Laptop voor werk en misschien een game?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wereldkaart
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-12-2024
Wat ga je met je laptop doen?
Voornamelijk werk, dus met Office dingen, filmpjes kijken op YouTube en wellicht een keer Age of Empires spelen (geen hele zware spellen)
Ik zou graag willen dat alles snel gaat, dus het laden van de pc, schermen e.d. dus dan zal er sowieso een SSD in moeten zitten (denk ik?)

Wat is je budget?
circa 1000 euro? Als het echt goed is kan meer altijd

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, ik ben veel op reis en leef als digital nomad

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Het scherm moet een fijne grootte hebben, dus 15 of 16 inch denk ik
Ik heb altijd een Windows gebruikt, momenteel een HP en daarvoor een Lenovo. Ik sta ervoor open iets nieuws te proberen. Ik heb gekeken naar de MacBook, omdat die over het algemeen heel betrouwbaar zijn, naar wat ik heb gehoord. Daar ben ik vooral naar op zoek, betrouwbaar en dat het lang mee kan zonder veel performance te verliezen
Maar ik weet niet hoe erg het wennen is aan een nieuw systeem, zeker gezien ik veel Office producten gebruik..
Ook zijn Macbooks natuurlijk een stuk duurder dan andere producten, nu vind ik het niet erg om er 1500 voor neer te leggen, maar ik vroeg me af of de prijs/kwaliteit ook echt beter is dan dat je een andere laptop zou kopen. Vandaar mijn vraag hier :)

Ik zag bijvoorbeeld deze: uitvoering: Lenovo IdeaPad Pro 5 16APH8 (83AR001QMH)
Die lijkt in de 'vergelijk' optie best veel op de apple macbook air 2023, maar een stuk goedkoper. Alleen weet ik niet of dezelfde specs in dat lijstje, ook echt betekent dat ze even goed zijn of niet

Hartelijk bedankt alvast voor de input <3

[ Voor 15% gewijzigd door Wereldkaart op 10-02-2024 06:45 ]

Beste antwoord (via Wereldkaart op 15-02-2024 04:52)

• SEA Ninja
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wereldkaart schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:02:
[...]

Volgens Coolblue is hij voor gamen ongeschikt: gebruik minimaal een GTX 1650 of RX 6500/5500 videokaart
zeggen ze daar. Hoe heb jij dat ervaren?
De Ryzen 7 7840HS heeft de 780m, de beste iGpu die er op dit moment is met veel betere prestaties dan de intel iGpu's. Ik speel Cyberpunk op low/medium gemixte settings dus an sich prima voor basic gaming met relatief moderne games. Voor oudere natuurlijk helemaal.

Wil je wel moderne games op high quality spelen dan kun je inderdaad beter kiezen voor een andere laptop met dedicated gpu.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charlie_Root
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-05 09:50
Ik heb van mijn werk de Lenovo Thinkpad T14 en ik moet zeggen dat ik voor het eerst in jaren echt bijzonder te spreken ben over mijn laptop.

uitvoering: Lenovo ThinkPad T14s Gen 4 (21F6003EMH)

Hij is door zijn lage gewicht super handzaam, heel stil, niet heet en heeft meer dan voldoende power. Ik zou zelf niet snel voor een AMD gaan in een laptop, puur vanwege eerdere ervaringen met de temperatuur.

[ Voor 11% gewijzigd door Charlie_Root op 10-02-2024 06:58 ]

The cause of the problem is: network down, IP packets delivered via UPS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SEA Ninja
  • Niet online
Ik heb dezelfde laptop (16APH8) en deze bevalt mij ontzettend goed. De 7840HS is erg snel maar zuinig. Eventueel kun je op de iGPU nog redelijk gamen ook. Ik draai Cyberpunk op Low/Medium gemixte settings.

Het 16" scherm vind ik geweldig. 120Hz en 2,5K resolutie. Persoonlijk vind ik het een handzame laptop voor een 16 inch. Dunne bezels, fijne aluminium behuizing en niet erg zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wereldkaart
SEA Ninja schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 20:24:
Ik heb dezelfde laptop (16APH8) en deze bevalt mij ontzettend goed. De 7840HS is erg snel maar zuinig. Eventueel kun je op de iGPU nog redelijk gamen ook. Ik draai Cyberpunk op Low/Medium gemixte settings.

