Welk ongedierte zit in m’n slaapkamervloer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-05 10:46

Impry

Rallymedia.nl

Topicstarter
Situatieschets:
Met kerst een kleine muis in de woonkamer.
Sinds die tijd vallen gezet. Binnen geen resultaat.
Uiteindelijk wel ontdekt dat er vanuit de tuin bij de achterdeur een kleine ingang is naar de spouw. Daar lagen ook wat steentjes weggeschoven als een soort paadje/doorgang.
Daar de eerste nacht na de ontdekking twee muizen gevangen.
Week erna nog 1 en later nog 1.
Inmiddels een week geen muizen gevangen.

Toch neemt de overlast toe.
We hebben op onze slaapkamer nu een enorme stankoverlast. Een soort weeïge, wietachtige, penetrante geur. En wordt de laatste drie dagen alleen maar sterker.
We wonen vrijstaand, overlast komt dus niet van de buren.

Ongediertebestrijder gesproken en die noemde meteen dat we een dode muis ruiken. We kunnen er niet bij komen zonder te slopen, dus moeten het de tijd geven tot de geur af neemt.

Maaaarr, nu komt het. We horen ook elke avond vanaf 22:00 oid een vreemd geluid als we in de keuken, onder de slaapkamer, staan.

Het geluid komt direct van boven de gestucte gipsplaten. Vanuit onze slaapkamer (steenwol + houten vloer + laminaat) is het niet te horen.

De ongediertebestrijder gooit het nog steeds op muizengeur, maar het geluid klinkt niet per se als muizen.

Zit hier iemand die ons verder kan helpen met het identificeren van het geluid? Zodat we mogelijk nog gerichter kunnen bestrijden.
Of tips om de geur te verdrijven?

Audiofragment 1:
https://on.soundcloud.com/7rnPxJrnET1oGz4XA

Audiofragment 2:
https://on.soundcloud.com/A8ujziLZ1gikqcbH7

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Je kan niet in die ruimte kijken boven je slaapkamer? Is er een zolder oid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Zal wel een muis zijn.
Inspectie camera gebruiken en een gaatje boren .?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Topicstarter
Nee, is inderdaad opgebouwd als:
  • Plat dak
  • Slaapkamer
  • Laminaat
  • Houten vloer
  • 15 cm steenwol (hier ergens zit het geluid)
  • Gipsplaten
  • Stucwerk
  • Keuken

[ Voor 6% gewijzigd door Impry op 09-02-2024 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:38
Krekels?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iOuzGQwdID1g-i5ORNrEy0GTVAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VZ285O9FQgMDdcif7lygvz3d.jpg?f=fotoalbum_large

Nog een foto van de verbouwing van ongeveer twee jaar geleden.
Ik voel er weinig voor om in het gestucte plafond te gaan boren.
Geluid is het sterkste te horen ter hoogte van die spotjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/st50_mgDKHvbTrNzXDObh1XCqfI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B3XKGRhXb2sjlcYuvEfF2IQS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:20
Die spotjes even verwijderen en via het gat van de stroomaanvoer met een camera erin, die zijn meestal wel smal genoeg om erin te komen.
Mocht er geen ruimte zijn dan gaatje boren en die zie je dan toch niet meer als die spot weer hangt mits je op een goede plek boort.

[ Voor 33% gewijzigd door Toerq op 09-02-2024 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Topicstarter
Ja, dat realiseer ik mij ook net ja.
Stroompijpje van de spotjes komt niet uit in het goede ‘vak’ omdat de rachels haaks op de ruimte lopen.
Dus dan zal ik net zo lang moeten boren tot ik in het juiste vak zit en ik zicht heb op de oorzaak.

Een doenbare klus. Wel even de vraag wat ik dan kan doen met die paar gaatjes. Later vallen deze idd onder de lichtrail.

Het ventileert natuurlijk wel goed :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-9JhH99PYnlMTT1HepyEpMc1-v4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hjhzNRcLYSTpMphfhzYvBu1J.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Vrij zeker muis, gezien je de urine ruikt
Muizenvallen met pindakaas bij alle spotjes op het plafond, de geur trekt de muizen wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Topicstarter
99ruud99 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 23:50:
Muizenvallen met pindakaas bij alle spotjes op het plafond, de geur trekt de muizen wel aan.
Goeie! Aan de andere kant van de ruimte zitten 3 spotjes, ik kan testen of ze daar nog wel bij kunnen komen. Volgens mij heeft de aannemer nog rachelwerk op de houten balken die je hier boven ziet gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Wf8U3S7nNFaXQQD0Qg8ZlrLt2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tF4P2joWplQP7lrmE4Xbpfd1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17-05 20:02
Kan je het fragment misschien op Youtube zetten?

