Pc valt uit (random)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijmenIJzerman
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23-03-2024
Beste tweakervrienden,

Ik heb youtube en tweakers al afgespeurd, maar ten einde raad toch mijn eigen topic.

Ik heb al 3 dagen problemen. In eerst instantie startte hij wel op maar kregen mn schermen geen input. Ik dacht ligt het aan mn gpu (heb een nieuwe) heb toen eerst mn kabel gecheckt. Deed niets helaas.

Heb toen mn ram eruit gehaald schoongemaakt, scheen een veel voorkomend probleem te zijn. Toen werkte het. De volgende dag zelfde probleem toen mn gpu naar het tweede pci slot verplaatst. Geen effect, vervolgens mij schermen aangesloten op mn moederbord en toen zag ik in de bios dat hij mn schijven niet kon lezen. Ssd (windows station) opnieuw aangesloten. Toen werkte àlles gisteren, lekker 2,5 uur er op gewerkt.

Maar nu valt hij telkens uit. Schermen worden zwart alles blijft draaien, maar als hij uitvalt beginnen de ventilatoren op max te draaien. Nieuwe windows installatie lukte niet, want dan valt de pc uit. Hij blijft uitvallen na 3-10 minuten. Zowel tijdens gamen als tijdens het downloaden van windows of gewoon googlen naar oplossingen. Ik heb echt geen idee.

Ik heb sinds mei 2023 een 1080 van asus en een nieuwe 750 watt gold voeding van corsair.

Update: ik krijg het idee dat er een windows fout optreed. Als ik kijk naar de filelogs in de geschiedenis treden en fouten, waarschuwingen en een kritiek punt op. Wanneer het scherm zwart wordt hoor ik een melding. Ik orobeer nu via een usb een nieuwe installatie erop te zetten, maar geen idee of dit zal werken… graag jullie ongezouten mening. Ps: alle kabels gecontroleerd, ssd opnieuw aangesloten, gpu opnieuw aangesloten, stof vrij gemaakt en ram op nieuwe geplaatst.

SSD: Samsung 850 EVO , 500GB -> hierop staat Windows 10
HHD: Barracuda 4TB & Barracuda 1TB -> puur opslag
Intel - i7- 8700K
ASUS strix 1080 8GB
ASUS PRIMe Z390-A
Corsair Vengeance LED 16GB DDR4 3200mhz
Corsair 750 Watt RM 750x

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:23
Werkt je pc wel zonder gpu?

Heb je de oude drivers netjes verwijderd en nieuwe geïnstalleerd?

Ps, Pc boot niet naar behoren. hier had je al problemen met deze pc... Is dat opgelost?

[ Voor 38% gewijzigd door 99ruud99 op 09-02-2024 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijmenIJzerman
Ha Ruud,

Ja hij werkte zonder gpu, als
Ik hem aansloot op mijn moederbord, maar eergisteren en gisteren gewoon kunnen gamen op de gpu, lijkt naar mijn inzien het probleem niet. Aller eerst heb ik inderdaad de drivers verwijderd en opnieuw geïnstalleerd van de gpu.

Het bootprobleem is inderdaad opgelost inmiddels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:23
Toen je voeding verving heb je ook alle kabels vervangen neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijmenIJzerman
Yes, op de oude voeding zaten alle kabels geïntegreerd, deze heeft losse kabel dit je in de module steekt. Dus die zijn nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijmenIJzerman
Ik run nu windows memory diagnostics, het scherm blijft blauw knipperen. Van zwarte naar blauw en zo heen en weer voor al 20 minuten hoort dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:46
Heb je de temperaturen ook gemeten? Als er systeem na 3-10 minuten uitvalt denk ik aan mogelijke te hoge temperaturen. Check die eens met msi afterburner. Check dan vooral de cpu en gpu temperaturen.

Verder ook alle chipset drivers bijgewerkt?

En staat het exacte type ram dat je hebt op de qvl lijst van de fabrikant van je mobo?

[ Voor 15% gewijzigd door Wylana op 10-02-2024 18:27 ]

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansMij
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-04 22:40
Wylana schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 18:25:
Heb je de temperaturen ook gemeten? Als er systeem na 3-10 minuten uitvalt denk ik aan mogelijke te hoge temperaturen. Check die eens met msi afterburner. Check dan vooral de cpu en gpu temperaturen.

Verder ook alle chipset drivers bijgewerkt?

En staat het exacte type ram dat je hebt op de qvl lijst van de fabrikant van je mobo?
Als hij als gevolg van temperatuur uitvalt, verwacht ik wel iets van terugkoppeling van die PC. Waarschijnlijk een piep. Komt dus de vraag: piept hij ook als hij uitvalt?

