.. Als hij zegt dat er geen lijntjes komen dan hoef je het niet te doen. Een goede behanger kan het misschien voorkomen.

Hier staan wel wat tips om het te voorkomen https://www.perron11.nl/z...behang-zonder-witte-naden
- stotend plakken (randen iets tegen elkaar op)
- geen spatel maar roller gebruiken
- zo constant mogelijke temperatuur, bijvoorbeeld 18 graden
- geen tocht
- geen zon inval

Bij ons kwamen de lijntjes pas na ongeveer een week trouwens. Het behang moet dus echt super goed droog zijn wil je de maatregelen opheffen

[ Voor 70% gewijzigd door HaTe op 10-02-2024 08:13 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:38
Als je al geverfd hebt is behangen vrij nutteloos... Ik zou het een of het ander doen.

Beetje goed behang is prima zonder kieren te behangen, mits je het vaker hebt gedaan.
Als je eerst alle muren gaat verven ben je zoveel extra kwijt, dat je bijna net zo goed de muur kan laten behangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-05 20:29
Ik heb nog nooit behang gehad wat krimpt. @HaTe wat voor soort behang heb jij?

Wij hebben nu glasvezelbehang.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:51
Ik zou proberen toch te verven/lijnen te schilderen. Toevallig vorige week ook een stukje muur behangen en bij de winkel specifiek navraag gedaan over eventuele krimp van het behang.

Losjes tegen elkaar aanleggen en het zou strak tegen elkaar aan opdrogen en niet krimpen.

Heb nu zowat overal een witte lijn van een halve mm tot 1 mm tussen. Gelukkig alleen te zien van recht van voren en dichtbij.

Edit: Ging hier overigens om behang met print, rollen van 53cm breed.

[ Voor 8% gewijzigd door Luc S op 10-02-2024 09:08 ]

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:51
Ik ken behangen alleen uit een ver verleden, maar behang krimpt toch niet wanneer goed aangebracht? Of bij lichter behang zal het niet zo opvallen als het wel krimpt.

Anyway, je weet met behang precies waar de banen komen en het aanbrengen van een baan verf is minutenwerk. Het hoeft immers alleen maar ongeveer goed om harde contrasten te voorkomen als de behanger het verprutst.

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 10-02-2024 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:41
Verven daarna behangen.
Anders trek je de stuc laag kapot bij verwijderen behang later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:32
Rukapul schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 09:09:
Ik ken behangen alleen uit een ver verleden, maar behang krimpt toch niet wanneer goed aangebracht?
Het zou kunnen krimpen wanneer je zoveel behangerslijm gebruikt dat het papier echt nat wordt. Wanneer je bij het aanbrengen dan teveel gaat schuiven/trekken/strijken dan rekt het iets uit. Bij het drogen treedt dan krimp op.
Ingesmeerd behang te lang laten liggen voordat je het op de muur aanbrengt kan hetzelfde effect hebben.
Hangt ook af van de kwaliteit/dikte/soort van het behang zelf trouwens.
O ja, goed (en snel) behangen is een vak wat je pas leert na jarenlange ervaring, maar er zijn nog vakmensen die dit beheersen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

meermarco schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 07:51:
Binnenkort wordt er behangen. Iemand gaf aan de muur die nog wit is (latex) in een kleur te zetten, zodat wanneer de behang wat krimpt, je geen witte lijn ziet. (Behang is groen)

Het betreft een nogal groot oppervlakte, en de behanger weet niet nog niet hoe hij het precies gaat uitmeten ivm patroon. Dus ik kan niet zeggen elke 90cm een verfstrook. Kortom erg veel werk. Bij eerder klus sessies hebben we dit nooit gedaan en geen kier te zien.

Lang verhaal kort: verven in een teint van de behang voor het behangen of niet?
Je kunt prima banen opzetten/schilderen ter breedte van de roller. Meeste rollers zijn ~20cm breed, dus genoeg ruimte

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

DutchKel schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 08:58:
Ik heb nog nooit behang gehad wat krimpt. @HaTe wat voor soort behang heb jij?

Wij hebben nu glasvezelbehang.
oa vliesbehang kan iets krimpen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

99ruud99 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 08:53:
Als je al geverfd hebt is behangen vrij nutteloos... Ik zou het een of het ander doen.