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Topicstarter
5pë©ïàál_Tèkén' schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 16:23:
Kan je het fragment misschien op Youtube zetten?
Waarom krijg je die van SoundCloud uit de OP niet geopend? Volgens mij staat hij ‘publiek’.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-05 20:53
Impry schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 23:57:
[...]

Goeie! Aan de andere kant van de ruimte zitten 3 spotjes, ik kan testen of ze daar nog wel bij kunnen komen. Volgens mij heeft de aannemer nog rachelwerk op de houten balken die je hier boven ziet gemaakt.

[Afbeelding]
Als het goed is zitten er inderdaad overdwars nog rachels om de boel uit te vlakken en om bevestiging op plaatmaat te hebben. Of de houten balken moeten toevallig perfect vlak zijn geweest en op plaatmaat uitgelegd zijn. Kans daarop is nihil en alleen een beunhaas zou dan de rachels uitsparen.

Moraal van het verhaal, de muizen kunnen zowel over de rachels heen als onder de balken door. Ze kunnen dus in de gehele ruimte boven het plafond komen.

Als je dus ergens een inbouwspot hebt zou je daar een val neer kunnen zetten. Of je kunt misschien ergens boven een (keuken)kast oid een plek vinden waar je een gat kunt boren zonder dat dat later nog zichtbaar is.

Vroeger waren er ook gifkorrels. Ik weet niet of die nog bestaan maar die zouden natuurlijk zelfs via een elektrabuis boven op t plafond geplaatst kunnen worden. Vraag hierin ook een expert, zij mogen soms andere gifmiddelen toepassen.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Topicstarter
Klopt @Clifdon, inmiddels een inspectiecameraatje in huis.
En via de spotjes ruim baan om eens rond te kijken.
Op meerdere plekken keutels en ik denk zelfs een half vergane muis, maar die kreeg ik niet beter in beeld. Kan ook een stuk isolatie zijn, maar dat is onwaarschijnlijker omdat alles met dat zilverfolie af is gedekt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8B-00hJV3lIqG8g1bDJ7xFQFLOY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jf3W2kk061hIvSTZMOravKut.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/57a6K95XyuoD5XUxltqDIpHICew=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XoFeQPhiTYiPOo0rYgd9A7Dx.jpg?f=user_large

Ik heb nu bij twee spotjes vergif liggen en bij één spotje een klem neergezet, maar door de beperkte ruimte kan die bijna niet goed staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vNYyhYq8Y8j5BsejAxtBYMEWsUw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9AvsArYhOLfDaSud6lNpiZ3M.jpg?f=user_large

Ik heb er voor gekozen om (nog) niet de lichtbalk er af te halen en daar te gaan boren.
Eigenlijk zou ik het puur voor nieuwsgierigheid doen, ik denk nl. dat ik daar zicht krijg op een nest of levende muis/muizen, gezien het geluid.
Maar er bestaat een risico dat ik het stucwerk onnodig beschadig, je hebt best wel een gat nodig om goed te kunnen draaien/bewegen met zo'n inspectiecamera.
En het aanvalsplan met gif/klemmen is nu door de spotjes erg makkelijk uit te voeren.

[ Voor 3% gewijzigd door Impry op 13-02-2024 21:25 ]

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-05 09:39
Wel goed gecontroleerd of je alle toegangswegen van buitenaf hebt afgesloten? Die krengen kunnen door een gaatje van pak hem beet 1 cm naar binnen komen (ondanks het dikke fatsige lijf van ze).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:55
Koop een kat of hond ;)

Hier een huis uit jaren 30 vorige eeuw. Er zitten hier muizen, maar nooit in ons huis. Pas als wij een week of langer op vakantie geweest zijn merken we dat er muizen in huis hebben rondgelopen. Binnen een dag nadat de hond weer rondloopt zitten de muizen bij de buren ;)

ps. Ik heb de hond hier echt nog nooit met een muis in de bek zien rondlopen. Schijnbaar is de aanwezigheid van zo'n beest voor de muizen genoeg om bij de buren te gaan zitten.