*Edit:typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijmenIJzerman
Hoi Wylana en Hans,

Hij piept niet bij afsluiten, ik hoor alleen een windows pop-up nadat het scherm zwart is geworden. Temperatuur gemeten via een ander programma die elders geadviseerd werd, geen after burner. Maar gpu tussen de 30-40 graden en cpu tussen de 35-42 graden alleen tijdens opstarten een piek van 72 graden als max. Dit lijkt me dus ook niet het probleem.

Ik probeer morgen een nieuwe Windows installatie aangezien die (in de logfiles, software) een kenel kritieke melding geeft en een aantal foutmeldingen. Ik denk misschien iets met de windows software, aangezien een beveiligingsupdate ook niet geïnstalleerd kan worden?

Ik ben alleen zeer benieuwd of ik het goed heb. Of zal het toch hardware (ram of gpu zijn oid)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijmenIJzerman
Qvl moet ik even uitzoeken morgen, maar dit draait al 2+ jaar naar behoren,

Chipset driver updaten kan ik nog testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijmenIJzerman
Chipset is up to date en de qvl zit ook goed. Windows memory diagnostic gewft aan dat er niks met de ram is. Zojuist windows opnieuw geïnstalleerd het lijkt stabieler, maar hij viel 1 x uit en toonde een paars scherm. Bios is niet helemaal up-to-date. Gpu drivers wel geupdatet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:23

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Wat geven de logboeken van windows aan voor fatal error?

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijmenIJzerman
Een kritieke fout - Kenel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:10
Zie je in de logboeken ook dat er een dump-bestand is gegenereerd?

Als hij nu toch elke 3-10 minuten uitvalt, doet 'ie dit ook in veilige modus?

[ Voor 38% gewijzigd door naarden 4ever op 12-02-2024 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-04 13:20
ThijmenIJzerman schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 22:51:
ASUS strix 1080 8GB
ASUS PRIMe Z390-A
Ik had een vergelijkbaar probleem icm een Asus GTX970 OC en ASUS PRIME B250M-K mobo waarbij het beeld op zwart ging maar de PC doorging, maar dan alleen tijdens gamen. Bij mij was de oplossing door de NVidia Geforce Experience op 'debug' mode te zetten waarmee de factory overclock wordt uitgeschakeld; sindsdien heb ik geen crashes meer gehad.

Het échte probleem ligt waarschijnlijk in te hoge pieken in temperatuur of stroomvraag van de inmiddels bijna 8 jaar oude GPU - mobo - voeding combi, maar voorlopig werkt alles weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijmenIJzerman
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/174Rk2uUtECwgMa6-BAUVX-lk30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cGozQIdQVpPPLzd74FyL9n0M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxGp1LWU4oWB6VF2Ylgbk9-OE2I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CXEJ6VCdWNBhIVpyo8j5pLVc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2HqSzwyZOrqhPaWww60C7GcaiAw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dUKtuO5zLC5iSOQuxqjvg8jR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijmenIJzerman
Hoi allemaal,

Update ik denk dat het hier iets mee te maken heeft. Dit geeft het logboek aan na uitschalen. Heeft het te maken met de C-State in de BIOS?

Ik heb net nog Furmark gedraaid. De eerste keer viel hij na 4-5 minuten uit. Na een reboot draaide hij 11 minuten en daarna zelfs nog een keer 4 minuten. Toen zat ik ff op Google en viel hij weer uit. Beide keren dezelfde kernel melding. Tevens heb ik nu ook een nieuwe Windows installatie gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijmenIJzerman
Ter aanvulling,

GPU blijft keurig rond de 56 graden tijdens Furmark Benchmark. Of zou het toch mijn PSU zijn? Ik heb 10 jaar garantie dus kan het prima terugsturen en/of na laten kijken...

[ Voor 35% gewijzigd door ThijmenIJzerman op 12-02-2024 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:10
Een brede range aan vage issues en crashes stuurt mij altijd direct in de richting van de voeding. Als je een andere voeding hebt liggen (mag ook een lichtere voeding zijn), is dat zeker de moeite waard om die even te wisselen en te zien of dat je problemen oplost.

Wat je ook kunt proberen, is de videokaart eruit halen en de computer een uurtje zonder de videokaart gebruiken. Kijk even of 'ie dan ook crasht. Zoniet, is het een stuk aannemelijker dat de voeding of de videokaart voor problemen zorgt.