Het 16" scherm vind ik geweldig. 120Hz en 2,5K resolutie. Persoonlijk vind ik het een handzame laptop voor een 16 inch. Dunne bezels, fijne aluminium behuizing en niet erg zwaar.
Bedankt voor je antwoord!
Is 2.5k resolutie veel? Is dat vergelijkbaar met de 4k of 8k televisies die je tegenwoordig hebt, maar dan een stuk minder goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fre_
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 26-04 13:52
Hier ook de Lenovo 18APH8. Daar zit ontzettend goeie hardware onder de motorkap met de amd 7840HS.
Verder ook een stevige behuizing en een supergroot trackpad.

Scherm is inderdaad 2.5K resolutie. Zonder scaling is in principe haalbaar maar de letters zijn dan wel heel erg klein waardoor je praktisch met scaling moet werken, voor mij werkt 150% het best. Tot nu toe nog geen problemen daarmee ondervonden.
2.5K lijkt minder dan 4K maar met een pixeldichtheid van 142 ppi zit je echt wel goed: met de beste wil, ik kan de pixels niet onderscheiden. Ter vergelijking: een 4K TV van 55 inch heeft een pixeldichtheid van 80 ppi.

Waar ik minder over te spreken ben bij deze Lenovo is de backlight bleeding die toch wel prominent aanwezig is. Zou alleen maar mogen opvallen tijdens booten maar bij donkere toepassingen kan je er helaas niet naast kijken.
Als je overweegt om rechtstreeks bij Lenovo te kopen, lees er dan eerst de reviews op na. Bestellen en leveren is over het algemeen geen probleem, maar de dienst-na-verkoop (retouren etc) deugt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SEA Ninja
  • Niet online
Wereldkaart schreef op zondag 11 februari 2024 @ 03:56:
[...]

Bedankt voor je antwoord!
Is 2.5k resolutie veel? Is dat vergelijkbaar met de 4k of 8k televisies die je tegenwoordig hebt, maar dan een stuk minder goed?
Op een 16" scherm is het, vergeleken met full hd een hoge(re) resolutie en is dus alles wat kleiner (wel scherp). Maar ik heb er geen last van, zet Windows op 125% of 150% schaalvergroting zodat alles goed leesbaar is. Dus dit kun je naar wens instellen.

Alleen bij hele oude software kun je wat probleempjes hebben, die niet meewerkt met de schaalvergroting. Zo heb ik bijv. nog Photoshop CS4 die niet helemaal lekker gaat, maar dat is al erg oud. Speel je AoE via Steam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wereldkaart
SEA Ninja schreef op zondag 11 februari 2024 @ 10:18:
[...]

Op een 16" scherm is het, vergeleken met full hd een hoge(re) resolutie en is dus alles wat kleiner (wel scherp). Maar ik heb er geen last van, zet Windows op 125% of 150% schaalvergroting zodat alles goed leesbaar is. Dus dit kun je naar wens instellen.

Alleen bij hele oude software kun je wat probleempjes hebben, die niet meewerkt met de schaalvergroting. Zo heb ik bijv. nog Photoshop CS4 die niet helemaal lekker gaat, maar dat is al erg oud. Speel je AoE via Steam?
Ja! Heb het al een paar jaar niet gespeeld, maar krijg er ineens zin in. Dus op de nieuwe laptop snel installeren en spelen haha, jij ook?

Denk dat ik dan voor de Lenovo ga, klinkt als een goede koop voor 900 euro!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SEA Ninja
  • Niet online
Wereldkaart schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:48:
[...]

Ja! Heb het al een paar jaar niet gespeeld, maar krijg er ineens zin in. Dus op de nieuwe laptop snel installeren en spelen haha, jij ook?