[ Voor 23% gewijzigd door Panzer_V op 15-02-2024 08:55 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-05 09:07

LauPro

Prof Mierenneuke®

Impry schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:24:
Ik heb nu bij twee spotjes vergif liggen en bij één spotje een klem neergezet, maar door de beperkte ruimte kan die bijna niet goed staan.
Het gevaar met vergif is dat ze te weinig eten dat het dan heel lang duurt voordat ze dood gaan. Als ze genoeg vergif eten dan verdrogen ze helemaal en ruik je ze niet. Omdat je geen grip hebt op waar ze dood gaan (meestal een plek waar je niet bij kan) adviseer ik om geen gif te gebruiken. Als ze namelijk te weinig gif eten verdrogen ze niet goed en dan gaan ze rotten met alle gevolgen van dien: stank, vliegjes, kan zelfs doorlekken in het gips etc.

Ik heb altijd plakstrips gebruikt al hoewel die niet legaal zijn in Nederland geloof ik (in UK wel). Het voordeel met de plakstrip is dat je die op een plek kan neerleggen waar ze lopen, wel dagelijks/wekelijks de strips controleren en meteen weggooien. Na een paar weken ben je er dan wel vanaf, het is meestal niet 1 muis die je rond hebt lopen maar een stuk of 4 tot 5.

Ze komen altijd af op eten, dus als je wat eten midden op de strip legt dan zijn ze daar snel genoeg in de buurt.

Wat ik echt geleerd heb met bouwen is dat je goed holtes dicht zet en echt moet voorkomen dat dit soort beestjes door een heel pand kunnen wandelen. Dus eerst (voorzet)wanden opbouwen tot plafond, en dan plafond daar los in hangen. Klassiek is ook altijd als er ergens een keuken moet komen dat men hele gaten zaagt in de vloer voor een afvoer. Je moet op dit soort plekken heel secuur zijn.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03:25
LauPro schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:10:
[...]
Het gevaar met vergif is dat ze te weinig eten dat het dan heel lang duurt voordat ze dood gaan. Als ze genoeg vergif eten dan verdrogen ze helemaal en ruik je ze niet. Omdat je geen grip hebt op waar ze dood gaan (meestal een plek waar je niet bij kan) adviseer ik om geen gif te gebruiken. Als ze namelijk te weinig gif eten verdrogen ze niet goed en dan gaan ze rotten met alle gevolgen van dien: stank, vliegjes, kan zelfs doorlekken in het gips etc.

Ik heb altijd plakstrips gebruikt al hoewel die niet legaal zijn in Nederland geloof ik (in UK wel). Het voordeel met de plakstrip is dat je die op een plek kan neerleggen waar ze lopen, wel dagelijks/wekelijks de strips controleren en meteen weggooien. Na een paar weken ben je er dan wel vanaf, het is meestal niet 1 muis die je rond hebt lopen maar een stuk of 4 tot 5.

Ze komen altijd af op eten, dus als je wat eten midden op de strip legt dan zijn ze daar snel genoeg in de buurt.

Wat ik echt geleerd heb met bouwen is dat je goed holtes dicht zet en echt moet voorkomen dat dit soort beestjes door een heel pand kunnen wandelen. Dus eerst (voorzet)wanden opbouwen tot plafond, en dan plafond daar los in hangen. Klassiek is ook altijd als er ergens een keuken moet komen dat men hele gaten zaagt in de vloer voor een afvoer. Je moet op dit soort plekken heel secuur zijn.
4 tot 5 is nog voorzichtig uitgedrukt denk ik, zeker als er niet snel iets aan gedaan wordt kan dat aantal heel snel oplopen. Muizen kijken niet zo nauw, familie of geen familie, voortplanten zullen ze. Mijn ouders hebben ook muizen in huis, het begon met een paar, intussen al meer dan 30 gevangen in een half jaar tijd.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-05 09:07

LauPro

Prof Mierenneuke®

Je moet heel gestructureerd te werk gaan, dus bijvoorbeeld elke dag een val plaatsen en checken of er eentje in zit. Soms leven ze nog en dan gaan ze piepen en doen wat andere weer uit de buurt zal houden.

Meestal als er een plaag was was dit na een week gestructureerd vallen zetten over. Een nestje heeft volgens mij gemiddeld 6 muizen dus dat klopt wel ongeveer.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
Panzer_V schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 08:51:
Koop een kat of hond ;)

Hier een huis uit jaren 30 vorige eeuw. Er zitten hier muizen, maar nooit in ons huis. Pas als wij een week of langer op vakantie geweest zijn merken we dat er muizen in huis hebben rondgelopen. Binnen een dag nadat de hond weer rondloopt zitten de muizen bij de buren ;)

ps. Ik heb de hond hier echt nog nooit met een muis in de bek zien rondlopen. Schijnbaar is de aanwezigheid van zo'n beest voor de muizen genoeg om bij de buren te gaan zitten.
Precies...
wij hebben muizen op de vliering, je hoort ze gewoon ritselen. En met een oud huis met veel kieren, die ook nog eens niet/slecht bereikbaar zijn, is het onmogelijk om alles goed dicht te krijgen zonder grote ingreep.
Maar in die 7 jaren dat we hier wonen heb ik nog nooit een muis gezien op de boven/benedenverdieping, noch hebben onze katten er ooit een gevangen hierbinnen.
De aanwezigheid van katten (en mss ook honden) heeft wel een afschrikkende werking voor de muizen.

