Vehicle-To-Load: toepassingen & ervaringen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demille
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16-02-2024
Vehicul to Load, VtoL V2L

Met uitzondering van alle Europese constructeurs en ook Tesla worden EV afgeleverd met V2L. De enorme opslagcapaciteit van het elektrisch voertuig kan niet alleen worden gebruikt om het te verplaatsen van A naar B maar ook voor a!!e mogelijke en nuttige dingen waarvoor elektriciteit kan worden gebruikt. En dan denk ik aan noodstroomvoorziening en gebruik bij wildkamperen, werktuigen gebruiken op afgelegen plaatsen, koken en een kop koffie zetten. Dan denk ik ook aan het depaneren van een andere EV rijder. Aan de meerwaarde voor zonnepaneel bezitters en het gebruik van de EV als thuisbatterij. Het is de bedoeling alle mogelijke toepassingen te bespreken . Zo hebben verschillende merken verschillende gebruiksprocedures en gebruiken ze verschillende weerstanden om het systeem te activeren. Graag uw ervaringen en bevindingen, en uw vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demille
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16-02-2024
Ik heb een BYD Dolphin. De wagen werd geleverd met een V2L type 2. kabel geschikt voor 16Amp en met aan het eind 4 stopcontacten. Om het systeem te activeren moet ik gewoon inpluggen en verwijderen kan slechts na activering van de afstandsbediening, afhankelijk van de veiligheidsinstellingen. De kabel is waarschijnlijk bruikbaar op alle EV met type 2 en welke voor de activering een weerstand van +- 2000 ohm gebruiken tussen de P en Pe pin. Hebt u een EV met VtoL voeg dan in een reactie de gegevens van uw wagen toe aan het topic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:57
Kan je aub de titel veranderen naar Vehicle ? Dit staat zo lullig. En VtoL ben ik nog nooit tegengekomen. Het is Vehicle-to-Load of V2L. Andere opties zijn V2H (met eigen sinus-generator), V2G (die meegaat met de sinus van het grid) en V2X (alle opties). Er is één Europese wagen met V2L volgens ev-database.org : De Peugeot e-3008.

Ik heb zelf geen behoefte aan een grote auto maar wil geen Chinees model en wil een kleine aanhanger kunnen trekken. Voor mij is de Citroën e-C3 bijna perfect (iets meer range zou prettig zijn) maar ik zou graag V2L erbij hebben. Dan zou ik al snel op een KIA komen, meteen 15-20k meer...

Maar 400V DC naar 220V AC moet toch wel te doen zijn, wat zou er gebeuren als je een omvormer zoals deze aansluit? Of een 12V naar 220V zoals deze? Iemand ervaring met deze omvormers op een electrische auto? Of misschien beter een Bluetti aanschaffen en achter in zetten, zal totaal minder kosten dan een wagen doe ook V2L doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het is momenteel de vraag of de extra slijtage van het batterijpakket van je EV opweegt tegen de winst die je behaalt in je huis. Handig zou zijn als je EV het hele huis als back-up kan overnemen bij een stroomstoring, maar dat mag in Nederland dan weer niet.

Al met al wacht ik nog even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
pagani schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:25:
Het is momenteel de vraag of de extra slijtage van het batterijpakket van je EV opweegt tegen de winst die je behaalt in je huis. Handig zou zijn als je EV het hele huis als back-up kan overnemen bij een stroomstoring, maar dat mag in Nederland dan weer niet.
Dit topic gaat over V2L, niet over V2H, V2G of V2X.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
bvdbos schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:10:
[...]

En daar spelen die problemen niet bij? Voor praktisch alle use cases is een generator de betere oplossing.

[ Voor 13% gewijzigd door pagani op 14-02-2024 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:15
bvdbos schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:10:
[...]

Waarop slaat de zin over de zonnepanelen dan?

V2L (vehicle..) is handig voor kamperen en je bakje thee onderweg bij het rustpunt, maar thuis ga je dit niet gebruiken behalve die ene uitzonderlijke geval dat er een black-out is.

Verschillende auto’s, vooral Koreaanse en Chinese, kunnen dit. KIA met de EV9 bijvoorbeeld kun je in de kofferbak een standaard stekker steken, in de meeste gevallen als de auto het kan een type 2 naar normale stekkerblok inderdaad

Toegevoegde waarde? Minimaal, neem aan dat de wildkampeerders geen stroom blieven als ze een goed aangeklede EV naast het tentje hebben staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:08

Kheos

FP ProMod
bvdbos schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:18:
Kan je aub de titel veranderen naar Vehicle ? Dit staat zo lullig. En VtoL ben ik nog nooit tegengekomen.
Ik ken vtol enkel als vertical takeoff and landing😁
Da's dus iets heel anders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:07

The Wizard

Moderator Mobile
Holk schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:56:
[...]