Denk dat ik dan voor de Lenovo ga, klinkt als een goede koop voor 900 euro!
Ik speel het zo nu en dan, net zoals een aantal andere oldskool games. :)

Prima koop inderdaad, ga je geen spijt van kriigen :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wereldkaart
Nog een vraag:
Als ik google op Lenovo IdeaPad Pro 5 16APH8 zijn er tal van uitvoeringen, zoals een '83AR001QMH'
Hoe weet ik nu wat de juiste is?
Want helaas is de Pricewatch niet geupdate, hij is 1100 bij Coolblue en niet 900, dus wil even kijken of ik ergens hem wel voor 900 kan krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SEA Ninja
  • Niet online
Zo te zien is de aanbieding verlopen, hij was wel zo'n 10 dagen voor 899,- te krijgen. Voor diezelfde prijs is hij nu niet meer leverbaar. Ik zou het even in de gaten houden als ik jou was.

De typenummers slaan op de verschillende configuraties. bijv. Met grotere hdd, meer RAM en/of Geforce videokaart. Maar ook oudere modellen met bijv. De 7835 Ryzen.
Kijk gewoon naar de specs, je wilt de ideapad pro 5 met de Ryzen 7840HS cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wereldkaart
SEA Ninja schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:45:
Zo te zien is de aanbieding verlopen, hij was wel zo'n 10 dagen voor 899,- te krijgen. Voor diezelfde prijs is hij nu niet meer leverbaar. Ik zou het even in de gaten houden als ik jou was.

De typenummers slaan op de verschillende configuraties. bijv. Met grotere hdd, meer RAM en/of Geforce videokaart. Maar ook oudere modellen met bijv. De 7835 Ryzen.
Kijk gewoon naar de specs, je wilt de ideapad pro 5 met de Ryzen 7840HS cpu.
Volgens Coolblue is hij voor gamen ongeschikt: gebruik minimaal een GTX 1650 of RX 6500/5500 videokaart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:29

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

[...]

Dit is zeker minimaal aan te raden. De GTX 1650 red het nog allemaal nog maar net, wat ik hier in huis op de laptops zie. Maar goed het ligt eraan welke games je wilt spelen.

Maar goed jij begon over een eventuele Macbook. Ik denk als je het hebt over algemene performance, bouw, OS support, security en behoud van waarde vind ik persoonlijk nog steeds een Macbook met m2/3 processor een goede keuze.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• SEA Ninja
  • Niet online
[...]

De Ryzen 7 7840HS heeft de 780m, de beste iGpu die er op dit moment is met veel betere prestaties dan de intel iGpu's. Ik speel Cyberpunk op low/medium gemixte settings dus an sich prima voor basic gaming met relatief moderne games. Voor oudere natuurlijk helemaal.

Wil je wel moderne games op high quality spelen dan kun je inderdaad beter kiezen voor een andere laptop met dedicated gpu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wereldkaart
SEA Ninja schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:23:
[...]

Nice. Hij was net in de aanbieding bij Coolblue voor 949, dus heb hem gekocht, thanks man!
Ik ben 1 maart weer in NL, dan installeer ik hem en doen we een potje AoE haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wereldkaart
BUMP!

Ondertussen heb ik de laptop ( Lenovo IdeaPad Pro 5 16APH8 83AR001QMH) een tijd en hij werkt op zich redelijk

Het enige probleem is de kwaliteit van de camera en de microfoon.

Veel mensen klagen dat ik blikkig klinkt en dat er vaak harde piepen uit de microfoon komen. Via de webcam lijk ik gefilmd door een RaboReader...

Hebben jullie dat probleem ook met die laptop, of is het alleen deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-02 16:10
Wereldkaart schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:45:
BUMP!

Ondertussen heb ik de laptop ( Lenovo IdeaPad Pro 5 16APH8 83AR001QMH) een tijd en hij werkt op zich redelijk

Het enige probleem is de kwaliteit van de camera en de microfoon.

Veel mensen klagen dat ik blikkig klinkt en dat er vaak harde piepen uit de microfoon komen. Via de webcam lijk ik gefilmd door een RaboReader...

Hebben jullie dat probleem ook met die laptop, of is het alleen deze?
Hmm hij zou wel gewoon een fullHD webcam moeten hebben volgens de PSREF site van lenovo ( https://psref.lenovo.com/...Pro_5_16APH8?M=83AR001QMH) .

Heb je wel voldoende licht voor de camera? Ik zie dat er 2 jaar premium care op zit dus je kan altijd eens met lenovo bellen of er wat mis mee is.
Pagina: 1