Het is wel een issue wat we een keer aan gaan pakken, maar dan moet het halve dak er af en de afbouw van de slaapkamers helemaal open gemaakt worden. Dus voor nu heb ik daar weinig zin in. En wat hierboven ook gezegd wordt: als je maar een centimeter mist, dan kunnen ze er toch weer in.

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-05 17:14
Panzer_V schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 08:51:
Koop een kat of hond ;)

[...] Binnen een dag nadat de hond weer rondloopt zitten de muizen bij de buren ;)
Can confirm. In mn vorige woning zat nog een hele ruimte dat niet meer gebruikt werd. Eens in de zoveel tijd lieten we de katten gewoon een rondje verkennen en de muizen waren weer een tijd weg.

Dus als iemand in je buurt een verplaatsbare kat heeft is dat zeker een poging waard :)

Complimentje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03:25
Ik kan dat helaas niet bevestigen, twee jachthonden in huis, maar dat helpt niks. Oma Poes heeft er vorig jaar nog 5 gevangen, terwijl ze zo blind als een mol was, maar die is helaas overleden afgelopen zomer, op de respectabele leeftijd van 20 en een beetje.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:33
99ruud99 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 23:50:
Vergeet geen touwtje aan de muizenval te hangen. Een val die toeklapt durft ver weg te springen. Als je er een touwtje aan hangt kan je de val gemakkelijk naar jou toe trekken.

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-05 16:42
Impry schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 23:20:
We hebben op onze slaapkamer nu een enorme stankoverlast. Een soort weeïge, wietachtige, penetrante geur.
Dit zou ook nog van een spitsmuis kunnen komen. Daar hebben wij ook enorme overlast van gehad, met name de weeïge wiet geur. (wonen vrijstaand in landelijk gebied). Belangrijkste is dat alle gleuven/gaten naar buiten groter dan 0,5 cm dicht zijn (of voorzien van bijvoorbeeld een bijenbek) anders blijf je bezig.

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-05 18:43
Er zit ergens een gaatje of kier naar buiten waar ze door naar binnen komen.
een gaatje van 15 mm is genoeg voor een muis en een kier van 14 mm sowieso (afhankelijk van de soort muis)
Bron/info: YouTube: How Small of Hole Can Mice Fit Through? Proof Mice Can Squeeze in a ...

Spitsmuizen kunnen door nog kleinere kieren, en lopen rustig tegen je muur omhoog om daar te komen zoals gemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Topicstarter
Dank voor de reacties!
Mooi idee een kat of een hond nemen, gaan we niet doen uiteraard :P
Wel lopen hier genoeg katten in de tuin rond. De tuin lag deze week weer vol veren doordat een duif het leven heeft moeten laten.

Gisteren toch de gok genomen door de lampenbar er af te halen. Gat van 10 mm was genoeg voor de inspectiecamera.
Helaas geen extra dingen kunnen zien. Vooral veel dezelfde keuteltjes op alle gipsplaten.
Gaatjes even tijdelijk dicht gemaakt met steenwol. Ik heb nl een dasspeldmicrofoon die ik mogelijk kan gebruiken voor betere audio opnames.

Inmiddels ook bijenbekjes gekocht om in de stootvoegen te doen, klusje voor vandaag.

Geur is inmiddels iets minder, maar zeker niet weg. We ventileren ons suf.

Spitsmuis was hier ook al langs gekomen @vinniefireman. Qua geluid zou het wel in de buurt kunnen komen. En de geur matcht het verhaal helemaal ja.

En goede tip van het touwtje aan de klem, straks meteen even goed. Thanks @cadsite!

En ik zal eens wat van die plakstrips kopen, alhoewel die niet geheel onomstreden zijn. Kan ik wel makkelijker neerleggen in de smalle ruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KIPiLgUTtyxJVC-kmpyEyZvH9iE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ziMsoyI8ktngeIGWQdV05nKG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DchG0pFBGv5-U5PdWYDUpou5M2s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rs3MhP25ApRy5xpy4iVRHpXb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oT2_szvZiE3KspNNg6Ei6C3g6dM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FS7KY9SiiSrHEqb7YZRtqmCp.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1