Waarop slaat de zin over de zonnepanelen dan?

V2L (vehicle..) is handig voor kamperen en je bakje thee onderweg bij het rustpunt, maar thuis ga je dit niet gebruiken behalve die ene uitzonderlijke geval dat er een black-out is.

Verschillende auto’s, vooral Koreaanse en Chinese, kunnen dit. KIA met de EV9 bijvoorbeeld kun je in de kofferbak een standaard stekker steken, in de meeste gevallen als de auto het kan een type 2 naar normale stekkerblok inderdaad

Toegevoegde waarde? Minimaal, neem aan dat de wildkampeerders geen stroom blieven als ze een goed aangeklede EV naast het tentje hebben staan
Ik gebruik het nog wel regelmatig om onze andere EV even bij te laden :). Ook voor een stofzuiger en een waterkoker/koffiezetapparaat is het handig bij lange ritten.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:51

de Peer

under peer review

The Wizard schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:49:
[...]

Ik gebruik het nog wel regelmatig om onze andere EV even bij te laden :).
Waarom zou je dat eigenlijk doen? Klinkt extreem inefficiënt?

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunnelplan
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-06 12:20

Tunnelplan

Gas- en olieloos tunnelplan.nl

Een optie?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNgkeKZbB9qQF_DsUlZT2FVFxtY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4UN7A5NLw9zhpvNw9ok8h0Wv.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunnelplan
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-06 12:20

Tunnelplan

Gas- en olieloos tunnelplan.nl

Een optie?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hMucDJQf-4ClJJEq1TUC6Mjhf98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9jsQywJWuFRgA9v9FeVkJ3m2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:27

Umbrah

The Incredible MapMan

VTOL is een afkorting die ik nooit zou gebruiken. Dat is meer iets wat je bij een F35 of Harrier Jumpjet ziet :D

Maar alle gekheid op een stokje: de term is V2x. En dat is een tof stukje techniek.

Laat ik vooraf de context geven dat ik geen auto als een BYD of Nio aan mijn stroomvoorziening of nutsvoorziening als "controller" zal aansluiten (of er uberhaupt in zal rijden): ik rijd wel een auto met V2x capaciteit, en heb het al een paar keer in een paar situaties gebruikt.

Ik rijdt een Hyundai Ioniq 5, en die heeft een AC-aangedreven V2x module, met een erg nette golfgenerator (geen blok, maar goede sinus). Ik heb de gebruikelijke "koffie onderweg" en "even met de laptop" of "gereedschap aan de auto" situaties al gehad, maar ook een keer bij een stroomuitval gewoon m'n hele huis aangesloten. Nu heeft de omvormer van de auto "slechts" 3,6kW capaciteit, maar laat ik zo zeggen: daar kun je zelfs op inductie koken.

Dat gezegd hebbende, en weten dat ik dit zeker weer in een volgende auto zal willen, zijn er genoeg beren op de weg:

- Een AC auto moet en kan niet tegelijk aangesloten zijn op het gewone stroomnet omdat juist die netfrequentie niet alleen gelijk moet zijn, hij moet ook synchroon zijn. Dat kan de auto niet, bij een stroomuitval zal ik dus zelf moeten omschakelen, en bij herstel moeten terugschakelen: de auto is een "generator" ipv een onderdeel van het gehele stroomnet
- In theorie zal de auto óók 3-fase kunnen leveren, maar de huidige beperking is één fase, 16A; hier moet je bij omschakeling rekening mee houden met een 3-fase meterkast. Er is niks in Type2 wat 3-fase in de weg staat echter.

Het ding is echter wel dat je omzet, omzet, en omzet. Het komt er op neer dat je auto DC is, en zelfs al laad je hem met AC, er is een omzetting. Uit de auto AC trekken doet dat nóg een keer. Bovendien heeft een gemiddeld huis tegenwoordig al een DC-kant, en het zou voor een hoop redenen praktischer zijn om de DC-kant van een auto op de DC-kant van het huis aan te sluiten. De zonnepaneel omvormer (die ik ook niet chinees zou willen voor dit niveau) kan feitelijk voor zowel panelen, thuisaccu, én auto min of meer de DC/AC omzetting regelen, én de automatische net aan/afschakeling regelen, want als er één productreeks goed is in synchroon lopen met het net, dan zijn het de zonnepaneel omvormers. Zelfs dan is er voor een "UPS" modus nog wel wat werk nodig.

