Keuken demonteren - gas afsluiten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anna991
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 05-02 13:05
Goedemorgen,

Vandaag gaan wij in ons nieuwe huis de oude keuken demonteren. Deze wordt over gekocht en hergebruikt.

Ik heb wat amateuristische vragen over het gas.

Wanneer we het fornuis gaan demonteren, moet lijkt me het gas afgesloten worden. Nu ken ik bij losse fornuizen die op het aanrecht liggen wel van die gaskranen in de keuken. In het zicht. Die kan je dan mooi dicht draaien lijkt me.

Maar hier gaat het om een ingebouwd gasfornuis. Zit er dan daaronder in het kastje een gaskraan? Kan ik die dichtdraaien of moet ik hem ook afdoppen oid?

Er wordt binnenkort een inductie kookplaat geplaatst. En die partij gaat ook de gasleiding definitief afdoppen. Dus is de gaskraan in de keuken dichtdraaien vandaag genoeg voor voorlopig?

De gaskraan in de meterkast kunnen we lijkt me niet dichtdraaien omdat de CV ketel dan zonder gas komt te zitten toch? Ook tijdelijk kan dat niet denk ik?

Er zijn straks wel wat handige mannen bij. Maar dat zijn de mensen die de keuken komen kopen. Dus ik wil liever zelf al een beetje weten hoe en wat qua gas.

Water is een kwestie van even dichtdraaien in de meterkast. Kraan leeg laten lopen. Keuken demonteren. Leiding afdoppen. En water in de meterkast weer open toch?

Hopelijk is er al vroeg iemand wakker die me er iets over kan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:23
Waarschijnlijk zit er achter het betreffende keukenkastje een gasleiding met een kraan. Maar je weet het pas als je de keuken verwijdert.

Gas afsluiten in de meterkast kan ook maar zet eerst de ketel uit om foutmeldingen te voorkomen.

[ Voor 26% gewijzigd door Gramser op 10-02-2024 07:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-07 07:27
Als er geen kraan bij het fornuis zit: hoofdkraan dichtzetten.

Ketel kan best een paar uur zonder gas.
Dan moet je ook afdoppen bij de keuken.

[ Voor 16% gewijzigd door Cyriel85 op 10-02-2024 07:31 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:25

M14

Met de gasleiding dezelfde stappen doen als met je waterleiding.

Blijkt de leiding in de keuken in de weg te zitten, dan wordt het een ander verhaal. Dan zou ik de gasleiding afkoppelen waar hij wordt afgesplitst. Maar dat is iets wat ik zou laten doen als je niet helemaal zeker bent hoe dit te doen.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-06 07:25
Als je toch bezig bent, zet dan gelijk 2 regelkraantjes op de waterleiding, ipv afdoppen

[ Voor 9% gewijzigd door Bulldock op 10-02-2024 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anna991
Super snelle reacties, dankjulliewel.

Dus voor de veiligheid ook de hoofd gaskraan dichtdraaien. Gasfornuis ‘leeg laten lopen’ (resterend gas in leiding). Keuken demonteren of indien we er al bij kunnen meteen de gasleiding afdoppen. Eventueel met teflon tape op de draad waar de dop op komt?

En wel of niet CV ketel uitzetten voor we gas afsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-07 07:13
Anna991 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 07:46:
Super snelle reacties, dankjulliewel.

Dus voor de veiligheid ook de hoofd gaskraan dichtdraaien. Gasfornuis ‘leeg laten lopen’ (resterend gas in leiding). Keuken demonteren of indien we er al bij kunnen meteen de gasleiding afdoppen. Eventueel met teflon tape op de draad waar de dop op komt?

En wel of niet CV ketel uitzetten voor we gas afsluiten?
CV zoals aangeven uitzetten voor je het gas afsluit.

Als er een kraantje zit in de keuken en deze is te demonteren dan zou ik deze eruit schroeven en een afdekdop in monteren. Dan kan er nooit zomaar een probleem ontstaan.

Ten overvloede: dan moet je het gas dus wel weer afsluiten tot het klaar is.

Na afloop als je het gas er weer op zet even met wat afwasmiddel smeren rond de aansluiting van de afdekdop..
Ontstaan er belletjes dan is het niet goed dicht. Anders kan je daar een constante lek hebben en dat wil je niet. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door MikeOO op 10-02-2024 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:13
Kleine tip, let op of de tape wel geschikt is voor gas.

Niet alle soorten zijn geschikt. Je kan ook locktite gebruiken.

Hoe in is de keuken? Meestal wordt er wel een kraantje geplaatst waarop de plaat wordt aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anna991
Oke, CV ketel ff uit.

Over anderhalve maand komt de nieuwe keuken en die mensen gaan dus ook netjes de gasleiding afdoppen.

Kunnen we tot die tijd het kraantje dicht laten staan (in de keuken) (hoofd kraan na paar uur weer aan uiteraard ivm cv) of kunnen we echt beter vandaag al afdoppen?

Goed idee van het afwasmiddel. Ik vind het eng, gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-07 00:39
Als je het spannend vindt, waarom wacht je niet met het afsluiten als ze voor de keuken komen?

Dag dat ze komen zet je je ketel uit, draai je de gas hoofdkraan dicht, en laat je het restant gas uit je fornuis lopen.

Zij gaan aan de slag en doppen de leiding af, dan controleren ze ook of dat goed gelukt is.

Maar wellicht mis ik de reden waarom je het nu al wil doen :)

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anna991
Hoi Luisje,
Omdat we vandaag de oude keuken gaan demonteren. Dus kraan, wasbak en fornuis etc zijn straks weg. Verkocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herman55
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-07 16:26
Er moet (verplicht) een kraan bij je aansluiting in de keuken zitten. Het is voldoende voor nu om die kraan dicht te draaien. Je hoeft dan niets met de hoofdkraan te doen. Afdoppen/weghalen kan ook als de nieuwe keuken wordt geplaatst.
Die kraan zit achterin het keukenkastje. Als ze de oude keuken een beetje netjes hebben geplaatst dan kun je er via het kastje gewoon bij. Heb je daar al gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anna991
Het loopt hier gestaag.

Cv uitgezet, gas en water afgesloten en nu halverwege met uithalen van oude keuken.

Ik trok wel een wc door boven waardoor de werkende mensen beneden een koude douche kregen. Weet ik voortaan ook: ook geen wc doortrekken als de leidingen nog niet afgedopt zijn.

Straks water en voor zekerheid ook gas ff afdoppen en dan kan alles weer open en aan.

Super bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Dat ze een douche kregen is logisch, door het doortrekken ging de vlotter in de WC Open en kon er lucht de leiding in ;)

404 Signature not found

Pagina: 1