VTOL is een afkorting die ik nooit zou gebruiken. Dat is meer iets wat je bij een F35 of Harrier Jumpjet ziet
Maar alle gekheid op een stokje: de term is V2x. En dat is een tof stukje techniek.
Laat ik vooraf de context geven dat ik geen auto als een BYD of Nio aan mijn stroomvoorziening of nutsvoorziening als "controller" zal aansluiten (of er uberhaupt in zal rijden): ik rijd wel een auto met V2x capaciteit, en heb het al een paar keer in een paar situaties gebruikt.
Ik rijdt een Hyundai Ioniq 5, en die heeft een AC-aangedreven V2x module, met een erg nette golfgenerator (geen blok, maar goede sinus). Ik heb de gebruikelijke "koffie onderweg" en "even met de laptop" of "gereedschap aan de auto" situaties al gehad, maar ook een keer bij een stroomuitval gewoon m'n hele huis aangesloten. Nu heeft de omvormer van de auto "slechts" 3,6kW capaciteit, maar laat ik zo zeggen: daar kun je zelfs op inductie koken.
Dat gezegd hebbende, en weten dat ik dit zeker weer in een volgende auto zal willen, zijn er genoeg beren op de weg:
- Een AC auto moet en kan niet tegelijk aangesloten zijn op het gewone stroomnet omdat juist die netfrequentie niet alleen gelijk moet zijn, hij moet ook synchroon zijn. Dat kan de auto niet, bij een stroomuitval zal ik dus zelf moeten omschakelen, en bij herstel moeten terugschakelen: de auto is een "generator" ipv een onderdeel van het gehele stroomnet
- In theorie zal de auto óók 3-fase kunnen leveren, maar de huidige beperking is één fase, 16A; hier moet je bij omschakeling rekening mee houden met een 3-fase meterkast. Er is niks in Type2 wat 3-fase in de weg staat echter.
Het ding is echter wel dat je omzet, omzet, en omzet. Het komt er op neer dat je auto DC is, en zelfs al laad je hem met AC, er is een omzetting. Uit de auto AC trekken doet dat nóg een keer. Bovendien heeft een gemiddeld huis tegenwoordig al een DC-kant, en het zou voor een hoop redenen praktischer zijn om de DC-kant van een auto op de DC-kant van het huis aan te sluiten. De zonnepaneel omvormer (die ik ook niet chinees zou willen voor dit niveau) kan feitelijk voor zowel panelen, thuisaccu, én auto min of meer de DC/AC omzetting regelen, én de automatische net aan/afschakeling regelen, want als er één productreeks goed is in synchroon lopen met het net, dan zijn het de zonnepaneel omvormers. Zelfs dan is er voor een "UPS" modus nog wel wat werk nodig.
Het punt is echter dat we voor DC náár auto een hoop kunnen, maar DC vanaf auto is nog vrij nieuw. ChaDeMo (de Japanse standaard) heeft het vrij standaard, maar CCS is er pas net mee bezig. Grappig feitje: er lopen diverse pilots met Enyaqs en Ioniq 5's die omgebouwd zijn om juist aan de DC kant bidirectioneel te kunnen communiceren en te leveren/laden. Sterker nog: je auto thuis DC laden met zonnepanelen is namelijk óók een efficiëntiewinst, immers, de omvormer van de auto hoeft dan minder te doen.
DC-kant is echter voor de auto een stuk meer lowlevel, en de architecturen zijn (en moeten wat mij betreft) niet uniform of zelfs compatible. Hyundai is goed in 400-800V, maar Tesla heeft dan weer een leuke 500V DC modus er tussen zitten (een Ioniq 5 of andere E-GMP auto heeft bij V3 superchargers een probleem doorgaans omdat Tesla denkt dat 500V kán want de auto zegt: "hoger dan 400V", maar de supercharger loopt dan vast/zakt naar 50kW als de auto hongerig blijft boven de 500V, Tesla blijft bezig met patches maar goed...). De VW groep zit op twee auto's na ook nog vast op 400V, en tsja... dan kom je op het punt dat je thuisomvormer ineens heel veel flexibeler moet zijn dan wat hij normaal met zonnepanelen kán zijn.
Tot die tijd ben ik an-sich al blij met m'n AC V2x

de X van: load/grid/device/vehicle/personal
/Vliegt met z'n VTOL Ioniq 5 weg (hoewel geen VTOL, er is een Ioniq 5 versie die kan crabwalken, dus je moet me nu meer als zo'n zoidberg zien weg woop woop woop-en).