Het punt is echter dat we voor DC náár auto een hoop kunnen, maar DC vanaf auto is nog vrij nieuw. ChaDeMo (de Japanse standaard) heeft het vrij standaard, maar CCS is er pas net mee bezig. Grappig feitje: er lopen diverse pilots met Enyaqs en Ioniq 5's die omgebouwd zijn om juist aan de DC kant bidirectioneel te kunnen communiceren en te leveren/laden. Sterker nog: je auto thuis DC laden met zonnepanelen is namelijk óók een efficiëntiewinst, immers, de omvormer van de auto hoeft dan minder te doen.

DC-kant is echter voor de auto een stuk meer lowlevel, en de architecturen zijn (en moeten wat mij betreft) niet uniform of zelfs compatible. Hyundai is goed in 400-800V, maar Tesla heeft dan weer een leuke 500V DC modus er tussen zitten (een Ioniq 5 of andere E-GMP auto heeft bij V3 superchargers een probleem doorgaans omdat Tesla denkt dat 500V kán want de auto zegt: "hoger dan 400V", maar de supercharger loopt dan vast/zakt naar 50kW als de auto hongerig blijft boven de 500V, Tesla blijft bezig met patches maar goed...). De VW groep zit op twee auto's na ook nog vast op 400V, en tsja... dan kom je op het punt dat je thuisomvormer ineens heel veel flexibeler moet zijn dan wat hij normaal met zonnepanelen kán zijn.

Tot die tijd ben ik an-sich al blij met m'n AC V2x ;) de X van: load/grid/device/vehicle/personal

/Vliegt met z'n VTOL Ioniq 5 weg (hoewel geen VTOL, er is een Ioniq 5 versie die kan crabwalken, dus je moet me nu meer als zo'n zoidberg zien weg woop woop woop-en).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Umbrah schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:50:
Maar alle gekheid op een stokje: de term is V2x. En dat is een tof stukje techniek.
Hyundai zegt zelf dat ze geen V2G doen (vandaar ook dat je zelf de hoofdaansluiting moet afsluiten om je auto als hoofdaansluiting te laten werken, Hyundai gaat niet mee met de sinus van het net). Maar wel cool dat het gelukt is om je huis hierop te laten draaien d:)b

De Hyundai 6 zou mijn eerste keuze zijn, aanhanger en V2L en (na Tesla model 3 die geen V2L heeft) de meest zuinige EV op de markt.
Laat ik vooraf de context geven dat ik geen auto als een BYD of Nio aan mijn stroomvoorziening of nutsvoorziening als "controller" zal aansluiten (of er uberhaupt in zal rijden): ik rijd wel een auto met V2x capaciteit, en heb het al een paar keer in een paar situaties gebruikt.
De MG's zijn betaalbaar, kunnen aanhangertje trekken en leveren V2L (dus ook V2H op jouw manier) maar MG is onderdeel van het Chinese staatsbedrijf SAIC. Ook voor mij een no-go...
Het ding is echter wel dat je omzet, omzet, en omzet. Het komt er op neer dat je auto DC is, en zelfs al laad je hem met AC, er is een omzetting. Uit de auto AC trekken doet dat nóg een keer. Bovendien heeft een gemiddeld huis tegenwoordig al een DC-kant, en het zou voor een hoop redenen praktischer zijn om de DC-kant van een auto op de DC-kant van het huis aan te sluiten. De zonnepaneel omvormer (die ik ook niet chinees zou willen voor dit niveau) kan feitelijk voor zowel panelen, thuisaccu, én auto min of meer de DC/AC omzetting regelen, én de automatische net aan/afschakeling regelen, want als er één productreeks goed is in synchroon lopen met het net, dan zijn het de zonnepaneel omvormers. Zelfs dan is er voor een "UPS" modus nog wel wat werk nodig.

Het punt is echter dat we voor DC náár auto een hoop kunnen, maar DC vanaf auto is nog vrij nieuw. ChaDeMo (de Japanse standaard) heeft het vrij standaard, maar CCS is er pas net mee bezig. Grappig feitje: er lopen diverse pilots met Enyaqs en Ioniq 5's die omgebouwd zijn om juist aan de DC kant bidirectioneel te kunnen communiceren en te leveren/laden. Sterker nog: je auto thuis DC laden met zonnepanelen is namelijk óók een efficiëntiewinst, immers, de omvormer van de auto hoeft dan minder te doen.
Dus we zouden DC-DC omvormers moeten hebben die ISO15118 kunnen communiceren en 400 en/of 500 V kunnen produceren vanuit een setje panelen. En dat moet dan door de fabrikant van de zonnepanelen-omvormer worden geregeld. Misschien toch het makkelijkst om sowieso een thuisbatterij eraan te hangen en rechtstreeks vanuit deze batterij te voeden? Ik neem aan dat SMA of Victron deze kant op beweegt?
Pagina: 1