Beetje goed behang is prima zonder kieren te behangen, mits je het vaker hebt gedaan.
Als je eerst alle muren gaat verven ben je zoveel extra kwijt, dat je bijna net zo goed de muur kan laten behangen...
Verven is 1 kleur, behang kan motief of patroon hebben. je gaat geen muur groen schilderen, waar gelijk groen behang over komt nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Advies van de behanger was dus wel om muur in de kleur te doen van het behang. Zodat bij krimp je geen witte lijn zou zien. Behang is o.a. van Arte en een ander merk. Circa 150eu per rol. Muur is 10M lang, andere muur 5 en 4. Die 10M is de behang tegen zwart aan. Andere muren blauw en groen

[ Voor 22% gewijzigd door meermarco op 10-02-2024 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:32
meermarco schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:09:
Advies van de behanger was dus wel om muur in de kleur te doen van het behang. Zodat bij krimp je geen witte lijn zou zien. Behang is o.a. van Arte en een ander merk. Circa 150eu per rol. Muur is 10M lang, andere muur 5 en 4. Die 10M is de behang tegen zwart aan. Andere muren blauw en groen
Kweenie, maar een behanger die niet weet hoe hij moet gaan meten en die bij voorbaat al zegt dat het (dure) behang gaat krimpen zou bij mij niet lang blijven plakken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingAardvark
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:27
Mijn ervaring: wij hebben in de slaapkamer ook behang van Arte, met een print erop. Relatief dik spul, goede kwaliteit. Ondergrond is wit stucwerk, daar weer onder een metalstud tussenwand van gipsplaten. Voordat het behang werd aangebracht, is onze woning nog geschilderd, maar het wandje waar het behang nu aan hangt, hebben we juist niet laten verven. Onze gedachtegang destijds was: verven en daarna behang, is toch dubbelop? Het stucwerk hebben we wel echt heel goed laten drogen.

Nu 3 jaar later ziet het behang er nog hartstikke mooi uit, geen wit kiertje te zien. Aan het product zelf zal het dus niet liggen. Een factor kan dus nog wel zijn de vakkundigheid van de behanger, en juist daarover kun je vooraf geen oordeel vellen. Als je twijfelt over het laatste, volg dan gewoon het advies op. Kun je achteraf ook nooit gelazer krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Yaksa schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:42:
[...]

Kweenie, maar een behanger die niet weet hoe hij moet gaan meten en die bij voorbaat al zegt dat het (dure) behang gaat krimpen zou bij mij niet lang blijven plakken.
Hoezo weet de behanger niet hoe hij moet meten? We hebben de rollen nog niet in huis. En hij gaf aan als je een mooi patroon hebt, is het het mooist als je niet iets geks op de rand afknipt. Dan wat meer centreren bijvoorbeeld. Hij heeft eerder ook behang gedaan (jaaaaren geleden) en dat zit superstrak nog steeds. Hij gaf alleen aan bij rolbreedte van 100cm heb je gewoon na langere tijd iets kans op krimp. Zeker als het bijna zwart is, en de wand wit, dan zie je dat. Maar goed, ik ga wel wat banen verf aanbrengen. Enkel op plekken waar een naad verwacht wordt. We hebben nog wat zand, groen en blauw verf. Zanddan maar waar goud/zwart komt. En de rest bij de andere plekken. bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
RagingAardvark schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:50:
Mijn ervaring: wij hebben in de slaapkamer ook behang van Arte, met een print erop. Relatief dik spul, goede kwaliteit. Ondergrond is wit stucwerk, daar weer onder een metalstud tussenwand van gipsplaten. Voordat het behang werd aangebracht, is onze woning nog geschilderd, maar het wandje waar het behang nu aan hangt, hebben we juist niet laten verven. Onze gedachtegang destijds was: verven en daarna behang, is toch dubbelop? Het stucwerk hebben we wel echt heel goed laten drogen.

Nu 3 jaar later ziet het behang er nog hartstikke mooi uit, geen wit kiertje te zien. Aan het product zelf zal het dus niet liggen. Een factor kan dus nog wel zijn de vakkundigheid van de behanger, en juist daarover kun je vooraf geen oordeel vellen. Als je twijfelt over het laatste, volg dan gewoon het advies op. Kun je achteraf ook nooit gelazer krijgen.
BEdankt. We hebben nog wat verf over. We gebruiken dat dan wel voor wat banen. Srtucwerk is ook bij ons nu echt wel droog. Ook voorstrijk gedaan. Moet goed zijn zou je zeggen :)
Pagina: 1