Ook al lijkt dit niet op een klassieke videokaart issue, de Nvidia-drivers hebben wat eigenaardigheden. Soms kan het helpen om de gebruiker volledig beheer te geven van het bestand nvlddmkm.sys in C:\system32. Die zorgt ook veel voor crashes. Normaal gesproken zijn dat bluescreens met de nvlddmkm.sys in de foutrapportage, maar het kan niet kwaad om het toch even te proberen. Rechtermuisknop op het bestand -> Eigenschappen en dan onder 'Beveiliging' geef je je gebruikersaccount volledig beheer.

Probeer ook de computer nog een tijdje te gebruiken in veilige modus (eventueel met netwerkmogelijkheden). Alle drivers zijn dan gedeactiveerd, als dat niet crasht kan het goed zijn dat er drivers ten grondslag liggen aan je problemen.

Het is een lastig probleem om te troubleshooten, want deze problemen kunnen door vanalles worden veroorzaakt: slechte drivers, een piek in de stroomvraag die je voeding niet trekt, een slechte voeding, een minimaal defect in een videokaart/moederbord/processor die slechts af en toe optreedt, en ga zo maar door. Het is nu gewoon zoeken naar een samenstelling waarbij je problemen niet meer optreden, en dan vervolgens de variabelen elimineren. Ik zou daarom beginnen met de videokaart eruit halen en kijken of je computer dan blijft crashen (minder load op voeding, sluit videokaart uit), daarna de veilige modus uitproberen met/zonder de Nvidia-kaart (sluit driver-problemen uit), daarna de voeding verwisselen (mag ook met een lichtere voeding; je hebt immers al vastgesteld op dit punt dat met/zonder videokaart niet uitmaakt dus je kunt de videokaart eruit laten), en vanaf daar verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijmenIJzerman
Bedankt Naarden4ever. Ik ga dit nog testen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijmenIJzerman
Goedenavond allemaal,

Uiteindelijk is het gelukt en is het probleem verholpen. Zie deze video voor de oplossing die voor mij (tot nu toe) heeft gewerkt: YouTube: This serious issue was a simple fix... Here's how!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijmenIJzerman
naarden 4ever schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:06:
Een brede range aan vage issues en crashes stuurt mij altijd direct in de richting van de voeding. Als je een andere voeding hebt liggen (mag ook een lichtere voeding zijn), is dat zeker de moeite waard om die even te wisselen en te zien of dat je problemen oplost.

Wat je ook kunt proberen, is de videokaart eruit halen en de computer een uurtje zonder de videokaart gebruiken. Kijk even of 'ie dan ook crasht. Zoniet, is het een stuk aannemelijker dat de voeding of de videokaart voor problemen zorgt.

Ook al lijkt dit niet op een klassieke videokaart issue, de Nvidia-drivers hebben wat eigenaardigheden. Soms kan het helpen om de gebruiker volledig beheer te geven van het bestand nvlddmkm.sys in C:\system32. Die zorgt ook veel voor crashes. Normaal gesproken zijn dat bluescreens met de nvlddmkm.sys in de foutrapportage, maar het kan niet kwaad om het toch even te proberen. Rechtermuisknop op het bestand -> Eigenschappen en dan onder 'Beveiliging' geef je je gebruikersaccount volledig beheer.

Probeer ook de computer nog een tijdje te gebruiken in veilige modus (eventueel met netwerkmogelijkheden). Alle drivers zijn dan gedeactiveerd, als dat niet crasht kan het goed zijn dat er drivers ten grondslag liggen aan je problemen.

Het is een lastig probleem om te troubleshooten, want deze problemen kunnen door vanalles worden veroorzaakt: slechte drivers, een piek in de stroomvraag die je voeding niet trekt, een slechte voeding, een minimaal defect in een videokaart/moederbord/processor die slechts af en toe optreedt, en ga zo maar door. Het is nu gewoon zoeken naar een samenstelling waarbij je problemen niet meer optreden, en dan vervolgens de variabelen elimineren. Ik zou daarom beginnen met de videokaart eruit halen en kijken of je computer dan blijft crashen (minder load op voeding, sluit videokaart uit), daarna de veilige modus uitproberen met/zonder de Nvidia-kaart (sluit driver-problemen uit), daarna de voeding verwisselen (mag ook met een lichtere voeding; je hebt immers al vastgesteld op dit punt dat met/zonder videokaart niet uitmaakt dus je kunt de videokaart eruit laten), en vanaf daar verder kijken.
toon volledige bericht
In eerste instantie dit gedaan. In veilig modus zonder videokaart laten draaien, daarna met video kaart doen deed hij het weer niet. Uiteindelijk alle drivers verwijderd met ddu in veilige modus vervolgens in geavanceerde modus automatische updates uitgezet. Restart nieuwe gpu driver geïnstalleerd en vervolgens werkt alles nu stabiel deze avond…
Pagina: 1